• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarkkana vakuutusten kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalpa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävi niinkin mielenkiintoisesti että soittelin tossa viime viikolla vakuutusyhtiöön ja tarkoituksena oli ilmoittaa milloin moto menee seisontaan. Sanoin tarkoituksella selkeästi nimeni, mopon rekkarin ja vielä pyörän merkin ja mallin.

No, ekaksi yhtiön virkailija kuuli rekkarin väärin ja ei lainkaan välittänyt siitä mikä mopo sieltä tietokannasta tuolla rekkarilla tuli. Sitten se kertasi sieltä JT-XXX ja kawasaki. No meikä siihen että johan mä sanoin että Ilmari Tauno - xxx eli IT-xxx ja suzuki sellainen ja sellainen. "ahaa, ok!, nyt löytyikin"

Sitten alkaa vasta se spektaakkeli.
VV="vakuutusvirkailija"
K="Kalpa"

VV: "joo sää ootkin jo soittanut ja laittanut tän eilisestä seisontaa, haluutko siis muuttaa seisontaaikaa?"
K: "Tä? En ole soitellut enkä laittanut sitä seisontaan, sen seisonta-ajan pitäisi olla vielä auki"
VV: "Eikun sä olet soittanut sinä ja sinä päivänä ja laittanut mopon seisontaan"
K: "En muuten ole"
VV: "Ei kyllä se on seisonnassa jo, (kertaa rekkarin, mun nimen ja mopedin tiedot"
K: "Jaa no en ole soittanut eli laitetaanko nyt validia tietoa sinne kantaan"
VV: "No olet kyllä jo soitellut, siitä on merkintä täällä"
K: "Juu kuka on mahtanut soittaa"
VV: "ei voi tietää, siinä on nyt sitten mennyt rekkarit varmaan sekaisin ja tullut pikku erhe. Asia korjataan ja sulle tulee uusi korjauslasku jo tuon tilatun tilalle"
K: "Ai siis minä oon tilannut korjauslaskunkin"
VV: "nii-in"
VV: no ei tässä nyt onneksi ole mitään vakavaa sattunut"

No huh, mitä sitten jos olisin mällännyt ja multa oltas alettu penäämään tuota seisontavakuutusjuttua. Eli että olisin ajellut ilman vakuutuksia ja joutunut onnettomuuteen, voisi olla aika vaikeeta alkaa todistelemaan että en ole laittanut pyörää seisontaan.

Toivottavasti tähän käytäntöön on tulossa korjaus, tällä hetkellä ei näköjään ole kovasti väliä kuka sinne ilmoittelee.

Vähän vastaava tapaus sattui minulle pari vuotta sitten. Olin vakuutusyhtiöllä käymässä kun olin juuri rekisteröinyt silloisen prätkän. Ilmoitin virkailijalle rekisterinumeron, ja hän löysi numeron sieltä. Pistettiin paperit kuntoon, mutta kun minä katsoin että kaikki on kunnossa, niin yhtäkkiä pyöräni olikin Harley Davidsson...Minulle se näytti ihan Suzukilta siellä kadulla kun seisoi. Virkailija tarkisti numeron uudestaan, ja se oli joku harrikka joka oli rekisteröity kuopiolaiselle (?) tyypille...
confused_orig.gif
Selvisi sitten että mies oli ilmoittanut väärän rekisterinumeron, tai sitten joku virkailija oli lyönyt väärän rekisterinumeron tietokantaan, koska numero oli tasan tarkkaan sama mikä mulla oli omassa pyörässä.
Tiedä sitten häntä, miten on mahdollista, eikö kuitenkin vakuutusyhtiöt tarkista AKE:lta että ilmoitetut tiedot pitää paikkaansa...?

Iffille päin olen aina kaikki ilmoitukset tehnyt sähköisessä muodossa, eikä ongelmia ole ollut. Ilmoituksesta kun jää vielä mustaa valkoiselle.. (jos bitit sitten on mustia tjsp)

Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulee vakuutusvirkailijan sekoilleen puhelinkeskustelun perusteella..

Fenniasta itselleni aina noista puhelimellakin ilmoitetuista tulee kirje, pyörä siirretty silloinjasilloin seisomaan ja päinvastoin.
Vasta sitten tuli ensin kirje tuosta seisomaan siirrosta, ja pari päivää myöhemmin ~400 euron edestä laskuja auton ja pyörän liikenne- ja kaskovakuutuksista. Eipä siinä, visiitti konttorilla korjasi tuon (laskut lähteneet maksatukseen ennen siirtoa seisomaan, pitkän putken kautta ilmeisesti kulkevat...) ja tuo ~400 maksuja muuttui vajaaksi kahdeksi euroksi, kun pyörän vakuutuksista tuli jonkin verran hyvityksiä kande seisonta-ajan osalta... Enpä voi valittaa.

