• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TL1000R huono käynnistyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZR-7herwood
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli tilanne olis tällainen:

Ollut aina huono käynnistymään

Tein viime tai edellisvuonna puolien kytkennän uusiksi niin, ettei se kierrätä virtaa virtalukon ja katkaisijoiden kautta, vaan välissä on rele ja jännite tulee suoraan päävirtasulakkeen takaa. Tällä ei ollut haluttua vaikutusta käynnistyvyyteen, mutta ehkä tuo muuttui hieman virkeämmäksi. Dynossa tästä modauksesta ovat mittailleet maailmalla jopa joidenkin heppojen tehonlisäyksiä. Taitaa olla alunperin Jaketin käsialaa tää modi.

Viime kesänä vaihdoin tulpat Iridiumeihin, ei haluttua vaikutusta Ehkä kuitenkin taas aavistuksen virkeempi, mutta voi olla vaan mutua tämäkin.

Tänä kesänä jo aiempina kesinä huonosti jaksanut akku ei muutamaan kertaan sitten jaksanutkaan startata. Piti ottaa auton akusta apuja. Akulle annoin Ctekkiä. Lopulta ostin sit kuitenkin uuden akun kun vanhan toiminta oli niin epävarmaa. Stormilta ja muualtakin tarjoavat tuohon normiakkua, mutta sellanenhan ei käy kun akku on kyljellään. Lopulta päädyin Yuasan geeliakkuun. Pitäis siis olla hyvä. Kallis ainakin oli.

Mut eipä se sit mitenkään erityisen hyvä ollut. Jaksaa kyllä pyörittää kauan, mutta laiskan oloista on. Mopon saa kuitenkin tuolla aina käymään. Tänään sit aloin katteleen et mikä tuossa on ja huomasin ainakin sellasen, et kun laittaa mopoon virrat päälle niin bensapumpun surinan jälkeen jännite akulla asettuu arvoon ~10,4 V kun ennen virtojen kytkentää se oli 12,6 V. Mittaristolle menevän johtosarjan liittimen kun irroitti niin jännitteet nousi takaisin normaaliksi.

Onko tuo normaalia, että tippuu noin alas? Vai onko tuo uusi akku nyt sit vaan tsökö? Epäilyttää, että ei olis kun jaksaa kuitenkin jauhaa pitkään ja tuo lepojännite on ok. Ideoita? Kai tuo akku täytyy kuitenkin viedä mitattavaksi kuormalla sen myyneeseen liikkeeseen.

Twinit taitavat syödä akkua... Siltä ainakin SV:n kanssa tuntui. Starttaaminen ottaa sen verran enemmän potkua. Mulla kaikkien sähköongelmien syyksi paljastui hiljalleen antautuva lataussäädin, joka ei ladannut akkua kunnolla täyteen.

Suosittelen mittaamaan latausjännitteen varmuuden välttämiseksi.

Twinit taitavat syödä akkua... Siltä ainakin SV:n kanssa tuntui. Starttaaminen ottaa sen verran enemmän potkua. Mulla kaikkien sähköongelmien syyksi paljastui hiljalleen antautuva lataussäädin, joka ei ladannut akkua kunnolla täyteen.

Sitä tässä jo itsekseni kiroilin et miks en mitannut. Ei vaan tullut laitettua käyntiin.

Lisäyksenä tuohon starttaamiseen, että tällä hetkellä oikeastaan menee niin, että heti starttinapin painamisen jälkeen tuo pyörittää kaikkein heikoiten eli starttaamaan lähtö on erityisen heikko. Muutaman sekunnin pyörittämisen jälkeen on starttimoottorin pyörintä jo selkeästi reippaampaa, muttei kuitenkaan vielä hyvää tasoa.

onkos sulla vielä puolipuristimet siellä paikoillaan?

kaverin ducati on aina tollanen, liikaa puristusta, mutta tellussa on vakiona automaattiset puolipuristimet kummassakin pytyssä.

