Taajamissa ajelen kieltämättä ihan eri tavalla kuin jossain korvessa, eli yritän "käyttäytyä hyvin" ja kuuliaisesti. Kieltämättä kesällä minihameiset ilmestykset auttavat kummasti suojatiekäyttäytymisen saloihin perehtymisessä..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tieliikennelaki 3.4.1981/267eikös se ole sillai että jalankulkijaa on väistettävä ei siinä laissa mistään pysähtymisestä puhuta![]()
Huoh - jos tuo koskisikin vain jalankulkijoita, mutku ei - se koskeeEntäpäs jalankulkijat,jotka näyttävät suojatien laidalla odottelevan ajotiellä liikenteen loppuvan,jotta voisivat ylittää suojatien.Osoittaako suojatien vieressä seisominen ja odottelu aikomusta ylittää suojatie? Monesti tapahtunut,että pysähdyttyäni suojatien eteen, jalankulkija jossain muissa ajatuksissa ja eikä ollenkaan huomaa suojatien olevan turvallisesti ylitettävissä,kun ei odottanut kenenkään kuitenkaan pysähtyvän.
Itse melko usein päästän jalankulkijat suojatien yli esteettä,aina kuitenkin seuraten tuleeko "jalkamies" yli vai ei.
Itse jalankulkijana painelen tosi rohkeasti suojatielle liikenteen sekaan,on kyllä v*ttuiluakin saanut autoilijoiden osalta kuulla.
Ruotsissa on pykälää tiukempi sääntö. Saanut yleistä v***sta autoilijoissa, ymsKasin pistin, mutta olen talven Ruotsin reissun jälkeen alkanut kiinnittämään enempi asiaan huomiota. Kävin hakemassa helmikuussa pyorän tuosta Tukholman kupeesta ja myyjä käytti pienellä sight seeingillä. Pappa pysähtyi aina suojatien eteen kun vaan joku oli tulossa suojatielle. Pisti silloin miettimään että näinhän se itse asiassa taitaa meidän tieliikennelakikin velvoittaa, mutta ei suomipoika näin toimi.
Nyt pyrin aina pysähtymään kun koen sen turvalliseksi.