no eipä tuu virheitä kun sanoo ettei muista rekkaria ja antaa oman henkilötunnuksen virkailijalle jolla se löytää helposti kaikki omat vakuutukset.

no eipä tuu virheitä kun sanoo ettei muista rekkaria ja antaa oman henkilötunnuksen virkailijalle jolla se löytää helposti kaikki omat vakuutukset.
Mutta kun kaikki eivät toimi näin ja tämäkin esimerkkitapaus johtui jonkun toisen tekemästä munauksesta
confused_orig.gif
Tietty jos se virkailija siellä toisessa päässä kysyisi kaverin HETU:n aina ennen kuin rupeaa mitään tekemään, tulisi edes jonkinlainen varmistus samalla että jannu on edes about oikeaa ajoneuvoa ilmoittelemassa
wink.gif

Muutin heinäkuun alussa IF:ille vakuutukseni ja sopimukseen merkittiin SELVÄSTI seisonta-aika.

Pari viikkoa sitten tuli lasku, jossa kuitenkaan ei oltu huomioitu seisonta-aikaa; laitoin vittuilumailin, jolloin tulikin vahvistus seisonta-ajasta
biggrin.gif
.

Minun mielestäni on hiukan ääliö systeemi, että joka vuosi pitää ilmoittaa seisonta-aika uudelleen...voisivathan ne laittaa sinne oletuksena esim. 1.10 - 31.3 ja jos tulee muutoksia niin vakuutuksenottaja ilmoittaa sen. Kai tässäkin vakuutusyhtiö haluaa tienata seisonta-ajan unohtajilta hiukan...

Minulla kävi taas niin kun siirsin liikennevakuutuksen toiseen yhtiöön, mutta jätin kaskon vanhaan yhtiöön niin vanhassa yhtiössä virkailija oli lopettanut myös kaskoni vaikka olin tähdentänyt moneen kertaan, että en siirrä kaskoa vaan pelkän liikennevakuutuksen. Ja tämä selvisi vajaan kuukauden kuluttua tapahtumasta. Onneksi ei sattunut mitään tänä aikana.

Minun mielestäni on hiukan ääliö systeemi, että joka vuosi pitää ilmoittaa seisonta-aika uudelleen...voisivathan ne laittaa sinne oletuksena esim. 1.10 - 31.3 ja jos tulee muutoksia niin vakuutuksenottaja ilmoittaa sen. Kai tässäkin vakuutusyhtiö haluaa tienata seisonta-ajan unohtajilta hiukan...
No niinpä. Mulle tupsahti tossa muutama päivä sitten Busan vakuutuslasku ajalle 1.11. 2005 - 30.10. -2006. Ajattelivat että ajelen tolla läpi vuoden ja laskukin yhdessä erässä - 1600euroa... No, soitin ja ilmotin että mopo seisoo toukokuuhun, johon virkailija ilmotti, että korjattu lasku tulee marraskuun alussa. Sanoin sitten, että en mä kyllä mitään osakaskoo lukuunottamatta ala maksaan puoli vuotta etukäteen johon se änkkäs jotain että kyllä pitää kun lasku on yhdessä erässä. Sanoin sitten että laitappa kahteen erään, johon se muisti mainita "mut sitten sä et saa 2.5% maksutapa-alennusta mutta tulee nollalasku ensikuussa, ja toukokuussa 800ekee... Mä meinasin jo hommata busaan jääratarenkaat...
crazy.gif

If:stä ainakin tulee aina kirjallinen ilmoitus kotiin muutaman päivän sisällä, kun muuttaa pyörän seisonta -aikoja.

Joo, tuttua vääntöä. Yrittäkääpä selvittää niille vielä prätkän lisäksi kelkkojen ajoaikoja... Ne menee vieläpä keväällä kivasti ristiin, molemmilla voi ajaa huhtikuussa (yleensä). No, itse olen tottunut, että joka kerta menee väärin, vaikka kuinka yrittää selittää.

Viimeksi kun vaihdoin kotiloa, niin olivat kyllä poistaneet liikennevakuutuksen mutta osakasko pyöri entisellään, jonka huomasin vasta seuraavassa laskussa. Eikös nuo tiedot mene suoraan katsastuskonttorilta?

Muutin heinäkuun alussa IF:ille vakuutukseni ja sopimukseen merkittiin SELVÄSTI seisonta-aika.

Pari viikkoa sitten tuli lasku, jossa kuitenkaan ei oltu huomioitu seisonta-aikaa; laitoin vittuilumailin, jolloin tulikin vahvistus seisonta-ajasta  
biggrin.gif
.

