• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratarenkaan ylivuotisuus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Proffa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Notta paljonko ylivuotisella gummilla on heikompi pito ku juuri paistetulla?
nixweiss.gif

Ostin tossa just setin misukan ratarenkuloita (uudet) merkinnällä 22/05, eli pari vuotta vanhat. Kädessä tuntuu ihan tuoreelta ja pinta kumimaiselta ja pehmoselta. Väri originaali ja kuulemma säilytetty pimeessä ja viileähkössä.

Eli onko sillä ihan aikuisten oikeasti uudessa kumissa isoa merkitystä koska se on paistettu. Vai onko niin, ettei yli vuotta vanhempaan kummiin voi kukaan itseään kunnioittava rataharrastaja koskea pitkällä tikullakaan??
ghostface.gif

lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif

Ei muuta kuin annat mennä vaan! Kyllä parivuotias vielä harrasteajossa pelittää ihan hyvin.
smile_org.gif

Oikeista ratarenkaista ei ole tietoa, mutta kävin juuri radalla pyörällä, jossa on alla alkuperäiset renkaat vuodelta -99. Kyllähän noissakin riitti pitoa. Jopa niin paljon että moottorin suojaraudat otti asfalttiin kantatessa, eikä luistoa tapahtunut ja pystyssä pysyttiin. Tietty, eihän sitä tehoa ollut nimeksikään. :-)

Anna palaa vaan. Olen ajellut pari kesää vanhoilla slickseillä rataa ja no problem. Toki jos sitä viimeistä kymmenystä koitat nipistää pois niin laita sitten "tuoreet" alle, onhan sillä ainakin psykologista merkitystä.

Toivoisin, että joku oikein üüber-ratakettu ottaisi tähän kantaa. Edellä annetut vastaukset on kyllä myöskin hyviä, mutta en ajatellutkaan, että sellaisella heti silmilleen menee. Lähinnä sitä oikeata eroa, mikä vanhalla ja uudella kummilla on. Onko ero spykolooginen vai ihan todellinen. Kymmenyksen luokkaa vaiko jopa sekunnin??

On tässä jo rataa useasti kierretty jopa 03 kummeilla (pirelli supercorsa pro) eikä luistelua ole havaittu..*knock,knock*

biggrin.gif

Vastataan nyt vaikken mikään yyber-kettu ole tosiaankaan. Luulisin että renkaan lämpenemiskerrat ja pinnan kuluneisuus vaikuttaa huomattavan paljon enemmän kuin se onko rengas vuoden vai kaksi vanha. Eli anna mennä vaan.

Kuivunut kulutuspintahan "kuoriutuu" ajossa, eli uutta kumia tulee alta esiin, mutta mitenkähän renkaan runko vanhenee? Jossain rengasliikkeessä väittivät, että vanhat (tarkoitan 10v.) renkaat on v#ttumaisia ottaa pois vanteelta kun runko on niin jäykkä...

Ei varmaan yksi kaksi tai kolmekaan vuotta vielä muuta ajamatonta rengasta liian huonoksi harrastelussa, jos on säilytetty pimeässä ja viileässä.

Ei ole kyllä kokemusta ratarenkaista ollenkaan, mutta renkaathan yleensä (autojen ja mopojen) saa myydä uutena jos ne eivät ole kolme vuotta vanhemmat. Tänä aikana renkaiden ominaisuudet eivät OIKEIN varastoituina saa/voi muuttua niin paljoa, että siitä merkittävää eroa tulisi. Tosin tämäkin voi olla enemmän merkityksellinen normi katukäyttössä, kuin siinä viimeisten kymmenyksien takaa-ajossa
smile_org.gif

Eilen Motoparkissa eräs kaveri veteli 1.35 tuntumaan renkaalla joka oli sekä vanha että myös päässyt jäätymäänkin joten eiköhän ylivuotisetkin pelitä. Ainakin meikäläisen vauhteihin riittää...

Kaveri ajoi B600:ssa viime kaudella uusilla mutta pari vuotta vanhalla valmistusleimalla olevilla renkailla. Kyllä niillä ehti komeasti.

On eri asia, jos kyseessä on pari vuotta sitten muutaman kerran lämppäreissä olleet puolikuntoiset käytetyt renkaat, joiden pinta on sen jälkeen kuivunut. Sellaiset kumit eivät välttämättä "aukea" enää, eivätkä pidä kunnolla.

