• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takaratas heiluu / Suzuki SV

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumb1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ketjuja pestessä huomasin että takaratas heiluu / siinä on väljää sivuttaissuunnassa. Tarkemmin sanoen se "keskiö" jossa ratas on kiinni, siis heiluu. Mahdolliset pultit ja niiden kireys katsottu läpi eikä löytynyt niistä sanottavaa.. Tohon on juuri vaihdettu renkaat edellisen toimesta (liikkeestä ostettu), onko mahdollista että sen yhteydessä on ryssitty jotain, vai onko tuolta laakeri tai joku vaimenninkumi finaalissa??

Video ohessa.. Kiitän kaikkia todella paljon vastauksista.

https://www.youtube.com/watch?v=j7mAhMkzZX8

Ihan umpi mutu villi veikkaus, mutta puuttuuko tuolta keskiöstä se holkki?

Edit: Ei se kyllä niin paljoa heilu että puuttuisi holkki.. kännykän ruudulta vähän hankala tihrustaa [emoji14]

Meikäläisen SV:n rattaan vähäinen heilunta ainakin loppui, kun laitettiin uusi vetopakan laakeri. Sitä epäilisin syypääksi :)

PuunHalaaja sanoi:
Meikäläisen SV:n rattaan vähäinen heilunta ainakin loppui, kun laitettiin uusi vetopakan laakeri. Sitä epäilisin syypääksi :)

Tämäpä se taitaa olla.

Kiitos vastauksista. Nopean googlettelun perusteella Juska2000:lla oli myös ollut samaa ongelmaa, hänelle laitettu myös YV.

Motonetin hinnoilla koko paskalle tulisi hintaa rontti 100€, jos uusisi tuon vetopakan laakerin ja kaksi muuta laakeria taakse. Toivottavasti menee liikkeen piikkiin, pyörällä ajettu oston jälkeen n.24km ja oli "tsekattu peli"..

Tuota vaimenninkumia taas ei tunnu mistään löytyvän. Minkä hintainen se mahtaa olla jos sen joutuu myös uusimaan?

Muitakin ehdotuksia otetaan mieluusti vastaan :dunno:

tumb1 sanoi:
Tuota vaimenninkumia taas ei tunnu mistään löytyvän. Minkä hintainen se mahtaa olla jos sen joutuu myös uusimaan?

Vaimenninkumi? Eli se "pipari" joka on siellä navan sisällä? Se mihinkään kulu, eikä aiheuta poikittaista välystä, vaan pyörimissuuntaan.

tumb1 sanoi:
Toivottavasti menee liikkeen piikkiin, pyörällä ajettu oston jälkeen n.24km ja oli "tsekattu peli"..

Riippuu kokonaiskilometreistä, kyllä kai ne saattaa alkaa enneen sataatonnia olemaan vaihtokunnossa, tai ainakin minusta voi alkaa niin ajattelemaan. Rippuen noista kokonaiskilometreistä, niin miettisin että onko painepesurilla pesty liian läheltä jolloin on ehkä painunut vettä kumisuojustemn läpi. Tai jos on ajettu takarengas vinossa ketjulinjaan nähden, se kai vois rasittaa tota laakeria väärin.

shyhander sanoi:
Riippuu kokonaiskilometreistä, kyllä kai ne saattaa alkaa enneen sataatonnia olemaan vaihtokunnossa, tai ainakin minusta voi alkaa niin ajattelemaan. Rippuen noista kokonaiskilometreistä, niin miettisin että onko painepesurilla pesty liian läheltä jolloin on ehkä painunut vettä kumisuojustemn läpi. Tai jos on ajettu takarengas vinossa ketjulinjaan nähden, se kai vois rasittaa tota laakeria väärin.

Eihän sillä ole mitään merkitystä myyjäliikkeen virhevastuun kannalta, jos kerran vika on ollut jo ostohetkellä !! Vielä jos on myyty tarkastettuna ja huollettuna. Kyllä myyjäliikkeen täytyy tuo maksaa, vaikka mopo olisi 100tkm ajettu:thumbup:

Laitoinkin yv:tä tumb1:lle..

Ei se mulla ainakaan laakerivaihdolla/kumipakan vaihdolla miksikään muuttunut. Voin tsekata huomenna miten pahasti se mulla heiluu kun pääsen pyörän luo.

Juska2000 sanoi:
Laitoinkin yv:tä tumb1:lle..

Ei se mulla ainakaan laakerivaihdolla/kumipakan vaihdolla miksikään muuttunut. Voin tsekata huomenna miten pahasti se mulla heiluu kun pääsen pyörän luo.
Jes, kiitoksia!

Peltsii sanoi:
Eihän sillä ole mitään merkitystä myyjäliikkeen virhevastuun kannalta, jos kerran vika on ollut jo ostohetkellä !! Vielä jos on myyty tarkastettuna ja huollettuna. Kyllä myyjäliikkeen täytyy tuo maksaa, vaikka mopo olisi 100tkm ajettu:thumbup:
Näin mäkin sen ajattelisin. Vaikka pyörällä ikää ja kilometrejä olisikin, mutta jos myyjä ja huoltopäällikkö lupaa (koeajo ei ollut mahdollista koska jäisellä tiellä on suht vittumaista ajella) että laite on käyty läpi eikä vaadi huoltoja lähiaikoina niin luulisi olevan sanojensa mittaisia :dunno:

Eikä mulla olisi edes pokkaa alkaa kinaamaan satasen-parin viasta asiakkaan kanssa ja heittää hyvästit asiakassuhteelle, kun ei kerta ole mistään koneremontista kysymys. Toivottavasti liikkeeltä löytyy pelisilmää tämän suhteen.

