• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sivupeilit leveämmälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpoc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisi tarvetta saada sivupeilejä vähän leveämmälle. Nykytilanteessa voi tämä kuski nähdä peileistä vain olkapäänsä ja olisi kuitenkin mukava nähdä mitä takana tapahtuu. Mopo on sv 650 s (2002) ja olen ajatellut muutamaa vaihtoehtoa.

Levikepalat Louisilta 49,95 e. Hinta tuntuu hieman kovalta, mutta niinhän aina... Olisiko kellään laittaa kuvaa miltä levikepaloilla levennetyt peilit näyttävät pyörässä?

Levikepalojen teko itse. Mistä saisi ostaa vain pienen palan jotain paksua kumia tai vastaava. Ainakaan paikallisesta rautakaupasta ei löytynyt mitään. Ja kelpaako sellaisen materiaalin työstöön kotoa löytyvät lehtisaha (tai mikä kaarisaha onkaan) ja santapaperi?

Pitempivartiset peilit. Näitä ei ole tullut vielä mistään ihmeemmin etsittyä, mutta jos jollakin olisi tiedossa sv:hen sopivat peilit niin kerropas niistä enemmän. Tuntuisi järkevältä ostaa suoraan sopivan pituiset peilit, koska silloin lopputulos olisi varmaankin toimivin ja parhaan näköinen.

Ideoita/ehdotuksia otetaan vastaan!

Hyvä kysymys.
Täällä toinen jolla on myös hartiat
biggrin.gif

ja odottaa hyviä vinkkejä millä näkisi niidenkin ohi taaksepäin.

wink.gif
Mä oon kans noita miettinyt. Yks vaihtoehto olis stongan päihin tulevat peilit. Ainaski muutamalla valmistajalla näkyis olevan nuita. Myöskin Louisilla.
idea3.gif

Performan biken testikuski ei tykännyt suzuki gsx-r1000:sen peileistä. No se soitti triumphille, että lähetättekö peilit mulle, kun nää suzukin peilit on lyhyet ja hän on huomannut, että joissain triumphin kyykyissä on todella pitkät peilinvarret.

Triumphi lähetti ne, kun toimittaja lupasi mainita, että suzukissa on triumphin peilit.

sopi kuulemma pulttaamalla.

JT

Onkohan tarvikepeilejä yleensä ollut esillä/myynnissä mp-messuilla?

Meinasin nimittäin ottaa toisen peilin reppuun mukaan kun on kerta kumminkin nyt irtonaisena tuolla varaston hyllyssä.

Voisi sitten vertailla siellä varsien pituuksia ja kiinnityksien sopivuutta.

Kylläpäs oli paloille hintaa laitettu
eek.gif

Rautakaupasta löytyy noita mutterivartisia ruuveja, spacers. Siis pitkä mutteri jonka toisessa päässä lyhyt ruuvi ja toisessa jengat ruuvia varten. Noilla peilit liikahtaa N cm ulospäin. Se varsinainen kikka onkin sitten peitellä ne mutterit jotenkin fiksusti
lookaround_orig.gif
Yksi mahis voisi olla lasikuidusta tms. nykertää tai toinen joskos shampoopullosta tms. löytyisi sopivan leikkauspinnan omaava kuori jonka voisi vaikka uretanivaahdolla täyttää
idea3.gif
Tuohon sitten vain sopiva maali ja lakkaus päälle niin luulisi olevan bueno
smile_org.gif

Itse juuri viimekaudella poistin mokomat etäyttimet kun peilit pitivät sellaista vatkausta ettei tosikaan
sad_orig.gif
Lyhkäsemmillä varsilla kummasti tärinä rauhottu ja peileistä jopa jotain näkikin - edes sen olkapäänsä
wink.gif

Kyllä se nyt tuntuu siltä, että paras vaihtoehto on uusien peilien hankinta.

Ainakin jonkun tuollaisen Louisilta löytyvän "universaalin peilin" tai vastaavan luulisi menevän kiinni. Tuossa taitaa olla vielä jatovarsi, joten luulisi ulottovuuden riittävän vaikken nyt saakkaan sv:n peilin mittoja. Pitää vielä tutkailla. Löytyisiköhän jostain verkkokaupasta lista peileistä pyörämallien mukaan?

Noissa Louisin peileissä on niiiiin pitkät varret et ne ottaa sopivissa kurveissa ihan maahan kiinni.
omg.gif

Jatkovarrellisen peilin peilin koko näyttäis olevan kans melkosen pieni. Omassa oli aikaisemman omistajan jäljiltä noi ylemmät ja ei niitä ainakaan mitenkään laadukkaiks voi kehua. Nyt etsitään tilalle jotain parempaa.

No, siis, tämähän ei nyt ole vastaus viestiketjun varsinaiseen aiheeseen, mutta itse oivalsin vasta muutama vuosi sitten, että peileistä ei näe kunnolla taakse muuta kuin kääntämällä ne siten, että vain peilien uloimpiin kärkiin tulee näkymä takasektorista. Eli molempien peilien sisemmästä 2/3:sta näkyy vain ja ainoastaan minun oma nahkatakkini, sivu- tai takalaukkuni tai tavararullani. Peilien kärjistä avautuvat näkymäsektorit sen sijaan on yhtyvät muutama kymmenen metriä selkäni takana, eli molemmista peileistä näkee aivan riitävästi taakse kun ne vain kääntää riittävästi sisäänpäin. Pitää vain opetella katsomaan peilien kärkiä.

Näin ollen nämä sisemmät osuudet peileistä ovat käytännössä aivan turhat (ellei jostain syystä halua omia olkapäitään tarkkailla), joten liimasin niihin laajakulmapeilit (Biltemasta, mistäs muualta) ja vielä digitaalikellon. Laajakulmapeilit toimivat todella hyvin kun niihin ehtii tottua. Pitää tarkkailla milloin viereistä kaistaa hitaasti ohittava auto 1) tulee näkyviin tavalliseen peiliin 2) tulee näkyviin laajakulmaan 3) katoaa tavallisesta peilistä 4) katoaa laajakulmasta 5) tulee näkösektoriin (päätä juurikaan kääntämättä). Katveita ei jäänyt, ja vieläpä reilulla marginaalilla. Enää ei tarvitse motarilla pyöriä kuin huuhkaja.

Pikku-Hondaan ostin Louisilta jatkovarrelliset peilit. Ovat pienet ja sirot mutta niin on pyöräkin...

Back