Mistä tarkalleen mittasit tuon akun jännitteen, ihan akun navoista vai jostain muualta? Nimittäin noin iso jännitteen pudotus vain virtojen päällä ollessa ei kyllä ole ihan normaalia. Jos mittasit suoraan navoista, niin sitten akku on entinen tai joku paikka syö raskaasti liikaa virtaa. 12,6V kuormittamattomana tarkoittaa ihan kohtuullisessa latauksessa olevaa akkua, eli sen puolesta kaikki on ok. Mutta pelkästään virtojen ollessa päällä kulutuksen pitäisi olla korkeintaan kymmenen ampeerin luokkaa ja sillä kuormituksella kunnossa olevan akun jännitteen pitäisi pysyä yli 11,5V tasolla.

Jos taas mittasit jostain muualta, niin on mahdollista, että jossain akun ja mittauspisteen välillä on huono kontakti. Esim. akun kengissä. Tämä sitten voisi selittää heikon starttauksenkin.

Noniin, akku kävi liikkeessä, missä se ensin ladattiin ja sitten kuormitusmitattiin. Virtaa se puski selkeesti toistasataa amppeeria, muistaakseni yli 120A, eli ihan ok. Kuormituksen aikanakaan jännite ei laskenut alle 11V. Mielenkiintoista.

Itse olen ladannut akkua Ctek 3600:lla, joka näyttäis toimivan niin, että kynnys lataamiselle on 12,93V ja latausjännite 14,4V (talviasennolla 14,7). Pyörässä kun kokeilin, niin startin jälkeen pitkät päälle ja kiekat 5000rpm, jolloin jännite oli 13,5V. Manuaali sanoo, että pitäis olla 13,3 - 15V. Haarukassa on, mutta oisko kuitenkin liian vähän.

Täytyypä jatkaa tutkimuksia..

Mulla on ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Ajossa parkit päällä pelaa hienosti. Ajovalo päälle, alkaa hienoinen nypytys tasakaasulla. Tuppi nurin -> hirvee rötääminen, pelaa vain jotenkuten puolikaasulla kiihdyttäessä. Kun on hetken pysähdyksissä ja lähtee siitä kaasu auki, kiihtyy ja pelaa hienosti muutaman sata metriä ja taas alkaa ongelmat. Okei, takaisn parkeille tai valot pois kokonaan ja kilometrin tai parin päästä pelaa taas täysin. Minusta viittaa polttoaineen saantiongelmiin, josta olen päätellyt seuraavaa: Valot päällä latausjännite ei ole riittävä bensapumpulle, eikä siis saa riittävästi kakkua. Kuulostaako mitenkään järkevältä tai ylipäätään mahdolliselta? Mittalin tossa latausjännitettä ja tulokset oli jokseenkin erikoisia. Tyhjäkäynnillä n 13.6-13.7V Ei pahemmin vaikutusta oliko valot päällä vai ei. 5000 rpm N 14.5 volttia ja ylikin kun valot pois. Valot päällä sitten hiukan hämmentäviä tuloksia: 5000rpm Jännite ei ollut lähelläkään samoja arvoja ja jopa laski välillä reilustikin verrattuna tyhjäkäyntiin. Ehdotuksia? Regulaattori? Pyörässä projektio mallinen ajovalo, mutta sillä tuskin mitään merkitystä.

Kannattaa tarkastaa että on tasan samat notulit akussa nyt kuin alkuperäisessäkin. Akuissa on sellaista että amppeerit on samoja mutta se mitä akku antaa ulos startatessa, ei riitäkkäänn. Vaikuttaisi vähän siltä.

