• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaanvaihto vanteita vaurioittamatta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Perhana, joka kerta kun olen joutunut renkaita vaihdattamaan, on vanteeseen tullut muutama skraidu lisää  
mad.gif
Eli rengasraudalla on väännetty niin että maalit on lähteny vanteen kehästä. Syö jonkin verran miestä kun huomaat uudessa pyörässä heti kolhuja jonkun tumpelon ammattitaidottomuuden vuoksi. Mistä löytyy se paikka jossa vanteita ei naarmuteta? Olen heti valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä jopa vähän ekstraa.

Pieni paikkakunnan haarukointi varmasti helpottaisi vinkkien antamista.

Tee itse niin ei moinen tumpelointi vituta ollenkaan. Voi tyytyväisenä ihailla omien käsien työn laatua.
E: Vaihdoin viikko sitten muijan pyörään takanakin ja vain pari ihan pientä rengasraudan luiskahduksesta johtuvaa jälkeä tuli. Onneksi ei mitään sen pahempaa.

aika kummallista jos rengasta vaihdettaessa kolhuja syntyy, eihän sitä rengasrautaa (konetta käyttäessä) renkaan ja vanteen väliin laiteta. Se "tallahan" siinä välissä on.

Ihan omin kätösin muutaman kerran päässyt rengasta koneella vaihtamaan, eikä ole kolhuja tullut. Oma mopo, katsellut siis tarkemminkin. "ammattitaidosta" ei todellakaan ole tietoakaan
tounge.gif

Eiköhän paikassa kuin paikassa riitä kun mainitsee jo työnvastaanotossa, että ei kiitos naarmuja.. Jos koneen viitsii säätää kohdalleen, eikä sählää muutenkaan, ei mitään jälkiä pitäisi tulla..

Millä noita onnistuu naarmuttamaan? Omaan mopoon tullut vaihdettua 7 x renkaat. Myös aika monet autonrenkaat on tullut vaihdettua. En ole ainakaan vielä saanut naarmuja aikaan. Kai se johtuu siitä etten ole mitäsämuotuutneuvomaanhaistapaska-ammattilainen. Ihan tavallinen sunnuntaiteeseitseasentaja.

Taitaa olla asenteesta kiinni. Niin tyhmä en olettaisi kenenkään ammattilaisen olevan, että ei osaa käyttää konetta.

Sattupa käteen teknari vuodelta -04. Oli vertailtu rengasliikkeiden työnjälkeä. N. 75% liikkeistä sai naarmuja vanteisiin ja veteli mutterit n. 300Nm:n kireyteen. Että sellasia. Ihmetteleekö joku, miksi teen kaiken itse?

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=114427

aika kummallista jos rengasta vaihdettaessa kolhuja syntyy, eihän sitä rengasrautaa (konetta käyttäessä) renkaan ja vanteen väliin laiteta. Se "tallahan" siinä välissä on.
Kyllä rautaa joutuu vähän käyttää "koneellakin" alkuvääntö...
Mutta ei sitä rautaa tarvitse sinne vanteen ja renkaan väliin silti laittaa. Ainakaan ole tarvinnut niissä rengaskoneissa mitä itse on tullut käytettyä.

Juuri tämän takia vaihdan nykyään itse kumini. Aina niissä tulee jotain jälkiä johonkin kun muilla teettää.

Kaikki työkalut ja koneet tarttis olla ittellä nii sais mieleistä jälkeä tai oikeastaan jäljettömyyttä. Vai oisko ihan järjettömyyttä?

Juuri tämän takia vaihdan nykyään itse kumini. Aina niissä tulee jotain jälkiä johonkin kun muilla teettää.
Tasapainotatko niitä jotenkin?

Periaatteessa ei ois varmaan paha rasti vaihtaa nahat itse, mutta se tasapainotus tai sen tarve tässä mietityttää.
Onko tasapainotus oikeasti kuinka kriittistä ja kuinka vaikeaa se on tehdä kotikonstein?

Tähän asti olen mopoliikkeessä vaihdattanut eikä ole naarmuja tullut.

Tasapainotatko niitä jotenkin?

Periaatteessa ei ois varmaan paha rasti vaihtaa nahat itse, mutta se tasapainotus tai sen tarve tässä mietityttää.
Onko tasapainotus oikeasti kuinka kriittistä ja kuinka vaikeaa se on tehdä kotikonstein?

