• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suzuki Gsx-R Wp:n takaiskunvaimentimen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruupanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ex-omistaja laittanut gixxeriini Wp:n iskarin jossa sitten näyttäs olevan säätöjä mistä en sitten juurikaan tajua.
Ongelmana on että iskari on ihan liian jäykkä minunlaiselleni kukkakepille (ajovarusteet päällä noin 65 kg).

Jousta olen punonut paljon löysemmälle, säätänyt nupikat ihan miinukselle ja silti tuo on vain pirun jäykkä. Enkö tuota osaa säätää (punon nappeja väärään suuntaan?), vai onko jousi yksinkertaisesti ihan liian jäykkä minun painoilleni? Huoltaahan tuo jo varmaan pitäisi, mutta luulis tuon nyt ees saavan hieman mukavammaksi. Kovemmissa vauhdeissa ei ole ongelmaa, mutta ei nyt "ratavauhtia" viittis koko ajan ajaa. Epäilen että takarenkaan huono pitokin johtuu tuosta liian kovasta jousituksen säädöstä.

Eli oiskos vinkkejä kuinka tuon saisin löysemmälle?

Iskari:
full

Säätönupikka:
full

Potilas:
full

Löysempi, kuskin painolle sopiva, jousi liene ainoa järkevä vaihtoehto?

Säädöt, poislukien esijännitys, on vaimennukseen.

Seikkailu_R sanoi:
Löysempi, kuskin painolle sopiva, jousi liene ainoa järkevä vaihtoehto?

Säädöt, poislukien esijännitys, on vaimennukseen.

Näin alkanut itsekkin epäillä. Heti pärrän ostaissa punoin varmaan yli 10 kierrosta löysemmälle jousta että sain edes siedettävän ajettavan. Tolla säädöllä toi on hyvä ajaa 2-päällä, et ihan liian jäykkä sen vieläkin, enkä usko että hyvä tulis vaikka punoisin jousen ihan ylös asti.

Mitehän noi säätörullat? Onko noi kuten kelkoissa? Toinen nopean liikkeen ja toinen hitaan?

ruupanen sanoi:
enkä usko että hyvä tulis vaikka punoisin jousen ihan ylös asti.
Kokeile edes, oma cbr 600 -99 on hyvä jousi löysimmässä asennossa (7 -as. portaallinen säätö) vaikka manuaalin mukaan tehdasasetus on 2, 70 kg kuski oletuksena, itse olen 10 kg. painavampi. Paljonko perä painuu kasaan kun istut päälle ?

jr66 sanoi:
Kokeile edes, oma cbr 600 -99 on hyvä jousi löysimmässä asennossa (7 -as. portaallinen säätö) vaikka manuaalin mukaan tehdasasetus on 2, 70 kg kuski oletuksena, itse olen 10 kg. painavampi. Paljonko perä painuu kasaan kun istut päälle ?

Pitää kokeilla. En muista enää paunaumia kun ne viime kesänä mittailtiin, mutta ne oli olevinaan ok noilla säädöillä. Kivireki tuo silti on. Jokainen monttu kyllä hanurissa tuntuu (paitti laittomissa nopeuksissa).

Viimeksi muokattu:
ruupanen sanoi:
Näin alkanut itsekkin epäillä. Heti pärrän ostaissa punoin varmaan yli 10 kierrosta löysemmälle jousta että sain edes siedettävän ajettavan. Tolla säädöllä toi on hyvä ajaa 2-päällä, et ihan liian jäykkä sen vieläkin, enkä usko että hyvä tulis vaikka punoisin jousen ihan ylös asti.

Mitehän noi säätörullat? Onko noi kuten kelkoissa? Toinen nopean liikkeen ja toinen hitaan?

