• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tarina custom-kevarin kaupoista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiukuting
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerron nyt tarinan custom-piikin ostamisesta. Koen, että ostajaa on nyt tässä tilanteessa kohdeltu enemmän kuin huonosti, mutta onko asia oikeasti niin?

Ostaja katseli joulukuussa 2009 nettimotossa pyöriä ja löysi yhden tutustumisen arvoisen custom-piikin liikkeestä Helsingin suunnalta. Jo katselemisen sopiminen oli vähän hankalaa, kun loppiaisena sopi muuten hyvin, mutta kun tulee mäkihyppyä. Liikkeen myyjä kuitenkin suostui tulemaan paikalle pyhäpäivänä.

Pyörä oli vuoden 2005 malli, ajettu vähän yli 2000 kilsaa, kiinalainen. Pieniä kauneusvirheitä löytyi, mutta pyörä tuntui toimivan niinkuin pitikin: starttasi napista ja polkemalla kiitettävästi, kaikki valot toimi, vaiheennäyttäjä toimi jne. Ostaja tinkasi vähän hinnasta pois ja kaupat tehtiin 900 eurolla. Toimitus sovittiin keväälle ostohintaan kuuluvana toimenpiteenä, sillä ostajalla ei suurta kiirettä ollut saada pyöräparkaa hankeen seisomaan 25 asteen pakkaseen.

Maaliskuussa ruvettiin sitten jo vähän keskustelemaan tuomisesta, ei myyjä tiennyt millon ehtisi. Ostaja antoi hetkellisesti periksi ja pyysi sitten huhtikuun alussa, että pyörä tuotaisiin muutaman viikon kuluessa ostajan kotipaikkakunnalle. Tuonti sovittiin 10.4. lauantaille. Ostaja oli innosta puhkuen pihalla odottamassa, kun pyörää peruutettiin pois pakusta myyjän toimesta. Myyjä starttasi pyörän napista, pyörä sammui hetken päästä ja ei enää suostunut käynnistymään kuin polkemalla. Myyjä tokaisi, että nyt sitten tuli jonkin osan kilometrit täyteen. Ostaja kuivasti ilmoitti, että osti kyllä tammikuussa toimivan pyörän ja asia pitää tutkia. Myyjä kovasti pyörää tonki ja paikallisti virheen jonnekin starttireleen hujakoille. Myyjä lupasi osan toimittaa heti seuraavalla viikolla ja lisäsi, että tekee sen hyvää hyvyyttään, koska eihän nämä vanhat pyörät ikuisia ole ja joskus vaan käy näin, että pyörään tulee joku vika väärään aikaan.

Nyt se viikko oli sitten kulunut, ja ostaja soitti myyjälle, että mikäs on kyseisen osan tilanne. Myyjä vaan sanoi, että oho, unohtui, olen pahoillani. Ostaja sitten koetti ystävällisesti ilmoittaa, että on vähän huijattu olo, kun pihaan jätettiin rikkinäinen pyörä, lähti se polkemalla käyntiin taikka ei, tammikuussa ostettu pyörä oli ehjempi, sitten luvataan osa heti seuraavalla viikolla ja kun osan perään kysellään sanotaan vain oho. Ja ostaja sanoi myös, että jos olisi ilkeämpi ihminen niin pyörä ei olisi saanut edes pihaan jäädä vaan olisi vaatinut kaupan purkua tai vähintäänkin, että uuden osan laittaa joko myyjä itse tai myyjän hyväksymä ammattilainen. Kuluttajansuojalakikin ostajan hatarien muitikuvien mukaan sanoi, ettei myyjä voi pistää ostajaa itse korjailemaan tuotetta. Tässä vaiheessa sitten alkoi myyjä alentuvaksi ja tokaisi, että siellä taitaa olla jollakin tytöllä vähän känkkäränkkäpäivä. Siitä ostaja sitten kimmastui ja lupasi palata asiaan kuluttaja-asiamiehen kanssa keskusteltuaan.

ELI: kuka tässä nyt sitten on oikeassa tai väärässä? Jollei muuta, niin ainakaan tämä kyseinen ostaja päätti, että jos vaan ikinä onnituu pyörästä pääsemään eroon, niin ei enää uutta osta, koska kehen voi enää luottaa, jos mp-liikekin tytöttelee jos kehtaa kysyä jotain vaikeaa.

