• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TUV -todistus, AKE SUCKS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Nyt taas vedetään maahantuojia kuin pässiä narussa. Toin tuossa pyörän, ja vein sen katsastukseen, ja tietysti piti tuoda se vastaavuustodistus. Hommasin sen samasta paikasta kuin aikaisemminkin, mutta katsastusmies sanoi että ei kelpaa. Paperi on TUV-HANSAn tekemä. Pitää nyt kuulemma olla esim. TUV-nord...

Katsastusmiehen toimintaa en voi moittia, hän toimii vain ohjeiden mukaan. 1.1.2006 kuulemma tullut uusi ohjeistus.

TUV-hansaa ei löydy tuolta ilmoitetuista tutkimuslaitoksista...
http://www.ake.fi/AKE....aksynta

Mitäköhän pitäisi tehdä? Tilata uusi ja maksaa taas vajaa 100eur lisää tuosta turhanpäiväsestä lapusta?

Tämäpä mielenkiintoista...

Ekana tulisi mieleen vaihtaa katsastuskonttoria, jos seuraavalla kävisi parempi säkä?

Mistä hankit ECE-paperin?

Minä hommasin penamoto:lta viimevuoden puolella, kohta pitäisi aloitella tulli/katsastus/verotus -härdelliä. (tosin kun katsoo ikkunasta ulos, ei todellakaan ole kiire..)

Mun paperissa lukee TUV Sud. Toivottavasti kelpaa.

Mun paperi ei aikoinaan kelvannut, mutta kun faxasin sen TÜVille takaisin ja valittelin ettei kelpaa täällä, niin muutama päivä myöhemmin tuli korjattu versio faxina, eikä rahaa tarvinnut enää siirrellä.

Tämäpä mielenkiintoista...

Ekana tulisi mieleen vaihtaa katsastuskonttoria, jos seuraavalla kävisi parempi säkä?

Mistä hankit ECE-paperin?

Minä hommasin penamoto:lta viimevuoden puolella, kohta pitäisi aloitella tulli/katsastus/verotus -härdelliä. (tosin kun katsoo ikkunasta ulos, ei todellakaan ole kiire..)

Mun paperissa lukee TUV Sud. Toivottavasti kelpaa.
Tiedän että toinen katsastuskonttori hyväksyy nämä TUV-Hansat. Mutta olen jo maksanut ensimmäiselle konttorille sen rekisteröintikatsastuksen hinnan, joten ei hyödytä vaihtaa konttoria.

Hankin paperin paikalliselta pyöräliikkelleltä, joka itsekkin tuo pyöriä maahan.

http://europa.eu.int/comm....tm

Tuolla ei ainakaan ole TUV-sud.:ia

Yhdellä tutulla sama ongelma auton kanssa, joutui tilaamaan v.todistuksen Jenkeistä, tiedä sitten mitä maksaa..
nixweiss.gif

MUISTAKAA TÄMÄ:

Kun menette katsastamaan maahantuotuja, niin menkää ENSIMMÄISEKSI katsastusmiehen juttusille ja kysykää kelpaavatko pyörän paperit! Jos kelpaa, niin sitten aletaan katsastamaan pyörää!

Jos menette vasta kassan kautta, niin vittuilua ja pilkunnussintaa tulee useimmiten täydeltä laidalta!

Se valitsee joka maksaa!

confused_orig.gif

^ Täytyypä käydä konttorilla... soitin jo kerran sinne, eikä suorilta osannut sanoa, että mitä tarvii tai ei. Ilmeisesti ei ollut oikea ihminen puhelimessa. Jos käy aloittamssa ensin rekisteröintikatsastuksen, saa tullista 3kk ajoluvan helpommin, eli ei enää siellä tarvi näyttää pyörää.
nixweiss.gif

Kävin keväällä 2003 hakemassa pyörän Saksasta ja kaikkien papereiden joukossa oli Dekran katsastusinsinööri allekirjoittama EU vaatimustenmukaisuustodistus.
Tullissa käydessä sattui yksi kaveri hollille ja sanoi, että Roihuvuoressa ( Helsingissä ) on katsastusasema joka tekee halvalla maahantuontikatsastuksen.

Ei muuta kuin matkaan, maksoin luukulla ja paperit inssille joka pälyili niitä jossain konttorin sopukassa vajaan puoli tuntia ja tuli "pilkunviilauksineen" valittamaan että paperissa oli yksi vanhentunut kohta ja pyörän satulassa pitäisi olla hihna pelkääjää varten.

Totesin: joopa joo, annahan paperit tänne niin haen kassalta rahat pois.  Näin tein ja matkaan Tattarisuolle ( Helsingissä ).
Varasin ajan ja myöhemmin palasin katsastusasiaan, kaikki paperit kelpasivat ilman moitteita koska vastaavan pyörän Suomeen tuonnin ( maahantuojan ) maahantuontikatsastustiedot löytyivät koneelta ja olivat yhtäpitävät Dekran todistuksen kanssa.

