• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietoa Buellin toimivuudesta?!

Joten jostain on tullu hirveä himo hankkia BULU. Varmaankin XB 12 olisi kyseessä.

Haluaisinkin pitkän linjan miehiltä ja naisilta tietoa onko millainen kampe ajettavuuden,huollon,luotettavuuden ja osien saatavuuden suhteen? Hihnan kesto ja venojen säätöväli kiinnostaa erityisesti.
KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!

No venojen säädöistä ei ainakaan tarvii välittää...
wink.gif

Hauska tuolla on ajaa! Kolmella erilaisella oon ajanut ja aina kasvoi sarvet päähän, vaan ei otsaan...
tounge.gif
Jos huollot pelaavat samalla lailla kuin HD:ssa, niin eipä mulla ainakaan ole valittamiseen aihetta.

Justiinhan tossa naapuriketjussa tätäkin asiaa puitiin mutta...
Ajettavuus mutkapätkällä parempi kun monessa,suoralla taas hiukan hakee.
Huollon ja osien suhteen ei ainakaan mulla ole valittamista, noo en tietysti ole tarvinnu kun hiukan öljyä.
Remmihän kestää ajotyylistä riippuen 15000->
Venttiilit hydrauliset
smile_org.gif
Huoltovapaa.

Pitää kuitenkin muistaa että merkistä riippumatta uusi on aina uusi ja käytetty on aina käytetty.

Laakeriongelmiahan nuissa on ollu. Oma on vuoden 04 peli ja olen siihen viimetalven aikana vaihtanut etu- ja takarenkaan, ohjausakselin ja hihnan kiristyspyörän laakerit. Halvalla saa kaikki muut laakerialan liikkeestä, paitti ohjauslaakerit. Toki tässä voimme kysyä edellisen omistajan painepesurinkäytöstä myös jotain, tuo kumisuojattu laakeri kun ei suorasta suihkusta juuri pidä...

Juuri muuta ongelmaa ei oo mulla ollu vajaan parinkympin aikana. Tällä hetkellä mittarissa 28tkm. Sefan jouduin vaihtamaan myös viimetalvena oikeanpuoleiseen etuiskariin, mutta kaipa sekin jossain määrin on peruskuluvaa osaa.

Helppoja huollettavia. Manuaalit löytyy netistä pikkuhaulla PeeDeeÄffänä. Tehtaan manuaalit, kunnolliset siis.

Tuossa 50tkm:n kestotesti lontoon murteella:
Mottorrad Special Reprint

Itse en aio ihan kevyin syin omaani vaihtaa.

Fun factoria on kerrakseen...
29723_119416051426791_100000751913736_93670_4411685_n.jpg

Moi. Hauska pelihän Buell on ajaa ja -04 punaisen Fireboltin ulkonäkö hivelee ainakin omaa silmää... Matkapelistäkin tuo on käynyt koska mittarissa nyt jotain 72kkm. Radalle laite ei oikein tahdo enää taipua siinä vaiheessa kun vauhti alkaa nousta isommaksi. Ajoasento on sen verran kompromissi. Ja jarrut ovat radalla aivan alimittaiset. Tekniikan kanssa siinä saa väätää jatkuvasti. Kokemuksen mukaan matkanteko tyssää ainakin minulla 10kkm välein jonkun isomman ropleemin takia. Osittain takuuaikaiset ongelmat johtuivat huollon heikosta osaamisesta. Moottoria avattiin takuuaikana öljynkulutuksen takia ja tuon "korjauksen" jouduin sitten parsimaan jälkeen päin. Alkuun kiusasivat öljyvuodot. Osittain siksi että, huolto asenteli öljyletkuja miten sattuu. Moottorin etukiinnikkeitä on vaihdettu aika monta, viimeisin päivitysversio taitaa kuitenkin olla jo parempi. Ainakin -04 malleissa saattaa olla sellainen ongelma että, moottori ei saa polttoainetta jarrutuksen jälkeen ja moottori yrittää sammua tai jopa sammuu jos tankki ei ole täynnä. Tämän saivat huollossa korjattua mutta tankin tilavuudesta hävisi litra. Mihin en tiedä? Etujarrussa oli heti alkuun tärinäongelma mitä huolto ei saanut korjattua. Lopulta juttu selvisi takuuajan jälkeen kun jarrulaikan kiinnitykset rikkoutuivat. Kiinnitysruuveja ei ollut kiristetty pohjaan saakka. Kiristäjälle tullut linjalla kahvitauko kesken ja ruuvit jääneet lukitteen varaan? Niissä on muuten aivan sikaluja lukite! Se kytkinvaijerin kiinnikelanka siten katkeaa ja vaijeri palaa pakosarjaan. Ohjauksen rajoittimien väliin lentää joskus kiviä mitkä haittaavat kääntämistä. Etuteleskoopin puslat ovat kulutustavaraa, kun tiiviste vuotaa, tarkoitaa se sitä että, puslasta on pinta irronnut ja murut meneet tiivistehuulen väliin.
Etupyörän laakerit ovat avonaisessa navassa sellaisessa kolossa että, laakerit uivat käytännössä aina vedessä sateen tai pesun jälkeen. Niitä joutuu vaihtamaan aika tiuhaan. Vaihteiston ulostuloakselin laakeri rikkoutui 40kkm kohdalla eli kohta on taas asiaa laakerikauppaan jos laatu on tasaista. Kytkimen irrotusmekanismi murtui irti kytkikopasta viimekesänä Albanian ja Kreikan tullissa. Sieltä sitten nilkutettiin remonttiin Riminille. Onneksi enimmäkseen Superfastilla. Näillä kilometreillä vetohihnoja on katkennut jo jokunen, eka 21kkm kohdalla Passo Bordoissa. Varahihna oli mukana
cool.gif
Hihnapyörät vaihdettu kertaalleen. Myös ohjuripyörä. Alkuun tuli vissiin ajeltua rauhallisemmin kun nämä nykyiset ns. vahvemmat hihnat ei tahdo kestää tuotakaan. Hihna kannataa vaihtaa heti kun siinä on löystymisen merkkejä. Se kun toimii myös moottorin "kiinnikkeenä". Löystynyt hihna lyhentää moottorin etukiinnikkeen ikää ratkaisevasti. Eniten olen kuitenkin yllättynyt siitä että, moottori on pysynyt näinkin hyvin paketissa.  Buell on 2000 luvulla valmistetuksi laitteeksi aika "rapea". 25 vuotta vanha Guzzi pesee Bulun luotettavuudessa mikä ei ole kovin kummoinen saavutus. Ei tuosta kuitenkaan luopuakkaan voi.
033102beer_1_prv.gif

