• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Shoei X-Spirit, tuotearvio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Korppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä ollut X-Spirit päässä 1.000-2.000 kilometriä ja yhden ratapäivän. Kun tuo kypärä herättää tuossa toisessa topiikissa huomiota, koitetaan valaista kokemuksia vähän enemmän. Aikaisemmin minulla oli Z-One kolme vuotta, joten ehkä vertaaminen tuohon varsin yleiseen kypärään on paikallaan ja minulle luontevaa.

Kun X-Spiritiä vertaa Z-Oneen, ensimmäisenä huomio kiinittyy huomattavasti pehmeämpään sisukseen. Tai siis siihen päätä vasten tulevaan pehmustekerrokseen, joka Z-Onessa on tunnetusti varsin kova. Vähän kilpailevan leirin puolelle pomppien, X-Spiritin sisus on "araimainen", Z-Onea "pumpulisempi".

Ainakin itsellä sopiva ruukku oli yhtä kokoa pienempi kuin Z-One. Mielenkiintoinen havainto oli kuitenkin se, että kypärä tuntuu muotoutuvan paljon helpommin kuin Z-One. Osin ehkä tuon seurauksena ajattelin ensin, ettei tuo edes sopisi päähäni. Kun kokeilin mallia kahdessa eri kaupassa, molemmissa se tuntui vähän erilaiselta, eikä kovin hyvältä. Aloin kuitenkin pohtia, josko sovituskypärät olisivat olleet enemmänkin käytössä ja pyysin saada sovittaa iskemätöntä versiota. Ja voila... Käyttämätön tuntui välittömästi sopivalta. Mikään aikaisemmin sovittamani kypärä ei ole puristanut yhtä tasaisesti koko pään ympäri ja toisaalta tuntunut yhtä pehmeältä. Kuvaavaa on, että vieläkin kypärä puristaa niin, että käytön jälkeen otsaan, ohimoihin, poskipäihin ja poskiin jää lievä "vohvelikuvio" pehumusteista. Tuo kuitenkin tiedoksi. Ilmeisesti kypärä muotoutuu helposti, joten jos vakavasti on ostamassa, kannattaa pyytää iskemätöntä versiota kokeiltavaksi.

Mutta tuohon toiseen aiheeseen, keveyteen. Kieltämättä suhtauduin aluksi vähän skeptisesti tähän "keveys-hössötykseen". Ajattelin, että mitäs v*tun väliä parilla sadalla grammalla on. Nyt joudun kuitenkin muuttamaan mielipidettäni. Se pari sataa grammaa vaikuttaa käyttömukavuuteen huomattavasti. X-spirit on nimenomaan keveytensä ansiosta erittäin mukava käyttää. Tuntuu jotenkin siltä, että päässä olisi vain tavallinen hattu ja siinä kaikki. Tätä on vähän vaikea kuvailla, mutta koeajo kannattaa. Keveys todella tuntuu käyttömukavuutena.

Käyttämukavuuteen vaikuttaa toki myös melu. Kun kysymys on kisakypärästä, meluttomuus ei tietenkään ole ollut päällimmäinen huoli kypärää suunniteltaessa. Omien kokemusten perusteella olen kuitenkin ihan tyytyväinen. Kypärä on minulle riittävän meluton n. 500 km:n päivämatkoihin. Tosin, kaupunkipyöritystä lukuunottamatta käytän aina korvatulppia, vaihdan Earini viimeistään kaden käyttökerran jälkeen ja pidemmille matkoille laitan päähän aina iskemättömät Earit, joten voi olla, että "meluttomuus" ei ehkä yleisemmillä käyttötavoilla ole niin hyvä. Minulle ja käyttötavoilleni kuitenkin riittävä. Z-Oneen verrattuna kypärä tuntuu vähän meluisammalta, muttei paljon.

