Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Alle kymmenen euron veronkanto jää veloittamatta useimmissa tullipaikoissa."Tullittomuuden" raja taitaa olla virallisesti kymmenkunta euroa; jos tullin + alvin määrä jäisi alle kympin, ei sitä peritä.
Jep, jolloin se alkuperäinen hinta (eli ihan oikein korjattuna hinta + pk) saapi olla se 300 vanhaa mummoa."Tullittomuuden" raja taitaa olla virallisesti kymmenkunta euroa; jos tullin + alvin määrä jäisi alle kympin, ei sitä peritä.
Siinähän se tullivirkailijan edessä tiskillä pitää paketti aukoa ja kaivella kuitit ja tositteet esille. Sitten täytellään vihoviimeisen byrokraattinen tullauslapanteri (poikkeuksetta ovat kyllä virkailijat olleet auttavaisina tuon suhteen) ja pulitetaan maksut.Mistäs se tullin väki ny si tietää, että paljonko se tuote on maksanu, avaako ne sen paketin? Ootteko ite tilannu tavaraa jenkkilästä? Onko tulli ottanu veroo? Suomi on kyllä verojen paratiisi![]()
Kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään eroa sen kanssa, että tilaat tavarat esim. joltain pyöräliikkeeltä USA:sta. Lähetettäessä tavaraa pitää tulliselvityksessä kertoa mitä paketti sisältää ja arvioida sen rahallinen arvo. Jos rahallinen arvo on yli 50 ? euroa niin se menee suoraan tullipostiin ja siellä maksetaan verot ja muut maksut.Mitäs jos kaveri asustelee jenkessä ja se ostaa pyörän osia sieltä ja laittaa kaverilta kaverille usasta suomeen postina kyseisen tavaran.
miten tollaisissa tapauksissa tulli toimii?
Eihän ne tiedä et jos kaveri vaikka antaa mun "vanhat" palikat mulle
eli ei tullia eikä veroa pitäisi tulla pakettiin kertokaa viisaat???
![]()
Onko näin? Hui! Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos olen ollut käymässä jenkeissä ja unohtanut sinne digikamerani, niin minä en saa sitä mitenkään takaisin maksamatta siitä ensin tullimaksua? Kuulostaa kovin ikävältä, mutta tehokkaalta keinolta estää väärinkäytökset. Pitääkö se kamera sitten käydä itse hakemassa?Kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään eroa sen kanssa, että tilaat tavarat esim. joltain pyöräliikkeeltä USA:sta. Lähetettäessä tavaraa pitää tulliselvityksessä kertoa mitä paketti sisältää ja arvioida sen rahallinen arvo. Jos rahallinen arvo on yli 50 ? euroa niin se menee suoraan tullipostiin ja siellä maksetaan verot ja muut maksut.
Tähänkin löytyy helppo vastaus, mutta kuten itse aiemmin toisessa yhteydessä totesit niin minulla ei ole tapanani opastaa muita, joten en valitettavasti voi kommentoida asiaa tämän enempääOnko näin? Hui! Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos olen ollut käymässä jenkeissä ja unohtanut sinne digikamerani, niin minä en saa sitä mitenkään takaisin maksamatta siitä ensin tullimaksua? Kuulostaa kovin ikävältä, mutta tehokkaalta keinolta estää väärinkäytökset. Pitääkö se kamera sitten käydä itse hakemassa?Kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään eroa sen kanssa, että tilaat tavarat esim. joltain pyöräliikkeeltä USA:sta. Lähetettäessä tavaraa pitää tulliselvityksessä kertoa mitä paketti sisältää ja arvioida sen rahallinen arvo. Jos rahallinen arvo on yli 50 ? euroa niin se menee suoraan tullipostiin ja siellä maksetaan verot ja muut maksut.
Kamera on siis vain esimerkki, tilanne ei ole todellinen, mutta hyvin kuviteltavissa oleva.
Kiitos ystävällisyydestäsiTähänkin löytyy helppo vastaus, mutta kuten itse aiemmin toisessa yhteydessä totesit niin minulla ei ole tapanani opastaa muita, joten en valitettavasti voi kommentoida asiaa tämän enempää![]()
Jos kameran osto USA:sta todella kiinnostaa niin se kyllä onnistuu laillisin keinoin varsin helposti. Siellä on useita yrityksiä, jotka toimittavat esim. kameroita myös Eurooppaan. Verot joutuu kyllä silloin maksamaan.Kun tavara on rapakon takana tarpeeks edullista niin silloin tilaaminen kannattaa, nappaa tulli paketin tai ei.
Tilasin keväällä ladattavia akkuja kameraan ja taskulamppuun reippaan erän.
Paketti tuli pihaan Transpointin kyydissä ja maksu meni Visalla.
Tästä innostuneena yritin ostaa kameran, eipäs onnistunnu!
Eihän ne myy tänne Venäjän provinssiin...
No akkuja ei tulli noteerannu.![]()
Kuvaamassasi tilanteessa on se ero, että käytetyistä varaosista menee huomattavasti vähemmän tullia/veroa. Uudet osat kun purkaa pois paketista ja kirjoittaa sisällöksi "used spare parts", pääsee vastaanottaja halvemmalla.Kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään eroa sen kanssa, että tilaat tavarat esim. joltain pyöräliikkeeltä USA:sta. Lähetettäessä tavaraa pitää tulliselvityksessä kertoa mitä paketti sisältää ja arvioida sen rahallinen arvo. Jos rahallinen arvo on yli 50 ? euroa niin se menee suoraan tullipostiin ja siellä maksetaan verot ja muut maksut.Mitäs jos kaveri asustelee jenkessä ja se ostaa pyörän osia sieltä ja laittaa kaverilta kaverille usasta suomeen postina kyseisen tavaran.
miten tollaisissa tapauksissa tulli toimii?
Eihän ne tiedä et jos kaveri vaikka antaa mun "vanhat" palikat mulle
eli ei tullia eikä veroa pitäisi tulla pakettiin kertokaa viisaat???
![]()
Voi tietysti yrittää huijata mikä tavaroiden todellinen arvo on, mutta on varsin todennäköistä, että paketti avataan tullipostissa joka tapauksessa ja totuus paljastuu. Tällöin seuraamukset tulevat huomattavasti kalliimmaksi kuin verojen maksu vapaaehtoisesti.