• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suzuki SV 1000 bensiinin oktaani

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sukahoto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suzuki SV1000 vm -06. Ohjekirja sanoo: Käytä lyijytöntä yli 91-oktaanista polttoainetta. Suositus on 95E. Olen aina käyttänyt moottoripyörissä 98:a, aikaisemmin 99:ä, kun sitä vielä oli. Onko näin, että 95 olisi moottorille parempi kuin 98 ja jos näin on niin miksi?

Sen vertaa tuore peli että miksei suosituksia toteltaisi mutta talvisäilytykseen laittaisin 98-oktaanista jos on kaasaripelistä kyse. Käsittääksi 98-laatu pysyy pidempään ns.tuoreena bensana.
Eiköhän täällä tule pian lisää asiantuntijalausuntoja tuosta asiasta.

Siksi parempi, että sitä on laajemmin saatavilla. Ois paskamaista suositella pensaa, jota ei saa vaikka toimintamatkan säteellä.

Näitä myytiin aika laajalti maailmassa.

Joskus ennenvanhaan (70-80 luvulla) kun oli 92 oktaanista niin sehän oli tietty japskikotiloissa suosituksena. Toimihan ne silläkin, mutta eivät heti totelleet sammutusta vaan tekivät ns. jälkikäyntiä. Sytytystä siis tapahtui ilman tulpan myötävaikutusta. Kaasarihan kyllä antoi ainetta (toisin kuin ruisku). 99:llä sammuivat heti virrankatkaisusta.

Eihän se moottorin periaate ole tosta mihinkään muuttunut. 98E5 lienee kaikin puolin moottorin kannalta parempaa polttoainetta. Jos koneessa on nakutuksentunnistin, niin se saattaa jopa antaa enemmän tehoa 98:lla, suunnilleen sen laatujen hintaeron verran. Pa-kuluissa ei ole silloin juurikaan eroa.

Itse laitan 98e:tä tankkiin, vaikka multille riittäisi ohjekirjan mukaan oktaaneita pitäisi olla 95 tai enemmän. Mutta tämähän ei harrastuksena ole säästölaji.

Se on sama onko mönkkäri, moottorisaha, perämoottori tai rätkä.
95E bensa palaa.

Se, että ajanko huonommalla bensalla, ei minua haittaa ollenkaan.

lario sanoi:
Se on sama onko mönkkäri, moottorisaha, perämoottori tai rätkä.
95E bensa palaa.

Se, että ajanko huonommalla bensalla, ei minua haittaa ollenkaan.

Pitkästä aikaa hauskin henkseleiden paukutus :D

Se kans riippuu vähän siitä, minkä standardin mukaan oktaani ilmoitetaan. Toi 91 vois melkein viitata jenkkien standardeihin. Mä laitan aina 98. Varsinkin jos vehkeitä on yhtään naplattu ohjelman osalta (ja mun lähes poikkeuksetta on) , ei muutama penni varmuuden maksimoimiseksi maksa kuitenkaan käytännössä yhtään mitään. Sigun vehje tosin tarttis laittaa käymään viinalla... Sitä ennen tarttis löytää kuitu tai alumiinitankki. Tai ehkä hapottaa ja pinnottaa nykyinen, mut se ei nyt oikein kiinnostele...

Edit:
Jos löytyy sytkän korjaus, voi surutta tankata mitä vaan, mutta sen seurauksena ei ehkä takaselta tuu kaikki luvattu.

Riittävän hyvä riittää jos oktaaniluku on ainoa ero. E10 vs E5 näkyy kulutuksessa joskus paljonkin. Jostain syystä autossa ero on suurempi kuin teoriassa pitäisi, joten sille ysikasia. Ex-KTM:n kanssa eroa oli, Bladella myös ehkä jonkin verran, mutta CFmotolle tuntuu olevan se ja sama mitä tankkiin liruttaa. Ja entisessä Saabissa kulutusero E85 vs E5 oli pienempi kuin pitäisi.

Jänniä kyllä noi erot eri moottoreiden välillä.

