• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

takakatteen suojaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla kun on sellanen takapenkin päälle tuleva "tankkilaukku", joka kybäseen laitettuna tulee yli yliministä takapenkistä takakatteen päälle (about 10 sentin pätkä ennen kun tulee takavalo vastaan) No kultamuruseen ei tietysti haluta laukun/hiekan hiertämiä naarmuja, joten onkos kellään mitään kokemuksia/vinkkejä mikä olisi paras tapa suojata tuo takakatteen osa?
Jotain muovia siihen varmaan pitäisi viritellä, mut mikä olisi siisti ja myöhemmin irrotettavissa oleva materiaali? Kontaktimuovi tulee ekana mieleen, mut pelko on et se jämähtää katteeseen tai vie värit mukanaan irrotettaessa..
confused_orig.gif

Samaa olen itse miettinyt, mutta lähinnä tankkiin polvien kohdalle. Omana ajatuksena on laittaa tälläinen kalvo maalipintaan. Muutama vahakerros alle ja jos pitää irroittaa, niin lämmittämällä (tukankuivaimella) irti.
Liekö jollakin jo kokemuksia irrottamisesta?

Sanoisimpa, että jopa naarmut ovat paremman näköisiä, kuin mitä ne "kontaktimuovi viritykset", mitä noissa pyörissä näkee.    
eek.gif

crazy.gif

Itse tekisin suojausen niin, että aina kun laukkua on tarkoitus käyttää, niin pistää "roudariteippiä" siihen "ongelma-alueeseen" ja laukun käytön jälkeen teipit pois. Vielä kun pitää ne katteet hyvin vahattuina, niin lähtee teipitkin helpommin pois.

Lähimmästä autotarvikeliikkeestä 3M:n kiveniskuteippiä! Toimii ja lähtee helposti irti reissun jälkeen.

Ilman muuta sitä kontaktimuovii...se ei todellakaan vie maalia mennessään kun sen ottaa pois...helppo asentaa ja laittaa uus.EI kannata kuvitella siihen mitään mikä jää irti katteesta,koska siellä sitä pölyä jne on ja naarmuja niistä johtuen.Kaikki 'kalliit hyvät ratkaisut' on syytä unohtaa.....tai sit on vaihdettava mopoa......  
eek.gif
lookaround_orig.gif

Kontaktimuovia voipi käyttää sillon kun tarvii ja lähtee paremmin pois kun joku muu teippi,eikä jätä liimaa katteeseen....sotkemaan.

Meillä pohdittiin eilen samaa ongelmaa ja minä fiksuna tyttönä ehdotin jeesusteippiä. Sitähän saa nykyään jo vaikka minkä värisenä ja ainakin pysyy. Minä olen sitä joutunut irrottelemaan vaikka mistä ja aina on maalit säilyny. Mutta jostain syystä se ei saanut kannatusta. Jokin 3M:n kontaktimuovin tyyppinen olisi kuulema parempaa.
Ajaessa sinne laukun ja katteen väliin kuitenkin menee jotain hiukkasia hankautumaan ja naarmua tulee vaikka olisi kuinka pehmeä laukun pinta.
Testaillaan ja kerrotaan kokemuksista jahka niitä tulee.

Laittakaa vaikka mitä muoveja siihen katteeseen mutt mutt älkää kuulkaa hyvät ihmiset missään nimessä vaan roudari-/jeesus-/ilmastointiteippiä! Se kun sitten reissussa edes hetkeksi jää auringonpaisteeseen, poisottaessa lähtee niin tehtaan- kuin myös itse maalattu pinta, se on varma..!

Eilisessä .ORGin Mansesterin kokoontumisessa AutoGlymin hemmo tuotteitaan esitellessään neuvoi laittamaan tankkilaukun ja tankin väliin säämiskän. Sama käy topicin takakatteeseen...

062802moto_prv.gif
ilman naarmuja...
smile_org.gif

Ehkä olen yksinkertainen mutta en ole kyllä ymmärtänyt mitä se kangas tai säämiskä siellä tankkilaukun alla auttaa. Olen kuitenkin pitänyt laukun alla säämiskän tapaista kangasta ja aina silti on ollut hiekkaa kankaan ja tankin välissä. Laukun ja kankaan välissä ei ole ollut.

Eli mielestäni kankaasta ei ole muuta iloa kuin että laukku liikkuu enemmän tankin päällä. Liikkuisi tosin varmastin jnkn verran muutenkin koska tankki on ylen liukas huolellisesta vahauksesta.

