• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Reitti talteen gps:llä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fjrdgtmc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
siis vituikshan se linkki meni, mutta sieltä se GPS Data logger
idea3.gif

Tompalle löytyy muutama (ilmainen) loggeri -  itse käytän Rider I:ssä Event_Logger -softaa GPS-jälkien talteenkeräämiseen. On ehkä vähän turhan monimutkainen konffata, mutta kun sen kerran saa tehtyä, toimii kuin junan vessa.

Löytyy täältä.

Mulla on tollanen.. 747-datalogger malli siis. Ihan käypänen peli, jos esim gps-navigaattorisi ei osaa logittaa. Tallettaa nopeuden, korkeuden, kellonajan ja yllätysyllätys, sijainnin
smile_org.gif

Mukana tuleva softa millä reitti otetaan koneelle on huonohko, kaatuilee. En ole vielä löytänyt parempaakaan.

Mokkulan voi määritellä logittaako se esim tietyn matkan välein vai tietyn ajan välein.
Tässä esimerkkilogityspätkä viime kesän reissulta http://jyka.sytes.net/jyka/joo/liikenneympyrat.jpg
Suht tarkasti pysyttelee reitti tiellä, menisi tarkemminkin jos olisi laittanut logittamaan useammin.
Harhailua hampurissa: http://jyka.sytes.net/jyka/joo/harhailua.gif

Eli uskallan suositella. Vielä jos löytyisi parempi ohjelma millä reitti otetaan pulikasta pihalle niin olisi melko täydellinen

Matkapuhelimelle on ainakin pari aplikaatiota millä saa reitit talteen , missä on käynyt kruisailemassa.

http://www.racechrono.com/
tarvitaaan ainoastaan export google mapsiin, mielestäni tämä applari sopii paremmin rata-ajoon, mihin se on tehtykin.

https://sportstracker.nokia.com/
Matkakruisailuun parempi on nokian oma sw, suoraan google mapsistä näkyypi matka tuon sporttrackerin sivun kautta, min/max hopeus, keskinopeus, reitti jne.

edit: parasta tässä sport trackerissä on se , että ei tarvitse kuin uploadata kännyllä suoraan tuonne web sivustolle reissu niin sitä voi sitten kotosalla ihastella ja tarkastella jälkikäteen, samalla voi periaatteessa pidemmällä reissulla pitää kotiväen tietoisena tarkasti missä on menossa jos niin haluaa.

Jep nuo softat on vaan siitä ikäviä että jos puhelimessa ei ole sisäistä gps:ää niin vaaditaan kuitenkin erillinen mokkula.. ja puhelimesta hyytyy akku aika vauhdilla.
Logittava mokkula toimii itsenäisesti ja akkukin kestää pitkään (luvattu 25h)

Jep nuo softat on vaan siitä ikäviä että jos puhelimessa ei ole sisäistä gps:ää niin vaaditaan kuitenkin erillinen mokkula.. ja puhelimesta hyytyy akku aika vauhdilla.
Logittava mokkula toimii itsenäisesti ja akkukin kestää pitkään (luvattu 25h)
Tosi on että sähköä nämä vehkeet vie tosin ei aivan hirveästi, oulu-kuusamo välillä tolppia tippui 2 täydestä latingista. Itse värkkäsin pelkääjän satulan alle 12v virranannon sekä normi autolaturilla pidetään puhelin hengissä ajonaikana.

Integroitu gps puhelimessa on todella monikäyttöinen vempele, suosittelen puhelimen päivitystä
smile_org.gif

Integroitu gps puhelimessa on todella monikäyttöinen vempele, suosittelen puhelimen päivitystä
smile_org.gif
GPS ja kiihtyvyysanturi ja kamera ja mp3-soitin ja kalenteri ja ... niin, voihan niillä kai yhä soittaa puheluitakin
biggrin.gif

Mutta siis tosiaan itselläkin tuossa vyöllä keikkuu N95, jossa on gepsut karttoineen trackauksineen ja ajanottoineen, kohtuulinen kamera, kiihtyvyysanturia hyödyntävä askelmittari, jne... Tuo kun nyt kuitenkin tulee aina kulkemaan mukana, niin onhan se näppärää mitä enemmän siillä voi tehdä eri juttuja - edes auttavasti, sillä eihän tuo navarina erillislaitteelle pärjää tai kamerana oikealle digijärkkärille jne
lookaround_orig.gif
Ja mammakin tykkää kun laittaa mopolenkille lähteissään Ipokin päälle => mamma voi halutessaan seurata netistä missä ajelen - eikä huolestu ainakaan niin kauaa kun täplä on yhä liikkeessä
tounge.gif

Softa mitä itse olen käyttänyt PocketPC:ssä (löytyy myös Symbian versio) on free.3dtracking.net -softa.

