Laite tuo kuskin näkökenttään ajamiseen liittyvää tietoa.
Hommasin fillariin tuollaisen kypäränäytön (HUD), jonka toimintaa itsekin aluksi epäilin, mutta joka osoittautuikin mukavaksi lisävarusteeksi. Tässä hieman arviointia yleisesti tuotteesta, koska laite on herättänyt suurta kiinnostusta kanssamotoristien keskuudessa kun ovat tuon nähneet .
Yleistä
Laitteen toiminnot ovat suhteellisen monipuoliset. Kypäränäyttö heijastaa näkökentän ylälaitaan seuraavat tiedot :
- Todellinen nopeus (oma anturi, ei ota mittaristolta tietoa)
- Vaihdenumero
- Kierrosluku vaakapalkkina
- "Vaihtovalo"
Moni kuvittelee että laitetta on vaikea katsoa mutta näin ei itseasiassa ole, näytön focus on säädetty noin 12 metriin eli liikennettä seuraten tuo on aika passelilla etäisyydellä eikä sisääntarkennus tunnu rasittavan liikaa silmää.
Itse kypärässä oleva näyttö toimii langattomasti ja se on "paritettu" keskusyksiön kanssa, täten viereisessä pyörässä mahdollisesti oleva sportvue ei häiritse toisen käyttöä. Keskusyksikkö ottaa virrat pyörästä ja näyttöpalikka toimii kahdella AAA-paristolla, jotka löytyivätkin jo ostopaketista. Laitteessa on 3 eri taustavalovoimakkuutta ja noiden käytöstä riippuen patterikesto on noin 8-30h. Itse vaihdoin ekan patterikerran jälkeen näyttöyksikköön ladattavat akut, jotka lienevät tällaisessa fiksummat.
Ensivaikutelma
Paketin käteeni saatuani olin hieman hämilläni tavaramäärästä, asennuspulikkaa sun muuta kilkettä oli sen verran että ilman ohjeiden lukua ei kannattanut normaaliin tapaan edetä
Sportvue MC1 -paketti
Näyttöyksikkö
Paketin sisältö purettuna lattialle
Asennus
Ohjekirja väitti asennuksen sujuvan parissa tunnissa, tämä oli ehkä ylioptimistinen tai tarkoitettu henkilöille jotka ovat enemmänkin asennelleet pulikkaa pyörään. Itse aikamoisena tumpelona sain asennukseen kulumaan kaikenkaikkiaan 4-5h, jos lasketaan mukaan laitteen kalibrointi ja kahden kypäräyksikön asennukset. Tässä osassa oli apukädet tarpeen, muuten asennus onnistui yksin.
Sportvuen asennusohjeistus oli ensiluokkainen. Vaikka suomenkieliset ohjeet puuttuivatkin oli maahantuojalla tarjota kymmeniin pyörämalleihin kuvalliset ohjeet missä näki oikeat johdot jne - näin myös meikäläisen Hayabusaan. Ilman kuvallisia ohjeitakin varmasti olisi selvinny, sillä varsinaisesti pyörän omasta piuhaviidakosta ei tarvinnut löytää kuin kierroslukumittarin signaalijohto, joka oli penkin alla.
Keskusyksikön asennuspaikka.
Magneettianturin, sekä mittayksikön asennuspaikka
Kierroslukumittarin piuha penkin alla
Kalibrointi
Laitteen kalibrointi tehdään huoltopukilla ajamalla vaihteita läpi, laite itse sanoo mikä vaihde lyödään sisään ja sitten kiihdytellään tasaisesti. Tuo laskee nopeuden ja kierrosluvun suhteen ja ottaa siitä välitykset tietoonsa - tällä periaatteella saadaan näyttöön vaihdeluku. Kalibrointi ei välttämättä ihan ensimmäisellä kerralla onnistu, koska mielestäni hieman hölmö piirre on että laite itse sanoo millon haluaa seuraavan vaihteen, ja jos tuosta myöhästyy sekunninkin pyytää kone jo sitä seuraavaa pykälää silmään ja tuo vaihde jää huomiotta. Kuitenkin parilla yrityksellä uskon suurimman osan saavan tuon säätöihinsä.
Itse tein virheen ekalla kalibrointikerralla ja laskettelin kaikki vaihteet rajoittimelle saakka, tämä oli tarpeetonta ja antoi laitteelle selkeästi väärää dataa, koska kierrokset eivät päässeet laskemaan riittävästi. Toinen kerta toikin sitten tulosta ja vahingosta viisastuneena ajoinkin vaihteita läpi vain noin 6 krpm tasolle asti, täten seuraavaa vaihdetta mitatessa kierrokset pääsivät laskemaan alas ja saatiin alempaa asti dataa kerättyä.
Käyttö
Itse laitteen käyttöön tottui yllättävän nopeasti, ensimmäiset pari tuntia sitä tuli vilkuiltua mutta jotenkin ajan kanssa tuohon tottui ja tiedot killuvat nykyään vaan katsekentän ylälaidassa, että ihan vähän katsetta nostamalla saadaan datat näkyviin. Tämä ei häiritse esim liikenteen seuraamista.
Käyttökokemuksia minulla on vasta noin 1000 km osalta, enkä ole vaihtovaloa esim vielä kytkenyt toimintaan ollenkaan, se on kevään hommia ja silloin tuosta osa-alueesta osaan sanoa sitten enemmän. Toisaalta normaalissa katukäytössä harvemmin busassa tarvitsee vaihtovaloja, kun jo melkein ykkösellä saa moottoritielläkin kortin hyllylle
Koska laite laskee kierrosten ja nopeuden suhteesta vaihdeluvun, ei se osaa näyttää vaihdetta oikein jos esim laskettelee valoihin kytkin pohjassa - kuitenkin heti kytkimen laskettua ja kiihdytyksen alettua palautuu oikea vaihde samantien näyttöön. Tämä ei suuremmin häiritse kunhan sen vaan tietää, itselleni esim vaihdeluku on hyvä tieto esim ohituksiin lähdettäessä, eikä niinkään jarrutellessa. Moottorijarrutuksissa vaihdeluku pysyy mukana.
Hankinta
Laitetta tuo maahan OrgWebshopin takana oleva yritys, eli Reliatec Oy. Hintaa tuotteella on 399e. Lisävarusteena laitteeseen on saatavana erivärisiä "värikuoria", joilla saa näyttöyksikön sopimaan paremmin oman kypärän väriin.