• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tonniset kyykyt matkustajan silmin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teme77
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu elikkäs kaluston päivitystä tulossa ja kiinnostais nuo tonnisten supersporttien ominaisuudet apukuskin silmin. Millainen on istua kyydissä ja muuta sellaista? Kokemuksia, kiitos??

Ja tiedetään tiedetään: noita ei ole tehty sitä varten!! Eli en kaipaa viestejä, että osta Busa tai Bläkkäri! Kokeiltu on, enkä tykkää  
smile_org.gif
Oma ajoni kun on enenevässä määrin rataa. Matkaa nyt heittää yksin pyörällä ku pyörällä.

Lähinnä kiinnostuksen kohteina on:

- CBR 954-1000RR
- SP1-2
- Kawan 10R
- Giksu -03 ->(-03 oli omasta mielestä yllättävän hyvä tässä)
- R1
- Mille

Ja jos jollain on kokemuksia, niin noita voisi vertailla VTR äffään, jonka kyydissä vaimokkeeni nyt jotakuinkin tykkää istuskella.

Tietenkin yksi vaihtoehto olis ostaa 600cc ratapeli+kärry/Hiace ja sitten joku vanhempi matkajuhta, mutta kun tila meinaa loppua  
smile_org.gif

Nyt vastaan puoliskoni puolesta, hän kun ei pyöri täällä. Meillä oli BMW K1200S vajaat kaksi kautta ja se vaihtui vajaa kuukausi sitten uuteen R1:een. Muutama lenkki on heitetty, pisin ehkä pari tuntia. Ei ole vielä tuossa tullut valituksia muutoin kuin liukkaan penkin osalta. Tuohan nyt on tietysti helposti korjattavissa. Matkajuhtiin verrattuna polvikulma on tietty jyrkempi eikä kauhukahvoja ole, mutta eihän sitä tarvitse tuntitolkulla repia menemään. Asentoakin pystyy kuulemma jonkin verran vaihtelemaan, joten vähän pidempiä matkoja voi ajaa. Niin, meinasi unohtua vielä sellainen seikka, että puolisko on muistaakseni n. 168 cm pitkä, joten mistään sellaisesta repun kokoisesta tytsästä ei ole kysymys...

Sallinette lisätä vielä kilofazun joukkoon, vaikkei niin hirveän sportti olekaan. Itsekin tuumaillut mahdollista vaihtoa johonkin tonniseen, mutta muija mieltynyt kovin Ison Bandun takapenkkiin. Eli myös täällä kiinnostaisi kuulla kokemuksia "superien" tai myös "sporttien" kakkoskuskeilta takana istumisen nautinnoista.

-hh-

Edit: Ai niin: apukuski on sellainen nipin napin 160-senttinen ja reilun 50-kiloinen.

Ja tiedetään tiedetään: noita ei ole tehty sitä varten!!
Tuossa jo vastasitkin omaan kysymykseesi.
Niin juurikin. Älä nyt ainakaan sitten mistään euroopanreissuista kakspäällä unelmoi. Tai katsopas uudestaan sitä hintahtavaa xx:ää.  
nixweiss.gif
033102beer_1_prv.gif

Joo...no on mulla yksi XX ollutkin....sillä olen tuon vaimokkeen totuttanut liian hyvälle....ja Busaakin olen paljon ajellut. Ei kiinnosta nuo vehkeet.

Mutta lähinnä nyt noista "huonoista" vaihtoehdoista parasta mietin.

Joku noista tulee. Se on varma. Sanoi toinen osapuoli mitä tahansa. Kaikki nuo olen koeajanut+ajanut muuten vaan ja oma mielipide on jo muodostunut melko vahvaksi. Tuo nyt vaan on tuollaista pikku perustelujuttua, mitä joutuu joskus kotona pitämään, kun uusia leluja haluaa hankkia
biggrin.gif

Eli OIKEITA kokemuksia, kiitos.

En usko,että 1000 RR on kovin paljon erilainen kuin 600.Takapenkillä ei ole kuulemma kovin hääppönen istuskella.