Shoein esitteissä mainitaan mm. tämän kypärän osalta uusi aikaisempaa isompi näköaukko. Tuo voi kuullostaa pieneltä jutulta, mutta omien kokemuksien perusteella tuosta on kyllä ihan käytännönkin hyötyä ainakin kaupunkiajossa. Minusta olan taakse katsominen kaistaa vaihtaessa on ainakin vähän helpompaa kuin Z-Onen kanssa, joskaan eihän Z-Onekaan mikä huono ole tuossa suhteessa.

Visiirien osalta vaihto sujuu Shoeille ominaiseen tapaan naurettavan helposti. Kuitenkin tehdasasetuksilla "kaupunkiasetus" ei ainakaan omassa yksilössäni avaa visiiriä yhtä paljon kuin Z-Onessa. Toki tämä on säädettävissä ja täytynee vähän viilailla tuota ominaisuutta. Z-Onesta poiketen visiirin saa myös lukittua kilpa/ratakäyttöön. Itse kokeilin tuota radalla, mutta eipä tuolla tuntunut olevan ihmeempää vaikutusta. Ihan hyvin se visiiri pysyy kiinni lukitsemattakin, mutta niille jotka katsovat tuon tarpeelliseksi, tiedoksi vain että ruukussa on moinen ominaisuus. Ehkä jossain lentokenttäajoissa tms. tuo voi olla ihan tarpeellinenkin juttu.

Viisireistä voi myös sivuhuomiona todeta, että niissä taitaa olla useampi pykälä kuin Z-Onen vastaavissa. Toisaalta pykälät eivät tunnu niin voimakkailta kuin Z-Onessa, joskin tämä voi olla säätökysymys. Pienenä kosmeettisena juttuna, kun olen katsonut omaani ja yhden kaverin iridium-visiiriä X-Spiritissä, vaikuttaisi siltä etteivät Shoein uudet iridiumit ole aivan niin "peilejä" kuin vanhemmat. Minusta tuo näkyy niin, että X-Spiritissä kuskin kasvot kuultavat iridiumin läpi, kun Z-Onessa iridium on kunnon peili josta ei näe mitään läpi.

Kuten ulkonäöstä ilmenee, tuossa kypärässä on erilaisia spoilereita ja muita aerodynaamisia apuja. Noin käytännön kannalta en tiedä mitä ne loppujen lopuksi vaikuttavat, mutta ainakin moottoritiellä yleisesti käytetyssä 121 km/h:n nopeudessa yms. kypärä tuntuisi pysyvän poikkeuksellisen hyvin paikallaan myös silloin, kun ei katso eteenpäin - eli kaistan vaihdoissa. Motoparkissa tuota tuli kokeiltua myös kovemmissa nopeuksissa, mittarin mukaan 230 km/h ja rapiat, ja ainakin silloin se tuntui hyvältä. Pysyi hyvin paikallaan, ei heilunut tai tehnyt muutakaan ei-toivottavaa. Z-Onen kanssa kävi joskus niin, että kypärä ja pää vähän vatkasivat hartioiden suuntaan oikealta vasemmalle jne. Toki siinä on voinut olla kysymys sopivalla tavalla osuneesta tuulesta, pyörän katteista yms. Mutta ainakin yhden ratapäivän kokemuksella X-Spiritistä se vaikuttaisi toimivan aerodynamiikan osalta. Tämä on toki jotain, joka riippuu niin monesta seikasta, ettei ehkä liian kattaviin johtopäätöksiin ole aihetta. Minulla tuo kuitenkin toimii.

Tämän arvion osalta yksi puute taitaa olla se, etten ole kokeillut tuota vieläkään alle 20-asteen lämmössä. Tuuletus tuossa on hyvä ja varsin monipuolisesti säädettävissä. Ainakin näissä säissä tuo on loistava. Sitä miten tuo kypärä sitten huurtuu viilemmällä ilmalla, en ole vielä kokeillut. Mistä pääsemmekin tähän mennessä huomaamaani kypärän ainoaan miinukseen.

