• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rahoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mistä helpoiten rahoitus tai laina pyörän ja kelkan ostoon?
Ideoita?
bowdown.gif
withstupid.gif

Jos kannat jonkinlaisen alkupääoman mukaasi kauppaan, saat sieltä osamaksulla pyörän. Niissä on suhteellisen edullinen korko ja mahdollisuus vakuutukseen.

Toinen vaihtoehto on ns. kulutusluotto eli vakuudeton laina joka voi olla esim. käyttöluotto tai pankkikorttiin liitetty tililuotto. Miinuspuolena kauhea korko.

Tai sitten teet kovasti työtä ja säästät...

Tästä voisi kirjoittaa vaikka kirjan verran, mutta vaihtoehtoja on karkeasti kolme:

Pankkilaina
+ halvin korko
+ voi ottaa lainaa 100% pyörän hinnasta tai vaikka enemmänkin
+ voi ostaa pyörän yksityiseltä tai tuoda Saksasta
+ laina-aika voi olla mitä vaan
- tarvitsee vakuudet

Liikkeen rahoitus (GE tai vastaava)
+ kohtuullinen korko
+ helppo, liike tekee paperit
+ ei tarvitse vakuuksia (pyörä riittää vakuudeksi)
+ saa usein edullisen vakuutuksen samalla
- pyörä pitää ostaa liikkeestä
- pyörä on rahoitusyhtiön nimissä koko rahoitusajan
- käsirahaa tarvitsee 25 - 40%

Kulutusluotto
+ helppo saada, ei tarvitse vakuuksia
+ voi ostaa yksityiseltä tai Saksasta
- kallis korko
- rajoitettu lainasumma ja laina-aika (max. 5000e/24kk tms.)

Tietysti noita voi sitten yhdistellä luovasti, maksaa vaikka kulutusluotolla käsirahan ja ottaa liikkeestä rahoituksen lopulle, niin saa näppärästi yhdistettyä kaikkien huonot puolet...

Todella turha neuvo sellaiselle jolla on pyöräkuume, mutta sanompa silti.

Säästä käsiraha, ota liikkeestä pätkällä loput. Saat edut ja olet jo tilkan maksanut.
smile_org.gif

----- (pitkä miinus) asiassa on että jos ei oo pätäkkää, niin säästämiseen menee aikaa ja nyt alkaa kesä, joten..
confused_orig.gif

Helppoja on monia vaihtoehtoja, mutta järkeviä todella vähän
smile_org.gif
Riippuu todellakin mistä aiot hankkia mopon ja onko käsirahaa/vaihdokkia mukana??

Jos lompakko on täysin tyhjänä eikä vaihdokkia ole tarjota tai yksityiseltä hankkimassa mopotinta, niin ei kun pankkiin kinuu lainaa
bowdown.gif

Jos on käsiraha/vaihdokki ja liikeestä tarkoitus hakkia niin rahoitus järjestyy suht pienellä korolla
blush.gif

Mutta ole järkevä ja älä ota kulutusluottoja ne on pelkkää rahastusta
shaun.gif

älä hyväksy mitään muuta kuin pankkilainaa muissa on aina maksutavasta riippuen 5-6% todellinen korko plus piilomaksut jos ei pankki anna tee ylitöitä kunnes tuohet on kasassa!
sport05.gif

Jätin pankkilainan tuosta pois, koska jos menet hakemaan pankista pyörälainaa (vaikka olisikin ne vakuudet) niin sanovat yleensä että ei onnistu. Asunnonremontoimislaina tms. toimii paremmin.

Jätin pankkilainan tuosta pois, koska jos menet hakemaan pankista pyörälainaa (vaikka olisikin ne vakuudet) niin sanovat yleensä että ei onnistu. Asunnonremontoimislaina tms. toimii paremmin.
Sä oot väärän pankin asiakas. Mä sanoin ihan suoraan että prätkä pitäis saada ja lainaa tuli ihan ongelmitta, eivät kyselleet muuta kuin että paljon tarvitsen. Antaahan ne lainaa autojen ja veneidenkin ostamiseen.

Pankin kanssa asioidessa AINA on kyse vakuuksista. Jos sulla on siellä miljoonafirman taloudenhoito tms. niin joku "pikkulaina" mp:tä varten on tosiaan vain muodollisuus. Samalla tavalla jos sulla on kämppää tms. iskeä vakuudeksi => no probs. Sen sijaan pyörä itse vakuutena on aina pankille hiukka arka paikka => pienentävät oleellisesti pyörän vakuusarvoa
confused_orig.gif

Itse olen tässä odotellut joskos tähän maahan tulisi mp-kauppaankin jäännöserällinen osamaksukauppa
eek.gif
Eli käsiraha = 20% ja lainan vika erä = 20%. Loput 60% jaetaan vaikka 4v ajalle => varsin pienet kk-erät
thumbs-up.gif

Osta sellainen, mihin rahat riittää! Eli miksi sen pitäisi olla uusi?
biggrin.gif

Itse olen tässä odotellut joskos tähän maahan tulisi mp-kauppaankin jäännöserällinen osamaksukauppa
eek.gif
Eli käsiraha = 20% ja lainan vika erä = 20%. Loput 60% jaetaan vaikka 4v ajalle => varsin pienet kk-erät
thumbs-up.gif
Mie en tuota ymmärrä.. Miks noita on? Miks se viimenen erä on iso? Eiks se oo onkelma sit lopuks vai onks tarkotus säästää rahaa se välipätkä?

