• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusmotoristin päiväuniko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
No niin arvoisa Honda perhe.

Kevät varmaankin tulee taas joskus ja meikäläiselle tarve mennä edes pärrä liikkeiden ikkunoiden taakse
kuolaamaan fillareita. Varmaankin jo kahdeskymmenes menossa.

Nyt rupeaa tuntumaan siltä että tämän unelman toteutuminen on lähenpänä kun koskaan.

Oma ajokokemus on jäänyt kyllä tuonne jonnekin 90-luvulle ja silloinkin pyörittelin lähinnä kavereiden ja vuokraamoiden pyöriä.

Itselle tässä kun olen pyöriä ja malleja sivusta seurannut niin on aika hyvin selvinnyt minkälaiset eivät kiinnosta. Siis kyykyt ja customit ovat pois suljettuja vaihtoehtoja. Jäljelle jäänee "perinteiset" sekä nämä hieman enduro henkiset fillarit.
nixweiss.gif

Kysynkin arvoisat asiantuntiat ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Mitä ihan oikeita käytännön eroja on Transalpilla ja isommalla Varaderolla? Siis tietenkin on paino(hieman), vääntö, kilowatit..
Mutta siis onko mitään järkeä alottelijan edes harkita tuota isonpaa???

Järki tietenkin puhuu Transalpin puolesta mutta sydän tai sitten se piru siellä olkapäällä vannoo Varaderon nimeen. Mene ja tiedä sitten..

Tuntuu vaan siltä että pyörän merkki on kuitenkin Honda. Ja varmaankin sitten jompi kumpi näistä.

Ehdotuksia ja faktaa otetaan ilolla vastaan. (Fiktiota löytyy kyllä sitten omasta takaa).
biggrin.gif

Transalppi on varmaa aivan hyvä pyörä, mutta ei Varaderokaan niin tehokas ole että käsistä lähtisi. Onpahan jaella sitä voimaa vähä enemmän ja alemmilla kierroksillakin. Suosittelen isomman ostoa, ei jää heti pieneksi!
062802moto_prv.gif

Motopalstalta löytyvät pienimuotoiset koeajot eli:
Varadero & Varadero
TransAlp

Erohan noissa on vähän kuin Lantikassa ja Rangessa eli Transulla pääsee huonompaakin uraa helpommin (21" eturengas, pinnapyörät, kevyempi paino, parempi maavara etc.) kun taas Vara-Eero on puhtaasti matkapyörä. Siinä suhteessa helppo tehdä valinta, että listaa ne omat tarpeet (millaista alustaa, millä kuormalla etc.) ja napsii "voittajan" - sen verran erilaisia nuo Hondat ovat.

TransAlp-käännytystä voi käydä hakemassa Jarkon TransAlp -sivuilta. Itse ottaisin TransAlpin, mutta niiinpä ajotkin ovat suurelta osin soratiesurauksia ja "raahallista reissaamista" pääosin yhden henkilön kuormalla.

062802moto_prv.gif

Niinpä niin saman kysymyksen edessä pyörin itse viime keväänä.
Pitkän ja syvällisen pähkäilyn jälkeen päädyin oivaan Transalppiin. Se kun sopi pyöräilyharrastusta aloittavalle kaverille kun hanska käteen. Ärrä-mopot ja "polvi-pyörät"
olen aina jättänyt omaan arvoonsa. (nakki-kioski vehkeitä)
Kesän mittaan alppi alkoi kylläkin jäämään pieneksi varsinkin pitkillä valtatie-siirtymillä, joita olen kyllä yrittänyt välttää parhaan kyvyn mukaan ja niin teen vastakin pyörällä liikuttaessa.
Alppi on todella monipuolinen pyörä, ja väitän että kaupungissakin ajettaessa ei tuskanhiki nouse kypärään.
Jos kartalle on merkitty tie tai jonkinmoinen kärrypolku niin  sen voi varmasti ajaa Transalpilla.
Nyt kuitenkin kevään koittaessa ja kuumeen noustessa olen
päivittämässä Alpin isoveljeen VaraTeroon.
Uusia haasteita pitää olla ja tuolla loistavaksi kehutulla matkapyörällä saan vaimonkin matkaan hieman pidemmälle reissulle. Vara Teron kanssa jää luultavasti metsäpolut koluamatta, hieman harmittaa kyllä. Sillä 80 km/h metsäautotiellä antaa saman tunteen kuin 250 km/h moottoritiellä.

Onnistuneita valintoja, merkki on oikea !

bowdown.gif

Onhan noiden välissä vielä AfricaTwin, josta löytyy mielestäni jotain hyvää molemmista. Ja ulkonäöltään ehkä paras noista. Mut tää olikin vaan mun mielipide...

Edit: niin, ei tietysti nykymallistosta jos puhutaan, vaan käytetyistä.

Sillä 80 km/h metsäautotiellä antaa saman tunteen kuin 250 km/h moottoritiellä.
Täysin samaa mieltä. Oikein ahtaassa rännissä autolla tai mopolla 50km/h antaa rajummat fiilikset kuin tuo 250 suoralla ja leveällä moottoritiellä.

Ja tosta voisi vedättää vertailuun katettu vai kattamaton pyörä...

CBR RR:llä 200 tuntui ihan tyyneltä menolta kun taas nakupyörällä 140 on melkoista mätkettä. Silti nakun antama alkukantainen prätkäfiilis on ihan erikoisen hyvä tunne. Eikä tule revittyä sairaita vauhteja.

Ai niin...tietysti kaikki nuo yli 120 kyydit on ajettu suljetuilla radoilla  
wink.gif

Mulla oli Ransu 4 vuotta, mutta kun ajeltiin enempi kahdestaan emännän kanssa niin 04 vaihdettiin Varaaniin.
Helppo yhtälö: jos ajelet enempi yksin niin Ransu, jos taas kaksin niin Varaani. Ransu on kevyempi joten hauskempi ajella pieniäkin teitä ja maantielläkään ei tule ikävä olo. Kaksinkin kyllä pärjäilee, vaihteita vaan saa kelata enempi. Varaani taasen on tehty asvaltille ja sen ominaisuudet ei oikein houkuttele pikkuteille, mutta kahden hengen kuormalla menee kuin juna pitkiäkin siirtymiä.
Molemmat käyttäytyy kokemattomankin käsissä kiltisti, Varaanissa vain tuo paino voi heikkoa hirvittää.
Molempi parempi sanoisin
biggrin.gif
loistavia yleispyöriä molemmat.

Itse vaihdoin 06 varaaniin äärimmäisen lyhyen (n 2kk) retronakulla (cb sevenfifty) ajelun jälkeen. Ajokokemusta kanssa 80 luvun puolivälissä ja satunnaisia ajoja joskus 90 luvun alussa. Eli aikas noviisi oon. Mutta ei toi 1000 ole yhtään hassumpi ajaa eli jos ajelet enempi maanteitä niin ota varre. Näyttää jyhkeämmältä kun mitä on ja painon kanssa pääsee sinuiksi aikas nopeesti.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Back