Erona Z-Oneen X-Spiritin leukasuoja tulee ainakin minulla huomattavasti lähemmäs leukaa. Vaikka leukasuoja ei vielä koskekaan, se tulee kuitenkin varsin lähelle. Tästä ei tietenkään sinänsä ole mitään haittaa - ennen kuin laittaa hengitysilmanohjaimen paikalleen. Minulla nimittäin tulee ongelmaksi se, että hengitysilmanohjain painaa nenään, enkä loppujen lopuksi ole enää käyttänyt sitä.  Pitää sitten katsoa mitä teen säiden kylmetessä, mutta taitaa pakottaa ostamaan Pinlockin myös vaihtovisiiriin (mukana tulee kirkas visiiri Pinlockilla).

Piilolasikäyttäjille/herkkäsilmäisille tiedoksi, kypärän mukana toimitetaan myös kaulaverho, joka tuntuu toimivan kuten pitääkin. Ilma ei pyörteile kypärän sisällä, eikä ainakaan minulla ole ollut mitään ongelmia piilolasien kanssa.

Vielä aikaisempaa teemaa sivuten. Kypärässä on Shoein tyyliin tupla-D lukitus, joka toimii kuten pitääkin. Yleistä "pehmeämpää" linjaa mukaillen, kiinnityshihnan pehmusteet ovat kuitenkin paksummat ja paremmat kuin Z-Onessa.

Noin siis omat kokemukseni. Lyhyesti summaten:

HYVÄÄ:

+ Keveys
+ Laaja näkökenttä
+ Tuuletus
+ Aerodynamiikka
+ Pinlock vakiona
+ Ilma ei pyörteile kypärän sisällä
+ Visiirin vaihtamisen helppous
(+ Mahdollisuus lukita visiiri)

HUONOA:

- Hengitysilmanohjain
(- Huurtuminen???)

KAHDEN VAIHEILLA NÄISTÄ:

+/- Visiirin kaupunkiasento (vaatii säätöä)
+/- Melu
+/- Suun edessä olevan ilmanottoauko reikien koko. Täysin avoimena minulle on pari kertaa tullut mäkäröitä tms. elävänä lentämään kypärän sisään. Toisaalta, antaapa ilman kulkea kunnolla. Helpompi hengittää kun radalla mennään rajoilla.

Edit: +/- suun edessä olevaa ilmanottoaukko koskeva huomio

Erittäin hyvä analyysi! Itselläni on myös x-spirit eikä ole tarvinnut katua ostosta

Kiitos Korppi perusteellisesta raportista, tuli kuin tilauksesta!  
bowdown.gif

KIITOS!

Harvoin näkee näin perusteellista "testiraporttia"  
062802jumpie_prv.gif
....ettet vaan olisi neitsyt tähtimerkiltäsi?  
biggrin.gif
,

Ite ostin just XR-1000:sen ja sen takia lukasin tän jutun....

Tietääkö muuten kukaan, mitä maksaa ja mistä saa (suomesta) sitä "lisä-tiivistyskappaletta" kypärän alareunaan, joka kiertää ympäri kypärän??? En muista nyt sitä ulkomaankielistä nimeä sille.... mutta tiedätte kyllä, mitä tarkoitan! Se kuulemma helpottaa hieman melutasoon?

finnpaso

Eipä kestä... Näytti tuossa Artsin aloittamassa topiikissa vain siltä, että tämä ruukku voi kiinnostaa useampaakin, joten ajattelin rustata tämän vähän helpottamaan tuota kypärää koskevia pähkäilyjä.

Finnpasolle tiedoksi, tarkoittamasi kappale on varmaan "Whisper Strip", josta löytyy oma viestiketju:

TÄSTÄ.

No sepäs se! Juuri tuota tarkoitin, mutten huomannut sitä juttua, ennenkun lähetit linkin  
withstupid.gif

Kiitos Korpille! (näin Ducatikuski auttaa toista Ducatikuskia...)

062802jumpie_prv.gif

finnpaso

Back