Pyörä katsastettiin ja 100 euroa veloittivat, kummatkin ilman mukinoita.

Se siitä, välttäkää nuorta inssiä koska sitä voi kateuksissaan korveta ja keksiä kaiken näköistä pilkunviilausta.

Itse tilasin todistuksen viimekesän tuontipyörälle Penamotolta.
- Penamoto -
Homma toimi ERITTÄIN mallikaasti ja nopeasti ja paperina nimenomaan tuo TUV-NORD paperi.

Ei ollu katsastusmiehellä mitään sanomista papereista ja katsastus/rekisteröinti hoitui ongelmitta.

Kannattaa kysellä tuolta.

Tätä topicia lukiessa alkoi tuskan hiki pukata otsaan. Olen itse uitattanut pyörän syksyllä germaniasta ja tänään kävin tullissa jättämässä veroilmoituksen. Ajattelin että menen katsastuskonttorille siinä vaiheessa kun pyörästä on verot maksettu.

Sitten rupesin kattomaan v-todistusta, jonka pyörän mukana sain. Eipä ollut TUV tai Dekran kirjoittama.

Aken sivuilta ilmeni, että tapauksessani Kawa-Europen todistus on kelpo. Huh huh.

Eikös noita vastaavuustodistuksia saisi paljon halvemmalla, kun pyytäisi ostaessaan suoraan pyörän mukaan tai nappaa itse, jos käy Saksasta hakemassa. Mun mielestä ne maksaa vaan murto-osan suoraan Saksasta hankkiessa, kun taas täältä tilaillessa ne maksaa vaikka mitä.

Ja uudempiin pyöriin sitä ei kai tarvi enää ollenkaan? Tai uusiin ja uusiin, mutta tota 01 mallin SP:tä katsastellessa ei enää ainakaan tarvinnu mitään todistuksia.

Ja uudempiin pyöriin sitä ei kai tarvi enää ollenkaan? Tai uusiin ja uusiin, mutta tota 01 mallin SP:tä katsastellessa ei enää ainakaan tarvinnu mitään todistuksia.
No oikeastihan tuota riivatun paperilappusta ei pitäisi tarvita ollenkaan, oli sitten uusi tahi vanha pyörä, jos pyörä on reksiteröity aikaisemmin johonkin EU-maahan. Suomessa on vaan jälleen kerran käytössä joku poikkeussääntö, että tuo onneton paperiläpyskä vaaditaan.
veryangry.gif

Itse toin pyörän Virosta Suomeen ja Viron ARK:ssa papereita tehdessä satuin vahingossa asioimaan Viron ARK:n johtajan kanssa. Kun kyseinen kaveri kuuli, että Suomessa vaaditaan tuo paperi, oli kaveri polttaa totaalisesti päreensä Suomen käytäntöön. Ottipa sitten vielä puhelun Suomen ARK:hon ja antoi tulla täydeltä laidalta:" Onko asia toidellakin näin, ettei Suomessa luoteta Viron ARK:n ammattitaitoon ja kuinka on mahdollista, että Suomella on omia käytäntöjä ajoneuvon rekisteröinnissä vaikka ollaankin EU:ssa...jne jne.." Kieltämättä oli ihan hubaa kuunnella tuo keskustelu ja vaikka itse paperista jouduinkin pulittamaan, niin tuntui hyvältä, kun joku "arvovaltainen" heppu antoi asiasta vähän palautetta Suomenkin päähän.

Joskohan nämä Suomen "poikkeustavat" EU:ssa saataisiin joskus ojennukseen...
033102ass_1_prv.gif

Yksi mielenkiintoinen uusi sääntö AKElta on sellainen, että ovat alkaneet kerätä pyörän (ja auton) tuojilta alkuperäiset saksalaiset rekisteriotteet pois. Sehän on käytännössä ainoa läpyskä, jolla pystyt todistamaan saksan omistajahistorian, kun pidät ja annat sen rek.otteen aina pyörän mukana eteenpäin.

PITÄKÄÄ METELIÄ tuosta asiasta ja vaatikaa oikeuttanne pitää asiakirja pyörän paperien mukana, jonne se kuuluu. Eivät ilmeisesti suostu kirjaamaan pyörän omistajahistoriaan saksan omistajia, mutta eivät suostu pyörtämään päätöstään.

Tänään asia meni AKEn lakimiehen tarkasteluun vaatimuksestani...

Kyllä ehdottomasti alkuperäset paperit tulee kulkea pyörän mukana. Jäljennökset luulis riittävän AKElle (ja saa luvan riittää). Mikä ihme siinä on, että aikasemmin on kelvannu jäljennökset ja mukamas nyt ei? Koko ajan tehdään vaikeammaks ja vaikeammaks tota ajoneuvojen tuontia ulkomailata, vaikka EUn mukaan sitä pitäis helpottaa koko ajan.

Back