• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suojatielle aikoo astua jalankulkija...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Suojatielle aikoo astua jalankulkija... - Kuinka usein mutterpyöräs pysäytät ?

• 1. Ajotyylini on "kiihkeä" joten ei juuri ole aikaa seurata kevyttä liikennettä.

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Teillä ajan lujaa mutta taajamamerkin piirissä tulee minusta "ritari"

• 3. Annan tietä vain jo keskelle suojatietä (kaistaa) ehtineille

• 4. Annan tietä vain nuorille naisille, samalla saan itse katseita

• 5. Kaikki kulkijat saavat suojatiellä minulta esteettömän kulun

• 6. Pysähdyn suojatielle aikovia varten aina, myös sateella

• 7. Pyrin pysähtymään suojatielle aikovia varten aina

• 8. Pysähdyn vain, jos autoja ei ole takanani (pelkään peräänajoa)

• 9. Pysähdyn JOS tie on 1-kaistainen, (pelkään tekeväni ansan, eli jos toisella kaistalla ei pysähdyk

• Ääniä yhteensä
    0

mchuurre

Vanhempi Jutaaja
JOVAIN ON..!
sport05.gif

..tuolla turvallisuusosiossa menossa mielenkiintoinen sanailu jalankulkijoista sekä heidän (lue; meidän) oikeuksistamme suojatielle astelimisesta tai aikomuksesta astua.

Käsi sydämmelle ja tähän galluppiin nyt "aikuisten oikeesti" se oma liikennekäyttäytyminen.....Kuinka usein annat kulkijan mennä ? Vastauksia voi olla useitakin mutta nyt se "one".

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".

Eikä tarvihe mennä ku lahden yli kahtomaan miten jalankulkija on kuningas.....Norjassakin muistan kun riitti että katsoi vähäsen suojatielle päin niin kotilot jo toppas !
wink.gif

Vastaa ja voita jalankulkijan "hämmästynyt" katse !
"MAMA-MAMA tuo rätkäkunti anto siis mun mennä..!?"

Nykyisen asuinmaani liikennekulttuuriin kuuluu joitakin Suomessa lähes tuntemattomia määreitä. Eräs niistä on suojateiden kunnioitus.

Yleensä päästän, mutta ansaa en tee enää ikinä, jos vain tienylittäjä ei ryntää suinpäin tielle.. liian monta läheltä piti tilannetta, kun olen "ansan" tehnyt..
sad_orig.gif
Oikea nopeus on oikea nopeus
biggrin.gif

Eiköhän tuo lakikin ole tuossa kohden aika yksiselitteinen eli pakkohan siinä on pysähtyä  
blush.gif

Pari kertaa vain on käynyt niin että kun olen pysähtynyt suojatien eteen että jalaskulkijat pääsisivät ylittämään tien niin minun takana on soitettu rääkkää - tämä tosin on sattunut kotilolla mutta ei voi kuin ääneen ihmetellä suomalaisten liikennekäyttäytymistä.

Mutta jos siellä on lapsia tulossa ja kaksi kaistaa samaan suuntaan niin silloin on aina pelko persuuksissa että ymmärtäähän ne siinä viereiselläkin kaistalla himmata kunnolla...

Mä pyrin aina pysähtymään, niin kiire ei voi olla, etteikö kävelijät kerkeis päästää suojatielle.
smile_org.gif

Tässä kaupungissa se on ihan turhauttavaa kun pysähdyt ja toteat että ei se jalankulkia tohdi mennä ja lähdet liikeelle = sama ajella ja seurata että aikooko joku tulla alle. Tämä siis kotilolla pyörällä paremminkin menevät.

Jos joku soittaa torvea takana niin eikö ole sama pistää jalustimelle ja käydä kysymässä syytä
wink.gif

Melekeen pakko, kun täällä on näköjään tapana hyppiä siihen tielle edes kattomatta tuleeko autoja tai pyöriä.
nixweiss.gif

Itävallassa sen oppi, että oikeasti liikenne voi olla kohteliasta ja siten turvallisen oloista. Jopa 60tn tukkirekka pysähtyy antamaan tietä. Sen jälkeen Suomen ajokulttuurissa on taas opettelemista.

Ehkä minusta tulee jonkin sortin ritari taajamassa...
Mutta kyllä sitä herkemmin tulee kauniin naisen edessä pysähdyttyä
wink.gif

Emäntäkin jaksaa siitä aina antaa palautetta
tounge.gif

Justiinsa tänään taas tätä ajaessani mietin. Usein pysähdyn, mutta en aina. Täytyy varmaan alkaa parantelemaan tapoja ja pysähdellä vähän useammin. Näyttää olevan jalankulkijat iloisesti yllättyneitä ja tänäänkin sain monta kädenheilautusta ja jopa "thumbs up", kun päästin jalankulkijoita ja matalamallisia pyöräilijöitä suojatielle.

Kyllä tulee yleensä pysahdyttyä ja annettua tietä. Ei mulla oo mihinkään niin kiire etten kerkiis oottaan sitä vajaata 10 sekkaa. Täälläpäin tuppaa oleen jo niin kiire ettei ees pysähdytä sillon jos toinen on jo pysähtynyt suojatien eteen
033102ass_1_prv.gif
, vai taitaa se olla jossain muuallakin näin nykyään
veryangry.gif
Kuin voi olla niin välittämätön toisista, kerran tääl vaan eletään
smile_org.gif

Eipä se ajellessa suuri vaiva ole sitä vertaa pysähtyä että antaa tilaa, muutenkin ajelu kun yleensä on semmosta kiireetöntä nautiskelua...
smile_org.gif

Seiskaan meni eli pyrin pysähtymään kotilolla, kumppani pysähtyy yleensä prätkällä (kai se teinipimatsujen
biggrin.gif
edessä ainakin), mut kotilolla ei kyllä yleensä mitä oon sen perässä ajellu, kai se on sit prätkällä varovaisempi.  
confused_orig.gif

Täällä Hollannissa eivät pysähdy kuin poliisin viittomana ja yleensä silloinkin helvetinmoisen narinan saattelemana.

Itse olen todellakin herrasmies, yleensä väistän ihan ojan kautta, jotta mummot pääsevät turvallisesti tien yli.

Kauniita naisia jään oikein odottelemaan siihen suojatien eteen, laitan mopon keskiseisontatuelle ja istun siinä tupakkia röyhyyttäen aurinkolasit päässä.

Nojaah, tosipuheessa vähän silloin sun tällöin väistän ja joskus taas en. Ei oikein huvita ottaa Henkin ohjastamaa linjuria hutlariin. Siinä saattaa sattua.

Itävallassa sen oppi, että oikeasti liikenne voi olla kohteliasta ja siten turvallisen oloista. Jopa 60tn tukkirekka pysähtyy antamaan tietä.
Ei pidä paikkaansa. Siellä on 42 tonnia maksimipaino...
wink.gif
Kiitoksia tarkennuksesta. Kun ei oo rekkakorttia, on toi silmämääräinen mitta hakusessa. Isoilta ne näyttää ja suomalaisittain hyvin kohteliailta.

Klo about 5:30, yksin 5-metrin päässä (!) kävelemässä kohti suojatietä, Griess im Pungau, pikku kylä, yks suojatie, ainoo auto baanalla -ja p#kele pysähtyy (???). En oo toipunu siitä oikeen vieläkään. Pointti oli siinä, että ns. raskasliikenne yleensäkin antaa hyvin tietä ja oletan sen teettävän niillä hivenen enemmän töitä, ku henkilöautoilijalla
lookaround_orig.gif

Back