• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengas hankki lävärin - vaihtoonko vaan?

Päivän lenkin loppupuolella ihmettelin takapään omituisia tuntemuksia, oli jotenkin levoton ja tuntui lipsuvan.
Pihalla katselin kiekkoa ja kas:

gummipuhkiko.jpg

Jotain metallia siihen on penetroitunut, ja mittasin juuri että paineet ovat poistuneet paikalta, joten ei ihme että oli vähän hassun tuntuinen  
crazy.gif

Kuten kuvastakin näkynee (kulumismerkki siinä vieressä), ei tuosta irtoaisi enää kuin tonni pari enintään riippuen miten paljon  onnistuu reunoilla ajamaan.

Kannattaako harkitakaan muuta kuin uutta alle? Siis esim. repiä tuota vierasesinettä ulos ja tubeless-paikkaa?

Se on ihan up yours. Itse en noin kaljua palloa enää paikkaisi, mutta voihan tuohon yrittää kamelinpaskan vääntää jos haluaa.

Mjoo no ei toki rahan takia kannata.
Mietin vaan että jos saisi omalla paikkakunnalla autonrengasliikkeessä käyttökuntoon, jos vaihdattaa niin pitää ajaa sen takia kymmenien kilometrien päähän (tuolla renkaalla). Toisaalta jos siinä sen matkan ilma pysyy ja henki säilyy niin aika sama se kai sitten on. Oh well.

Keväällä kyselin vastaavan reiän paikkaamisesta paikallisissa rengasliikkeissä ja eivät suostuneet paikkaukseen.

Eiköhän tuossa sen verran ilma vielä sisällä kestä, että vedät muutamat vauhtiburnikset tolla kumilla ja sit uutta alle, tai jos ei vauhtia halua/uskalla ottaa niin sauhuttelee sit muuten vaan.

Itse paikaten onnistuu niin kamelinpaskalla kuin tuolla uudemmallakin tyypillä, joka löytyy alkuperäisenä bemarin työkalusarjoista ja varusteosana tiptopin sarjasta. Paikka on sellainen joka muodostaa oikein asennettuna tatin reikään, tatin jonka hattu on renkaan sisällä. On toimiva.

Ainakin yksi Vianorin liike paikkaa renkaan mopoon, mutta ei anna sille mitään takuuta. Renkaan paikkaus tehdään irtorenkaalle, eli kumi pois vantteelta, paikkaus, asennus vanteelle ja tasapainotus.

Paikkasatsi maksanee muutaman kympin, liikkeen paikkaus taatusti enemmän joten se on sitten oma päätös mitä pitää järkevänä. Jos todella on tarkoitus ajaa vain muutama kymmenen kilometriä, panisin ehkä vaahtopullopaikkauksen. Hinta alle kympin ja pitäisi toimia.

Jos tarkoitus on ajaa kumi loppuun, niin paikka renkaaseen, mahdollisesti vaahto lisäksi ja rauhallista ajoa.

Itse jouduin paikkaamaan renkaan keskieuroopassa ajettuani aivan uuden renkaan naulaan. Käytin sekä paikkasatsin että vaahtopullon. Paikkaa oli hemmetin vaika saada teräskudosrenkaaseen kunnolla, eikä se kunnolla mennytkään. Paikkasatsin ohjeissa lukee:"Saa ajaa max 60 km/h ja max 400 km". No, itse olen ajanut 7000 km ja max 160 km/h. Toimii hyvin normaaleissa Suomen olosuhteissa, jos vain renkaan kudos ei ole pahasti vaurioitunut. Ja burnoutit, keulimiset ym. Kaikki kiva kannattaa suosiolla unohtaa.

Vanhaan renkaaseen suosittelen vaahtoa ja ajoa renkaan vaihtoon. Itsekin olisin vaihtanut Saksassa uuden renkaan alle,, mutta oli niin uusi rengastyyppi, ettei sitä Saksasta löytynyt. Enkä halunnut sekarengastusta alle, edessä kun oli tuliterä gummi. No, päätin nilkuttaa Suomeen. Ja kun se kerran sen kesti päätin ajaa gummin loppuun. On muuten kestänyt pidempään alla kuin ehjät kumit. Oliskohan rauhoittanut ajotyyliä?