Jos kyseiset renkaat on uusia niin en näe estettä miksei niillä voisi hyvinkin radalla ajaa. Jos epäilyttää niin ota rauhassa eka ajosetti uudella kumilla ja tunnustele mitä se tuntuu. Setin jälkeen jos kumi näyttää normaalisti kuluneelta niin ei muuta kuin kovaa ajoa.  
smile_org.gif

En ole ratakettu millään lailla kuitenkaan, harrastelen pienimuotoisesti vaan...

On eri asia, jos kyseessä on pari vuotta sitten muutaman kerran lämppäreissä olleet puolikuntoiset käytetyt renkaat, joiden pinta on sen jälkeen kuivunut. Sellaiset kumit eivät välttämättä "aukea" enää, eivätkä pidä kunnolla.
Juuri tuommoisilla renkailla minä olen ajellut. Esim. lämppäreissä tai aika-ajoissa käytetyt nakit joita kisahemmot on sitten pilkkahintaan myyneet. Ihan hyvin ovat renkaat pelanneet sellaisessa reilummassa harraste rata-ajossa.

Muistaakseni Pirelli lupaa ratarenkailleen 18kk käyttöiän. Vanhemmillakin olen ajanut, enkä ole eroja huomannut. En tosin huomaa merkittävää eroa uudessa ja 50 kierrosta ajetussa renkaassa, joten tuolla kommentilla ei liene suurta painoarvoa.

Juuri tuommoisilla renkailla minä olen ajellut. Esim. lämppäreissä tai aika-ajoissa käytetyt nakit joita kisahemmot on sitten pilkkahintaan myyneet. Ihan hyvin ovat renkaat pelanneet sellaisessa reilummassa harraste rata-ajossa.
Niin minäkin olen, mutta yleensä ne käytetyt kumit otetaan käyttöön heti kisamiesten käytön jälkeen (samana vuonna usein).

Tarkoitin sellaista tilannetta, että alkukesällä -05 esimerkiksi ajetaan harjoituksia renkaalla ja se varastoidaan puoliksi kuluneena ja otetaan taas käyttöön -07. Siinä tapauksessa ongelmia voi tulla. Jos niillä ajaa samana kesänä tai seuraavana niin hyvin toimii silloin. Siitä kun vielä vanhenevat niin jotain ongelmia voi ilmetä.

Tämä on siinämielessä kokemusperäistä tietoa, että tuli taannoin laitettua alle rengas, jolla oli pari kesää sitä ennen tahkottu rataa. Ei oikein toiminut... pinta ei vaan auennut kunnolla. Kadulla tosin sellainenkin kumi pelittää. Kyseessä oli Michelinin DOT-hyväksytty kisarengas (vanhempi Pilot Race H2 tms).

Siis, renkaan kumissa on monta erilaista haihtuvaa komponenttia, (Silica seokset ja liuottimet)ja siksi rengas "kuivuu" ja kuivuminen taas aiheuttaa kumin kovenemista, sama kun aurinko ja UV säteily kuivattaa ja kovettaa kumia) sitä siis aiheuttaa myös niiden lämmittäminen lämppäreillä.
Itse olen ajanut ylivuotisilla ja uusilla peräkkäin, eroa on melkeimpä mahdoton havaita, enemmänkin vaikuttaa psykedeelliseen puoleen...

Luulempa että bout 5 vuotta vanhalla kumilla ei enää kantsis ihan rajoja hakee, tosin sekin vaan luistaa enemmän, joten siinä se ero...
pääasia että käyttää radalla sinne suunniteltuja kummeja, välttää helpoiten kaatumiset ja renkaan ominaisuuksien loppumisesta aiheutuneet konttauskohtaukset, kai
nixweiss.gif

sama kun aurinko ja UV säteily kuivattaa ja kovettaa kumia) sitä siis aiheuttaa myös niiden lämmittäminen lämppäreillä.
Itse olen ajanut ylivuotisilla ja uusilla peräkkäin, eroa on melkeimpä mahdoton havaita, enemmänkin vaikuttaa  psykedeelliseen puoleen...
Tässä oli sellainen vastaus, jota oltiin hakemassa  
062802jumpie_prv.gif

(Että katsokaaas saadaan se OMA psyke-puoli pois pelistä!!)

cool.gif
cool.gif

Siis, renkaan kumissa on  monta erilaista haihtuvaa komponenttia, (Silica seokset ja liuottimet)ja siksi rengas "kuivuu" ja kuivuminen taas aiheuttaa kumin kovenemista, sama kun aurinko ja UV säteily kuivattaa ja kovettaa kumia) sitä siis aiheuttaa myös niiden lämmittäminen lämppäreillä.
Itse olen ajanut ylivuotisilla ja uusilla peräkkäin, eroa on melkeimpä mahdoton havaita, enemmänkin vaikuttaa  psykedeelliseen puoleen...

