• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuleva sivuvaunullisen omistaja kaipaa "vertaistukea"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro!

Ei näyttäny olevan tuolla merkkikohtaisella puolella sivareille omaa osastoa, niin huutelempas sitten täällä. :p

Olen tosiaan hankkimassa ensi kesäksi sivuvaunullista vehjettä, haluan saada pikkumiehen mukaan reissuille. Onko tällä palstalla ketään, joka on reissannu lullan ja muksun kanssa? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia miten harrastus lähti käyntiin ja oliko vaikea "kouluttaa" lasta kyytiin.

Olen yhtä FJ:tä menossa katsomaan/koeajamaan, saas nähdä miten koeajo sujuu. Olen kyllä netistä lueskellu vähän sivuvaunullisen maailmaa, saas nähdä miltä koeajo sitten tuntuu.

Yritin poliisilta kysyä tuosta kypäräpakosta lapselle. Noin pienille kun ei ole motskarikypäriä olemassa, niin kysyin, että tuleeko sakot, jos lapsella ei ole kypärää päässä. Mitä olen tavannu sivari-ihmisiä, niin ei heillä ole kellään ollut vauvalla kypärää päässä. Omani on nyt vähän yli vuoden. Eiköhän sitä turvakaukalo sitten viritellä penkkiin.

Tällaisia ajatuksia tulevasta harrastuksesta pyörii mielessä. :right:

Ajeleehan nuo viisaat itäisillä mailla koko perhe moottoripyörillä ja ilman kypärää. Ja kyllähän tuollainen sivari suojaa lasta siinä missä esim. A-mallin mersu.

Parhaat vinkit sivarin säätöön ja ajoon olen löytänyt Ural Roikan http://uralroikka.net/pulinat/ sivuilta. Itse ajelin pari vuotta K750:llä sivarin kanssa. Kakarat tykkäs kun ne haki esim. tarhasta sillä.

Tuohon ilman kypärää kyyditsemiseen en ota kantaa.

Tasan yhden (ja viimeisen) kerran olen ajanut sivaria. Oli kuulemma ammattilaisen rakentama ja säätämä. Tuolla ei ollut mitään tekemistä normaalin MPn ajokokemuksen kanssa. Eli: Rauhassa, opettelemalla....

Koska aloittajan "Moro!:n" jälkeisessä lauseessa on hymiö, niin ei kai pieni offtopikki haittaa; mulle tulee aina tosta otsikosta mieleen, että "sivuttaistukea". :;):

Anki sanoi:
Yritin poliisilta kysyä tuosta kypäräpakosta lapselle. Noin pienille kun ei ole motskarikypäriä olemassa, niin kysyin, että tuleeko sakot, jos lapsella ei ole kypärää päässä. Mitä olen tavannu sivari-ihmisiä, niin ei heillä ole kellään ollut vauvalla kypärää päässä. Omani on nyt vähän yli vuoden. Eiköhän sitä turvakaukalo sitten viritellä penkkiin.

Tällaisia ajatuksia tulevasta harrastuksesta pyörii mielessä. :right:
No ei kyllä noin pienille ole kypärää, ja siksi toisekseen, sillä saisi kyllä lapselta niskat nurin tosipaikassa, sen verran heppoinen on vielä vuoden ikäisen kaulan rakenne. Kun vuoden ikäisen pää on niin iso muuhun vartaloon nähden, että autoon tarkoitetut turvakaukalotkit on suunniteltava sivuttaisiskun kannalta sen huomioiden . Että hieman saisi sitä järkeäkin käyttää näissä määräysasioissa. Tuhti turvakaukalo hyvin sivuvaunuun pultattuna/ vyötettynä on mun nähdäkseni paljon turvallisempi ratkaisu tuossa tapauksessa. Mitä poliisi muuten vastasi tuohon kyselyysi?

Veto eli viima on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota varsinkin hatun osalta. Lentäjänlakki saattaisi olla paras muotoilultaan, ehkä. Poika sanoo, että vaunussa tuntuu viima enemmän kuin takapenkillä istuessa, hän on istunut kummassakin mukana reissussa, joten uskon häntä.

Meillä on muksut kulkeneet sivarissa mukana jo vuosia, mutta he ovat olleet kuitenkin jo kouluikäisiä harrastuksen aloittaessaan. :)

C-A-D sanoi:
Tasan yhden (ja viimeisen) kerran olen ajanut sivaria. Oli kuulemma ammattilaisen rakentama ja säätämä.Tuolla ei ollut mitään tekemistä normaalin MPn ajokokemuksen kanssa. Eli: Rauhassa, opettelemalla....
Joo, sivuvaunun kanssa ajaminen on iiiihan eri asia kuin kaksipyöräisen. Saatikka jos kyseessä on venäläinen sivuvaunupyörä, tuntuu, ettei se yksinkertaisesti voi pysyä tiellä... :grin:. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa, sivuvaunun paras puoli on, että perhe pääsee mukaan reissuun. :)

RedLeathetJacket sanoi:
Joo, sivuvaunun kanssa ajaminen on iiiihan eri asia kuin kaksipyöräisen. Saatikka jos kyseessä on venäläinen sivuvaunupyörä, tuntuu, ettei se yksinkertaisesti voi pysyä tiellä... :grin:.

