• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sivulaukut, vai takaboxi.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos joutusitte valitsemaan reissuun ja arkipyöritykseen, jommankumman näistä vaihtoehdoista, sivulaukut, tai takaboxi, niin kumpaan päätyisitte, tai olette päätyneet. Itse en välttämättä tule molempia tarvitsemaan, koska reissaan pitemmät matkat enimmäkseen yksin, joten tavaramäärä pysyy kohtuudessa, mitä mukana tarvii. Jos päätyisin sivulaukkuihin, niin ne olisivat senverran kapiaa mallia, ettei niihin kypärä mahtuus, mutta takaboxiin taas mahtuus, mikä olis etu, kun käy asioimassa arkipyörityksessä, lisäksi takaboxi toimiis eräänlaisena keikahtamisestona taakseppäin silloin kun poitsu on kyytissä. Silti vaakakuppi on hivenen kallellaan sivulaukkuihin tällähetkellä, koska painopiste pysyys alempana.

Lisään tähän vielä, että pyörään johon tätä mietiskelen on Yamaha XT660Z Tenere-08

Riippuu pyörästä.
Kannattaisi kysyessä laittaa edes merkki ja malli tänne.

Jos sportistä kyse niin itse en ottaisi kumpaakaan vaan käyttäisin kypärälle kypärälukko paikkaa.

Tavaroille olisi paikka esim oxfrodin pehmolaukussa joka tulee takapenkille.
Kännyt, kartat, paperit yms pikkusälä tankkilaukkuun (pidä matalana).

Reppu viel jos nt meinaa et tarvii niin pirusti kamaa mukaan.
Loput voi ostaa matkan päältä jos jotain tarvii.

Jos taas joku XX,fjr yms niin sivulaukut.
Takaboxi viimeisenä vaihtoehtona.

Molemmissa puolensa.

Yleensä ajan ilman joten koko hässäkkä pitää saada pois nopeasti ja helposti.
Minulle riittää että tuonne sopii kypärä + jokin verran muuta tarvittaessa.

Päädyin SW-Motecin hillittyyn perätelineeseen ja 35 litraiseen takalaukkuun.
Ja kyseessä on juuri XX, ja samoin oli edellinen VFR.

Eikös se vanha neuvo ole että ensin tankkilaukku, sitten sivulaukut ja viimeiseksi takalaukku. Ja perustuu ihan painopisteen siirtymiseen ja sen vaikutus ajettavuuteen.
Tosin joihinkin pyöriin ei paljon voi järkevästi laittaa sivulaukkuja.
Ittekin laitan pitkin hampain ptakalaukun silloin kun tytär matkustelee takapemkillä mutta muuten yritän pärjätä tankkilaukulla.

itse olen suunnitellut tuon takaboksin muuttamista irrotettavaksi ja korvaajaksi kiinteät sivulaukut. tossa trikessä nyt ei paljon aerodynamiikalla ole väliä, ihan puhtaasti ulkonäkösyistä

Painopisteen jakaumassa sivulaukuilla on puolensa.

Omistan kaikki, mutta sivulaukut on kiinni ainoastaan reissussa. Takalaukkuun saa kätevästi sen kypärän ja on se muutenkin kätevämpi käyttää jokapäiväisessä ajossa. Kauppatavarat ym. on meinaan jonkinverran kätevämpi heittää sinne takaboksiin...tankkilaukku kannattaa ostaa kuitenkin, Lidlissä maksaa parikymppiä ja on mulla toiminut loistavasti.

Tankkilaukku ja takalaukku piisaa yhden miehen reissuun hyvin ja siinä on valinnan varaa sitten arkikäyttöönkin jonkin verran enemmän kuin sivulaukuissa, jotka on joko pidettävä molemmat kiinni tai ei ollenkaan.

Tai osta ne sivulaukut ja kolmen laukun teline. Voit käyttää tarvittaessa molempia tai vaan takalaukkuna niistä toista...esim. Kapan K40 laukku on siron näköinen myös takalaukkuna ja sinne mahtuu sivuttain 2kpl kypäriä sisään.

Voe, onpas vaihtoehtoja...

Juuh, kaikkea edellä mainittuja laukkuja on kokeiltu.
Tai siis melkein, koska Bags Connectionin Cargobag on tän kesän ratkaisuni.

Tankkilaukku halpa ja helppo ratkaisu, magneetilliset saattaa kyl sit naarmuttaa, eikä ne hirveen tilaviakaan ole. Bagster & Bags Connnection ratkaisut "turvallisempi" ratkaisu, toki myös tyyriimmät.

Sivulaukut aavistuksen hankalammat käyttää kuin takalaukku, mutta taas eivät aiheuta vastaavaa epävakautta yksin ajellessa, kuin takanen...kyytiläisen kanssa takanen on jees, plus lisäetuna tuki selälle...

Kuten joku jo sanoikin, niin komppaan et ekaks tankkilaukku, sit sivuset ja jos vieläkään ei mahdu kaikki kamat niin takanen vielä...