KAIKKI mielipiteet kuunnellaan kiltisti, oli vika sitten myyjässä eli mp-liikkeessä tai sitten ostajan tyhmyydessä.

Takuulla saat puolesta ja vastaan kommentteja... Itse olisin sitä mieltä että jos myivät ehjänä niin kai sen silloin pitäisi toimia kuten on tarkoitus?
Anna vaan kuluttajansuojaviranomaisten hoitaa homma, sitä varten ne on olemassa.
Noita firmoja on pilvin pimein ja kaikki ei tosiaan välitä luoda pidempiä asiakassuhteita, toisaalta jotkut tulevat vastaan mäessä ja auttavat asiakastaan enemmän kuin olisi odotettavissa.

Henk.kohtaisesti olisin käskenyt tuupata paskan takasin siihen pakuun ja justiinsa, purkanut kaupan, ellei vian korjauksesta olisi tullut siltä seisomalta ja välittömästi, hyvin selkeää korjaus ratkaisua ko. ongelmaan. Ilman selityksiä!

Onhan noi kinuskit ostohetkellä edullisia, mutta... jotenkin noiden kanssa on aina vain ongelmia, ja ne loputtomat ongelmat tuskin on sitä loputonta huonoa tuuria?
Ja samaisten kauppiaiden kanssa taitaa myös usein olla "huonoa tuuria"? Kunnollinen ja luotettava kauppias olisi hoitanut asian ihan toisin. Heti, ja ilman joutavia selittelyjä.

No kumminkin, kuluttaja-asiamies saa palkkansa just näiden tapauksien takia. Käytä sitä.

Henk.kohtaisesti olisin käskenyt tuupata paskan takasin siihen pakuun ja justiinsa, purkanut kaupan, ellei vian korjauksesta olisi tullut siltä seisomalta ja välittömästi, hyvin selkeää korjaus ratkaisua ko. ongelmaan. Ilman selityksiä!

antoihan se selvitykseksi, että starttirele varmaan rikki ja hän lähettää uuden, jonka minä sitten koitan osata laittaa paikoilleen.. mutta kun oho, hän unohtikin, kun on niin kiirettä pitäny, mutta siis enhän mä sellasesta tiä mitään kun en alalla ole.. miksei helvetti sentään kukaan kertonu, että tajutakseen mitä tarkottaa kiire on oltava moottoripyörämyyjä..
withstupid.gif

Itse kun möin oman pyöräni, sillä oltiin ajettu n.15000km ja takuu oli edelleen voimassa ja kaikki huollot (öljynvaihdoista lähtien) olen tehnyt niinkuin on pitänytkin ja voin sanoa käsi sydämellä, että olen siitä todella hyvää huolta. Ostaja tuli paikalle ja kokeiltiin yhdessä jokainen vilkku, jarrut jne. (lumi oli jo maassa silloin ei voinut käydä enää ajamassa). Kaikki toimi niinkuin pitääkin. Rahat tuli tilille, mutta mesessä tämä ostaja sanoi, että nyt vilkku on lakannut toimimasta ja itse olin vähän paskat housussa, koska minulla kaikki oli toiminu niinkuin pitikin ja en todellakaan halua myydä huonosti pidettyä laitetta. Mutta meni päivä ja vilkku aikoikin toimimaan, eli kuljetuksessa oli jokin liitin vähän lähtenyt irti tms?

Summasummarum: Olin täydellisesti hämmästynyt viasta, jota ei ollut ikinä minulle käynyt, joten tässä tapauksessa tuskin myöskään myyjä on mitään pimittänyt ja välillä noita sammumisia voi tapahtua mille pyörälle vain. Minun vilkkutapahtuma on tietenkin paljon pienempi vaiva mitä tuo sinun (tai jonkun muun) koko pyörään vaikuttava vika. Kyllä itse olisin silti purkanut kaupan välittömästi tai viimeistään siinä tapauksessa, kun myyjä sanookin, että "oho, unohdin." Tietenkin sinä olet valinnut mieleisesi pyörän etkä haluaisi siitä hevillä luopua. Kannattaa kyllä ottaa yhteys siihen kuluttaja-asiamieheen!

