• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

SV 650 2001 kuristuksen poisto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AIF
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,

eli mulla on kuristettu Suzuki SV 650 vm. 2001

Vein pyörän kuristettavaksi pari vuotta sitten kun piti saada laillinen pyörä. Nyt ikää sen verran että saa otta kuristuksen veke. Kuristukset kuitenkin haluisin poistaa itse ettei joudu maksamaan satoja euroja työstä.

Vaihdoin takaisin kuristamattomat luistimet kaasaraihin mutta mitä? Lisää tehoa ei tullutkaan. Syntyi epäilys että pyörä on kuristettu aivan muulla tavalla kuin on väitetty.

Kysymys kuuluukin millä muulla tavalla pyörää on voitu kuristaa kuin luistimia vaihtamalla. Kun kaasukahvaa vääntää auki, niin kyllä kaasuttimien "ovet" sylinteriin aukeaa ihan normaalisti, ja muutenkin liike tuntuu kaikkialla olevan normaalia. Kuitenkin ajossa kaasua ei pysty avaamaan kui nsuunilleen puoleen väliin, sen jälkeen mitään eroa kaasun avaamisen myötä ei enää huomaa. Tulen vielä testaamaan noita luistimia lisää ja vaihtelen niitä keskenään, mutta kutina kuitenkin on että kuristus on tehty jotenkin muuten.

Omassa pyörässäni oli ostettaessa kuristukset paikallaan jotka olivat niinkin hienot kuin peltisaksilla leikatut pellinpalat moottorin ilman saantia rajoittamassa. Pellit pois ja oma pyöräni heräsi henkiin.

No joo, myönnetään että en itse poistanut näitä pellin paloja mutta minulla on se käsitys että ne olivat ilmanputsarin kotelossa. Vilkaiseppa sinne...

Mulla oli Transalpiin tehty aikoinaan kuristus imukurkkuihin asennetuilla "prikoilla" jotka pienentivät kurkun sisäläpimittaa. Eli sylinterien ja kaasuttimien välissä. Silloin "jo valmiin seoksen virtausta sylinteriin saadaan pienemmäksi ---> teho vähenee.

Jotenkin tuntuu oudolta jos pelkkää ilman virtausta (ilmanputsarilta kaasuttimeen) pienennetään kuristuksessa. Luulis että kone käy silloin liian rikkaalla (jos käy enää ollenkaan...)

No todellakin nämä pellinpalakuristukset pilasivat pyörän ajettavuuden täysin. Sehän tuntui koeajettaessa siltä kuin ilmanputsari olisi täysin tukossa eikä kone todellakaan ollut "hereillä". No, ei pyörällä sitten oltu kyllä viitsitty ajellakaan käytännössä yhtään.

Tuota ilman putsaria ajattelinkin katsoa seuraavaksi, kurkut näyttivät ainakin ensi silmäyksellä ihan hyviltä.

Ilman putsari kun tarkistettiin muutama viikko sitten ihan vaa päälipinnoin oli aivan kuin uusi, ja pyörä on 8v vanha, siitäkin syntyi epäilys, mutta siinä sitä ei tajuttu katsoa.

Jaahas, kaupassa nimenomaan olivat väittäneet että reiättömät kaasuttimet ovat niitä kuristettuja, kun taas reijälliset ovat kuristamattomia.

Tuossa linkissä väitetään toisinpäin, auttaiskohan jos ihan teipillä peittäisin nuo reiät?

Varastan hieman topikkia, onkohan kellään hajua kuinka paljon uudet (reiättömät) luistit mahtavat kustantaa noin yleisesti? Omassa saksamallin ZX-9R:ssä on ilmeisesti toteutettu kuristus samalla tavalla imukanavien lätkien ohella.

Kaasari-SV:n kuristus tehdään kaasarien alipaineluistien vaihtamisella ja neuloja laskemalla.

Kuristetuissa luisteissa on tosiaan reiät, jotka rajoittavat alipaineen muodostumista, eli luistit eivät pääse aukeamaan kokonaan. Kuristamattomissa ei muistaakseni ole lainkaan reikiä. Lisäksi neulaventtiilien prikkojen alle tulee ohuemmat valkoiset nylon-holkit, nekin kannattanee vaihtaa niin pysyy bensansaanti oikeana.

Noin tunnin homma, ei pitäis kyllä omaisuuksia maksaa liikkeessäkään.

Nimim. Been there, done that
smile_org.gif

luottamus liikeisiin on nyt nolla, teen hommat itse
smile_org.gif
2,5h laskuttivat viimeks + 100e luistimista.

Back