• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörävarkauden esto Euroopassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ArvaaKuka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sivistäkää kokematonta...

Tarkoitus olisi lähteä kiertämään Eurooppaa ensi kesänä. Miten pyörä tulisi suojata varkauden varalta? Riittääkö pyörän ajonesto + "rattilukko" pitämään pyörän tallessa, vai onko erilaiset jarrulevylukot, -hälyttimet, kettingit, yms. ihan välttämättömiä varusteita matkalla? En ole moisia laitteita täällä kotomaassa vielä koskaan tarvinnut, joten sillä kyselen, pitäisikö investoida vai ei. Kertokaa kokeneemmat reissaajat, oletteko tyytyneet pyörän omiin varusteisiin, vai onko lisäturva suorastaan "must" reissulla.

Sanomattakin selvää, että itse parkkipaikan pyrin etsimään aina mahdollisimman turvallisesta paikasta...

Viime kesän Euroopan reissulla päivisin pyörä jäi oman rattilukon+ ajonesto varaan.  Yöksi laiton vielä XENAn hälyttävän levyjarrulukon, jos pyörä oli yleisellä parkkipaikalla.   Aika monessa hotellissa pyörän sain autotalliin tai sisäpihalle lukittujen porttien taakse kun respassa kysyi mihin pyörä kannattaisi jättää yöksi.  

Itse en kokenut mitään ongelmia Ruotsin, Tanskan, Saksan, Itävallan, Sveitsin ja Pohjois-Italian kylissä.    Päivisin kypärä jä mototakki jäi monesti vaijerilukolla mopon päälle säilöön.

Vakuutukset vaan kuntoon, niin ei harmita niin paljoa jos jotain viedään.

Jarrulevylukko ja oma rattilukko + käynnistyksenesto varmasti riittää.

Hälärit plussaa
biggrin.gif

Mut ei sitä pärrää tarvi mihinkään ketjulla ja nyrkinkokoisella Abloyllä köyttää tolppaan.

Ja jos hotellissa yövyt aja parkkihalliin jos sellainen on...tai gasthausseissa takapihalle.

Abussin rikkomaton ketju ja kunnon murtamaton lukko pelasti mun pyörän viimekesänä Latviassa. Olivat konnat siirrelleet sitä hotellin parkkihallissa, mutta aika painava on kantaa pitkää matkaa. Itse laitan lukon ketjuineen takavanteesta taaksepäin, toimii samalla niinku sanansaattajana, hankaluuksia tiedossa. Jos joku sen sun pyörän todella haluaa, niin viehän se sen. Ja koko Eurooppa on kuljettu, ristiin rastiin.
cool.gif

Kunnon vakuutukset.

Varkaita pelkäämällä voi pilata koko reissun. Itselläni ainakin se asenne, että jos joku haluaa jonkun asian varastaa niin sehän sen varastaa huolimatta härdelleistä.

Eli pyörän lukoilla ja u-lukolla olen reissuni tehnyt. Jopa niihin "pahamaineisiin" maihin. Järkeä tietty saa käyttää, mutta jos turvapaikkaa etsiessään unohtaa tankata sen kauniimman osapuolen (jos semmoinen on) niin varmasti lomasta tulee koettelemus ainakin parisuhteelle.

Riippuu ihan siitä missä milloinkin yövytte .. Tietenkin erilaiset
tekniset hilavitkuttimet saattavat hidastaa varkauksia. Kuitenkin,
mikäli suinkin mahdollista, pitäisi pyrkiä saamaan pyörät hotellien
talleihin, majatalojen sisäpihoille tai jopa suoraan respaan, kuten
meilläkin on joskus ollut (hieman oli erikoista, mutta toimi hyvin).
Pääsääntöisesti "Not in sight, not in mind." elikkä kun ei ole
näkyvissä, niin ei myöskään houkuttele varkaita paikalle.