Eilen hammasharjailin samoja paikkoja omasta SVessasta enkä ainakaan huomannut heilumista eli pitäisi ola ehjä kikotin. Eipä tästä kummoista apua taida olla, jos ollenkaan, mutta tarjoan mielelläni omaa vertailukohteeksi mikäli vaikutetaan jossain määrin lähekkäin. Voi sitten purkaa ja katsoa missä kohtaa paikat eroaa toisistaan.

kum1ankka sanoi:
Varmasti kaikki osat tallessa ja oikeassa järjestyksessä?

Tähän paha vielä vastata, ei ole purettu omasta toimesta vielä ollenkaan. Odotan mitä liike tuohon sanoo ennenkuin lähden availemaan sitä itse.

TVV sanoi:
Eilen hammasharjailin samoja paikkoja omasta SVessasta enkä ainakaan huomannut heilumista eli pitäisi ola ehjä kikotin. Eipä tästä kummoista apua taida olla, jos ollenkaan, mutta tarjoan mielelläni omaa vertailukohteeksi mikäli vaikutetaan jossain määrin lähekkäin. Voi sitten purkaa ja katsoa missä kohtaa paikat eroaa toisistaan.
Okei, hyvä että on vertailukohteita. Nokialta on vielä pitkähkö matka Vantaalle mutta täytyy katsoa jos työreissun yhteydessä tulisin joskus heiluttelemaan sun rattaita. Korvauksena voin tuoda kahvit ja ehkä nisutkin :D

Liike maksaa tuon ilman muuta jos pöyrällä on ajettu 24km kauppojen jälkeen, ei siinä ole kahta sanaa. Turha heilutella ja vertailla:grin:

ts18056 sanoi:
Vaimenninkumi? Eli se "pipari" joka on siellä navan sisällä? Se mihinkään kulu, eikä aiheuta poikittaista välystä, vaan pyörimissuuntaan.

Totuus on hieman toisenlainen, joissakin merkeissä se vaimenninkumi on kulutustavaraa jonka joutuu (pitää) vaihtaa silloin tällöin. Oma Yamahan XT-R vie sen loppuun parissa kesässä ja kun se alkaa olla finaalissa vetopakka alkaa ottaa kiinni itse napaan. Jotkut kumilaadut ei kestä liuottimia, toisille rasva on myrkkyä. Itse laakeri ei ole vielä ollut lopussa kertaakaan, olen sen kuitenkin vaihtanut kerran pyöränlaakereiden vaihdon yhteydessä.

Kun videosta katsoo nimenomaan rataspakan ja pyöränakselin välistä liikettä, niin kyllä siellä liikaa välystä näyttäisi olevan. Eihän tuo yksirivinen kuulalaakeri kokonaan välyksetön ole uutenakaan rattaan ulkokehältä katsoen, mutta ei ehjä laakeri tuolta akselin juuresta tuolla lailla heilu.

Toinen vaihtoehto olisi puuttuva holkki akselilla,jonka takia laakeri ei olisi tiukasti puristuneena haarukan puoliskojen väliin, mutta sitten ei kyllä voi olla akselimutterikaan kunnolla kireällä.

sami1024 sanoi:
Toinen vaihtoehto olisi puuttuva holkki akselilla,jonka takia laakeri ei olisi tiukasti puristuneena haarukan puoliskojen väliin, mutta sitten ei kyllä voi olla akselimutterikaan kunnolla kireällä.

Puit sanoiksi tuon mitä ajattelin. Väli vaan näyttää niin kapealta, ettei sinne mitään holkkia mahdu. Voihan se olla, että akseli on kiristetty niin kireelle, että väli on kaventunut. :dunno:

Toivottavasti myyjäliike saa hoidettua homman kotiin ja tumb1 pääsee kirmaamaan turvallisella mopolla talven raiskaamille kaduille. :thumbup:

Pitkiss sanoi:
Puit sanoiksi tuon mitä ajattelin. Väli vaan näyttää niin kapealta, ettei sinne mitään holkkia mahdu. Voihan se olla, että akseli on kiristetty niin kireelle, että väli on kaventunut.

Nyt kun katsoin videota vielä muutaman kerran, niin minua oikeastaan häiritsee se, että tuo stefan ja akselin liitoskohta näyttää kummalliselta. Sv:n navan rakennetta en sinänsä tunne, mutta eikö yleensä kuitenkin se laakerin ja haarukan väliin tuleva holkki mene stefan läpi laakerin sisäkehää vasten? Ja kun minun silmiini tuossa näyttää niin kuin holkin pää olisi ikäänkuin stefan ulkopuolella? Kun eihä tuo kuitenkaan kumitiivisteinen laakeri ilman erillistä stefaakaan näyttäisi olevan? Veikkaanpa ettei arvoitus selviä ennen kuin tuo on purettuna.

Musta toi näyttää siltä että se holkki menee stefan läpi niinku yleensä (mun pyörissä on meenyt). :dunno:

Back