alpit tosiaan hiukan laaja käsite ja mahdollisuuksia vaikka kuinka.
jos rahalla ei väliä/sitä on riittävästi/voi asua tutuilla, niin Sveitsi on mun suosikki.
Andermatt on loistavien solateiden keskellä. St. Moritz on varmaan aivan kalleimmasta päästä, mutta viereiset Samedan/Pontresina/Silvaplana ovat yhtä hyviä sijainniltaan.
kävelyretkiin löytyy erittäin hienoja paikkoja Grindelwaldista. junalla ylös ja kävelemään, vaikka alas asti. Ajamisen kannalta parempi majapaikka vaikka Meiringen.
Italiassa en ole monessa paikassa ajanut, mutta Arabban alueella olen muutaman passon ylittänyt ja paikkana Arabba on varmasti hyvä.
Itävallassa ei noita suuria ylityksiä ole paljoa tai ne ovat maksullisia. Sensijaan asuminen on edullista ja tasokasta ja hintataso muutenkin miellyttävämpi kuin sveitsissä.
paikkaa olen itse pitänyt Imst'in lähellä tai sitten jonnekin laaksoon vaikka Bad Hofgastein, jossa itse viimeksi majailin viikon verran.
Itse olen kävelyretkiä tehnyt joko ajamalla jonkin pass'in päälle tai mennyt hiihtohissillä jonnekin ylös ja lähtenyt sieltä. Sveitsissä ja Itävallassa melko varmasti pääset mukaville kävelyreiteille siellä missä on hiihtohissejä.
Asuminen kannattaa mun mielestä ottaa pienestä kylästä, ei suuresta kaupungista. Ajamaan lähteminen on helpompaa ja meininki muutenkin paremmin lomaan sopivaa, minun mielestä.
jussi