Minulla on vakuutukset If-issä, ja siellä se toimii niin. Ilmoitin samana päivänä kun otin prätkän käyttöön, että menee seisontaan 15.10-05. Ja merkintä on vakuutuskirjassa. Jos haluan laittaa myöhemmin tai aikasemmin, niin ilmoitus siitä, ja he lähettävät uuden vakuutuskirjan, ja korjauslaskun, elleivät sitten laskuta tai hyvitä sitä seuraavassa laskussa.

Ifin kanssa saa olla tarkkana bonuksista. Olen joka vuosi saanut ottaa heihin yhteyttä bonuksien tiimoilta. Ja viimeisenä tullut lasku olen saanut korjata kolme kertaa, eli neljäs lasku tuli nyt, ja nyt vasta näyttää olevan kunnossa.
confused_orig.gif

Joo, tuttua vääntöä. Yrittäkääpä selvittää niille vielä prätkän lisäksi kelkkojen ajoaikoja... Ne menee vieläpä keväällä kivasti ristiin, molemmilla voi ajaa huhtikuussa (yleensä). No, itse olen tottunut, että joka kerta menee väärin, vaikka kuinka yrittää selittää.

Viimeksi kun vaihdoin kotiloa, niin olivat kyllä poistaneet liikennevakuutuksen mutta osakasko pyöri entisellään, jonka huomasin vasta seuraavassa laskussa. Eikös nuo tiedot mene suoraan katsastuskonttorilta?
Jos teet vakuutusmuutoksen katsastuskonttorilla, niin et voi vaikuttaa kun liikennevakuutukseen. Katsatuskonttorin väki ei tietääkseni voi vaikuttaa vapaaehtoisiin vakuutuksiin, näin minulle ainakin kerrottiin äsken kun kävin katsastuskonttorilla. Eli aina yhteys vakuutusyhtiöön kun vaihtaa autoa tai prätkää, jos haluaa olla varma asiasta.

Tapiolallakin hommat toimii, auton haltijana on laskujen mukaan ex-omistaja jota ei muista papereista löydy, ei ainakaan rekisteriotteesta. Pitäsköhän taas soitella sinne
biggrin.gif

VV: "ei voi tietää, siinä on nyt sitten mennyt rekkarit varmaan sekaisin ja tullut pikku erhe. Asia korjataan ja sulle tulee uusi korjauslasku jo tuon tilatun tilalle"
Ettei vaa olis TURVA kyseessä, ku tulee korjauslaskun korjauslaskuja?  
tounge.gif
Turvassa ei kyllä hommat oikein toimi. Nytkin on tällä hetkellä tulossa korjauslaskun korjauslasku. Jokaisen laskun olen lähettänyt sinne uudelleenlaskentaan. Tällä kertaa niiden tietokone ei huomioinut seisonta-aikoja ollenkaan, vaikka ne oli sinne ilmoitettu ja lukivat selkeästi paperissa. No jos ens kerralla sitten... On vaan yksi harvoista yhtiöistä, jotka korvaavat ratalippoja.

Mulla on pohjolassa vakuutus - tiedän ettei ole niitä halvimpia - mutta hommat toiminut ihan kohtuudella tähän asti. Ja aina soittaessani ovat kysyneet rekisterin lisäksi myös hetun, eli tuntemattomat ei ihan helposti pääse mun pyörää seisottamaan... [kopikopi puuta tässä kohtaa]
cool.gif

biggrin.gif
.

Minulla on vakuutukset If-issä, ja siellä se toimii niin. Ilmoitin samana päivänä kun otin prätkän käyttöön, että menee seisontaan 15.10-05. Ja merkintä on vakuutuskirjassa. Jos haluan laittaa myöhemmin tai aikasemmin, niin ilmoitus siitä, ja he lähettävät uuden vakuutuskirjan, ja korjauslaskun, elleivät sitten laskuta tai hyvitä sitä seuraavassa laskussa.

Ifin kanssa saa olla tarkkana bonuksista. Olen joka vuosi saanut ottaa heihin yhteyttä bonuksien tiimoilta. Ja viimeisenä tullut lasku olen saanut korjata kolme kertaa, eli neljäs lasku tuli nyt, ja nyt vasta näyttää olevan kunnossa.
confused_orig.gif
tuleeko joka vuodelta 10 % lisää boonuksia?

bvJos teet vakuutusmuutoksen katsastuskonttorilla, niin et voi vaikuttaa kun liikennevakuutukseen. Katsatuskonttorin väki ei tietääkseni voi vaikuttaa vapaaehtoisiin vakuutuksiin, näin minulle ainakin kerrottiin äsken kun kävin katsastuskonttorilla. Eli aina yhteys vakuutusyhtiöön kun vaihtaa autoa tai prätkää, jos haluaa olla varma asiasta.
Jaahas, tuo onkin hyvä tietää. Aiemmin olen vissiin sitten soittanut vakuutusyhtiöön, en muista.

Back