• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rata-ajon kustannukset harrastelijoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Adiemus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ennenkuin annan itselleni luvan innostua enemmänkin radalla pörräämisestä (no, taitaa olla jo liian myöhäistä
smile_org.gif
) olisi kiva kuulla kokeneemmilta, millaisiin kustannuksiin pitäisi varautua kesän aikana. Montako ratapäivää esim. renkaat kestää, kuinka paljon enemmän muut kulutusosat kuluu radalla kuin liikenteessä ym.. Mahdolliset lipat tietty erikseen...
Kiitti
smile_org.gif

-kieppi renkaita per 500km tai 5 ratapäivää á 300-350€
-ratamaksut 20-60€ per kerta
-polttoaineet autoon ja pyörään ~50-150€ kerta
-kaato á 500€
-huolto-osia ~30€ kerta. ei nelaria nyt sentään kovin ihmeellisesti tarvitse huoltaa. kunhan huolehtii siitä että harrastaa toimivalla laitteella.

lyhyesti radalla käynti kuluineen (ei sis pullakahveja tms) maksaa joka kerta ~200-250€.
keskivertoharrastaja ajanee tuollaisen 20 ratapäivää vuodessa jolloin kausi maksaa ~4000€ kuluina plus pyörän ja varusteiden hankinnan.

.... B E S T money you can ever spend
wink.gif

Mulla kulut seuraavat helsingistä liikkuessa:

Renkaat kestää 5pv takana ja 10pv edessä.
2*takarengas 1*etu = 470e/10pv
Ratamaksut 70-100e/3pv
Diesel pakuun (
biggrin.gif
) 30-120e/kerta
Polttoaine mopoon 30-40e/pv
Majoitus 0-100e/vkl

Kaksistaan kun kiertää tekee tuo keskimäärin jotain 170-200e/pv
Halvimmillaan (mopolla Ahvenistolle) saadaan kuluja:
Renkaat 50e
Ratamaksu 35e
Polttoaine matkalle 20e
Polttoaine radalle 40e =145e

Ruokaa joutuu syömään kotonakin eikä toisilla alkoholiakaan kulu radalla niin paljoa kun kotona viikonloppuina
tounge.gif

Harva kesässä niin paljon rataa kiertää että huoltoja sen takia enempää tulisi.
Öljyn vaihtoväliä kannattaa lyhentää mutta kyllä siihen 5000km:iin saa rataa kiertää ihan innolla
tounge.gif

Itsellä riittänee yhdet öljyt kesässä kun ei tuu oikeen noita kilometrejä enää muualla kun radalla.
thumbs-up.gif

ratamaksut 0-45(0 kun itse järjestää)

renkaat ei kulu kuin reunoilta, ja kun keskustat menee kadulla, niin oikeesti on vaan säästöö käydä radallakin kuluttamassa ne reunat.

Öljyjä nyt vaihtelen muutenkin tiheesti.

bensaa menee mutkateilläkin. siellä vaan sakot voivat rajoittaa nautintoa.

Ihan huvikseni käyn lähinnä Alastarolla kurvailemassa.

- Renkaita menee 10 ratapäivään noin 2 settiä 250 €/setti =  yht. 500 € (Metzeler Racetec 120 & 180 Rodamotolta tilattuna). Rengaskulu siis 50 € / ratapäivä

- Polttoainetta menee 100 km rata-ajossa noin 15 litraa. Ajan yleensä tuon 100 km kerrallaan. Siirtymään radalle polttoainetta kuluu myös tuo noin 12 litraa (yht. 160 km). Yhteensä siis polttoainekulut jos menen pyörällä radalle ovat noin 40-50 €.

- Ratamaksu noin 30 € / kerta

Eli yhden illan ratasetti maksaa minulle luokkaa 130 € jos en huomioi pyörän huoltokuluja.  

- Pyörän huolto maksanee luokkaa 500-1000 € vuositasolla riippuen miten paljon rataa tulee ajeltua. Jarrupaloja ja öljyjä tulee vaihdeltua ja joka vuosi venttiilien tarkistus/säätö plus muu Ducatin huolto sekä joka toinen vuosi nokkahihnat (Ducati 749 karvalakkimalli).

- Pyörän arvonalenema on myös jotain vuositasolla, mutta siitä en nyt niin välitä koska en nyt ihan heti ajatellut eikä juuri ole tarvetta vaihtoon. Ostetaan lisää sitten pyöriä jos tarvetta tulee. Jos ehtisi ajamaan edes tällä nykyisellä edes vähän...

Renkaiden kulutus riippuu jousituksen ja sen säätöjen lisäksi vauhdista.

Näin mutuna ja muistista esimerkiksi motoparkissa 1.35-1.40 aikoja ajellessa renkaat kestää 6-10 päivää. 1.33 vauhdissa ne kestää vajaat neljä päivää. 1.31 vauhdissa ne kestää vajaat pari päivää. Päivä nyt on ihmisillä erilainen tietysti, joten oisko se 30 ok kierrosta ja 20 hitaampaa realistinen treenirenkaiksi, jos oma paras vauhti on se 1.31 ja renkaat kääntää nurinpäin kun n. 60% ajosta on takana. Tämän jälkeenkin niillä voisi ajaa jonkin aikaa 1.35 aikoja, ja 1.40 aikoja vaikka kuinka paljon.

Itelläni tuntuu nykyään kuluvan katteita ja koneenposkia nopeammin kun renkaita  
sad_orig.gif

Kallista eikä tulosta synny, en suosittele.

Toki voi itsekin järjestää ratapäiviä, mutta helpompi vielä on järkkäriksi ilmoittautuminen jos ilmatteeksi haluaa ajaa.

Kilvettömän kaatamisen hintaa korottaisin Cterrorin hinnasta 1000 euroon per kaato. Joskus pääsee paljon halvemmalla, joskus maksaa paljon enemmän. Älä kaada.

Olen laskenut että Tampereelta käsin Kemoran ja Motoparkin keikat maksaa ~100e kerta (sisältää ratamaksun, polttoaineen ja jotain pientä syötävää, ei sisällä kuitenkaan rengaskuluja).

Ahveniston setistä suoriutuu noin puolet halvemmalla. Alastaro lienee sama homma, siellä en ole vielä ehtinyt itse ajamaan mutta matkaa kertyy suunnilleen saman verran kuin Ahvenistolle.

Polttoainekulut ovat ainakin mulla se suurin yksittäinen menoerä. Hinnat sen kuin vain nousevat, sama homma tuntuu olevan joka kesä kun lomakausi alkaa
sad_orig.gif

"Polttoainekulut ovat ainakin mulla se suurin yksittäinen menoerä. Hinnat sen kuin vain nousevat, sama homma tuntuu olevan joka kesä kun lomakausi alkaa "

se on se 'maailmanmarkkinatilanne' eli suomeksi kesälomakausi.

Back