• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuontipyörän myynti Suomessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rhino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten kannattaa toimia tullin ja autoveron kanssa kun tilanne seuraava:

Olen muuttamassa Saksasta pois mutta en kuitenkaan Suomeen ja aion rahdata Saksan kilvissä olevan pyöräni Suomeen ja myydä sen siellä. Olen lomilla Suomessa syyskuun lopussa jolloin pyöränkin pitäisi olla siellä ja tarkoitukseni on ajella sillä hieman jos kelit sallii.

Olen ajatellut myydä pyörän verottomana. Pitääkö/kannattaako minun hakea pyörälle ajoneuvoveropäätöstä ennenkuin laitan sen myyntiin vai vain poistaa se Saksan rekisteristä? Ostaja luultavasti kuitenkin haluaisi tietää veron suuruuden melko tarkkaan, mutta käsittääkseni veropäätöksen saamisesta on vain 15 päivää aikaa suorittaa vero. Kannattaako minun katsastaa pyörä ennen myyntiä vai kuinka tällaisessa tilanteessa kannattaa toimia?

Veikkaisin että jos hoidat pyörän suomen kilpiin niin se on helpompi myydä eteenpäin... Tietenkin se voi vaatia pyörästä riippuen useammankin k€.

Väliaikaisilla tarrakilvillä voit ajella sen aikaa että, veropäätös tulee. Saatat myös tarvita todistuksen pyörän äänitasosta ja päästöistä, olikohan vaatimuksen mukaisuustodistus suomennettuna. Sitten vaan lappujen kanssa rekisteröintikatsastukseen...

Sitä en tiedä antavatko tarrakilvet jos et aio rekisteröidä pyörää...

ECE:n vaimikäseoli tilasin jo Saksan Suzukilta. Minähän saan ajaa Suomessa niillä Saksan kilvillä niin paljon kun huvittaa kun en asu vakituisesti Suomessa. Olisi varmasti helpompi myydä pyörä valmiiksi Suomen kilvillä mutta sekin vie oman aikansa. Verot tulisivat olemaan noin 2000 euroa ja muuttoa tehtäessä on kaikkia muitakin kuluja joten mielellään möisin sen verottomana. Ja lisäksi ostaja voisi ostaa pyörän nyt verottomana ja säästää talven aikaan rahat veron maksuun ja maksaa sen keväällä.

Jos myyt verovapaana niin älä aloita verotusta. Muuten joudut omistajan vaihtuessa perumaan verotuksen, se maksaa 160€ ja uusi omistaja joutuu aloittamaan sen uudelleen.

aha, eli siis ei kannata edes katsastaa vaan tuoda se Suomeen ja poistaa Saksan rekisteristä?

Rekisteröintikatsastuksen voi hoitaa mutta se vanhenee tietynajan jälkeen. Eikai siitä mitään hyötyäkään olisi kun eikös se prätkälle oo tyyliin runkonumeron tarkastus.

Vastakysymys: Pystyykö sen poistamaan saksanrekisteristä Suomesta käsin?

Mun käsittääkseni pystyy kun toimittaa vaan kilvet takaisin. Pitää vielä tarkastaa tüviltä.

Jos meinaat suomessa ajaa ja poistat saksan rekisteristä niin joudut siirtokilvet saatuasi jokatapauksessa katsastamaan ja laittaa verojen anelun tulliin. Helpommin se kaupaksi menee valmiina kun tax free...Veropäätös vaan saattaa kestää sen 3kk.

Verot voi aika tarkkaan ennustaa tullin taulukoista etsimällä vaikka samanmalliset verotetut viimeisiltä 6kk:lta.

Siis niiden ajeluiden jälkeen vasta poistan sen Saksan rekisteristä ni enhän mä sillon tarvii mitään siirtokilpiä. En ole Suomessa kuin reilun viikon syyskuussa ja en viitsi käyttää sitä aikaa veroasioiden hoitoon. Voisin tietty laittaa nyt jo siitä myynti-ilmoituksen jos se menis ihan tax-freena.

pidät vaan saksan kilvissä niin kauan ku itte ajelet sillä
ja kandee laitta jo nyt myyntiin niin voit sit suomeen tullessa
sopia näytöt kulkureittiesi varrelle.
ja jos pyörässä saksan katsastus voimassa niin sitä ei tarvi uuden
lain mukaan katsastaa suomessa.., eli uus omistaja käyttää vaan tullissa
ja sit se ihanin osuus veron maksu..
033102ass_1_prv.gif

tietty siinä välissä paperityöt...
itellä tarkoitus tuoda -08 tai -09 kymppiärrä...
toki tuon sen muuttopyöränä aikanaa...

Saksalaisissa kilvissä olevan ajoneuvon voi helposti poistaa rekisteristä Saksan lähetystössä Helsingissä. Paperit ja rekisterikilvet mukaan. Homma toimii ihan samalla tavalla kuin Saksassakin.
baaa.gif

Kiitoksia vastauksista. Tuo on kyllä kätevä että onnistuu Saksan lähetystössä tuo kilpien palauttaminen. Kelpaahan niille kopiot pyörän papereista ettei tarvii alkuperäsiä antaa? Pitää käydä ottamassa pyörästä edustavia kuvia ja laittaa nyt jo ilmoitusta palstoille.

Kohta siis virheetön ja veroton K4 1000 myynnissä!
062802jumpie_prv.gif
tounge.gif

Juu, mukaan alkuperäiset tietty. Tarkotin että eihän ne niitä papereita ota itelleen vaan ottaavat vaan kopiot? Mietin vaan jos ne ottaa alkup. ja lähettäävät ne kilpien kanssa Saksaan ja ne saa sitten joskus takaisin tai jotakin...

Back