no en ole siihen ehtiny tässä viikossa vielä kovinkaan paljon kiintymään..
biggrin.gif

ei mua kiukuta niinkään tää asia, vaan miten tää myyjä siihen suhtautuu: että mun tavallisena kaduntallaajana pitäis tietää miten joku starttirele vaihdetaan, ja jos en osaa niin syyhän on siinä että oon tyttö..
withstupid.gif

olis voinu toinen ees oikeesti olla pahoillaan siitä, että pyörä hajos ennenku ehin ees koskee siihen, mutku eihän sillä oo väliä että se on rikki, kun eihän mulla oo vielä korttia ja lähteehän se polkasemalla käyntiin.. oikeesti musta tuntuu, etten tajua enää mistään mitään..

Pakko sanoa että mekaaniset sekä sähköosat vaan tuppaavat välillä menemään rikki ja ei se ole kenenkään vika. Vaikka on luvattu uusi osa niin kukapa meistä ei ole asioita unohtanut
omg.gif
OHO!!

Monella mopokauppiaalla on tosiaan kiire tähän aikaan vuodesta ja unohduksia sattuu. Ei niitä aina pidä ottaa niin henkilökohtaisesti vaikka joku vähän tytöttelee, joillakin on vaan sellainen tapa reagoida omaan mokaansa
wink.gif

Itse polkisin käyntiin ja odottelisin sitä osaa, jos vaikka se myyjä ystävällisesti asentaisi sen paikalleen sitten kun saa osan hankittua
smile_org.gif

Itse myyn autoja ja kyllä niistä silloin tällöin vikaantumisia tulee ja olen kyllä myös joskus unohtanut hommata korjauksen heti vaikka olen luvannut. Itse kyllä korjaan omat mokani enkä siirrä omaa mokaani asiakkaan syyksi.

Jos asiakas alkaisi uhkailemaan tällaisella asialla kuluttajasuojalla niin kyllä kannattaa mennä siihen peilin eteen katsomaan kuinka mukava ihminen siinä peilissä näkyy
shaun.gif

Ymmärtymystä puolin ja toisin niin maailma on paljon mukavampi paikka meille kaikille
smile_org.gif

myyjä jo sanoi, että sen osan osaa laittaa paikalleen vaikka kymmenenvuotias, joten mä en sit ole vielä kymmenenvuotiaan tasolla..

ja kyse on jonkinasteisesta periaatteesta: jos ostaa jonkin tuotteen käytettynä mutta ehjänä ja saakin sitten risan, niin pistäähän se pikkusen surettamaan, varsinkin kun sitten vaan ohotellaan ja sanotaan känkkäränkkäileväksi tytöksi (joka muuten on jo aikamoinen osoitus kyseisen henkilön sielunmaisemasta: teen virheen, joku siitä sanoo, vähätelläänpä sitä vähän niin muistaa sit että isoille sedille ei saa sanoa mitään)..eikä edes olla aidosti pahoillaan, vaan sanotaan anteeksi koska niin kuuluu sanoa.

jos omassa työssäni unohtaisin asiakkaan tuolla tavalla, niin antaisin alea, kylkiäisiä, lahjakortin tms korvaukseksi, koska vaikka minä en tuota pyörää saakaan ajaa, niin paha mieli silti tuli..aika kova sälli tai tyttö saa olla, jos tällänen tilanne ei edes yhtä kirosanaa kirvoita huulita.

Oma kokemukseni on ollut se, että MP-liikkeestä ei saa kunnon palvelua, vaikka olisit ostamassa uutta pyörää. Toki vanhojen tuttujen kanssa jauhetaan paskaa vaikka kuinka kauan. Pahin tilannehan on aina liikkeelle se, että pyörässä on muka jotain vikana.