Eli käytän kyllä jatkossakin 98:a. Sillä hintaerolla ei ole mitään merkitystä ainakaan minulle, sillä kilometrejäkään ei tule ajokauteen kovin paljon. Kiitos kommenteista.

sukahoto sanoi:
Eli käytän kyllä jatkossakin 98:a. Sillä hintaerolla ei ole mitään merkitystä ainakaan minulle, sillä kilometrejäkään ei tule ajokauteen kovin paljon. Kiitos kommenteista.
Minäkin käytän 98:a vaikka menisi varmaan 95:lla koska se on harrastusvekotin ja 10 sentin hintaero litrassa ei kaada budjettia. Toki oma vekotin on neljällä mehumaijalla.

Suurin käytännön ero on säilyvyydessä, etanolibensa ei kauaa kestä.

En käytä enää 95 kuin äärimmäisessä hädässä/jos tiedän varmuudella että tulee käytettyä ns. välittömästi. Kaikkiin vähintään 98, pienkoneissa ja harvemmin käytettävissä pienkonebensaa.

Ruiskuvehkeissähän tämä ongelma ei ole niin ilmeinen, joskus menneisyydessä oli 300 KTM kaasarilla ja pelkällä kiksillä jolla ei tullut paljoa ajettua, 98:llakin happaneminen alkoi heti mutta jo 3 kk jälkeen alkoi vaatia parisenkymmentä potkua ennen tulille lähtöä. Alkylaattibensalla viimeistään toisella käymään ja aivan sama kuinka vanhaa oli.

edit; kovempi näyttö pienkonebensasta, Yamaha 9,9 perämoottori, 80-luvun puolivälistä? 98 käyttäessä käynnistys seisomisen jälkeen melkoinen operaatio, saattoi mennä 50 vetoakin. Pienkonebensalla yleensä tokalla ja tavara lienee käytön vähäisyyden vuoksi yli viisikin vuotta vanhaa. :D

Viimeksi muokattu:
Säilyvyydestä sen verran että mulla on yksi 3,5 hv 2T Yamaha Malta perämoottori, hommasin sen siinä vuoden 2000-paikkeilla. Käyttö väheni pian, joten noin 20 vuotta sitten siirryin käyttämään pelkästään pienkonebensaa (siihen se hiukan vajaat 2% tuhkautumatonta ja vähäkäryistä 2t-öljyä).

Se on välillä seissyt parikin vuotta, aina se on lähtenyt seisokista toisella tai kolmannella vedolla (siis sitten kun olen muistanut avata pa-hanan), sen jälkeen eka nyppäisyllä. Toimii kuin uutena. Tulpan vaihdoin 7 vuotta sitten, kun kaverit kävi sillä uistelemassa ja unohtivat ryypyn päälle. Tulppa olisi tod näk toiminut edelleen jos olisi hehkuttanut kaasutoholla. Eivät ole tiivisteetkään vielä antautuneet, mutta katotaas nyt toiset 20 vuotta...

Kaikki mun vähämukiset vehkeet ovat toimineet alkylaatilla vastaavalla tavalla, mutta voihan se olla tuuriakin.

Viimeksi muokattu:
Alkylaattibensa on niin kauan hyvää, kunnes erehtyy kaatamaan sitä sellaisen laitteen tankkiin, jonka polttoainejärjestelmä ei alkylaattibensaa siedä. Näitä on ainakin 80-lukulaisten japsien joukossa.
Ei naurata kun bensa alkaa tunkea ulos bensahanan ja kaasuttimen tiivisteiden läpi ihan kunnolla.

ne bensahanat myös kuivuu riippumatta bensasta tai sen tyypistä. myös kaasarien väliset putkien o renkaat hajoaa jo ikäänsä noissa vanhoissa vehkeissä. talven jos on kaasarit kuivina niin keväällä voi tulvia joka välistä.

kannattaa vaihtaa ne kaikki kerralla kun kaasarit on pöydällä, niin ei tarvitse montaa kertaa rempata.

jaket sanoi:
ne bensahanat myös kuivuu riippumatta bensasta tai sen tyypistä. myös kaasarien väliset putkien o renkaat hajoaa jo ikäänsä noissa vanhoissa vehkeissä. talven jos on kaasarit kuivina niin keväällä voi tulvia joka välistä.

kannattaa vaihtaa ne kaikki kerralla kun kaasarit on pöydällä, niin ei tarvitse montaa kertaa rempata.