Jalat puutuu koska tapit on niin korkealla ja "penkki" on tuollainen kahvipaketin kokoinen pala.Selkä väsyy juuri edellä mainituista syistä ja lisäksi vielä oman puolison mielestä kuski on niin kaukana ja matalalla,ettei saa kunnon tatsia matkaamiseen.Jos pidemmän matkan meinaa taittaa,niin vaaditaan kyllä masokistista luonnetta apparilta.

Ja tiedetään tiedetään: noita ei ole tehty sitä varten!!
Niin, no miksi ees kysyt sitten jos tiedät?
Ei se kyselemällä muuksi muutu, ei vaikka kuinka toivoisit.

Ja jos on pakko moinen mopo ostaa ja kyytiläistä pakko kuskailla niin käykää sitten kimpassa koeajamassa että mikä siitä juuri nimenomaisesta kyytiläisestä tuntuu vähiten pahalle olla kyydissä.

eikös tuo parhaiten selviä ku otat sen kyydissäistujan mukaan koeajolle
sillon saat myös tietää minkälaista tonnisella kyykyllä on kyydittää jotain (voi olla yllättävän raskasta myös kuskille)

Ei kokemusta Suzukeista muutoin kuin itse oman GSX-R 1K K5 kyydissä muutaman kerran (puhe oli aloittajalla K3:sta mutta sanonpa silti). Aivan loistavat oltavat matkustajalle. Keskimittaiselle naiselle on riittävästi tilaa, satula on hyvä, kädet saa hyvin tuettua tankkiin. Ei valitettavaa. Suosittelen.

Lisään vielä sen, että jos kyydissä istuja "osaa istua", se ei todellakaan ole raskasta kuskille. Eri asia ovat ne nuket, jotka valuvat kuskin niskaan jo jarrun ajattelemisesta, mutta väittäisin, että heitä ei ole ilo kuskata oikein millään laitteella.

Eli OIKEITA kokemuksia, kiitos.
Pari kertaa olen ollut kaverin kyykyn kyydissä sellaiset 20-30 km mm. oman prätkän huollon takia. Polvet suussa ja v*ttumainen tunne kun kaveri antoi norminopeuksia reippaammin hanaa etufillarin pyrkiessä ylös. Toisella kerralla totesin, että tätä lajia riitti. Onneksi vaimo ei ole kiinnostunut prätkistä hevon paskan vertaa, joten omassa prätkässä voi pitää matkustajan istuimen tilalla seat coverin. Ei muuta kuin otat muijan kyytiin ja annat vähän reippaammin happea prätkälle niin pääset muijasta kätevästi ja nopeasti eroon.

oikea kokemus:Oon ollu K5 kilosen kiksun kyydissä, se näyttää siltä ku olis kuskin reppuselässä, ja olo on aika samanlainen. Tutun naisystävä väittää, ettei parempaa repsikanpenkkiä olekaan, minä väitän vastaan. Asentoa on pakko vaihtaa vähän väliä, koska ei siellä muuten pysty olemaan. Tankkiin ylettyy kyllä kivasti, mutta siinä ainakin vahvistuu sormilihakset (kämmenillä on huono nojata, kun on niin lähellä jo kuskia). Kahvoilla ei mitään tekiskään (eli ei haittaa vaik ei niitä ole) missään pyörässä, tasaisessa ajossa voi tietty istua suoremmassa. Tiedän myös osaavani istua kyydissä, mutta ainakin tämän mopon kyydissä todella pitää osata ja ennen kaikkea jaksaa istua kyydissä.

vähän offtopic, mut melkein osuu:Olen jonkun verran istunu myös Kawan 9R:n kyydissä, joka oli jonkin verran matkasohvamaisempi ku tää kiksutin. En sitten tiedä eroa 10R:ään.

Kiksussa on kyllä rankempi polvikulma ja penkki viettää eteenpäin, joten jatkuvasti saa olla varuillaan, ettei oo kuskin niskassa. Kyydissä joutuu tekee töitä.

Ei noista matkapyöriksi kyllä oo, mutta mieluummin silti ajan itekin 600RR:llä kun vanhalla YZF600R:llä. Takanaistujalle tosin T-cat oli kuin sohvalla olis istunu. Samaa ei voi sanoa nykyisestä =)

Mut onneks ei tarvi kyydissä istuakaan
biggrin.gif

vähän edittejä

No on täällä ihme jengiä....!!

