• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuleva kesä ensimmäinen ajokausi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Onko täällä foorumissa muita tulevana kesänä ensimmäisen ajokautensa aloittavia? Olisi kiva kuulla suunnitelmista, millä mielellä tuohon touhuun mukaan lähteen. Onko ne samanlaisia kuin omani, ajamaan vaan kun kelit sallii ja mukaa ainakin johonkin ennakoivan ajamisen kurssille!
sport05.gif

Tervetuloa hienon harrastuksen (tai elämäntavan - miten vaan) piiriin.

Suosittelen jotain Motoristi Survival -tyyppistä kunnon kurssia. Ennakoivan ajon kurssit ovat varmasti hyödyllisiä kaikille tienkäyttäjille, mutta mielestäni kannattaa aloittaa mopon käsittelystä. Ohjattu harjoittelu parina päivänä käy läpi olennaisimmat asiat nimenomaan mopon hallinnasta ja äkkitilanteista. Kun se alkaa sujua, niin voi keskittyä liikenteeseen ja ajonautintoon.

Paljon turvallisia kilometrejä.

Mulla kans tuleva kaus 2005 on eka , syssyllä ajelin ~150 km ja sit tuli talvi . Mie kans oon ajatellut jotaa kurssia missä oppis jotakin miten mopotinta käsitellään . Ny on talven aikana hyvä ostella kunnon ajovarusteet . Tulis jo kesä
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Itsellä oli viime kesä ensimmäinen kausi ja en mennyt kursseille kun keväällä ajoin kortin niin siinä tuli sit katottua pyörän hallinta yms. Tänä keväänä sit vähän varovaisemmin liikenteeseen ja pari ekaa viikkoo vaan totuttelua pyörään.

Itse suosittelen MINÄ + MOTO = 1 nimistä kurssia, järjestäjänä ZooMC pääkaupunkiseudulta. Kurssipaikkoja on varattavissa luultavasti MP-messujen ZooMC:n osastolta.

HIENO harrastus.Tervetuloa ! Tommoselle kurssille kannattaa ittesä varmaan bookata,mut kumminkin ekana muistuttaisin oikeenlaisesta asenteesta liikenteeseen. JOS jotain sattuu(toivon totisesti ettei),niin olet aina "maksajan"asemassa,riippumatta siitä olitko oikeassa tai et. Kotilokuskit hiostaa ja kiilaa,kääntyy eteen,näyttelee"kansainvälistä" etc... Cool:illa tyylillä enemmän turvallisia kilometrejä.  Nautitaan niistä lämpimistä auringonlaskun ajeluista kauniina kesäiltoina
biggrin.gif

Jep, mulla kans eka ajokausi, tosin oon aikasemmin ajellu jos jonkin näkösella ja kokosella virityksellä, mutta ollut taukoo jonkuu aikaa.... nyt tuli hankittua mopo, katotaan mitense siitä lähtee. Luotan kyllä omiin ajotaitoihin, mutta ois kai hyvä käydä joku kurssi tjs...turvallisuus ennenkaikkea..

Sama juttu täällä... eka oikea kausi alkamassa keväällä, kun ei tota lokakuussa yhtenä viikonloppuna ajettua 200 kilsaa vielä kehtaa ajokaudeksi sanoa...  

sport05.gif

No juu, kaipa tää on sitte virallisesti ensimmäinen ajokausi. No ainakin ensimmäinen ihan omalla pyörällä.
062802jumpie_prv.gif

Viimisinä kesinä on kyllä tullut isäpapan VFR:llä toistakymmentä tuhatta tullut mittariin ruuvattua. En meinannut millekkään kurssille mennä, ehkä jos radalle pääsisi käymään...

Kaipa tuo ensikesä on laskettava ensimmäiseksi kaudeksi, koska viimesyksynä tuli n.1000 km mittariin.

Olen ajatellut omatoimisesti harjoitella pyörän käsittelyä, kaatamatta sitä. Lisäksi käynti radalla, jos aika antaa myöten. Voisi siinä turvallisesti kokeilla kaarreajoa normaalia liikennettä suuremmilla nopeuksilla, ei kuitenkaan "polvi maassa" tyyliin. Nuo sinivuokkojen keräämät "osallistumismaksut" liikenteessä tapahtuviin kilpailuihin ovat minun kukkarolle liian suuret.

Ennakoivaa ajoa on harjoiteltu jo vuosikausia kotilolla, mutta sain kuitenkin hyvän neuvon pyöräilyä varten eräältä ystävältä: "Aja kuin olisit näkymätön" ts. kukaan ei havaitse sinua.

Eka kausi omalla pyörällä \o/.

Tosin eipä sitä ole muutenkaan tullut paljon ajeltua, viime syksynä reilut 100km piikillä.

Ja kursseille en ole ajatellut osallistua, kun kortinkin vasta olen ajanut.

Mulla ehti olla viime vuonna kolme viikkoa kortti ja tavoitteena oli saada vain pyörä sisäänajettua.. Onnistui se ja 400km ylikin eli 2000km kaupunkiajoa kolmes viikos ja duunikin vei vielä suurimman osan ajasta, onnistui kummiskin
062802jumpie_prv.gif

Eli tulevaan kauteen lähdetään varovasti mutta tuskinpa tulee mihkää kursseille lähdettyä. Kyllä sitä voi jokainen itsekkin harjoitella hallintaa yms. aina jossain jos kurssit ei oikein nappaa
buttrock.gif
sport05.gif

Vois sanoo että ensimmäinen kokonainen tulossa (piikillä). Viime keväänä alotin joskus toukokuun alussa ajelemalla harjoitteluluvilla pari kuukautta ja sitten kortin saatua jonnekin marraskuun alkuun. Yht. n.6000 km/6kk

Tulevan kauden tavoitteena tulla paremmaksi ja turvallisemmaksi kuskiksi (mahdoton tehtävä), ajaa vähintää 10 000 km (pyörä/kuski paskana varmasti ensimmäisen 200km jälkeen ja siinä se ajokausi) , heitää pari pitemmpää reissua (elikkäs varmaankin 25km päähän tankaamaan), käydä rata-ajoa kokeilemmassa (kaadun ensimmäisellä ajo kerralla ja lopu kesä kädet ja jalat paketissa) ja ehkä syksyllä ostaa joku iso katuenska (autokoulun jälkeen ei varmasti enään varaa).

Voi kyllä sanoa, että myös mulla on eka kausi tulossa. 14 vuotta on siitä kun edellisen kerran laitoin bensahanan kiinni. Metriäkään en ole sen jälkeen ajanut eli kaikki on aloitettava alusta. Mopot on muuttunut ja varmasti myös liikenne ja siellä käyttäytyminen. Mopon sain ostettua syksyllä, mutta en ehtinyt sillä vielä ajella kuin vajaa 300 km. Varusteitakin on hankkittu pikkuhiljaa ja nyt odotellaan sitä kevättä.
tounge.gif

Tarkoitus on mennä ehdottomasti jollekin kurssille ja messuilta onkin tarkoitus katsella mm. näitä kursseja. Myöskin kerhojen kautta tuntuu pääsevän hyville kursseille.
Olen lähdössä avoimin mielin tämän upean harrastuksen pariin odotuksena uusia kavereita, upeita kelejä ja turvallisia mutkateitä.
sport05.gif

Back