• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Thunderbird Adventurer-näkemyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eerola
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen pohtimassa, minkälainen pyörä vuosimallin 1998 Triumph Thunderbird Adventurer olisi omistaa ja ajella... Mielelläni kuulisin niin ajatuksia, mielipiteitä kuin kokemuksiakin.

Kysymykseni taustana on, että nykyinen pyöräni, H-D Softail Deuce, saattaa olla vaihtumassa Thunderbirdiin ja ennen ratkaisun tekemistä mielelläni kuulisin ulkoisia mielipiteitä - vaikka värittyneitäkin!

Voin vain sanoa puolueellisen vastauksen, koska ko. pyörällä ajelen
tounge.gif
Siis elämän laatuni parani, kun t-birdin alleni sain:)
Onhan siinä viellä moureet soundit ja näköäkin mukavasti
cool.gif
Varsinaisia vikoja ei ole ollut, perus huoltoa vain, joita kilometrit tuovat mukanaan, (73tkm.) vm.-98

...Varsinaisia vikoja ei ole ollut, perus huoltoa vain, joita kilometrit tuovat mukanaan...
Mihin asioihin tuossa pyörässä tulee kaupanteon hetkellä kiinnittää huomiota, jotta yllätyksiä ei tulekaan? Eli mitä "varsinaisien vikojen" ulkopuolisiin epämiellyttäviin asioihin ja ominaisuuksiin kuuluu?

Mitkä kohteet tuossa pyörässä ovat ikäviä huollettavia ja/ tai säädettäviä? Toisin sanoen, mitkä kohteet ovat sellaisia, joiden justiinsa-oleminen kannattaa oman mukavuutensa vuoksi varmistaa etukäteen tai huomioida hinnoittelussa.

Vuoden kokemuksella T-Birdistä voisin loihe lausumaan seuraavaa:
+ loistava vääntö alakierroksilta alkaen
+ mukava ajella mutkateillä
+ perinteinen MOOTTORIPYÖRÄ
+ hyvän näköinen (jos tykkää retroista)
+ triple on kiva moottori
+ ei tuu ihan joka nurkalla vastaan samanlaista
+ riitävän nopea mulle (huiput about 180)

- vi**umainen ilmanputsarin vaihto-operaatio
- ilman keskiseisontatukea hankala huollettava (öljyt / ketjut / rattaat
- naku (joskus rasittaa toi vastatuuli)
- akku ylilataa välillä
- aika janoinen ja pieni tankki

Muita negatiivisiä ja positiivisiä judansseja voit kattoa TriumphRat.netistä, jos lontoo taipuu. Pääsääntöisesti omistajat ovat olleet tosi tyytyväisiä. Testejäkin löytyy netistä.
Thunderbirdin peruskonstruktioon perustuvat Legend TT ja Adventurer ovat erilaisia ulkonäöltään, moottori on sama. TB on parhaiten varusteltu, mutta rakentelun kannalta Adventurer lienee paras aihio.

Elikkäs itse tarkistaisin akun kunnon, puolat, keskiseisontatuen olemassaolon, startin kunnon, kaasarit (Mikuni vai Keihin, riippuu vuosimallista --> Mikunien kanssa on ollut ongelmia, tossa -98 Adveturerissa on muistaakseni Mikunit)
Ajattelitko tuota Pattijoen pyörää? Sehän näyttää olevan kaikilla herkuilla
biggrin.gif

Joo...tuo ilmanputsari on kyllä mielenkiintoinen ja samoin tulpan kolot, joissa vesi saattaa tehda uimaaltaan, mutta en näe niitä kuitenkaan ylivoimaisena esteenä, eikä tulppien vaihtoon ole liikaa tilaakaan. Itselläni ei ole paikkaa missä tehdä isompia huoltoja, joten liikkeessä ja rahalla joudun tekemään.
Mukavasti on pyörä lähtenyt käyntiin pienellä pakkasellakkin, joten ei valittamista siinäkään.
Meno vettä syö kyllä 7-9 litraa, mutta sellaista se on
biggrin.gif

