• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaat radalle ja kadulle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiipeexx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suosituksia kaipailisin...

Olis tarkotus ostaa XX:ään etunen ennen seuraavaa Kemoran keikkaa. Kaks sarjaa olen ajellut Mezelerin Z6 renkailla, radallakin jonkun sata kilsaa. Hyvä rengas kaikin puolin, mutta seuraavat renkaat vois olla hieman sporttisempaan ajoon suunnitellut.
baaa.gif

Olen miettinyt Mezelerin Sportec-M1 rengasta ja olikohan se toinen Pirellin Diablo. Sitä kulutuskestävyyttäkin sais vähän olla, koska kadulla niitä kilsoja tulee kuitenkin ajettua eniten. Ei oo toisia vanteita eikä vara ostaa toista pyörää ( radalle ) niin olisko näistä jompikumpi hyvä vaihtoehto? Semmonen tulis sitten taaksekin, kunhan sen aika tulee.

Kiitos kokemusperäisistä vastauksista
bowdown.gif

Osta vaikka Pirellin Supercorsat. Mulla kesti SC2 (medium) seos tonnisen gixxerin takana ~7tkm. Olettaisin, että Supercorsan Streetrace versio kestää vielä hitusen pidempään.

Jos ostat jonkun "sporttisen" kompromissi renkaan niin imo et saa juuri yhtään lisää kulutuskestävyyttä mutta menetät huomattavasti ominaisuuksissa radalla.

Niin ja ne Supercorsat pelaa kadulla ihan yhtä hyvin kuin muutkin renkaat. Jos haluat asialle vielä valmistajan siunauksen niin osta ne Streetrace versiot, niillä voi ajaa radallakin sitten sen verran lujaa mitä tuommoisella matkasohvalla nyt ylipäätään voi.

wink.gif

Miten olisi uusi Pirellin Diablo Corsa III. Siinä on pehmeämpi seos reunoilla ja kovempi keskellä. Vanhat Diablot ja Diablo Corsatkin toimi hyvin yhdistettyinä katu&ratarenkaina, noiden luulisi olevan vielä paremmat.

Omaa kokemusta mulla ei tosin noista valitettavasti ole. Programin mainitsemista supercorsista on (sekä street että sc2, tosin jälkimmäisestä vain radalla), ja syksyn kylmillä&märillä keleillä en kadulla tykännyt. Radalla ja kesällä kadulla ne on toki erittäin hyvät. Lisäksi luulisi, että kuluvat tupla-äksässä keskeltä "katuvaiheessa" liikaa ja siitä syntyvä kantti on todella ärsyttävä...

Diablo Corsa on toiminut XX rahtijunassa hyvin (kuulemma). Eli suosittelen Annaa mukaillen Diablo Corsa III versiota

Miten olisi uusi Pirellin Diablo Corsa III. Siinä on pehmeämpi seos reunoilla ja kovempi keskellä.
Mitzkulla on vastaava Pilot Power 2CT, joita jotkut täälläkin hilluvat on käyttäneet.

(Itelläni perus pp:t on 10R:ssä kestäneet yli 10 000 km ja 7 (tai 6 ja puoli) ratakeikkaa, eikä vieläkään välitöntä vaihtotarvetta oo.)

Tarkennus: ei ny oikeen uskalla 2CT:tä suositella ku ei oo siitä omakohtaisia kokemuksia

Veikkaisin että pärjäät Diabloilla tai M1:llä tarpeeksi hyvin radalla. XX:ssä ottaa varmaan tapit maahan ennenkuin rengas on lähelläkään pitonsa rajoja?

Itse vaihdan Beemariin Conti Sport Attackit Diabloihin. Näyttää olevan tarpeeksi pitoa kovaankiin rata ajoon ja kestää kulutustakin ilmeisen hyvin.

