• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suojatielle aikoo astua jalankulkija...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Suojatielle aikoo astua jalankulkija... - Kuinka usein mutterpyöräs pysäytät ?

• 1. Ajotyylini on "kiihkeä" joten ei juuri ole aikaa seurata kevyttä liikennettä.

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Teillä ajan lujaa mutta taajamamerkin piirissä tulee minusta "ritari"

• 3. Annan tietä vain jo keskelle suojatietä (kaistaa) ehtineille

• 4. Annan tietä vain nuorille naisille, samalla saan itse katseita

• 5. Kaikki kulkijat saavat suojatiellä minulta esteettömän kulun

• 6. Pysähdyn suojatielle aikovia varten aina, myös sateella

• 7. Pyrin pysähtymään suojatielle aikovia varten aina

• 8. Pysähdyn vain, jos autoja ei ole takanani (pelkään peräänajoa)

• 9. Pysähdyn JOS tie on 1-kaistainen, (pelkään tekeväni ansan, eli jos toisella kaistalla ei pysähdyk

• Ääniä yhteensä
    0
Taajamissa ajelen kieltämättä ihan eri tavalla kuin jossain korvessa, eli yritän "käyttäytyä hyvin" ja kuuliaisesti. Kieltämättä kesällä minihameiset ilmestykset auttavat kummasti suojatiekäyttäytymisen saloihin perehtymisessä..
inlove.gif

Yleensä tulee annettua tietä jalankulkijalle. Tässä kohden kyllä vaikuttaa sitten jalkamiehen omakin käytös, jos on selkeesti reippaat otteet ja ollaan tosiaan menossa tien yli niin aina parempi, kaikenmaailman taivaanrannan pällistelijät saa yleensä odottaa... Kyllä tosi on että ainakin tääl t:reella saa välillä olla tarkkana kun itse on jalkamiehenä, monta sivupeiliä ois tarttunu kätöseen jos ois alkanu v:mäiseksi  
veryangry.gif
 Ja tällä tarkoitan kotilokuskeja  
wink.gif

eikös se ole sillai että jalankulkijaa on väistettävä ei siinä laissa mistään pysähtymisestä puhuta
tounge.gif

eikös se ole sillai että jalankulkijaa on väistettävä ei siinä laissa mistään pysähtymisestä puhuta
tounge.gif
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Kasin pistin, mutta olen talven Ruotsin reissun jälkeen alkanut kiinnittämään enempi asiaan huomiota. Kävin hakemassa helmikuussa pyorän tuosta Tukholman kupeesta ja myyjä käytti pienellä sight seeingillä. Pappa pysähtyi aina suojatien eteen kun vaan joku oli tulossa suojatielle. Pisti silloin miettimään että näinhän se itse asiassa taitaa meidän tieliikennelakikin velvoittaa, mutta ei suomipoika näin toimi.
Nyt pyrin aina pysähtymään kun koen sen turvalliseksi.

Minä ainakin lähestyn suojateitä melko varovaisesti. Minusta on ihan
mukavaa suorastaan päästää ihmisiä ylitse. Tänäänkin vanhempi
pariskunta muuttui iloiseksi ja olivat hieman hämmästyneitä, kun
oikein moottoripyöräilijä päästi heidät menemään. Hymy ja iloinen
moikkaus olivat tosi mukavaa palautetta. Hieno hetki. Tuli mieleen,
että he varmaan hämmästyivät, kun ihan kaikki moottoripyöräilijät
eivät ehkä sittenkään ole pahoja rikollisia ja huligaaneja.
smile_org.gif

Tietenkin - mitään ihmejarrutuksia tai äkkinäistä ei pidä ruveta
tekemään. Pitää mennä sitä kyytiä ettei tarvitsisi hoppuilla ja
takana tulevatkin tietävät 99.9% varmuudella mitä tapahtuman
pitää. Tilanneharkintaa tietenkin pitää käyttää - sehän on selvä.
cool.gif

Entäpäs jalankulkijat,jotka näyttävät suojatien laidalla odottelevan ajotiellä liikenteen loppuvan,jotta voisivat ylittää suojatien.Osoittaako suojatien vieressä seisominen ja odottelu aikomusta ylittää suojatie? Monesti tapahtunut,että pysähdyttyäni suojatien eteen, jalankulkija jossain muissa ajatuksissa ja eikä ollenkaan huomaa suojatien olevan turvallisesti ylitettävissä,kun ei odottanut kenenkään kuitenkaan pysähtyvän.
Itse melko usein päästän jalankulkijat suojatien yli esteettä,aina kuitenkin seuraten tuleeko "jalkamies" yli vai ei.
Itse jalankulkijana painelen tosi rohkeasti suojatielle liikenteen sekaan,on kyllä v*ttuiluakin saanut autoilijoiden osalta kuulla.
Mutta hengissä vieläkin.
062802jumpie_prv.gif