Niin olen tyytyväinen peliini, että edes messuilla en löytänyt mitään joka olisi suuremmin säväyttänyt
biggrin.gif

...naku (joskus rasittaa toi vastatuuli)...
Onneksi tuskin kovin paljon enempää kuin tuossa nykyisessä HD:ssani.
wink.gif

...Meno vettä syö kyllä 7-9 litraa, mutta sellaista se on...
No oho! Tuo on aika kova kulutus. Etenkin siihen verrattuna että nykyinen reilun 1,4 litran tilavuuksinen kone vie 5 litraa. Enkä minä tuon Harrikan päällä istuskellessani mikään järin aerodynaaminen ilmestys ole
biggrin.gif

Oman vaatimattoman ajomäärän perusteella tuo minun Tbird vei 5l:n hujakoilla rajoitusten mukaisessa rauhallisessa ajossa.

Onhan tuossa pelissäni tuo kahva asento säädin, joka tietty muuttaa tuota litra määrää pienemmäksi, mutta kun normaalisti ajelen tyylilläni kaupungissa, niin kulutus on vain silloin suuri. Pienenee se kyllä selvästi, jos maantietä nielee naatiskellen, vailla kiirettä. 5l:aan en kyllä ole päässyt millään, mutta onhan pelini hiukan normaalia pirteämpikin, mutta ei suinkaan mikään katuhaukka
tounge.gif

Jos rupeasin ajattelemaan liiaksi pennosia, niin koskaan en olisi edes pyörääni hankkinut ja skootterilla pääsisin 2l:aan 100km:llä
biggrin.gif

Paljolta kuulostaa, Mikunin kaasarit /jotain häikkää ? ? ?

Keihineillä n. 5 L/100km on ihan normikulutusta kun kaikki kunnossa.

Walsku on jo kertonu lähes kaiken mutta erityismaininta vielä koneesta, on todella hienoluonteinen moottori  
cool.gif
joskin äänekäs, siis mekaaniset äänet, ominaisuus

Itsellä toi Adventurer, tosin hiukan muunneltu, hyväksi peliksi olen todennut !

Paljolta kuulostaa, Mikunin kaasarit /jotain häikkää ? ? ?

Keihineillä n. 5 L/100km on ihan normikulutusta kun kaikki kunnossa.

Walsku on jo kertonu lähes kaiken mutta erityismaininta vielä koneesta, on todella hienoluonteinen moottori  
cool.gif
joskin äänekäs, siis mekaaniset äänet, ominaisuus

Itsellä toi Adventurer, tosin hiukan muunneltu, hyväksi peliksi olen todennut !
Mulla on TB -03, ja alimmillaan olen ajanut maantieajoa ~3.8l kulutuksella(tuolloin vakioputkilla).
Nykyään TORien kanssa menovettä menee viiden litran molemmin puolin, mutta ei toi kulutus paljoa noussut.

Tehdas lupaa muuten TB:lle 200km/h, ja itse olen ajanut 180km/h normipystyasennossa mittarinopeutta avopotalla... Jos olisin jatkanut niin uskoisin, että olisin kelannut ton 200 mittariin.

Joo, kuulemma puolat ja Mikunit ovat aiheuttaneet ongelmia joillekin. Mulla siis viimeisen vuosimallin pyörä, joten "lastentaudit" olivat jääneet jo siinä vaiheessa?
tounge.gif

Nyt on 35tkm ajettuna, vain öljynpaineen anturi vaihdettuna takuuseen.

Joo...tuo kaasari keskustelu on ollut monasti päällä ja itselläni menovettä pöllyttää Mikunit. En kyllä sano että mitään ongelmia olisi havainnut ja suuresti epäilen kulutuksen johtuvan merkistä, mutta nerouden puuttuessa en myöskään väitä että ei vaikuttaisi
biggrin.gif
Olisihan mielenkiintoista kokeilla kumpaakin mallia ja tehdä samassa pyörässä tutkimusta. Eipä ole kyllä orggis putketkaan pelissä, vaan melkein nyrkin saan tungettua avaraan reikään
tounge.gif
Voihan olla, että jos vakio-asetukset pyörääni laittaisin, niin kulutus pienenee, mutta niin häviää myös ominaiset äänetkin...joten
cool.gif