Olen aina puhdistanut tankin huolellisesti ennen laukun laittoa eikä kertyneestä hiekasta huolimatta naarmuja ole tullut. Usean päivän reissuille olen kyllä harkinnut jotain kontaktimuovia tms. suojaksi. Arveluttaa vain edelleen se, että kuinka se lähtee pois.

Jos menis autolla niin sais kaikki tavarat mukaan ja säilyis mopo naarmuitta.

Kumma kun kaikki pitää säästää seuraavalle omistajalle. Oma mopo on ainakin ihan naarmuilla, so what, käytön jälkiä nyt pitääkin olla. Ja saa ne naarmut sitten piiloon jos viittii.

Ruoste on tietty asia erikseen mutta harvemmin sitä on muovisissa katteissa näkynyt.

Loistava materiaali väliin on mattojen alle laitettava "kitka"verkko.
Pysyy paikallaan ja ei naarmuta. Helppo leikata sopiva kappale.
Eikä maksa paljon. Yksinkertaista mutta totta.

No ei meillä sitä pyörää seuraavalle omistajalle säästellä. Ihan omaksi iloksi se on ja jos siitä pitää huolen niin silloin siitä on pidempään iloa... Samahan toimii joka asiassa, jos pitää hyvin, niin säilyy paremmin...
En minä viitti lattiaakaan kotona pilata jos sen voi helposti estää. Enkä ajattele seuraavia asukkaita!

Ilmastointiteippi on nyt unohdettu, mutta aloin miettimään eristysteippiä. Sitähän on leveää ja värejä löytyy ja irtoaa ihan varmasti hyvin... Katsotaanpa saako se kannatusta!

Monia eri vaihtoehtoja vuosien mittaan kokeilleena uskallan väittää että tuohon tarkoitukseen paksu roudarinteippi mallia esim. bilteman musta versio on parhaasta päästä. Lähtee suosiolla irti kunhan on muistanut vahata katteen kunnolla ennen teippailua. Niihin kohtiin joissa laukku tai sen kiinnityshihnat ottaa katteeseen kiinni kannattaa panna kolme-neljä kerrosta ettei hinkkaannu kesken reissun puhki. Ja loppu teippirulla luonnollisesti varalle mukaan.

Kaiken maailman säämiskä/rätti/liukueste hässäkät kannattaa unohtaa saman tien, viimeistään ensimmäisen sadekuuron sattuessa takapyörä nostaa hiekkapaskaa sinne väliin senverran että lopun saa jokainen kuvitella itse. Trust me, been there, done that.....

paksu roudarinteippi mallia esim. bilteman musta versio on parhaasta päästä. Lähtee suosiolla irti kunhan on muistanut vahata katteen kunnolla ennen teippailua. Niihin kohtiin joissa laukku tai sen kiinnityshihnat ottaa katteeseen kiinni kannattaa panna kolme-neljä kerrosta ettei hinkkaannu kesken reissun puhki.
PRKL..!
veryangry.gif
Tästähän tulee väittely..!

No, kuten jo edellä totesinkin, ko roudarin teippi vie hetken kiinni oltuaan maalin/lakan tai ainakin jättää siihen pysyvät jäljet. Myös pyörän omat teippaukset on vaarassa irrota teipin mukana...

Taas Tusarissakin tuli huomattua, ett verhoista tehtyyn HulaHula-lannevaatteeseen sonnustautunut Petri 12r ei oo kovinkaan tosissaan otettava ilmestys mutt ehdotus liukuesteverkon käytöstä on varmasti kokeilemisen arvoinen joten sakset käteen ja askartelemaan...

thumbs-up.gif
062802jumpie_prv.gif

No, kuten jo edellä totesinkin, ko roudarin teippi vie hetken kiinni oltuaan maalin/lakan tai ainakin jättää siihen pysyvät jäljet. Myös pyörän omat teippaukset on vaarassa irrota teipin mukana...
Jaa, empäs ole vielä moista huomannut.    
withstupid.gif

wink.gif
  No, ehkä noissa roudariteipeissä / pyörän maalipinnoissa on sitten eroja.  
nixweiss.gif

No, kuten jo edellä totesinkin, ko roudarin teippi vie hetken kiinni oltuaan maalin/lakan tai ainakin jättää siihen pysyvät jäljet.
Eipä ole maalit tai lakat hävinneet eikä jälkiä jäänyt ja aika monessa pyörässä on kuitenkin sekä itse että tuttavapiirissä tuota jeesusteippimetodia käytetty katteiden suojaamisessa vuosikaudet. Viimeksi alle kuukausi sitten kun käytiin kaverin kanssa heittämässä pienimuotoinen euroopan kevätturnee.
Ja kyseessä nimenomaan sellainen paksumpi versio teipistä, ei siis se aivan käärmeennahkamalli. Teippejä poistaessa jää toki aina jotain pikku liimajämiä mutta ne kyllä lähtee ihan tavallisella liuotinpesuaineella tai esim. brake cleanerillä pois.