Pätee mikäli on kyse kuivumisesta johtuvasta vuotamisesta, ei mikäli kyse on tiivisteille sopimattomasta polttoaineesta.

Hieno tää lanka siinä suhteessa, että "mitä" tarkoittaa "paska bensa"😁.
Aika helposti kaikenlaisia asioita dumatessa, ollaan oikeasti tilanteessa jossa "kaikkea" ei välttämättä
saada esim. samoilla liemillä ja voiteilla.

On aika laila eri lähtökohta arvottaa asioita riippuen siitä,
onko homman nimi käyttäminen, vai säilöminen.
Ihan sama, vaikka lientä "kaadettais kurkkuun".
Säilömiseen etikka, muuten laulaa kyllä sen paremmin, mitä
enemmän liemessä on viinaprosentteja😉.

Ei se tilanne ole sen kummempi polttoainelaatujenkaan
suhteen. Sopivaa tavaraa tarpeen mukaan.
Jos järjestelmän komponentit ei siedä/kestä jotain laatua,
ollaan yllättäen taas saman edessä....
Jos ei paikat kestä tiukkaa viinaa, kannattaa
käyttää jotain sopivampaa, eikä taivastella että "onpa paskaa tavaraa"....
vaikka olis todella hyvää ja arvokasta soppaa.

Eli jos tuntuu, että on "ongelma", niin
ongelma ei välttämättä synny huonosta,
vaan väärästä aineesta😉.

Rauhaisaa Joulua 🧑*🎄.

Nykyään on tullut tavaksi ajaa kesällä 95:llä ja laittaa talveksi seisontaan 98. Pienkoneissä 98 kesät talvet. Lumilingonkin lasken pienkoneeksi, vaikka siinä isompi mylly kuin Vespassa. :D

Tää säilytysjuttu on kyl mielenkiintoinen. Joskus tästä juttelin MP mekaanikkokaverin kanssa ja ihmeteltiin molemmat asiaa. Tultin siihen lopputulokseen, että jos se bensa haisee bensalta, sytkä on kunnossa ja akussa virtaa, niin aina ne on tulile lähteneet talven jäljiltä. En muista yhtään ainoaa vehjettä yli 30 vuoden ajalta, johon olis tarvinnut alkaa bensoja vaihtelemaan. Viinan syyttäminen on tietysti muotiasia, mutta se 10% ei tee kyllä mitään, jos on sen ikäiset vehkeet, että ne on valmistettu sen jälkeen kun etanolibensa tuli markkinoille. Jos pumpulta sais kunnon viinabensaa, ostaisin sitä. Jostain muistan lukeneeni, että 30% etanoliseos olis tulossa markkinoille. Varmaan joku laki velvoittaa tulevaisuudessa suurempaan biokomponentin osuuteen. vaihtelevasti oon itse laitellut niitä säilöntä tai voiteluaineita bensan sekaan. jos muistan niin laitan, mutta tänäkin syksynä unohtu...

Työpaikan aggregaattiin laittelen kyl pelkästään pienkonebensaa, kun se saattaa seistä lämpimässä varastossa vaikka usean vuodenkin ja sitten kun sitä tarvii, on yleensä kiire eikä oo varsinkaan aikaa alkaa selvittelemään käyntiongelmia. No hondat on kyl ollu aika kovia starttihommissa. Yks semmonen pikkuhonda löydettiin hyllystä ja sekin lähti varmaan 5v seisonnan jäljiltä tulile. Bensa haisi todella pahalta, mutta niin se vaan räjähti tulile muutamalla vedolla. Sama juttu ruohonleikkurin kans. mitään en oo koskaan sille tehnyt ja ulkona se nytkin seisoo katoksen räystään alla. Joka kevät se sieltä kuitenkin lähtee vähän yskien tulille.

Viimeksi muokattu:
Back