Kyllä mä nyt jumalauta tiedän, että se kyytiläinen kannattaa ottaa mukaan koeajamaan yms. Ne, joilla ei kokemusta kyseisistä pyöristä ole ollenkaan, voivat jättää vastaamatta.

Onhan noiden "kuljetuskapasiteetissa" tottakait eroja. Polvikulma, satulan paksuus yms.

Ja niinkuin sanoin, noista "huonoista" vaihtoehdoista olis kiva löytää se paras. Ja niinkuin myös sanoin: olen kaikkia noita jo itse ajanut, ja tiedän kyllä, mikä MINULLE on se sopivin vehje. Mutta kaikki noi edellä mainitut mopot kyllä kelpaa, eli jos jossain on parempi olla kyydissä kuin toisessa, niin voin sen paremman valita ihan ilman minkäänlaisia ongelmia/tunteen purkauksia.

Kysymys kuuluikin, että onko jollakulla kokemuksia oikeasti noiden takapenkistä? Mulla kun ei ole. Siksi mä Terhi ja Mopedman sitä kyselen. En ehkä teiltä, vaan sellaisilta, jotka oikeasti tietää. Ei pahalla. Jos joku olisi antanut vastaukseksi OIKEITA kokemuksia asiasta, eikä vain mitään mutua/paskanjauhantaa. Jos sitä olisin halunnut, niin olisin laittanut tämän viestin toiseen paikkaan.

Ja mä en todellakaan valitse pyörää siksi, että joku tuntematon sitä suosittelee jossain foorumissa tai siksi, että se on voittanut jonkun MasterBiken yms. Mä valitsen pyöräksi sellaisen, mistä ite tykkään. Noista tykkään kaikista.

Olikohan tää nyt liian sekavasti sanottu.....vieläkin tunnekuohun vallassa, kun Mika pussas Sorellaa  
crazy.gif

Ei kokemusta muutoin kuin itse oman GSX-R 1K K5 kyydissä muutaman kerran (puhe oli aloittajalla K3:sta mutta sanonpa silti). Aivan loistavat oltavat matkustajalle. Keskimittaiselle naiselle on riittävästi tilaa, satula on hyvä, kädet saa hyvin tuettua tankkiin. Ei valitettavaa. Suosittelen.

Lisään vielä sen, että jos kyydissä istuja "osaa istua", se ei todellakaan ole raskasta kuskille. Eri asia ovat ne nuket, jotka valuvat kuskin niskaan jo jarrun ajattelemisesta, mutta väittäisin, että heitä ei ole ilo kuskata oikein millään laitteella.

No joo se oli K3:sta eteenpäin, eli kyllä tuoreempien vehkeidenkin tunnelmat kiinostavat. K3 on oikeastaan vaan ainut Gixu, millä itse olen ajellut.

Oon ollu K5 kilosen kiksun kyydissä, se näyttää siltä ku olis kuskin reppuselässä, ja olo on aika samanlainen...... Kahvoilla ei mitään tee, tasaisessa ajossa voi tietty istua suoremmassa.
Ei siinä pyörässä ole kahvoja.. Vai ymmärsinkö jotenkin väärin. Sekään ei olisi ihme.
Ei olekaan. Mutta kun joku aiemmin sanoi, ettei siinä ole kauhukahvoja. Viittasin kai vähän epäselvästi siihen vaan, ettei niillä kyllä mitään teekään =)

Kysymys kuuluikin, että onko jollakulla kokemuksia oikeasti noiden takapenkistä? Mulla kun ei ole. Siksi mä Terhi ja Mopedman sitä kyselen. En ehkä teiltä, vaan sellaisilta, jotka oikeasti tietää. Ei pahalla.
No noista en ole ollut kuin R1, 1000RR, 10R ja kilogiksun kyydissä.
Siltikään en voi kenenkään toisen puolesta sanoa minkä kyydissä olisi paras istua. Niitä mielipiteitä kun on tasan niin monta kuin on kyyditettävääkin. Valitettavasti. Ja yhtälailla se on kuskistakin kiinni, eli kun joka pyörää on eri ihminen ajanut mun ollessa kyydissä on hieman huono edes sanoa mikä oli paras mun mielestä.
Lisäksi noissa on eroja vuosimallienkin välillä.

Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.
nixweiss.gif
Ei pahalla.

Back