Oikein säädettynä ryssäkin kulki ihan nätisti, jopa ilman käsiä. Suosittelen myöskin aloittelemaan isolla parkkiksella. Ensin kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Sitten käännöksiä molempiin suuntiin. Hitaasti lisää vauhtia ja tiukempia kurveja. Viimein löytyy raja, jossa sivarin rengas nousee maasta. Opettele tunnistamaan tuo raja eri nopeuksissa. Pienellä treenillä vaunu pysyy ilmassa pitkiä matkoja. Yleensä tuota vaunun nousua säikähdetään liikenteessä ja mutka menee suoraksi. Hölmöillessä yhdistelmä yleensä kaatuu eteenpäin vaununpuolelle. Aloita varovasti ja rauhallisesti.

Kiitoksia vastauksista.

Eilen ajoin sitten ekan kerran elämässäni sivaria ja hyvinhän tuo meni. :WAZAAP: Koeajon suoritin ajamalla ensin keskustassa hitaalla vauhdilla ja sitten kun tuntui jo sujuvan, kävin kokeilemassa sitten maantienopeuksissakin. Kysymyksessä on Yamaha FJ 1200:nen jossa on EZS:n sivuvaunu, keula rakennettu uudelleen ja auton renkaat. Sen verran sinuiksi tultiin yhdistelmän kanssa, että kaupat tehtiin ja ajoin sitten lullan kotiin. 200 km tuli mittariin ja ihan hyvin ajo sujui. Täytyy nyt sitten ensi kesänä käydä harjoittelemassa vielä tuota hallintaa ja miten pyörä käyttäytyy eri vauhdeissa/kaarteissa. Mutta enköhän tuon kanssa pärjää. :grin:

Joo, pitää viritellä tuohon sitten poitsulle turvaistuin, taitaa olla paras ratkaisu.

Edit. En ole saanut liikkuvalta poliisilta vastausta kysymykseeni.

Tuossa sivuvaunussa on kuomu, joten poistun saa suojaan sateelta/tuulelta.

Viimeksi muokattu:
Aika vähissä on mahdollisuudet ajella/matkustaa ilman kypärää:

2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:
a) kolmipyöräisen mopon (L[SUB]2e[/SUB]-luokka), kolmipyörän (L[SUB]5e[/SUB]-luokka), kevyen nelipyörän (L[SUB]6e[/SUB]-luokka) eikä nelipyörän (L[SUB]7e[/SUB]-luokka) kuljettajaa ja matkustajaa, jos ajoneuvo on varustettu umpinaisella ohjaamolla;
b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän ([SUB]L3e[/SUB]-luokka) ja mopon (L[SUB]1e[/SUB]-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
c) invalidimoottoripyörän tai invalidimopon kuljettajaa;
d) liikenteen valvonnassa tai muussa virkatehtävässä olevaa, jos kypärä haittaa tehtävän suorittamista;
e) moottoripyörän ja mopon tarkastusta suorittavaa katsastajaa;
f) poronhoito- tai metsänhoitotehtävissä, energiansiirto- tai televerkostotöissä taikka verkontarkastustehtävissä olevaa moottorikelkan kuljettajaa ja matkustajaa;
g) umpinaisessa perävaunussa olevaa moottorikelkan matkustajaa;
h) museomoottoripyörän, -mopon ja -moottorikelkan käyttäjää erityisesti järjestetyn ajotapahtuman aikana.

Eihän se pieni lapsi voi käyttää kypärää terveydellisistä syistä, koska
pienen lapsen niskat eivät kestä painavan kypärän aiheuttamaa lisärasitusta.

Toki heti kun sopivan kypärän löytää lapsen varttuessa, suosittelen sellaisen
hankkimaan.
Ja nimenomaan lasten kypärän, joka on myös kevyempää mallia.

2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:

b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän (L3e-luokka) ja mopon (L1e-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
Tarkoittaako tuo sitä, että jos on umpimallinen sivuvaunu, kypärää ei tarvitse käyttää? Kiitos iaj. :)

Sjuggen sanoi:
Oikein säädettynä ryssäkin kulki ihan nätisti, jopa ilman käsiä.
Voipi olla, jos ammattilainen on säätänyt. :) Missähän näitä ammattilaissäätäjiä muuten olisi?