Kiinalaisen pyörän olisin jättänyt jo liikkeeseen (asenneongelma), mutta sinun tapauksessasi olisin käskenyt ottaa pyörän mukaan ja soittamaan, kun toimii. Ei sitä asiakasta laiteta juuri ostettua pyörää korjaamaan, varsinkaan, jos ei sillä ole ajettu metriäkään. Kyllähän noissa kuitenkin on myyjällä aina joku vastuu, vaikka kuinka vanhasta ja romusta olisi kyse, ellei myy sitten toimimattomana.

no myönnettävä on, että ihan omaa tyhmyyttäni se oli, kun en käskenyt ukkoa lastaamaan pyörää takas pakuun ja tosiaan tuomaan takas kun se on samassa kunnossa kuin tammikuussa sen ostaessani= toimiva. Mutta jos jotain toiselle lupaa, niin aika noloahan se on (tai ainaki pitäis olla) jos sit autuaasti asian unohtaa..

ja en tosiaan joo oo sillä metriäkään ajanu(ei oo korttia vielä) ja ennen hajoamista en myöskään koskenut sitten tammikuun.
sad_orig.gif

no myönnettävä on, että ihan omaa tyhmyyttäni se oli, kun en käskenyt ukkoa lastaamaan pyörää takas pakuun ja tosiaan tuomaan takas kun se on samassa kunnossa kuin tammikuussa sen ostaessani= toimiva. Mutta jos jotain toiselle lupaa, niin aika noloahan se on (tai ainaki pitäis olla) jos sit autuaasti asian unohtaa..

ja en tosiaan joo oo sillä metriäkään ajanu(ei oo korttia vielä) ja ennen hajoamista en myöskään koskenut sitten tammikuun.  
sad_orig.gif
Tuntuu vain tosiaan olevan niin, että nuoria ei oteta vakavasti edes tällaisissa asioissa, mutta kummasti alkaa asioihin tulemaan potkua kun mainitsee sanat kuluttaja ja asiamies
cool.gif

no mainitsin kyseiset sanat, niin myyjä kertoi, että asiamiehiä tuskin kiinnostaa tää asia. En tiä kiinnostaako, mutta kysytään ny ainaki..mua ainaki kiinnostaa iha sikana.
biggrin.gif

niin mä vähän aattelinkin..kävi miten kävi, niin ainaki taistelin katkeraan loppuun asti. Varsinkin kun en ole eka, jolla on ongelmia kyseisen puljun kanssa ollut.

Luulisi että jokainen MP-liike jo tänä päivänä hoitaisi tuollaiset pikkuasiat kuntoon,varsinkin kun asiakkaana on nuori (?) tyttö jolta ei nyt voi odottaa mitään mekaanikon taitoja.Oli sitten kiinanpyörä tai ei.
Kai joku pyöräkundi voi siitä nurkilta käydä jeesaamassa jos saat sen osan vaan käsiisi.Mun mielestä sen kaupan voi vieläkin purkaa ellei se homma tule hoidettua pikapuoliin.

no eiköhän se sen osan saa lähetettyä ens viikolla (jollei taas unohda), mut edelleen en ole mekaanikko ja onko se asiakkaan velvollisuus ettiä sellainen?

Jotenki jäi niin ihmetyttämään, kun sillon tammikuussa halusin testata ja tietää kaiken, kun ei sillon ihan koeajoakaan olisi voinut tehdä kenenkään toimesta..tämä myyjä sanoo, että ei koeajo kerro pyörästä muuta kuin että millainen pyörä on ajaa, että hän on sen ihan toimivaksi todennut..alan kyllä kohta epäillä jo sitä toimivuuttakin pitkällä tähtäimellä..että kun töihin lähen, niin simahtaako se sitten johonki kilsan päähän..

tykkään pyörästä, mutta alkaa jo epäilyttää onko se siltikään kaiken tän arvoinen..

Ikävää kun sattuu tuollainen liike vastapuoleksi, liekö jonkun virallinen jälleenmyyjä, siis isommankin merkin, ei kyllä kuulosta siltä. Älä luovuta, on niitäkin jotka hoitaa hyvin asiat...
smile_org.gif

ymmärrän kyllä harmituksen mutta miksi ostaa kiinalainen jos ei osaa korjata ?

Itsellä ollut paljonkin kiinalaisia vehkeitä ja pääsääntöisesti ne hajoaa/lahoaa aikasti useinkin... kyllä itse yrittäisin kaupanpurkua ja alkaisin katselemaan japanilaisia laatutuotteita
062802moto_prv.gif

Back