Turha mun mielestä ostaa noita ratarenkaita (corsa, corsa III) jos ei ole kyykkypyörää ja aja radalla usein ja vitun lujaa
biggrin.gif

Pirellin Diablo Corsa voisi tosiaan olla hyvä kompromissi. Siinä on pitoa aika kivasti, ja jos uusi versio on vielä pehmeämpi reunoilta niin sitä parempi. Mielestäni Supercorsa on ehkä jo vähän liioittelua pyörän muut rataominaisuudet huomioiden, ja sitten niillä tulee ne kylmän kelin ongelmat, kuten Anna tuossa jo valaisikin.

En usko Diablon ja Diablo Corsan kulutuskestävyydessä olevan suurtakaan eroa, mutta (kuiva)pidossa on kyllä selkeä ero Corsan eduksi. Lisäksi Corsan pito loppuu aika mukavasti, tosi pehmeesti.

edit: Diablo Corsaa tietenkin tarkoitin hyvällä kompromissilla.

Pirellin Diablo ja Diablo Corsa on ihan hyväks ja kohtuullisen kestäväks havaittu sekalaisessa ajossa. Seuraavaks on taakse hommattuna Metzeleriltä Sportec M-3, joka on vastaavaan käyttöön kaiketi ihan ok kans. Pitää vaan kokeilla jotain uutta.

Omat kokemukset Dunlopin Qualifieristä oli hyviä (R6R ensiasennusrengas). Soveltui hyvin sekä katu että rata-ajoon...

Miten olisi uusi Pirellin Diablo Corsa III. Siinä on pehmeämpi seos reunoilla ja kovempi keskellä.
Mitzkulla on vastaava Pilot Power 2CT, joita jotkut täälläkin hilluvat on käyttäneet.

(Itelläni perus pp:t on 10R:ssä kestäneet yli 10 000 km ja 7 (tai 6 ja puoli) ratakeikkaa, eikä vieläkään välitöntä vaihtotarvetta oo.)
Uskomattomia km määriä saatte noille renkaille?
confused_orig.gif
?

confused_orig.gif
?
No ei nuo ole paljoa, kun niitä rengaspaineita oikein käyttää.

RS1 seoksella oleva RensSport kestää edessä yli 10 tkm ja takana sellainen kesti mulla 8800 km (mopona oli Monster S4R). Muutaman poltonkin sai tuohon ottaa.

EDIT: Diablo Corsaa suosittelen alle. Hyvä "kompromissi"rengas.

confused_orig.gif
?

RS1 seoksella oleva RensSport kestää edessä yli 10 tkm ja takana sellainen kesti mulla 8800 km (mopona oli Monster S4R). Muutaman poltonkin sai tuohon ottaa.

Juu edessä kestää kyllä liki 10tkm, mutta takana ei ja paineet on ollunna 2.9-3.1 ei edes polteltu. Mä taidan olla renkaiden pahin vihollinen
confused_orig.gif

M-1 en suosittelis eteen ainakin itellä 12r kului aaloille nyt laitoin pilot powerin tilalle. Hyvin on pitänyt muuta ei vielä tiedä ja piti se M-1 kin mutta kuvio oli vähän huono kun kuluu epätasaseen. Takasena M-1 ja ei voi kun kehua, pito loppuu ainoastaan sateella (niinku varmaan kaikkista).

Ihan järkeviä kommentteja, se Diablo Corsa tai Pilot Power (normaali tai 2ct) on varmaan ihan mainio valinta.

Itse olen päätynyt kuitenkin sellaiseen ajatteluun, että jos radalla ajelee vähänkään enempää ja/tai keski tai nopean ryhmän vauhtia niin silloin imo kannattaa laittaa varsinaista ratarengasta alle. Parempi minusta että on renkaitten puolesta sitten marginaalia vaikka ei niitä ihan suorituskykynsä rajoille ajaisikaan. Ajamisestakin nauttii enemmän kun tietää, että renkaiden puolesta voi vetää lujempaakin jos vaan kuskista löytyy sitä vauhtia.

