• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaspaineet laskee, epäilen vuotoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Made82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on 600 CBR:ssä alla Pirelli Diablo nakit, jotka vaihdatin alle kuukausi sitten ja niillä on ajettu reilu 4000 km. Olen huomannut, että takarenkaassa ei paineet pysy vaan ne laskee n. 0,05 - 0,1 bar per päivä. Pidän takana n. 2,9 bar:ia. Mittaan paineet aina kylmänä.

Olen huomannut takanakin keskipinnalla alle 1 cm:n pituisen "pistojäljen", joka ei kuitenkaan näytä syvältä. En ole kaivanut/löytänyt jäljestä mitään esinettä. Miten voisin helpoiten selvittää mistä ilma vuotaa? Ihmettelen kovasti miten paineet voivat pudota noinkin hitaasti.

Rengas on sen verran uusi, että ei paljoa naurattaisi ostaa uutta parin sadan rengasta heti perään.

Sivele saippuavettä siihen pistojäljen kohdalle. Jos kuplii, niin luultavasti vuotaa siltä kohdin.

Takapyörä irti ja upotat sen siihen naapurin mukuloitten muoviseen uima-altaaseen.
Luulis löytyvän kupliva kohta... Venttilinhän olet testannut jo moneen kertaan.

Takapyörä irti ja upotat sen siihen naapurin mukuloitten muoviseen uima-altaaseen.
Tekee laakereille tosi hyvää!
tounge.gif

et sitten kait ajele ikinä sateella ja pyörä on aina sadekuurojen ajan sisätiloissa.
cool.gif

Tietysti. Kerran jouduin ajamaan sateella, mutta vaihdatinkin sitten heti pyöränlaakereitten lisäksi ketju-rataspaketin.  
idea3.gif

Edit. Totta, autossa vuoti kerran vanteen ja renkaan välistä ilmaa pihalle.

Ei sitä koko rengasta tarvii kerralla upottaa, laitat renkaan pystyssä johonkin isoon astiaan ja pyörittelet vähän kerrassaan renkaan ympäri.
Tubeles rengashan voi vuotaa myös vanteen ja renkaan välistä..
Harvemmin kylläkin..

et sitten kait ajele ikinä sateella ja pyörä on aina sadekuurojen ajan sisätiloissa.
cool.gif
Ei ne laakeripesän stefat oikein toimi kun pyörä on irrallaan.
idea3.gif
Höhlä, veteen pitää upottaa koko prätkä
idea3.gif

Lähipiiristä löytyy moposkootteri jonka rengas vuotaa samalla tavalla mystisesti. On sivelty saippuavesiä ja tarkistettu venttiiliä. Lopulta tungin purkillisen paikkausvaahtoa ja vieläkin vuotaa sitä vauhtia että muutaman viikon välein rengas on tyhjä
omg.gif

cool.gif
Et oo tosissas (kai). Se ulkokehän muovistefa on suunniteltu pitämään roiskevesi poissa. Siihenhän tulee vielä joku holkki tmv. prikka päälle. Ei noita ole suunniteltu veteen upotettaviksi. No tee sinä omallesi mitä haluat...
wink.gif

cool.gif
Ei ne laakeripesän stefat oikein toimi kun pyörä on irrallaan.  
idea3.gif
Höhlä, veteen pitää upottaa koko prätkä  
idea3.gif

Lähipiiristä löytyy moposkootteri jonka rengas vuotaa samalla tavalla mystisesti. On sivelty saippuavesiä ja tarkistettu venttiiliä. Lopulta tungin purkillisen paikkausvaahtoa ja vieläkin vuotaa sitä vauhtia että muutaman viikon välein rengas on tyhjä  
omg.gif
idea3.gif
Jos sinne renkaan sisään on jäänyt vaikka kärpänen, kun rengas on asennettu vanteelle. Ja se henkittelee paineet pikku hiljaa pois
biggrin.gif

Käy vaikka rengasliikkeessä,jos ne voivat tarkistaa asian. (Aluksi kai kysyttiin helpointa tapaa
nixweiss.gif
) )

Ps. Nomen ets omen: Diablot on pirullisia renkaita.

Joskus autohommissa olen tavannut vanteen jossa oli huokonen. Eli vanne vuoti, ei rengas. Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihto  
wink.gif

itellä ei ollut etu renkaassa venttiilin hattua paikoillaan
niin kovissa vauhdeissa päästi sen tyhjäksi
ethän oo ajellu kovaa
biggrin.gif

Oletko tarkistanut ventiilin kunnon? Sielu on tiukasti kiinni? Se sielu saattaa kanssa vuotaa, joten sekin kannattaa vaihtaa ennenkuin tekee mitään suurempaa.

Paine putoaa siis laskujesi mukaan 1-2 viikossa 2,9:sta 2,5:een. Mittaat paineen aina kylmänä. Kesät talvet. Myös aina samassa paikassa? Miksi et samalla laita painetta kohdalleen?

Iha tyhmä kysymys tuli mieleen, jos renkaan paineita tarkastaa niin helposti pikkasen ilmaa livahtaa samalla karkuun. Ettei olis tämä kyseessä? Kui usein noita paineita tulee kateltua?

Iha tyhmä kysymys tuli mieleen, jos renkaan paineita tarkastaa niin helposti pikkasen ilmaa livahtaa samalla karkuun. Ettei olis tämä kyseessä? Kui usein noita paineita tulee kateltua?
No ei kai sitä nyt niin paljoa livahda karkuun mitattessa omalla mittarilla. Ei siitä ainakaan "vuotoääntä" kuulu. Normaalisti en mittaa ku kerran tai kaksi kuussa. Nyt viime päivinä olen mitannut jatkuvasti kun olen selvittänyt ongelmaa.

Joku ehdotteli tuossa, että laittaisin paineet kuntoon kun mittailen niitä. No niinhän mä teenkin, mutta se fakta että rengas vuotaa häiritsee eikä mahdollista huoletonta ajoa. Eilisestä laskenut taas 0,1 bar.

Kyllä siittä helposti pikku suhaus pääsee karkuun joka kerta kun mittarin laittaa venttiilille ja sama tapahtuu kun ottaa pois. Jos rengas tyhjeni 0,1bar/päivä, niin mitäs tulos näyttää jos pidät mittausvälinä 2-3 päivää?

Mulla vuoti renkaat just saman lailla renkaanvaihdon jälkeen muutaman viikon. Molemmat, vaikka ne vaihdettiin eri liikkeissä eri aikaan. Itellään lakkas vuoto, en tiedä mistä johtuu.

Back