• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaanpaikkausaine purtilo...

Olen ostanut joitain vuosia sitten tuollaisen italialaisen Boom renkaan paikkaus aerosoli pullon josta tulee paikkausaine ja pieni paine renkaaseen jotta voi ajaa lähimmälle huoltikselle.

Onkos kellään havaintoa kuinka kauan tuommoinen renkaanpaikkaus aerosolipullo pysyy "hengissä" käyttämättömänä huoneen lämmössä. Häipyykö esim. ponnekaasu taivaan tuuliin itsekseen jollain aikavälillä?

Ihan empiirisen tiedon kautta näyttäis että jos pullo ja se suutin vaan pysyy ehjänä, niin ainakin pari vuotta vanha pullo vielä toimii. Tuli kerran kokeiltua yhteen työkäytössä olleeseen autoon.

Anteeksi tyhmyyteni mut kertokaa mulle mikä juju siinä vaahdossa on? Meneekö se sisägummi pilakaluksi jos sen vaahdon tyrkkää sinne renkaaseen? Vai miten se toimii?  
nixweiss.gif

Kokemuksesta voin tuosta paikkavaahdon toimivuudesta sanoa, että ei toimi. Rengas ku otettiin poikke vanteelta ni näytti kuin gummia ois jollain vesiväreillä lähinnä maalailtu sisäpuolelta. Kiva juttu jos toimii, mulla se ei vaan toiminu
omg.gif

Olen kokeillut paikkaspray -purkkia aika moneen renkaaseen; toisinaan auttanut, toisinaan ei. Suurimmat onnistuneet paikkaukset olen tehnyt traktorikoon renkaalle 12.4-24 ja perävaunurenkaalle 14-16. Kummassakin on mennyt aikanaan korjaamolla sisärengas uusiksi, mutta olenpahan päässyt pälkähästä sillä hetkellä...
cool.gif

Monasti vuotopaikka on venttiilin reuna ja silloin ei toimi ( koskee sekä sisärenkaallista että tubeless -gummia.
Mukana takaboksissa tuo paikka-ainepullo on, antaa ainakin henkistä selkänojaa reissun päällä
biggrin.gif

No eihän tuolla "tölkkirenkaalla" ole tarkoituskaan päästä kuin nilkuttaen takaisin ihmisten ilmoille ja siinä mielessä se yleensä toimiikin ihan OK. Sisärenkaallisessa toimivuus vain on kovin huono sisäkumin ohuuden vuoksi ja meneehän se kama samalla siitä reiästä kumien väliinkin => sisäkumi vulkanoituu ulkokumiin = molemmat vaihtoon
confused_orig.gif
Tubeless-renkaassakin toimivuus on sitä parempi mitä paksummassa kumissa tuo reikä on. Mitään viiltoahan tuolla on turha edes yrittää paikata ja muutenkin jos reikä on muualla kuin ajopinnassa, niin aika hankalaksi joka tapauksessa menee
confused_orig.gif

Itse kaman vanhuuden suhteen ei sinällään liene rajoitteita, mutta halpa/vanha kama yleensä on melko paksua => voi jäädä venttiilin väliin = venttiili ei sulkeudu kaman syötön jälkeen = ei toimi - tai sitten vaahdot on sieltä renkaasta pihalla kuten esim. allekirjoittaneelle kerran kävi
lookaround_orig.gif
On muuten aika viheliäistä ainetta lähtemään irti niin sormista, vaatteista kuin mopostakin
crazy.gif

Kiertää muuteen legendana juttu et oli jollain ollut espanjan turneella tommonen pullo sivulaukussa ja vielä pakoputken päällä (customi). Oli ollut vielä kova helle +35 astetta.
Jengi oli pysähtynyt tauolle ja hetken päästä oli kuulunut vaimea poksahdus... Oli kuulema ollut sivulaukku pikkusen pullleeeee
biggrin.gif

Kunnes oli saumat ja lukot pettänyt...ja kamat paskana vaahdosta
tounge.gif

Eli ei lämpimään paikkaan...

p.s. pullo oli vain yksinkertaisesti halki.

Chevystä meni takarengas mökkireisulla, löysin reilun vuoden vanhan paikkauspurkin takakontista, epäilin toimivuutta, kun oli talveksi unohtunu peräkonttiin, mutta kaikeksi yllätykseksi toimi kuten pitikin. Ajelin toista viikkoa, ennenkuin vaihdon uuden renkaan alle, eikä rengas vajentunu yhtään.

Toimivuus riippuu tietysti, minkälainen reikä on renkaassa, ei kai se paikkauspullo mahdottomiin pysty sekään.

Back