Jos katteita aikoo suojata niin sen suojan pitää olla sillälailla katteessa kiinni että sinne ei pöly ja kosteus pääse väliin. Eli käytännössä joko jotain teippiä tai kontaktimuovia. Kyllä sitä on itsekin aikoinaan tullut kokeiltua kaikenmaailman rättejä yms. liukusuoja- ja telttapatjahässäköitä ja jälkiä on sitten korjailtu reissun jälkeen myllytyskoneella.

Eli ihan kokemuksesta nämä tarinat kumpuavat. Mutta eihän se suomalainen usko ennenkuin kokeilee itse, joten kerrotaan sitten jo tässä vaiheessa sekin että esim. 3M:n Perfect It on sitten ihan hyvä aine sen hiekan mataksi hinkkaaman takakatteen elvyttämiseksi.

No, kuten jo edellä totesinkin, ko roudarin teippi vie hetken kiinni oltuaan maalin/lakan tai ainakin jättää siihen pysyvät jäljet.
Eipä ole maalit tai lakat hävinneet eikä jälkiä jäänyt ja aika monessa pyörässä on kuitenkin sekä itse että tuttavapiirissä tuota jeesusteippimetodia käytetty katteiden suojaamisessa vuosikaudet.
Selkeyden vuoksi välikysymys: jeesus/ilmastointiteippi on tuttu tuote, mutta roudariteippi on siis tästä joku eri versio (mustaa?, onko paksumpaa kuin hopeinen jesse-teippi?)

Vois kuvitella et ainakin se hopeinen veis mukanaan viimeisetkin maalit, mut ehkä olen väärässä..
withstupid.gif
Tosin läpinäkyvä muovi/teippi olis siistimmän näkönen..

Selkeyden vuoksi välikysymys: jeesus/ilmastointiteippi on tuttu tuote, mutta roudariteippi on siis tästä joku eri versio (mustaa?, onko paksumpaa kuin hopeinen jesse-teippi?)

Vois kuvitella et ainakin se hopeinen veis mukanaan viimeisetkin maalit, mut ehkä olen väärässä..
withstupid.gif
Tosin läpinäkyvä muovi/teippi olis siistimmän näkönen..
Siis ns. ilmastointiteippiä eli ileä (duct tape) tarkoitetaan kaikilla termeillä, mutta sitä on useampaa laatua eli semmoista ihan ohkasta "käärmeennahkaa" joka vähän venyy ja jonka liima tarttuu senverran lujasti että sitä en suosittelisi. (Tosin en kyllä usko senkään irroittavan mitään maaleja eikä pyörän originaaliteippauksiakaan kunhan kate on vahattu huolella ennen teippausta ja pois ottaessa on vähän järkeä sekä malttia matkassa.)

Sitten on se paksumpi versio jota saa vaikka piilteemasta 10m pikkurullissa ainakin mustana. Se ei tartu ihan niin hanakasti ja on siis havaittu parhaiten toimivaksi tuossa hommassa. Vastaavaa kamaa saa myös esim. Etolasta isommissa rullissa ja monen eri värisenä. Tosin piilteeman versiossa tuntuu olevan himpun huonommin pitävä liima joka siis tässä tapauksessa on ainoastaan hyvä asia. Tämän nimenomaisen tuotteen käytöstä on kokemusta mm. useamman Kawasaki merkkisen moottoripyörän kanssa eikä se ainakaan yhdestäkään niistä ole tuhonnut maalipintaa saati vienyt mukanaan takakatteen Ninja-tarroja....

Toki niitä katteita voi nätisti teippailla jollain läpinäkyvillä  kontaktimuoveillakin, onpahan vaan IMO tommoinen teippisoiro helpompaa laittaa edes jollain lailla kunnolla päreeseen, joka on kaikkiin mahdollisiin suuntiin kaareva. Saa nimittäin teippailla aika laajalti jos esim. aikoo vetää jonkun laukun tai kanoottipussin liinoilla ja verkolla takajalkatappeihin / katteen ympäri kiinni. Lisäksi voi olla että matkan varrella teippausta saa korjailla ja sitäpaitsi tuommoinen suht monikäyttöinen jeesusteippirulla on hyvä olla muutenkin matkassa mukana....

Back