Parempi minusta että on renkaitten puolesta sitten marginaalia vaikka ei niitä ihan suorituskykynsä rajoille ajaisikaan. Ajamisestakin nauttii enemmän kun tietää, että renkaiden puolesta voi vetää lujempaakin jos vaan kuskista löytyy sitä vauhtia.
Eihh.
Pitäähän sitä nyt joku selittelyn vara jättää jos ei ajat parane..
Niinkuin hiihtäjilläkin, mutta tässä ei voi syyttää voitelua.
biggrin.gif

confused_orig.gif
?

Minkälaisilla paineilla ajoit kadulla Monsterilla?

Vaikka olen kokeillut 2.5-3.1 väliltä eri paineita taakse 749:ssä niin silti vaan takarengas (Metzeler Racetec K2) kestää sen 4000 km korkeintaan... harmittaa kun lukee noista kilometrimääristä mitä porukkaa ajelee, mutta toisaalta renkaat tulee vaihdettua muutenkin aikaisemmin kun ne tahtovat kulua sivuilta... onneksi en ole yksin tässä koska noita muitakin joilla kumit vaan ei kestä löytyy (sebu?)

Alkuperäinen Diablo Corsa (Ducati speksattu malli, siinä oli joku ihme lisäkoodi) olisi kestänyt luokkaa 4000 km myös, ajoin tosin vain 2000 km niillä...

Mä ihmettelen kanssa noita kilometrejä mitä jengi ajaa renkailla, ja samalla noita kulutuksia! Toisaalta jos pyörä kuluttaa 3,5 litraa omassa ajossa ja jossain testissä 7 litraa, niin ehkä gummikin kuluu vasta kybädonassa omassa ajossa vaikka lehdet raportoivat 5-6000km lukemia???
Iselläni Conti Sport Attack takana on elämänsä lopussa vain 7000km jälkeen. 3 ratapäivää täysillä ja muuten yleistä mutkateillä ajoa. Rengas on keskeltä selkeästi sileämpi kuin muualta. Tehtaan paineet 2.5 ja 2.8 koko ajan alla paitsi radalla -0.3 molemmissa.
Ehkä twinin väänöllä ja moottorijarrutuksella on oma kortensa keossa?
Etunakilla ajais vaikka toiset 7000km, runsaasti pintaa.

No kohta vaihtuu Diablot alle.

Mun mielestä ei kannatta laittaa "varmuuden vuoksi" mitään kisanakkeja alle kun ei niiden ominaisuuksia kumminkaan käytä. Vähemmän race renkaat kun toimii sitten paremmin kadulla. Toisaalta jos rahaa löytyy, niin siitä vaan
biggrin.gif

Ja kyllähän ne näköjään kestääkin yhtä pitkään kun touring kumit
062802jumpie_prv.gif

Ja miten jengi ajelee niin paljon "alipaineilla"?? Ettekö lue manuaaleja vai kusettaako bensa-asemien mittarit niin paljon??

Mulla on edessä perus Diablo ja takana Strada. Hyvin vörkkii ainakin kadulla. Rataa on tullut testattua vasta kertaalleen, joskin toinen kerta häämöttää ensi maanantaina. Katukokemus kuitenkin kertoo, että tuo Stradakin on laatu gummi, joskin radalle löytyy toki parempiakin. Takasella pöristelty 7,5 tkm ja pintaa löytyy vielä mukavasti. Ajo ollut vähintään samaa kuin aikaisemmin, jolloin perus Diablo oli kankailla vajaan 5 tkm ajon jälkeen. Eroja siis on, joskin niitä ei kadulla huomaa ainakaan miinusmerkkisinä ominaisuuksina...

Nähdään varmaan sitten maanantaina jos ei sada. Sitten selviää kannattiko jättää renkaanvaihto vasta ratasession jälkeen eikä hoitaa sitä ennen
biggrin.gif
Toivottavasti...

Back