Mulla on ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Ajossa parkit päällä pelaa hienosti. Ajovalo päälle, alkaa hienoinen nypytys tasakaasulla. Tuppi nurin -> hirvee rötääminen, pelaa vain jotenkuten puolikaasulla kiihdyttäessä. Kun on hetken pysähdyksissä ja lähtee siitä kaasu auki, kiihtyy ja pelaa hienosti muutaman sata metriä ja taas alkaa ongelmat. Okei, takaisn parkeille tai valot pois kokonaan ja kilometrin tai parin päästä pelaa taas täysin. Minusta viittaa polttoaineen saantiongelmiin, josta olen päätellyt seuraavaa: Valot päällä latausjännite ei ole riittävä bensapumpulle, eikä siis saa riittävästi kakkua. Kuulostaako mitenkään järkevältä tai ylipäätään mahdolliselta? Mittalin tossa latausjännitettä ja tulokset oli jokseenkin erikoisia. Tyhjäkäynnillä n 13.6-13.7V Ei pahemmin vaikutusta oliko valot päällä vai ei. 5000 rpm N 14.5 volttia ja ylikin kun valot pois. Valot päällä sitten hiukan hämmentäviä tuloksia: 5000rpm Jännite ei ollut lähelläkään samoja arvoja ja jopa laski välillä reilustikin verrattuna tyhjäkäyntiin. Ehdotuksia? Regulaattori? Pyörässä projektio mallinen ajovalo, mutta sillä tuskin mitään merkitystä.
Pari juttua tulee mieleen..

1. Puolien ja samassa linjassa olevan PA-pumpun sähköt kiertää ohkasilla langoilla ja huonoilla liitoksilla jostain päävirtasulakkeen, virtalukon, sulakerasian, sivujalan releen ja virtakatkaisijan kautta takaisin moottorin päälle. Mulla tuossa linjassa hävisi muistaakseni noin 1V jännitettä. Muutin johdotusta niin, että tuolla linjalla ohjataan relettä, jonka kautta laitoin uudet johdot puolille. Sulake tietty väliin. Puolathan toimivat tässä niin, että ECU pätkii niiden maata ja puolilla tulee jatkuva plussa. Tästä modista on dynotettu jopa selkeitä tehon lisäyksiä. Modi taitaa olla Jaketin käsialaa. TLZonesta tai TLPlanetista tuli mulle tutuksi.

2. Lataus. Lataushan toimii tässä niin, että laturi (tai miksi sitä nyt sit kutsutaan) tuottaa jatkuvasti, mutta kierroksista riippuen vaihtovirtaa, joka "jännitteensäätimessä" tasasuunnataan, säädetään oikean suuruiseksi ja ylimäärä muutetaan lämmöksi. Tasasuuntaaja-jännitteensäädin on kiinni mopon johtosarjassa, jota pitkin jännite, virta ja lataus pyrkivät tarpeen mukaan eri puolille mopoa. Johtosarja vaan sattuu olemaan näissä peleissä täysin paska ja esim akulle tullessaan oli mulla 14,4 voltista hävinnyt taas yksi. Tää on ilmeisesti ollut syynä muunmuassa tuohon laiskaan starttaamiseen. Mopo ei ole saanut ladattua akkua täyteen, mikä hiljalleen on kypsyttänyt akkua. Tein nyt uudet johdot jännitteensäätimeltä suoraan akulle ja toistaseks vaikuttaa hyvälle. Akulla on oikeestaan koko ajan yli 14V mopon käydessä. Ajan saatossa selkiää oliko tämä ratkaisu mun ongelmiin ja ehkä näistä kokemuksista vois olla apua sullekin.

e: Sen verran lisäyksenä, että molemmat johtomodit on toteutettavissa ja mulla toteutettu niin, että alkuperäinen johtosarja pysyy entiseellään koskemattomana.
e2: Tällä hetkellä täyteen ladatulla akulla virtojen kytkemisen jälkeen pysyy mulla napajännite selkeesti yli 12 V. Tarkkaa arvoa en muista.

