• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengasongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motukka50
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mopossa alla Metzelerin Roadtec Z6, joilla ajettu 6 tkm. Viikonloppuna ajetun 1600 km jäljiltä huomasin eturenkaan kuluneen epätasaisesti niin, että hiljaisessa vauhdissa pyörä jumputtaa ikävästi. Epätasaisuus on huomattavissa silmin ja sormin. Mistä mahtaa olla kysymys? Onko rengas vain yksinkertaisesti sutta ja sekundaa, vai aiheuttaako jokin muu em. kulumisen? Mielestäni 6 tkm on renkaille aika vähän ja pintaa kyllä muuten riittäisi. Kokemuksia ja tietoa kaipaan viisaammilta.

Itsellä toisen etuiskarin pieni jumiutuminen alhaisten ilmapaineiden kanssa kulutti eturenkaan pykälälle eli "nappylan" etureuna kului matalammaksi.
Ilmanpaineita seuraamalla sain sen ajettua hyväksi
confused_orig.gif

Ilmanpaineita olen tarkkaillut aktiivisesti, että niistä pykälät ei johdu. Iskareissakaan ei liene suurta häikkää... Tämä on minulle eka kokemus tästä rengasmerkistä (ja luultavasti myös viimeinen), niin ajattelin josko tällainen on kovinkin tyypillistä näille renkaille... Oma ajotyyli ei ehkä ole niin paljoa muuttunut, että merkin kuin merkin saisin neliskanttiseksi kulumaan.
nixweiss.gif

Mopossa alla Metzelerin Roadtec Z6, joilla ajettu 6 tkm. Viikonloppuna ajetun 1600 km jäljiltä huomasin eturenkaan kuluneen epätasaisesti niin, että hiljaisessa vauhdissa pyörä jumputtaa ikävästi. Epätasaisuus on huomattavissa silmin ja sormin. Mistä mahtaa olla kysymys? Onko rengas vain yksinkertaisesti sutta ja sekundaa, vai aiheuttaako jokin muu em. kulumisen? Mielestäni 6 tkm on renkaille aika vähän ja pintaa kyllä muuten riittäisi. Kokemuksia ja tietoa kaipaan viisaammilta.
Minulla oli myös metzelerin kanssa ongelmia. Renkaan sivut kuluivat niin epätasaisesti, että pyörällä oli mahdoton kanttailla kunnolla. Ajo kilometrejä en muista, mutta pintaa muuten kyllä oli ja rengaspaineetkin oli kunnossa. Nyt alla michelin pilot road 2, ajettu kohta 7000 kilometriä, eikä minkaanlaista kulumista havaittavissa. Tänään menee myös taakse samainen rengas.
Ehkä sattunut huono erä renkaita molemmilla, kun tuon merkin pitäis kyllä olla huippu rengas, mutta minä vaihdoin micheliiniin, kun on hyvät kokemukset kotilostakin.

V...n kirotusviriheet
bawling.gif

^Juur tuommosia kokemuksia kaipailinkin, kiitos!
smile_org.gif

Saattaahan se maanantaikappale osua kohdalle missä merkissä tahansa, totta puhut. Ja takarenkaasta ei tässäkään tapauksessa ole pahaa sanaa sanottavana.

Näin juuri ! Kyllä niitä maanantaikappaleita on takuulla kaikilla ja kun uuden ostat kannattaa kysyä minkälainen takuu noissa on
eek.gif

Itselläni on kahdessa pyörässä ollut joku metzeleri alla etusena, sellainen malli missä keskellä menee mutkitellen se ura. Molemmat renkaat ovat olleet järkyttäviä kokemuksia. En ymmärrä miksi tuo paikallinen mp-liike laittaa metzelerit alle kaikkiin myymiinsä käytettyihin pyöriin, liekö halvimpia mitä lyötyy. Tasaisessa 60 vauhdissa etenkin tiellä mihin on karhusta jäänyt sitä ohutta karheaa uraa nämä renkaat puistavat ikävästi. Tosiaan kaksi aivan erilaista pyörää on ollut samoilla renkailla ja molemmissa on ollut sama ravistusongelma metzelereillä. Ne kalliimmat metzelerit missä ei ole sitä mutkittelevaa keskiuraa tuntuvat tosin toimivan taas sitten ihan oikein, sellaisillakin kun on tullut ajettua.

Suosittelen lisää ilmanpainetta (reilusti yli suosituspaine) jos ajotyyli yhtää sporttinen. Muuten kuluu lommolle keskikohdan molemmin puolin. (En tiedä onko tästä mitään apua ny tähän.)

Omassa pyörässä kului Pilot Power etukummi tuollaisille kuopille kuvion etureunoista. Väittivät, että painetta olisi pitänyt olla enemmän. Ohjepaineita olin käyttänyt. Varmaan herkkyys moiseen riippuu myös kuvion mallista. Jos kuviossa on enempi pituussuuntaisia osuuksia renkaan keskilinjan sivuilla, niin herkkyys kasvaa.

Aiemmassa pyörässä on huomannut Z6:ssa tuota ilmiötä.

Suosittelen lisää ilmanpainetta (reilusti yli suosituspaine) jos ajotyyli yhtää sporttinen. Muuten kuluu lommolle keskikohdan molemmin puolin. (En tiedä onko tästä mitään apua ny tähän.)
Lisää painetta suositellaan täälläkin. 0.2 - 0.3 yli suosituksen. Eturengas on herkkä kulumaan pykälille. Varsinkin jos on raskaskeulainen pyörä.

mikä on suositus paine?
mulla on jo 4 rengaskierros menossa enkä ole saanut kulumaan pykälille xx:ssä
3kiloo oon pitänyt painetta edessä ja takana

Eikös Metzelerin etusta saa sellaisena raskaskeulaisiin pyöriin tarkoitettuna versiona? Olisko siitä mitään apua ...

Michelin Magadam kului minullakin epätaisesti "pykälille". Pitänee lisätä kokeeksi paineita eteen. Pyörä ei ole erityisen raskaskeulainen, eikä raskas muutenkaan. Vaihdoin Metzelerin Marathonin eteen, katsotaan miten kestää.
nixweiss.gif

Metzelerin kiekko itselläkin edessä, kuluneisuutta ei ole kun on niin vähän ajettu. Renkaaseen en ole tyytyväinen, sillä kallistuksissa aavistuksen "jumputtaa". Ei sinänsä haittaa paljoa mutta kuitenkin hämää ja aluksi hämäs niin että oli pakko tarkistaa kaikki etupään kilkkeet ettei vika johdu niistä.

Eri rengaspaineineita kokeiltu, mutta sillä ei merkittävää merkitystä ole.

Kyllä nää paineet ei osu yhteen. Viime vuoden vesirosvo ja suosituspaineet, etusessa olis pitäny olla +0,2.Koska taakse lisäsin sen ja oikein kului. Meillä on täällä pohjoisessa kovempi kivikerroin kuin juuroopassa.
cool.gif
väitän minä enkä mistään mitään tiedä.

Back