Meidän vm. -65 ei kulje ilman käsiä muualle kuin ojaan. :p Säädetty on jos jonkinlailla amatöörivoimin, mutta kun olosuhteet muuttuu, sivuvaunun taakan paino vaihtelee samankin reissun aikana 0-90 kg, niin onpahan melkoisen viitseliäs kuski, joka jaksaa sen aina uudelleen säätää kohdille.

RedLeathetJacket sanoi:
Voipi olla, jos ammattilainen on säätänyt. :) Missähän näitä ammattilaissäätäjiä muuten olisi?

Meidän vm. -65 ei kulje ilman käsiä muualle kuin ojaan. :p Säädetty on jos jonkinlailla amatöörivoimin, mutta kun olosuhteet muuttuu, sivuvaunun taakan paino vaihtelee samankin reissun aikana 0-90 kg, niin onpahan melkoisen viitseliäs kuski, joka jaksaa sen aina uudelleen säätää kohdille.

Eipä sitä mun vehjettä tarvinnut säätää, kun joku edellinen omistaja oli sen jo tehnyt. Tarkistin vaan sivarin renkaan asennon ohjeiden mukaan, eikä siinä ollut korjattavaa. Omastakin vaihteli kuorma kovastikin, eikä muuta eroa ollut kuin 'kiihdytyksissä' ja ' jarrutuksissa'. Vaunun massa tuntui niissä aina hidastavana möykkynä.

Onhan sulla pyörän runko suora ja väläykset vähissä jousituksesta? Itsellä oli aluksi takahaarukan puslat ihan loppu, joten takapää hieman souti.

Runko ei varmasti ole enää suora, isossa maassa on isot toleranssit. :;): Tuo sivuvaunu on eri pyörästä (Dnepr), eikä se siellä venäjänmaalla ole kovin nuukaa ollut, onko ne kaikki osat samanlaisia ja ehkä toiseenkin pyörään sopivia, kunhan se näyttää moottoripyörältä.

Uudemmat Uralismukset saattaa ollakin jo ihan hyviä ajettavia. Mulla ei ole oikeastaan ajokokemusta tuolla sivuvaunulla, mitä nyt olen tuossa kotitiellä kokeillut ja pärrännyt huvikseni. (Kun eihän mulla ole vielä korttiakaan :jpstyle:) Siksi näihin mun juttuihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella; kun juuri ja juuri pysyy kaksipyöräisellä pystyssä, tuo sivuvaunun tiellä pysyminen isommassa vauhdissa tuntuu utopistiselta. :;):

Puslia on vaihdettu uusiin, ja jos jonkinlaista säätöä on tehty jousiin, vaunun kulmaan ja vaikka mihin, mutta Ural ei siitä lannistu. :p

RedLeathetJacket sanoi:
Tarkoittaako tuo sitä, että jos on umpimallinen sivuvaunu, kypärää ei tarvitse käyttää? Kiitos iaj. :)

Ei tarkoita.. (L3e-luokka) = on kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa ei ole sivuvaunua.. (L4e) = sivari.

Hieman toista sataa taisin saada omalla -67 K750:lla gepsiin vakio välityksillä, mutta siinä vauhdissa oli kyllä huvi jo kaukana. 70km/h oli sellainen passeli marssivauhti tuolle vekottimelle. Eihän nuo ikinä ole puhtaasti mitään merkkiä tai mallia, vaan kaikki on sekasikiöitä.

Suomen sivuvaunuyhdistuksen sivuilta http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/ löytyy tuo perusohje vaunun säätöön.

^Hyvät sivut oli siellä, kiitos! :)

Eri asia sitten on, jaksaako ukko alkaa säätämään sitä, se on itse tämänhetkiseen säätöönsä tyytyväinen. Ehkä se on hyvin säädetty ja mulla ei vain taito riitä ohjastamiseen. :)
Meillä on miliisiperä, niin päästään 80:ä ihan helposti, ai hurja.:WAZAAP:

No, niinpä on L4- luokkaa tuo meidänkin lulla, piti ihan kaivaa ote esiin. Onpa jännittävä, ettei kuomullisesta sivarista ole mitään mainintaa tuossa EI KOSKE-listassa. Koko ajan pitäisi tehdä adressia motoristeja sortavista epäkohdista...

Kakarat kun oli pieniä niin tulihan tuolla Guzzilla vedettyä vaunua pitkät pätkät.Kypäränä oli luistelukypärät, ne kun on aika kevyitä.Muksut pitivät ja tulipa ajettuun viimesen päälle tarkasti, jotenkin ei halunnut munauksia.Syksyllä kun koulu alkoi ja kakruilta kyseltiin miten kesä oli mennyt:kuukausi euroopassa sivuvaunumoottoripyörällä. -?-pisti opettaja.Vaunu on vieläkin,mutta ei vaimon kanssa enää viitsitä vetää.Aina oli porukkaa ihmettelemässä ja kyselemässä, elämän hienointa aikaa. :paikallatuulee:

Back