Tähän asti olen mopoliikkeessä vaihdattanut eikä ole naarmuja tullut.
biltemasta saa tasapainotus pukin johonkin 30€ luokkaan ja painoja. Oman kokemuksen mukaan takarenkaita ei tarvitse tasapainottaa, ainakaan itse en ole huomannut mitään eroa. Antaa olla painojen vaan paikallaan koska vanteessa nyt voi olla epätasapainoa enemmän kuin renkaissa keskimäärin. Eturenkaasta voi kulkeutua käsiin jotain värinöitä ja niitä ei tarvitse viikon välein vaihtaa niin kannattaa tasapainotella.

itse suosin liikkeitä, jotka vaihtaa siististi. nykyään kyllä vaihdan itse, mutta itse vaihtaessakin käy niin, että aluksi sitä vaihtaa siististi, sitten tajuaa, ettei nämä vehkeet ole ikuisia ja pikkunaarmut ketään haittaa, jolloin vaihtorutiini rupeaa olemaan vähän 'välittö(mättö)mämpi'.

renkaan vaihtajalle se on parin kympin homma, joka pitää vaan saada alta pois, kun taas uuden pyörän omistajalle se on 15000eken pyörä, joka on nyt naarmutettu. katsontakanta on niin erilainen.

Asiasta kannattaa mainita, kun vie rengasta. olen huomannut, että se auttaa, isossa liikkeessä se ei auta, koska sana ei kulje, mutta jos viet pieneen liikkeeseen, jossa työn vastaanottaja on sama kuin tekijä, tai saat katsoa vaihdon vierestä, niin jälki aina parempi.

isoissa liikkeissä ongelma on myös se, että kuka niitä renkaita vaihtaa, eihän se kaikentietävä superasentaja niitä siellä vaihda, vaan se kesäjamppa, se on hyvää hikistä kesäduunia.

tasapainotus toimii yleensä staattisella painotuksella, työnnät vaan jonkun pitkän meisselin tai tangon läpi laakerista, ja pidät rengasta käsissä, ja katselet meneekö joku kohta alaspäin. pyörittele ja katsele, painota niin, ettei mene. itse asiassa moni liike tekee sen samoin. tietysti ne ei tee sitä käsissä, mutta lopputulos on sama. käsissäkin huomaa 10gramman eron.

itsellä kävi kylläkin nyt niin, että eturenkaassa on aina ollut painoja joku 50 grammaa venttiilin vieressä toisella puolella. se näytti uudella renkaalla pitävän paikkansa, tai että vaatis ehkä 10grammaa enemmän. kuitenkin se väpätti etupyörää(yhdellä kädellä ajaessa, tangon vapaa pää vapattaa-sivuvirhe?), ihmettelin sitä kun paino on staattisesti oikein. vaihdoin sitten puolet painosta toiselle puolelle vannetta, sama kohta, toinen reuna. väpätys poistui. olen ihan liimannut vanhoja painoja vanteeseen liimalla, ilmastointiteippi päälle siksi aikaa, että kiinnittyy. ilmastointiteipeillä voi ajaakin, jos kokeilee painojen vaikutusta.

itse suosin liikkeitä, jotka vaihtaa siististi. nykyään kyllä vaihdan itse, mutta itse vaihtaessakin käy niin, että aluksi sitä vaihtaa siististi, sitten tajuaa, ettei nämä vehkeet ole ikuisia ja pikkunaarmut ketään haittaa, jolloin vaihtorutiini rupeaa olemaan vähän 'välittö(mättö)mämpi'.
Rengasraudat kannattaa päällystää jesarilla niin ei ainakaan ole metalli vasten maalipintaa.
wink.gif

Omin pikku kätösin vaihtelen, ja neljäs takanakki pitäs tälle kesää kohta pyöräyttää alle.
Ite ku tekee ni saa mitä sattuu tulee.

Kyllä rautaa joutuu vähän käyttää "koneellakin" alkuvääntö...
Mutta ei sitä rautaa tarvitse sinne vanteen ja renkaan väliin silti laittaa. Ainakaan ole tarvinnut niissä rengaskoneissa mitä itse on tullut käytettyä.
Joo, siitä tallan päältä ainakin meidän kerhon koneessa voi vääntää. Ja onhan noita suojia olemassa sinne vanteen reunaan, jos jostain syystä pitää vanteen reunaa vasten väännellä.

Yleensä se jälki syntyy siitä, kun rengasta ruvetaan pyöritään liian nopeasti. Jolloin se rengasrauta lipsahtaa kovalla voimalla sen rengaskoneen "tallan/käpälän" päältä vannetta vasten.

Jeps ja viis vuotta tuli noita hommiatehtyä. Jostain syystä moottoripyöräilijöiltä ei tullut koskaan reklamaatiota. Mutta pari auton vannetta tuli kyllä itsekkin nirhaistua, vahingossa tottakai. Uusissa ja hienoissa rengaskoneissa on muovinen käpälä joka makaa vannetta vasten, ja jos se on kulunut niin vanteeseen voi tulla myös jälki. Vanhoissa kunnon koneissa missä käpälä säädettiin erikseen ja lukittiin, pystyi välyyden muuttamaan itse.

Back