Viime kesän reissulla laitettiin muutaman kerran kaikki 3 pyörää kiinni toisiinsa ohuella vaijerilla, sekin voi siirtää varkaan aatokset toisiin pyöriin.
-Sergei-

Hälyn asentamisen jälkeen sai (ei tarvinnut kantaa huolta) nukkua yönsä rauhassa, vaikka pyörä yöpyi kadulla. Usein olen myös päiväsaikaan jättänyt tankkilaukun paikoilleen ja kypärän bilteman vaijerilukolla pyörään kiinni, kun on pistäytynyt syömässä tms. kaupunkien keskustoissa. Itse olen päättänyt pärjätä näillä eväin niin kauan kuin pysyy läntisessä Euroopassa.

Helpoiten selviää se turvallisuuden tarve, kun katsoo minne/kuinka paikalliset jättää pyöränsä.

Oman mielenrauhan kannalta on ihan viisasta hommata hälytin ja jarrulevylukko on ihan hyvä lisä vielä päälle.

Yleensä majoituspaikasta saa hyvät neuvot, mihin pyörä kannattaa jättää ja tallipaikka tai vastaavakin useimmiten järjestyy. Joskus on hotellin isäntä laittanu autonsa pyörän eteen niin, ettei pyörää pysty viemään kuin nosturilla. Ja on sitä pidetty hotellin käytävälläkin ja kerran ajelin Pariisissa hotellin aulan läpi kalustevarastoon pyörän... oli siinä mummoilla ihmettelemistä.
biggrin.gif

Pari kesäreissua Itä-Euroopan maihin ja yksi Baltian kierros on tehty eikä kovin suuria ongelmia ole ollut. Yleensä oltu liikkeellä useammalla pyörällä joten yöksi on laitettu ajopelit "taistelumuodostelmaan" keulat vastakkain ja eturenkaista turvakettingillä toisiinsa kiinni. Parissa pyörässä on ollut lisäksi hälyttimet, jotka hälyttää kauko-ohjauslaitteisiin. On toiminut ihan hyvin. Lisäksi tietysti on varmistettu että vakuutukset mahdollisimman hyvin toimii kohdemaissa. Usein on myös saatu pyörät pois näkyvistä lukittuun tilaan kun vain on majapaikasta kysytty. Nuo varotoimet on riittäneet. Hidastaa ja haittaa ainakin.

Itsellä häly ja jarrulukko. Toistaiseksi pärjännyt, kop kop.

Itä-Euroopassa paras ratkaisu on kuitenkin suojattu piha tai parkkihalli.

Sisälle tai rajattuun aitaukseen olen yrittänyt saada. Jos joutunut jättämään avoimeen pihaan, kaverin kanssa sidottu ketjulla yhteen. Useimmiten varkaus ainakin itäpuolella tapahtuu pakettiautolla eli kuviteltu että tuo pyörän sitominen jonnekin tai yhteen ainakin hiukan hidastaisi varkaiden toimia.
sport05.gif

Mukana on kulkenut Masterlockin vaijeri ja Abloyn lukko. Ei vie pahemmin tilaa tankkilaukun pohjalla. Jos mopo on jäänyt yöksi ulos kadun varteen tai pihalle näkösälle niin on tullut köytettyä vaijerilla johonkin kiinni.

Samalla vaijerilla saa potat ja ajokamat mopoon kiinni jos matkan päällä lähtee kahvilaa pidemmälle kiertelemään. Vaijeria on tullut käytettyä myös lertsalla siten, että kamat on nidottu sillä yhteen teltan sisälle.

Itäpuolella mopon on saanut aina vartioidulle alueella tai lukkojen taakse.

Ja aika usein muuallakin majapaikan isäntä on esitellyt sopivaa suojaisaa paikkaa tai tallia säilytykseen.

Länsipuolella vakuutusyhtiöille kai yleensä riittää rattilukko ja/tai ajonesto/hälytin. Itäpuolella ainakin Pohjola muistaakseni vaati vartioidun alueen tai lukitun tilan ja omavastuu silti kotomaata kovempi varkaustapauksissa.

