• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ruisku & nokkien vaihto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jesse James
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos kerran näin on: kehtaako pärrällä ajaa nokkien vaihdon jälkeen n. 50km matkan säätöpajalle, vai tuleeko damagea... ?

eiköhän sil voi sen verran kurvailla.... en oo kyl koittanu enkä meinannu koittaakkaan...
tounge.gif

No huoh
smile_org.gif
Mitähän damagea säätämätön ruisku uusien nokkien kanssa vois saada pyöräs 50km ajossa
smile_org.gif

Sitäpaitsi, eiköhän noi (uudet ?) ruiskut pitäis olla aikalailla itseoppivia seoksen suhteen, mikäli lambda-anturit löytyy pyörästä.

Mopoista ei ole kokemusta mutta ainakin autossa (Ford OHC EEC-IV ruiskuboksilla) jyrkempi nokka aiheutti ainoastaan huonon tyhjäkäynnin ilman säätöjä. Valoissa voi siis joutua pitämään ranteella koneen elossa, muuten tuskin mitään ongelmia tulee. Säätöjen jälkeen vasta tietenkin huipputehot yms. menee kohdilleen.

Ainakin sen mukaan mitä itse olen asiaa tutkinut ja kirjoista lueskellut, niin ilman lambda-mittausta olevissa ruiskupeleissä bensaa ruiskutetaan ilmamäärän mukaan. Siis ilman tilavuusvirta mitataan, siitä lasketaan lämpötilan avulla massavirta ja ruiskutetaan bensaa sopivasti kyseiseen ilmamäärään. Näin ollen ruisku pystyy tietyssä määrin kompensoimaan lisääntyneen ilmavirtauksen lisäämällä ruiskutettavaa bensamäärää. Näin siis yksinkertaistettuna.

Eipä taida olla kuin jotkut 80-luvun pemarit mistä löytyy tuommoinen ilmamäärämittari. Nykyruiskuissa on lähes poikkeuksetta imusarjassa vallitsevaa painetta mittaava MAP-anturi jonka avulla lastuaivo osaa annostella bensaa kun mitataan myös ilman lämpötila, kaasuläppien asento, kierrosluku ym. Ja nämä ruiskuthan eivät osaa itse korjata tilannetta jos putki tai nokat vaihdetaan... Jos putkessa on lambda niin kevyessä ajossa ruisku korjaa seosta sen mukaan mutta tuppi nurin ajettaessa ei lambdan signaalia seurata joten taas voi kone käydä laihalla (tai rikkaalla)

Eipä taida olla kuin jotkut 80-luvun pemarit mistä löytyy tuommoinen ilmamäärämittari. Nykyruiskuissa on lähes poikkeuksetta imusarjassa vallitsevaa painetta mittaava MAP-anturi jonka avulla lastuaivo osaa annostella bensaa kun mitataan myös ilman lämpötila, kaasuläppien asento, kierrosluku ym. Ja nämä ruiskuthan eivät osaa itse korjata tilannetta jos putki tai nokat vaihdetaan... Jos putkessa on lambda niin kevyessä ajossa ruisku korjaa seosta sen mukaan mutta tuppi nurin ajettaessa ei lambdan signaalia seurata joten taas voi kone käydä laihalla (tai rikkaalla)
Oma käsitykseni on kyllä se että kyllä ruisku osaa säätää tietyissä rajoissa itseään, nimenomaan kulutetun ilmamäärän mukaan. Jolloin pelkkien nokkien vaihto ei kyllä vie konetta vielä laihalle.

Back