Jäi kiinnostamaan tuo litran katoaminen. Olisko siirtäneet bensan "ottopistettä" tankin sisällä eteen/ylös, jolloin menee litraa aikaisemmin varatankille? En tiedä laitteesta mitään, joten sori jos on hullu ajatus.

Vaihteiston ulostuloakselin laakeri rikkoutui 40kkm kohdalla eli kohta on taas asiaa laakerikauppaan jos laatu on tasaista.
Eli "pääsitkö" halkaisemaan lohkot? UKBEGillä väittävät, että tuon laakerin elinikään vaikuttaa suoraan remmin kireys ja suosittelevat FS:n jousikuormitteista remminkiristintä avuksi. (Sen pitäisi olla myös remmille hellempi, mutta kirjoittamasi perusteella kolikon kääntöpuoli on se, että etukiinnike menee...)

Toinen teoria on se, että laakeri ei saa voitelua ja fiksaukseksi on laitetty voitelunippa... Mutta jotenkin en aivan usko siihen, sporttmyllyn konstruktio on noilta osin ollut samanlainen ties kuinka pitkään eikä tuo laakeriongelma ole ymmärtääkseni ollut lähellekään yhtä yleinen kuin buluissa.

Moi. Korjaamokirjahan väittää että, lohkot pitää "halkaista". Tosielämässä laakeri on vaihdettavissa melko kivuttomasti ulkokautta. Hihnapyörän kun saa irti ja stefan pois edestä, tarvitaan vain ulosvedin millä saa kuulien välistä vedettyä vanhan laakerin pois. Akselin päässä olevan kannen suojaksi piti muistaakseni laitaa joku tuki? Osia menee laakeri, stefa, o-rengas ja muutama litra huuhteluöljyä vaihteiston siivoamiseksi muruista. Hihnan kireys varmaan vaikuttaa laakerin kestävyyteen, onhan se "vedon" lisäksi sitä kuormittamassa. Pinta oli lähtenyt ulkokoolista juuri tuolta kohdalta. Kestävyyteen vaikuttanee sekin että, kyseessä on "kuuman paikan" laakeri eli käyntivälys on tavallista suurempi. Sitä ei ollut laakerikaupn hyllyssä vaikka mitoiltaan std.laakeri onkin. Lienee tässä paikssa joku ongelma kun laakeri on ymmärtääkseni jossain vaiheessa uudemmissa vuosimalleissa vaihtunut.
Tuskin on voiteluongelma, ei siihen oikein rasvanippaakaan kannata asentaa. Se kun pyörii vitosella jotakuinkin samaa kyytiä kampiakselin kanssa. Todennäköisesti uudenmallisen hihnan suurempi kireys ja enempi voima ovat vain ylittäneet alkuperäiset HD:n mitoitukset. Jousikiristin on ollut kyllä mielessä mutta toistaiseksi on jänyt hankkimatta tuon etukiinnikejutun takia. Onko kokemuksia miten jousikiristin käyttäytyy moottorijarrutuksessa ja alaspäin vaihdettaessa?
Pääseekö se vedon vaihdellessa riuhtomaan ns. topparista toiseen?
Litran häviäminen tämän kokoisesta tankista on jo melkein katastrofi mutta olen tuon kanssa tottunut elämään. Nyt tyhjäksi ajettuun tankkiin menee bensaa 12,8l. Siispä kun tripissä menee 200km rikki ja edessä tuntematon seutu, on syytä olla bensapumpun vieressä tai ainakin aika lähellä sitä.
Pyörässä oleva racekit ei ainakaan pienentänyt kulutusta. Vakiona tuolla pääsi rauhallisesti ajellen helposti neljän litran pintaan/100km.

Tosielämässä laakeri on vaihdettavissa melko kivuttomasti ulkokautta.
Tämä on hyvä tietää... En tosiaan ole mistään muualta kuullut että vaihto onnistuisi ulkokautta.

Onko kokemuksia miten jousikiristin käyttäytyy moottorijarrutuksessa ja alaspäin vaihdettaessa?
Pääseekö se vedon vaihdellessa riuhtomaan ns. topparista toiseen?

Mulla oli jousikiristin xb9r:ssä enkä kyllä oikeastaan huomannut sen olemassaoloa millään lailla. Tosin en osaa verrata sitä tuntumaa, koska vaihdoin kiristimen ennenkuin olin ajanut mopolla metriäkään.

Back