Hirveesti ei kannata ressata... Sattuu jos on sattuakseen.

Miten tekis mieli vielä lisätä että eniten suomalaisten pyöriä on viety Suomessa!
cool.gif
banuhäiskä

En ainakaan tanne Britteihin suosittelisi tulla ilman ketjua & lukkoa. Taalla varastetaan enemman pyoria, kuin ostetaan uusia, noin 70,000 pyoraa vuodessa (n. 4% rekisteroidyista pyorista). Pyoravarkaudet ovat nousseet 135% viimeisin 5v aikana.
veryangry.gif

Mitenkäs täällä Suomennniemellä uskaltaa jättää mopoaan?
Riittäääkö pääsääntöisesti pyörän oma ajonesto, ja rattilukko?
Uskaltaako kypärää jättää pyörään näillä lukitushärpäkkeillä?

Olen katsellut tuommoista jarrulevyyn asennettavaa lukkoa, olisikohan tämmöinen hyvä lisäturva?

On se ihan hyvä, kun vaan hommaa hälyttävän ja VAT:n hyväksymän mallin, ni sitten saa myöskin alea vakuutuksesta, ainakin minä sain....
033102beer_1_prv.gif

Itse käytän Euroopassa(etenkin itäisessä) hälyttävää etujarrulevylukkoa, omaa ohjauslukkoa ja sitten vielä kangaspäällysteistä vahvaa ketjua isolla Abloyn lukolla, jonka laitan silloin, jos on tolppa, tms vieressä. Näin siis yöaikana ja myöskin "vartioiduissa" talleissa. On parempi yritää itse estää mahdolliset varkaudet mahdollisimman pitkälle ja sitten kun on mopo ollut hyvin kiinni ja jos vielä viedään, ni sitten ei jää kaivelemaan ja vakuutusyhtiöllekin on tarpeeksi näyttöä, että on tosiaankin ollut mopo hyvin lukittuna.... Eikä ainaskaan mua ole koskaan stressannut laitella lukituksia ajopäivän päätteeksi mopoon kiinni..... Ja mitä enemmän mopoja varastetaan, sitä enemmän juuri ME motoristit joudumme vakuutusmaksuja makselemaan...
bowdown.gif

Osta tuollainen halppis kaksisunta hälytin joita on tuolla tallin puolella on esiteltynä.

Omani maksoi 59+pk

Iskutunnistin ja virtalukon näpertely antaa hälytyksen normaalisti ja avaimenperään myös. Ehtii juosta paikalle tarvittaessa. Ohjaimesta näkee myös että onko häly päällä vai ei.

Jos vieläkin joku onnistuu sieppaamaan pyörän niin saat moottorin sammumaan perästä päin.

Mitenkäs täällä Suomennniemellä uskaltaa jättää mopoaan?
Riittäääkö pääsääntöisesti pyörän oma ajonesto, ja rattilukko?
Uskaltaako kypärää jättää pyörään näillä lukitushärpäkkeillä?

Olen katsellut tuommoista jarrulevyyn asennettavaa lukkoa, olisikohan tämmöinen hyvä lisäturva?
Kyllä pääsääntöisesti riittää mopon omat vermeet, toi mopon vieminen kun tapahtuu yleensä siten, että mopo otetaan kaikkine päivineen ja heitetään Konttiin, eli kettinki auttaa tuollaiseen mutta on niillä kavereilla voimapihdit mukana jos ne oikeasti JUST tuon haluaa.

Exsootisin paikka, missä mopo on ollut yötä, on
Etelä- Saksassa erään gasthausin navetan karjakeittiössä.
Kyllä pani naurattamaan, kun aamulla lähdimme, niin heinät sai ensin putsata pois satulasta.
....Palvelu oli kohdillaan..
kaboom.gif

Back