nixweiss.gif

Aina olllu huono rahan kanssa.. en saa menemään sitä mihinkään
wink.gif

GE Capitalin omistama pyörä on tuolla tallissa ja tyytyväinen olen. Vantaalla kotipaikkaa pitävä 600cc pyörä ja vakuutukset 62€/kk ...

eek.gif
thumbs-up.gif
Mie en tuota ymmärrä.. Miks noita on? Miks se viimenen erä on iso? Eiks se oo onkelma sit lopuks vai onks tarkotus säästää rahaa se välipätkä?
No tuossa tsydeemissähän on perusideana, että saadaan kuukausierä pienemmäksi ja mopo vaihdetaan uuteen ennen kuin viimeinen erä lankeaa maksuun. Näinhän ne autokauppiaatkin toimii, tarkoitus on saada asiakas takaisin kaupantekoon.

Mikäs siinä jos se kuukausierä on tarkein kriteeri. Korkoahan siitä loppuosasta vaan pitää maksaa.
wink.gif

Sä oot väärän pankin asiakas. Mä sanoin ihan suoraan että prätkä pitäis saada ja lainaa tuli ihan ongelmitta, eivät kyselleet muuta kuin että paljon tarvitsen. Antaahan ne lainaa autojen ja veneidenkin ostamiseen.
Joo, tai sitten liian nuori. Tuntuu etteivät pankit ota kaksikymppistä asiakasta kovin vakavasti. Omapahan on vahinkonsa jos ei raha kelpaa. Taitaa tuo pärstäkerroin vaikuttaa lainatiskillä asioidessa.

Tämänhetkinen pyörä on rahoitusyhtiön omistuksessa, kätevä maksaa lyhennykset, korot ja vakuutus samalla laskulla kerran kuussa. Rahoitusyhtiöltä ei tosin vakuutusta kannata ottaa jos ajaa vain pari-kolme kuukautta kaudessa.

eek.gif
thumbs-up.gif
No tuossa tsydeemissähän on perusideana, että saadaan kuukausierä pienemmäksi ja mopo vaihdetaan uuteen ennen kuin viimeinen erä lankeaa maksuun. Näinhän ne autokauppiaatkin toimii, tarkoitus on saada asiakas takaisin kaupantekoon.

Mikäs siinä jos se kuukausierä on tarkein kriteeri. Korkoahan siitä loppuosasta vaan pitää maksaa.
wink.gif
Tyhmän täytyy kysyä...

Missäs vaiheessa se loppuosa sitten maksetaan ??

Vai onko kaikkien käytettynä myytävien pyörien hinta niin kova, että riittää kattamaan loppuosan + käsirahan seuraavaan
confused_orig.gif

Jotenkin vaan tuntúu, että jossain vaiheessa homma kaatuu....

Terveisin

Ostat vaikkapa 15ke fillarin tuolla 20% jäännöserällisellä, 4v maksuajalla, 5% korolla, ilman muita kuluja => kk-eräksi 224.00e. No makselet sen muuten, paitsi jätät vikan erän maksamatta ja vaihdat mopon uuteen. Oletetaan että mopon hinta on tippunut 4v aikana vaikkapa -40% ja tuosta jäljelle jääneestä 60% vielä pois se vikan erän 20% => 40% (=6ke) käsirahana seuraavaan 15ke fillariin. Ja eikun muuten sama soppari uusiksi, mutta nyt makseletkin enää 153.60e kk-erää seuraavat 4v bränikästä fillaristasi
thumbs-up.gif

Ainii! Tai sitten isket sen 6ke kiinni 18.500e fillariin => kk-eräksi 222.30e, mutta nyt tuo 4v jälkeen käteen jäävä 40% onkin 7400e, jolla taasen saa 20.500e fillarin ja kk-eräksi tulee 228.70e
thumbs-up.gif

Eli pohjimmiltaan kun ajattelet paljonko sinulla on iskeä kiinni kuukausittain ajoneuvon "vuokraan", saat pikkuhiljaa hissattua ajoneuvon arvoa ylöspäin ja jatkuvasti on bränikkä peli alla
thumbs-up.gif

Joo, tai sitten liian nuori. Tuntuu etteivät pankit ota kaksikymppistä asiakasta kovin vakavasti. Omapahan on vahinkonsa jos ei raha kelpaa. Taitaa tuo pärstäkerroin vaikuttaa lainatiskillä asioidessa.
Kyllä se pankistakin onnistuu, ainakin maaseudulla, mutta vakuudet tai takaaja pitää olla. Itellä on auto ja pyörälainoja tällä hetkellä jotain 25ke verran eikä pankkitädin ilmekään värähtäny. Vakuuksia ei luonnollisesti ole kun asuu vuokralla. Takaajaksi kävi opiskelijavelipoika joka ei todellakaan pystyisi maksamaan jos meikäläinen päättäis langettaa velvollisuutensa  
tounge.gif
Näin siis osuuspankissa (ei oko vaan aito landeosuuspankki)

Vaihdoin just pankkia kun eivät antaneet "nimitakauksella" lainaa.Menin toiseen pankkiin ja vaihdoin asuntolainan ja pyörälainan samaan pankkiin niin pyörölainaan ei tullu ku 0,5% isompia marginaali. mielestäni kohtuu edullinen laina.

Back