Noi "säätörullat" on mitä todennäköisimmin meno- ja paluuvaimennuksen säädöt ja niiden säädöillä et voi helpottaa liian jäykän jousen tilannetta. Lataapa netistä WP:n iskarin manuaali (luultavasti saatavissa WP:n sivuilta) ja laita nuo meno- ja paluuvaimennukset vakioasentoon niin sun takaiskari toimii niiden osalta niin kuin se on suunniteltu.

Esijännityksellä voit helpottaa tuota ajamisen jäykkyyttä tiettyyn pisteeseen, mutta jos sulla on siinä liian jäykkä jousi niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää jousen vaihtaminen. Siis sillä oletuksella, että toi takapamppu on joskus lähiaikoina huollettu. Jos et tiedä milloin huolto on viimeeksi tehty niin lähtisin ensin liikkeelle siitä, että kärräisin sen huoltoon. Se maksaa ammattilaisella satasen ja parin välillä ja saattaa korjata sun ongelmat kertaheitolla. Ammattihuolto osaa myös melko helposti sanoa että onko sulla siinä sopiva jousi jollet sitä itse osaa sanoa.

Lisäksi mittaa ne painumat ja laita ne itelles ylös niin on paljon helpompi lähteä selvittelemään ongelmaa ja sen syitä.

ruupanen sanoi:
Tuo esijännityksen säätö on tietty "virallinen" termi, mutta samalla tavallista mopolijaa hieman harhaan johtava.
Paljon kuvaavampi nimitys olisi vaikkapa peruspainauman säädin, jolloin mopoilija ei saisi harhaanjohtavia ajatelmia jousen kiristyksen tai löysäämisen suhteen.
Ja siitä syystä tuo säädin ei muuta yhtään sitä kuinka kireä tai löysä perä on, tai kuinka kireältä tai löysältä se tuntuu.

Aino keino saada perää löysemmäksi, on vaihtaa se jousi löysempään.

Tosin ensin kannattaa tarkistaa missä asennossa meno(hidas ja nopee)vaimennus säätö oikeasti on, ja samoin paluuvaimennuksen säätö.
Ja vaikkapa tehdä pieni ajolenkki, jolla saa sen vaimentimen öljyn lämpimäksi, ja sitten testata vääntää menovaimennukset täysi auki (vastapäivään), ja ihan paikallaan penkistä painelemalla/pomputtelemalla kokeilla kuinka paljon se menovaimennus löysenee.
Koska nuo vaimennukset kuitenkin vaikuttaa huomattavasti siihen, miten jäykkänä tai löysänä kuski luulee jousen olevan.

Jos satut jussina (to-su) eksymään kemoraan, niin voin avustaa tuossa ja kertoa mitä mistäkin tapahtuu.

Robespierre sanoi:
Noi "säätörullat" on mitä todennäköisimmin meno- ja paluuvaimennuksen säädöt.
Jos takaiskarin yläpäässä on tommoset sisäkkäiset rullat, niin hyvin usein ne on menovaimennukset; hidas ja nopee.
Paluuvaimennussäädin löytyy yleensä sieltä iskarin alapäästä; joko ruuvinkantana tai männänvarressa olevana rullana.
Jos yläpäästä löytyy kaksi rullaa vierekkäin (joista molemmat voi olla tommosia sisäkkäisiä tuplarullia), niin ne taasen usein on meno ja paluuvaimennus.

Kiitos paljon kaikille vastauksista. Olen nyt tuota punonut vielä lisää ja en sitä tarpeeksi löysäksi saa. Siis en mitään tourinki mopoa tästä olekkaan tekemässä, mut kyllä sen nyt pitäisi sellainen olla ettei joka montussa tartteis persettään satulasta nostaa :D
Pakostakin tuo jousi on ihan liian jäykkä. Hermot meni ja otan jussin jälkeen iskarin irti ja kiikutan sen kaverille joka mulle tekee kelkkaankin aina alustan. Parempi nyt huollattaa tuo / vaihtaa löysempi jousi, niin loppuu tää pelleilly. Eiköhän ne säädöt sitten löydy :grin:

Back