Luulempa että bout 5 vuotta vanhalla kumilla ei enää kantsis ihan rajoja hakee, tosin sekin vaan luistaa enemmän, joten siinä se ero...
pääasia että käyttää radalla sinne suunniteltuja  kummeja, välttää helpoiten kaatumiset ja renkaan ominaisuuksien loppumisesta aiheutuneet konttauskohtaukset, kai  
nixweiss.gif
Vanteet on kans tärkeet. Väärällä vannevalinnalla hiekka pölisee - vai mitä Lanat  
biggrin.gif
tounge.gif

(sisäpiirimeininkiä, tää oli siis vitsi)

Uusimmassa Brittien Bike:ssa on juttua renkuloista ja gripistä, vastaajina esim. Michelinin ja Bridgestonen edustajat.

Suurimmat syyt kumin vanhenemiseen ovat auringonvalo, ilman otsoni ja lämpötila. Nämä kaikki vaikuttavat kemialliseen kulumiseen. Viiden vuoden jälkeen "spesialistin" pitäisi tarkastaa renkaat ja kymmenvuotisia renkaita ei tulisi käyttää ollenkaan.

Rengas menettää pitoaan 5% vuodessa ja viisi vuotiaalla renkaalla on enää 75 prosenttia pitoa alkuperäisestä. Ja ratakäyttöön suunniteltuja renkaita ei saa käyttää kadulla, koska katuajossa ne eivät pysy riittävän kuumina. Ratanakit on suunniteltu toimimaan 60-85 C:ssä johon ei kadulla pääse ja ensimmäisissä liikenn valoissa viimeistään rengas jäähtyy. Tavallisissa katurenkaissa on enemmän pitoa kuin ratarenkaissa kylmänä.

Artikkelissa myös murretaan myyttiä ratanakkien ehdottomuudesta keskinopeille kuljettajille. Esim. BT014s renkaat, Fireblade pyöränä, kuskina Ron Haslam ja Donington rata, 1m 38s kierrosajat... Eli yleisesti ottaen renkaista ei lopu "midcorner grip" vaan kuljettajan ajovirheet aiheuttavat renkaan irtoamisen asfaltista.

Artikkelissa myös murretaan myyttiä ratanakkien ehdottomuudesta keskinopeille kuljettajille. Esim. BT014s renkaat, Fireblade pyöränä, kuskina Ron Haslam ja Donington rata, 1m 38s kierrosajat... Eli yleisesti ottaen renkaista ei lopu "midcorner grip" vaan kuljettajan ajovirheet aiheuttavat renkaan irtoamisen asfaltista.
Mun mielestä se ei todista mitään, jos joku huippukuski vetää miljoonaa ihan peruskaturenkailla. Se ei tosiaankaan tarkoita, että tavallisen tallaajan tarvitsee ostaa ratarenkaat vasta sitten kun alittaa nuo huippukuskien ajamat ajat... Esim. tuolla Haslamilla on varmasti niin hyvä tuntuma pyörään ja renkaisiin, että se pystyy ajamaan luiston rajalla. Keskinopea kuski ei tunne milloin se renkaan pito alkaa olemaan siinä rajoilla, ennen kuin kerätään katteen palasia radan reunasta.

Aivan kuin tuossa sanoitkin, että kuljettajan ajovirheet aiheuttavat renkaan irtoamisen asfaltista. Ja eikö niitä virheitä tule juurikin keskinopeille kuskeille? Mun mielestä se vain lisää turvallisuutta (kuskin nopeudesta riippumatta), kun käytetään kunnon ratarenkaita kun ajellaan radalla. Jätetään ne macadamit sinne kadulle... Ratarenkaiden ja perus sporttirenkaiden ero (kuten tuo BT014) on omasta kokemuksesta juuri siinä, että katurenkaat lipsahtaa yllättäen, kun taas ratarenkaissa luisto on hallittu. Tietysti ratarenkailla vaaditaan enemmän vauhtia/kaasun avaamista ennen kuin ne alkaa edes luistamaan.

Back