Entäpäs jalankulkijat,jotka näyttävät suojatien laidalla odottelevan ajotiellä liikenteen loppuvan,jotta voisivat ylittää suojatien.Osoittaako suojatien vieressä seisominen ja odottelu aikomusta ylittää suojatie? Monesti tapahtunut,että pysähdyttyäni suojatien eteen, jalankulkija jossain muissa ajatuksissa ja eikä ollenkaan huomaa suojatien olevan turvallisesti ylitettävissä,kun ei odottanut kenenkään kuitenkaan pysähtyvän.
Itse melko usein päästän jalankulkijat suojatien yli esteettä,aina kuitenkin seuraten tuleeko "jalkamies" yli vai ei.
Itse jalankulkijana painelen tosi rohkeasti suojatielle liikenteen sekaan,on kyllä v*ttuiluakin saanut autoilijoiden osalta kuulla.
Huoh - jos tuo koskisikin vain jalankulkijoita, mutku ei - se koskee
myös autoilijoitakin. Olen aika helvatan usein ruuhkassa ollut
päästävinäni autoilijan oikealta väliin - ihan vaan ystävällisyyttäni.
Vaan kuinkas onkaan käynyt - se tyyppi ei edes VIITSI seurata
sen vertaa liikennettä, että ymmärtäisi tulla väliin. Kyllä ihan
rehellisesti on todettava, että KUN liikenteen seuraaminen on tuolla
tasolla, niin mopoillessa on syytä olla todellakin varovainen, eikä
missään tapauksessa pidä luottaa noihin muihin tai niiden ymmärrykseen.
confused_orig.gif

Viime syksynä tuli kierrettyä kaikki Kanarian saaret. Siellä pisti erityisesti silmään joka paikassa autoilijoiden kohteliaisuus: kun jalankulkija oli lähelläkään suojatietä, auto pysähtyi aina. Mietin, että onkohan täällä menossa joku kampanja.
Täällä Suomessa taitaa vallita enempi tuollainen venäläis-slaavilainen kultturi tässä asiassa.

Vastasin, että pyrin antamaan tietä. Taajamaalueella ajelen rauhallisesti ja pyrin antamaan tilaa jalankulkijoille. Aina ei tosin syystä tai toisesta huomaa tietä antaa.

Kasin pistin, mutta olen talven Ruotsin reissun jälkeen alkanut kiinnittämään enempi asiaan huomiota. Kävin hakemassa helmikuussa pyorän tuosta Tukholman kupeesta ja myyjä käytti pienellä sight seeingillä. Pappa pysähtyi aina suojatien eteen kun vaan joku oli tulossa suojatielle. Pisti silloin miettimään että näinhän se itse asiassa taitaa meidän tieliikennelakikin velvoittaa, mutta ei suomipoika näin toimi.
Nyt pyrin aina pysähtymään kun koen sen turvalliseksi.
Ruotsissa on pykälää tiukempi sääntö. Saanut yleistä v***sta autoilijoissa, yms
Älä kysy sanamuotoa ku en puhu hurria. Mut jotain: Tulossa suojatielle...... ja sakot kuulema kovat....

Aina väistetään ja kaunokaisia odotetaan....

Vanha mutta aina ajankohtainen aihe, varsinkin kun joku urpo meinasi meikän lapintiellä liiskata ja siis mopottimella
veryangry.gif
Ei luulis olevan vaikea asia tuo suojatien eteen pysähtyminen, varsinkin taas koulujen alettua erityisen tärkeä juttu. Mutta näitähän elämää suuremman egon omaavia kyllä löytyy joka tienkäyttäjäryhmästä...

Juu, kyllähän sitä pitää pysähtyä ja päästää jalankulkijat tien yli..ainaki komiat miehet  
tounge.gif

No ei vainen, kyllä ne kaikki päästetään  
cool.gif

loud pipes save lives, ei tuu eteen jalankulkija vaikka taajamassa varsin hitaasti etenenkin. jäävät siihen kattoo hoo-moilasena mun etenemistäni tolla paukkuraudallani. ja taajamanopeuteni on riittävä myös takana tulevalle autoilijalle joka kummakyllä tajuu jättää sen riittävän välimatkan jos mää joudun laittaa äkisti jalan maahan ja pysäyttämään.. kyllä mää tietä annan ja luovun tarvittaessa omista oikeuksistani...

Back