• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Taka-akselin säätöpultti poikki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tsipulis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitten viimonen konsti on mikäseoli "kipinätyöstö" muistankohan väärin. Googlaa, kummma tekniikka mut toimii, Motoville tosta jutteli kun oli just samasta swingin pultista juttua.

Kotarikuski sanoi:
Joissakin haarukoissa ainakin luulen nähneeni irtoavan kilven jossa ruuville on kierteet. Erikoista jos jenka on vedetty suoraan haarukkaan.

Se on se toisen tyyppinen ruuvisäätö missä säätöruuvi on akselin etupuolla, niissä on kierteet suoraan swingissä ilman mitään irto osia.

Seikkailu_R sanoi:
Se on se toisen tyyppinen ruuvisäätö missä säätöruuvi on akselin etupuolla, niissä on kierteet suoraan swingissä ilman mitään irto osia.

No nyt meni jakeluun. Jos kierre tärvääntyy niin eiköhän se heli- tai recoililla korjaannu.

Niin, kirjoitin että olisi hyvä tietää, miten vika sai alkunsa eli havaittiin ja miksi syntyi. Nyt lienee selvinnyt että ruuvin (pultin) pää on ollut "varastossa" siellä haarukan sisällä, jossa on ruostunut. No, voidaan miettiä kumpi on viisaampaa, vääntää ruuvi (pultti) poikki, vai herätellä se henkiinsä. Jos tämä aihe olisi esitelty aluksi oikein, olisi vastauksetkin olleet viisaita.

No, ei siinä mitään, minulla on konepaja alakerrassa, voidaan siellä korjata. Motoristeilta laskutan vain syntyneet muut kulut tässä tapauksessa.

Tärkeintä on se, että tarinoille saadaan päätös siksi että muutkin voivat jotain oppia.

Vai, onko asia jo saatettu päätökseensä?

HAA sanoi:
Niin, kirjoitin että olisi hyvä tietää, miten vika sai alkunsa eli havaittiin ja miksi syntyi. Nyt lienee selvinnyt että ruuvin (pultin) pää on ollut "varastossa" siellä haarukan sisällä, jossa on ruostunut. No, voidaan miettiä kumpi on viisaampaa, vääntää ruuvi (pultti) poikki, vai herätellä se henkiinsä. Jos tämä aihe olisi esitelty aluksi oikein, olisi vastauksetkin olleet viisaita.

No, ei siinä mitään, minulla on konepaja alakerrassa, voidaan siellä korjata. Motoristeilta laskutan vain syntyneet muut kulut tässä tapauksessa.

Tärkeintä on se, että tarinoille saadaan päätös siksi että muutkin voivat jotain oppia.

Vai, onko asia jo saatettu päätökseensä?

Boldasin oleellisia kohtia. Näissä yhteisöissä on voimaa, mutta pitää olla looginen ja täsmällinen, jotta saa täsmällistä apua. Itse ratkon teknisiä ongelmia työkseni.

Hyvin yleinen on tilanne, että joku kysyy jotakin, saa paljon vastauksia ja vinkkejä ja häviää kuin pieru saharaan. Tuliko kuntoon vai ei? Mikä mutu/vinkki oli oikea?

Konepaja on muutaman kilsan päässä. Äsken tuli Kotarin emäputken kanssa tarve M20X1.5 kierretapille. Löytyi käsikierretappi ja pohjakierteelle konekierretappi. hipheijaa ja taas mennään.:D

ylipäätään, jos alumiiniin meinaa kierre jumittaa, voima on se huonoin ratkaisu.

Viimeksi muokattu:
B12 sanoi:
Itse ratkon teknisiä ongelmia työkseni.

Kiitos!

Sama vika täälläkin ja suunnittelijan ominaisuudessa pyrimme välttämään että niitä teknisiä ongelmia ei tulisikaan. Mallintamalla kaiken, vaikka metsäkoneissa, otamme huomioon sen että huolto on helppoa, kaikki osat mahtuu vaihtamaan ja työkalut on mallinnettu niin että nekin mahtuvat sinne mihin pitääkin, kuten myös MIG-robotit yms.

Kiitos Haalle tarjouksesta. Nokia vähän pitkän matkan päässä täältä Savosta. Lähin merkkipajakin taitaa löytyä Jämsästä. Pariin päivään en ole ongelman kanssa ehtinyt painia eikä tarina ole vielä tullut päätökseen.

Useita kiinnijuuttuneita pultteja olen katkonut ja hyvällä menestyksellä irroitellutkin. Kokemukset kuitenki ovat enemmän nelipyöräisistä tai muista työkoneista. Heti kättelyyn aavistelinkin, ettei voima välttämättä ole tuossa kohtaan paras ratkaisu ( jos nyt ei ennen pultin katkeamistakaan)

Vielä en ole ratkaissut alanko käyttämään migiä vai miten etenisin. Pajalle vientikin houkuttaa.

Tapanani on ollut kertoa näillä palstoilla myös saavutettu lopputulos kun usein olen avun saanut näistä viestiketjuista. Täällä pyörin nyt ensi kertaan

Tsipulis

Yes.. Homma hoidettu helicoil kierteellä. Ja pultti on 8mm ei 6mm niin kuin alussa luulin.

Liottaminen ja mig-hhtsaus ei onnistunut. Kaksi kertaa hitsasin mutterin pultin päähän mutta molemmilla kerroilla pultti katkesi vääntäessä (pultista pala mutterin mukana). Sitten...

Rautasahan terän pätkällä pultinnatsa pois. Piirtopuikolla poralle lähtöpiste. IHK:sta pari pidempää poranterää 4 mm ja 6 mm, joilla alkureiät. Sitten kaksi hitsaamalla jatkettua ( 8mm pultilla) 8 mm poranterää. (molemmat meni poratessa pilalle). Sitten suoraan helicoil sarjan mukana tulleella kierretapilla kierteet. (Ei siis suurennettu reikää 8,3 terällä, joka oli setissä). Korjauskierre paikoilleen harjateräksestä tehdyllä hahlotyökalulla. Sitten ohjeen mukaan tuurnalla asennus"viiksi" pois. Ja säätöpultti paikoilleen ja toimiin.

Vaatii aikaa ja hermoja varsinkin kun haarukkaa ei irroita mutta poraus onnistui normi akkuporakoneella. Terien on syytä olla laadukkaista, etteivät katkea reikään.

Kiitos kaikille ketjuun osallistuineille

Tsipulis

Viimeksi muokattu:
Back