Joo...tuo kaasari keskustelu on ollut monasti päällä ja itselläni menovettä pöllyttää Mikunit. En kyllä sano että mitään ongelmia olisi havainnut ja suuresti epäilen kulutuksen johtuvan merkistä, mutta nerouden puuttuessa en myöskään väitä että ei vaikuttaisi
biggrin.gif
Olisihan mielenkiintoista kokeilla kumpaakin mallia ja tehdä samassa pyörässä tutkimusta. Eipä ole kyllä orggis putketkaan pelissä, vaan melkein nyrkin saan tungettua avaraan reikään
tounge.gif
Voihan olla, että jos vakio-asetukset pyörääni laittaisin, niin kulutus pienenee, mutta niin häviää myös ominaiset äänetkin...joten
cool.gif
No, pääset joskus kokeilemaan meikäläisen peliä, jos satut samoille paikoille potan kanssa. Mulla siis Trumpan omat avarammat hernepyssyt.

Mä luulin, että Kartsa Kondekasta oli se "reaktiolentäjä"...
Vai onk se sittemmin "kuivasukeltaja"?  
biggrin.gif
wink.gif

Adventurerissa lienee Thunderbird:iä laadukkaampi orkkis penkki,
oman -95 vm. T-B:n istuin vaihtui heti alkuunsa Corbinin tuotteeseen.
Mukavuuden lisäksi kohennusta on havaittavissa ulkonäössä.

Jos oikein muistan niin Keihin syrjäytti Mikunit tuotantomalleissa -97 alkaen molemmissa malleissa.
Mikuni-rumban kokeneena voin sanoa kulutuksen olevan suht vakiomallisessa pyörässä n. 5.5l satkulla, molemmilla kaasareilla ja tietysti suurinta sallittua ylinopeutta pikiksellä  
062802moto_prv.gif

Tankkausväli on n.250 km
Muuten olen kehuissa/moitteissa samaa mieltä kuin edelliset.

Ps. Olen ollut tämän tästä myymässä ajokauden päätteeksi pyörää uusien visioiden rahoittamiseksi, hallitus torppaa kuitenkin lopulta yritykset  
inlove.gif

ja visiotkin on saatu toteutettua toisinaan jotenkuten  
smile_org.gif

biggrin.gif
tounge.gif
cool.gif
No, pääset joskus kokeilemaan meikäläisen peliä, jos satut samoille paikoille potan kanssa. Mulla siis Trumpan omat avarammat hernepyssyt.

Mä luulin, että Kartsa Kondekasta oli se "reaktiolentäjä"...
Vai onk se sittemmin "kuivasukeltaja"?  
biggrin.gif
wink.gif
Joo...kyllä se puhelinluettelon mukaan Calvin Smith oli aikoinaan se ainoa oikea "reaktiolentäjä"
biggrin.gif

Otin oikeuden pitää sitä yllä, koska kartsa on itse luopunut kaksipyöräisistä moottori peleistä ja siirtynyt viimeisimmän tietoni mukaan Maisteri pyöräilijäksi puhtaalla lihaksella
tounge.gif

Mielelläni kokeilen ja siinähän sen vertailun kahden hienon pyörän välillä tekeekin
062802moto_prv.gif

Täytyy tehdä tällit, kunhan saan sulatettua tuon lumen kadulta, muuten pyörä onkin ajovalmiina jo...itseasiassa viikon olin ääniä levitellyt pitkin pitäjiä ennen kun tämä takatalvi iski
mad.gif