1. Puolien ja samassa linjassa olevan PA-pumpun sähköt kiertää ohkasilla langoilla ja huonoilla liitoksilla jostain päävirtasulakkeen, virtalukon, sulakerasian, sivujalan releen ja virtakatkaisijan kautta takaisin moottorin päälle. Mulla tuossa linjassa hävisi muistaakseni noin 1V jännitettä. Muutin johdotusta niin, että tuolla linjalla ohjataan relettä, jonka kautta laitoin uudet johdot puolille. Sulake tietty väliin. Puolathan toimivat tässä niin, että ECU pätkii niiden maata ja puolilla tulee jatkuva plussa. Tästä modista on dynotettu jopa selkeitä tehon lisäyksiä. Modi taitaa olla Jaketin käsialaa. TLZonesta tai TLPlanetista tuli mulle tutuksi.

2. Lataus. Lataushan toimii tässä niin, että laturi (tai miksi sitä nyt sit kutsutaan) tuottaa jatkuvasti, mutta kierroksista riippuen vaihtovirtaa, joka "jännitteensäätimessä" tasasuunnataan, säädetään oikean suuruiseksi ja ylimäärä muutetaan lämmöksi. Tasasuuntaaja-jännitteensäädin on kiinni mopon johtosarjassa, jota pitkin jännite, virta ja lataus pyrkivät tarpeen mukaan eri puolille mopoa. Johtosarja vaan sattuu olemaan näissä peleissä täysin paska ja esim akulle tullessaan oli mulla 14,4 voltista hävinnyt taas yksi. Tää on ilmeisesti ollut syynä muunmuassa tuohon laiskaan starttaamiseen. Mopo ei ole saanut ladattua akkua täyteen, mikä hiljalleen on kypsyttänyt akkua. Tein nyt uudet johdot jännitteensäätimeltä suoraan akulle ja toistaseks vaikuttaa hyvälle. Akulla on oikeestaan koko ajan yli 14V mopon käydessä. Ajan saatossa selkiää oliko tämä ratkaisu mun ongelmiin ja ehkä näistä kokemuksista vois olla apua sullekin.

e: Sen verran lisäyksenä, että molemmat johtomodit on toteutettavissa ja mulla toteutettu niin, että alkuperäinen johtosarja pysyy entiseellään koskemattomana.
e2: Tällä hetkellä täyteen ladatulla akulla virtojen kytkemisen jälkeen pysyy mulla napajännite selkeesti yli 12 V. Tarkkaa arvoa en muista.[/quote]
oliko ratkaisu hyvä..?omassa tellussa saman tyyppisiä vaivoja..

Epäilen että virta avaimesta on virrat loppu,näin käy helposti jos avainnipussa on useampia avaimia,ja virta avain joutuu oikosulkuun.
Virta avaimessa ei ole varsinaista latauspistettä,avain on uusittava maahantuojan hyväksymässä liikkeessä,tai lähetettävä tehtaalle josta saa uuden virta avaimen.
033102ass_1_prv.gif

Epäilen että virta avaimesta on virrat loppu,näin käy helposti jos avainnipussa on useampia avaimia,ja virta avain joutuu oikosulkuun.
Virta avaimessa ei ole varsinaista latauspistettä,avain on uusittava maahantuojan hyväksymässä liikkeessä,tai lähetettävä tehtaalle josta saa uuden virta avaimen.
033102ass_1_prv.gif
Joo, ja näihinhän on saatavana myös aurinkokennokäyttöisiä varavirta-avaimia sekä suomen olosuhteisiin paremmin sopivia mikrovesiturpiiniavaimia, jotka lataat kätevästi vaikkapa rännin alla. Ainakin kymppikioskilla noita myynnissä.

033102ass_1_prv.gif
Joo, ja näihinhän on saatavana myös aurinkokennokäyttöisiä varavirta-avaimia sekä suomen olosuhteisiin paremmin sopivia mikrovesiturpiiniavaimia, jotka lataat kätevästi vaikkapa rännin alla. Ainakin kymppikioskilla noita myynnissä.
Jotain juhannustaikaa voisi myös kokeilla
tounge.gif

Back