Tuossa reitti talletetaan tiedostoon 1-10 min välein ja lähetetään lopuksi nettiin. Netistä sen saa ulos Google Earthiin tai sitten reittiä voi tarkastella suoraan selaimella Google mapsista.

Softassa myös mahdollisuus Live trackingiin jossa GPS-pisteet lähetetään jatkuvasti nettiin ja josta Google mapsissa sitten pystyy seuraamaan etenemistä.

edit: parasta tässä sport trackerissä on se , että ei tarvitse kuin uploadata kännyllä suoraan tuonne web sivustolle reissu niin sitä voi sitten kotosalla ihastella ja tarkastella jälkikäteen, samalla voi periaatteessa pidemmällä reissulla pitää kotiväen tietoisena tarkasti missä on menossa jos niin haluaa.
Eikä tarvitse edes uploadata kun laittaa Live sharingin päälle. Reitti päivittyy automaattisesti reaaliajassa palveluun.

Yksi mikä kannattaa muistaa on, että kun datan määrä kasvaa, niin esim. Google ei enää pysty tuota esittämään kartoillaan. Eli joutuu nopeasti muokkaamaan lähdeaineistoa sopivampaan muotoon.

Itse olen käyttänyt Tomtomille löytyvää jo yllämainittua loggeria, jonka olen konvertoinut GPSBabelilla Google Earth formaattiin filtterin läpi. Sen jälkeen sen on saanut talletettua ja näytettyä Googlen kartalla.

Jos jollain samoja ongelmia, pm:llä saa lisää infoa aiheesta millä asetuksilla tuon tein.

Saako tuon TripMasterin toimimaan rider 2:ssa ja ONE XL:ssä,
itse olen ymmärtänyt (tai sitten en) että se ei toimi enää uusissa tompissa
withstupid.gif

Saako tuon TripMasterin toimimaan rider 2:ssa ja ONE XL:ssä,
itse olen ymmärtänyt (tai sitten en) että se ei toimi enää uusissa tompissa  
withstupid.gif
Ainakin mulla toimii Rider 2:sessa vanhemman softan kanssa tripmasterin ohjeiden avulla.

Laitoin tohon toiselle kortille uuden softan, siihenkin kuulemma on jokin kikka olemassa millä toimii. Täytyy tutustua sopivassa välissä.

Jooo, Event Logger lähti toimimaan ONE XL:ssä, Tripmasteria en aikoinaan saanut toimimaan. Seuraavaksi pitää kokeilla rider 2:ssa.
smile_org.gif

Sinänsä ei pitäisi olla merkitystä onko kyseessä Rider 1 vaiko 2; firmis/käyttissofta on sama kummallekin.

TripMasterin kohdalla ainakin jotkin 7-version NavCoret eivät tahtoneet toimia kunnolla. Viimeisessä versiossa (taitaa olla 7.95 tms.) en ole sitä vielä ehtinyt kokeilla.

Josku tein yleisön pyynnöstä tuollaisen pikaohjeen tripmasterin asennukseen tomppaan. Sama ohje pitäisi käydä ainakin Raider, Raiden2, ja One

No nyt on tullut todettua että Event Logger ja Tripmaster toimii one xl:ssä, mutta vois nuo softat kyllä tehdä vähän selkeämmäksi asennettaviksi
wink.gif
. Ennenkuin joku sanoo, niin pitää sanoa ite että "tee ite parempi" jos ei kelpaa
smile_org.gif
.
One xl:ssä on muutenkin niin nuhanen prosessori joten
jätän kuitenkin tuon loggauksen toisen mokkulan hommaksi,
pitää tarvittaessa tehdä oma softa joka muuttaa sen datan
toiseen formaattiin, ilmeisesti gpx:ksi. Tuo Event Loggerin xml-logi on kyllä hyvä siinä että avaa kartan automaattisesti netistä.

Paljon uusia hienoja sanoja,saako noita toimimaan, jos ei satu olemaan joku nörtti, jolla ei ole muuta tekemistä kun filtteröidä ja konk..g.f.ikuroida jne.

Back