Mulla on ollut kaikissa aikaisemmissa "ärrä"-pyörissä pelkkä takalaukku. Pyörä pysyy kapeana minusta mukavampana ajaa. Päiväajeluissa kamat kulkivat tankkilaukussa. Pidemmillä reissuilla mukaan takalaukku ja matkustajan paikalle reppu tai vesitiivis tavararulla. Mukana kulki yllättävänkin paljon tavaraa.

Nykyisessa katuenskassani on sivulaukkuina alumiiniset Touratech:n laatikot enkä ota niitä irti kuin huollon ajaksi. Silti mukana yleensä tankkilaukku, jossa kamera, kännyt ym. pikkuroina.

Eli pyörän ja omien mieltymysten mukaan...

Mielestäni yksi seikka mitä ei tässä ole juurikaan huomioitu on nopeus. Jos matka suuntautuu esimerkiksi Saksaan missä nopeudet saattavat nousta on takalaukku varsinkin yksin ajettaessa pääsääntöisesti kaikilla pyörillä huono vaihtoehto Omalla mopolla sivulaukkujen kanssa menee kivasti yli 200 vauhtia (joo tiedän, on siellä kansien sisäpuolella ne tarrat), mutta kun lykkää takalaukun mukaan systeemiin alkaa hirvittämään jossain 160-180 vauhdeissa. Kaksin ajettaessa takalaukku toimii paremmin ja onhan silloin yleensä myös se 'nopeudenrajoitin' siellä takapenkillä
tounge.gif

Luulenpa että seuraava askel, ainakin custom-pyöriin on ainoastaan yksi jumalattoman kokoinen nahkalaukku, ja vain toisella sivulla. Bongattu muutama jo.

Kaikki on ja kaikkia on kokeiltu. Arkikäytössä näppärin pelkkä takalaukku ainakin Teneressä, koska ei sillä niin kovaa ajeta. Ei laillisissa nopeuksissa takalaukusta ole vielä haittaa. Vielä jos satut löytämään laukun samanlaisella idealla kuin GS bemujen variolaukuissa niin hyva
biggrin.gif

Ite käytän 28l perälaukkua arkiajossa, olempa tehnyt pari euroopan reissuakin (1,5vkoa) sillä, mutta nyt pitemmille matkoille aijon hommata myös sivulaukut.....mutta kotinurkissa miel.ilman laukkuja
biggrin.gif

Eikös se vanha neuvo ole että ensin tankkilaukku, sitten sivulaukut ja viimeiseksi takalaukku. Ja perustuu ihan painopisteen siirtymiseen ja sen vaikutus ajettavuuteen.
Tosin joihinkin pyöriin ei paljon voi järkevästi laittaa sivulaukkuja.
Ittekin laitan pitkin hampain ptakalaukun silloin kun tytär matkustelee takapemkillä mutta muuten yritän pärjätä tankkilaukulla.
+1

Samalla periaatteella tehnyt valintoja, vaikken tuota neuvoa olekaan mistään kuullut.

Kaupungissa ja kaksipäällä takalaukku on hyvä. Jos oikein ideaalina pitäisi ja yksipäällä tekisi vauhdikasta matkailua sporttipyörällä, voisi tankkilaukun jälkeen lisätä takalaukun takapenkin paikalle. Virtaviivainen ja painopiste ei siirry liian taakse.

Itse laitoin Sw-motechin telineet sivulaukuille. Aivan loistava systeemi. Muutama kuva löytyy alla olevasta maapallosta.

Silti vaakakuppi on hivenen kallellaan sivulaukkuihin tällähetkellä, koska painopiste pysyys alempana.

Lisään tähän vielä, että pyörään johon tätä mietiskelen on Yamaha XT660Z Tenere-08
Sivutuuliherkkyys pysyy paremmin kurissa jos ajelee ilman takalaukkua. Itse ottaisin ehdottomasti sivulaukut ja tankkilaukun. Jos on ihan pakko, niin sitten vasta takalaukku. Kypäräsäilönä se on parempi kuin sivulaukut, tai ei parempi, mutta valikoimaa on enemmän. Yksi ratkaisu on suojapussi kypärään ja metalliketjulla kiinni mopoon. Ei kastu sisältä eikä varas vie ihan helposti.

Mulla on käytössä takalaukku, koska joudun pitämään kannettavaa työmatkoillani, jota myös pyörällä ajelen. Mun ison katuenskan persuksesta tulee levottoman oloinen, kun siellä on painoa. Sepä ei kuitenkaan estä ajamasta kovaa ja mutkatietä, siitä osoituksena 10.4. vissitti kollegoiden kanssa torstaiajelulla.

Kaksi sivulaukkua pelkästään toispuoleisesti kuormattuna työmatkoille on mielestäni pöljä idea. Ei toimiva ratkaisu mulle, vaikkakin ne lastaan reisuilla täyteen. Siloin, kun on kolme laukkua takana, pyörä rauhoittuu kummasti.

Tuo muljun tunne pelkällä takalaukulla tulee vain suoralla tiellä, kun tuulee ja haluaisi pyörän kulkevan suoraan.

Kaipa se reppu olisi paras ratkaisu näille pienille pörähdyksille ja työmatkoille, jos esim. läppäriä joutuu raahaamaan mukanaan.

033102beer_1_prv.gif

Back