T. Repa

Kuten vähän epäilinkin, taitaa kuitenkin olla pienin vaiva käydä vaan hyvällä vaihdattamassa se  
nixweiss.gif
Eipä tarvitse sitten ihmetellä.

Toisaalta talvi tulossa ja keväällä taas karkeat asfaltit, miettisin kannattaisiko rengas paikata ja ajaa finaaliin keväällä ja sitten uutta alle... ei tuolla kyllä muutenkaan paljoa enää ajeta, eipä silti.

Uutta suoleen kun vanha kuolee, sanoi vaarivainaa.

Jos se pitää vaahdolla, niin ajaisin kevään ekat/tän kauden vikat sillä, jos ei pidä niin uutta kumia alle.

Alkaa oleen jo sen verran kulunu tuo kumi että melkeinpä sama vaihtaa. Mutta jos haluaa vielä syksyn ajaa niin paikkausta vaan. Ei se siitä paikkauksesta hajoa.

:;):Tuohan nakki on jo muuten lähes finito!
tounge.gif

Muutenhan noita voi ja joutuu joskus paikkaamaan
mad.gif

et pääsis kotia
sport05.gif

No , kyl se on sen jälkeen kuiteski tilanne et aina miettii kestääkö toi rinkula, mut kyllhän noi paikat kestää eikä vaikuta mittää kunhan ei vaa o vedelly tyhjällä nakilla turhan pitkää et on muita vaurioita

Niin... Toi tubeless paikka sarja työkaluineen+3kamelin paskaa maksaa 7,90e ja tiptopin rekkapaikka sarja saman 7,90e. Nu setit kun hakee kotiin, paikkailee niillä aika monta rengasta. Mä olen tollasia korjannut kahdella eri tavalla. Joko tuolla kamelin paskalla tai sitten olen laittanut sisäpuolelle tuollaisen paksun tip topin rekkapaikan ja kun ensin paikka on päivän kuivahtanut, vetäissyt sinne sisäpuolelle vielä sikamassaa päälle. Joskus on tullut noihin kamelinpaskoihinkin laitettua sisäpuolelle sikamassaa, tiedä sitten onko sillä merkitystä.

Parin viime vuoden aikana korjannut tolleen toistakymmentä rengasta ja yksikään niistä ei ole vuotanut tai hajonnut kesken ajon.

Kokemuksen kautta voin sanoa, että kamelinpaska kestää ainakin 255km/h, puolivälissä matkaa motoparkkiin huomasin, että takarengas tyhjentynyt, motoparkissa sitten itse John Tuuli paikkasi renkaan ja omasta rataennätyksestä muutama sekunti pois
sport05.gif

Parin viime vuoden aikana korjannut tolleen toistakymmentä rengasta ja yksikään niistä ei ole vuotanut tai hajonnut kesken ajon.
Joojoo, ja sitten kun antautuu kesken ajon niin ei kuski jää siitä kertomaan...
No just. Jos paikka häipyy reiästä, renkaassa on reikä, eli tilanne on yhtä paha kuin ennen paikkaustakin. Ei se siitä mihinkään räjähdä, vaan tyhjenee samalla tavoin kuin milloin tahansa muulloinkin, jos rengas vuotaa.

Kokemuksen kautta voin sanoa, että kamelinpaska kestää ainakin 255km/h, puolivälissä matkaa motoparkkiin huomasin, että takarengas tyhjentynyt, motoparkissa sitten itse John Tuuli paikkasi renkaan ja omasta rataennätyksestä muutama sekunti pois  
sport05.gif
Jep, hyvin se paikkakikkare näytti kestävän, ja jos se ton kesti niin ei kyllä pitäis normiajelussa ihan helposti irrota.

Ite en kyllä silti välttämättä olis samalla lailla uskaltanu vetää paikatulla kumilla
biggrin.gif

Back