Kulutuksen kanssa on vähän niin ja näin, mulla on lienee säädöissä jotain vikaa. Huollon jälkeen on vienyt huomattavasti enemmän löpöö, kuin ennen sitä. Nyt pitäis kohta olla TOR:it mulla, kunhan soittelevat H-D Centeristä. Sekin oli ihan ton CJ:n syy, kun makuutti pyöräänsä kuukausia siellä ja pääsin kuuntelemaan ääniä
tounge.gif
(ei pitäis kaatuilla ajokauden päätteeks)
Isommat suuttimet pitää vaihtaa sen jälkeen, samoin olen miettinyt tuon takimmaisen ilmanputsarikotelon muuntamista työkalupakiksi (vaikkei ole työkaluille tarvetta tien päällä ollutkaan, ohjeita löytyy TriumphRat.netistä) Kyllä TB on kaunis pyörä, mutta taitaa vedota enemmän meihin keski-ikäisiin motoristeihin. (itse kun aloitin kultaisella 80-luvulla, jolloin pyörät olivat pyörien näköisiä) Kun hain mopon Saksasta, täytyy sanoa, että herätti huomiota kanssakulkijoissa, siellä ja myös kotimaassa. Ja kuten olet huomannut, rakentelemalla siitä saa todella yksilöllisen ja kauniin cafe-raaserin muun muassa. Pitäis vaan johonkin listata esim. Stormilta saatavat tarvikeosat, koska alkuperäiset ovat merkistä johtuen niin v***n kalliita. Muun muassa jarruosat, laturi, startti jne.

Kulutuksen kanssa on vähän niin ja näin, mulla on lienee säädöissä jotain vikaa. Huollon jälkeen on vienyt huomattavasti enemmän löpöö, kuin ennen sitä. Nyt pitäis kohta olla TOR:it mulla, kunhan soittelevat H-D Centeristä. Sekin oli ihan ton CJ:n syy, kun makuutti pyöräänsä kuukausia siellä ja pääsin kuuntelemaan ääniä  
tounge.gif
(ei pitäis kaatuilla ajokauden päätteeks)
Isommat suuttimet pitää vaihtaa sen jälkeen, samoin olen miettinyt tuon takimmaisen ilmanputsarikotelon muuntamista työkalupakiksi (vaikkei ole työkaluille tarvetta tien päällä ollutkaan, ohjeita löytyy TriumphRat.netistä) Kyllä TB on kaunis pyörä, mutta taitaa vedota enemmän meihin keski-ikäisiin motoristeihin. (itse kun aloitin kultaisella 80-luvulla, jolloin pyörät olivat pyörien näköisiä) Kun hain mopon Saksasta, täytyy sanoa, että herätti huomiota kanssakulkijoissa, siellä ja myös kotimaassa. Ja kuten olet huomannut, rakentelemalla siitä saa todella yksilöllisen ja kauniin cafe-raaserin muun muassa. Pitäis vaan johonkin listata esim. Stormilta saatavat tarvikeosat, koska alkuperäiset ovat merkistä johtuen niin v***n kalliita. Muun muassa jarruosat, laturi, startti jne.
Olen ymmärtänyt, ettei suutinvaihtoa tarvitse, jos asentaa TORit alkuperäisten tilalle.
nixweiss.gif

Onko kukaan Guru tuossa putsarin vaihdossa, koska jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi vaihtaa / pestä taihi tehdä jotain muuta sille...
Ei siksi että epäilisin jotain olevan tukossa, vaan puhtaasti ronkkimisen kärsimyksestä ja suunnattomasta keski-ikäisen miehen uteliaisuudesta...niin ja on se vähän rikkikin
biggrin.gif

Onko kukaan Guru tuossa putsarin vaihdossa, koska jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi vaihtaa / pestä taihi tehdä jotain muuta sille...
Ei siksi että epäilisin jotain olevan tukossa, vaan puhtaasti ronkkimisen kärsimyksestä ja suunnattomasta keski-ikäisen miehen uteliaisuudesta...niin ja on se vähän rikkikin
biggrin.gif
Olet siis mennyt jo kurkkaa?  
wink.gif
biggrin.gif

Itse ei ole tarttenut koskea, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että vakiosuodatin(siis ilma?) on vaihtokamaa. K&N ja vast. ovat sitten "pestäviä".
Jos sä onneton meet porailee sitä avoimemmaksi, niin sulle tulee asiaa dynoon muutamien suuttimien kanssa...
Katso <a href="www.triumphrat.net" target="_blank">amerikasta</a> neuvoa...

Back