• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän vaihto ja valinnan vaikeus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemppo87
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörän vaihto siis edessä. Viime kesä meni Sv 1000S suitsan sarvissa ja talven aikana aivan puskista iski taas sen "vaihtokuumeen". Nyt ei sitte millään osaa päättää että millasta sitä rupeis laittamaan. Mieli muuttu lähes päivittäin! Viime päivinä vaihtoehtoja olleet mm. Aprilia RSV 1000R / Tuono -08, Yammun R1 -07-08, K8 GSX-R 1000 ja muut kiloset kyykyt. Välillä mielessä pyörii jopa Speed Triple... Välillä alkaa jo ärsyttää tämä valinnan vaikeus niin että...  Kesän aikaa tulee kaikenlaista ajoa niin kiihdytyspäivistä pieneen reissailuunkin, tulevana kesänä ehkä myös radalle piipahtamaan.

Alkaa noi ajokelitki lähestymään niin vauhdilla että polte ois ajamaanki jo kova!  
062802moto_prv.gif
Niin että onko kukaan muu paininu saman ongelman kanssa?

juu viime kesänä oli sama homma. kun se vaihtokuume iskee, niin sille ei oo loppua kuin yhdellä tavalla
062802moto_prv.gif

Mulla tismalleen noi samat mopot vaihtoehtoina, tosin vähän vanhempina. Mutta hommasin loppujen lopuksi just sen minkä olin jo vuosia sitten ajatellut että en osta. Täytyy sanoa että en ole katunut ja oon tykännyt...triumph daytona 955i.

Kävin koeajelemassa noita vaihtoehtoja ja tinkaamassa. Aina niistä pieniä eroja löyty ajossa ja mieliala vaihtu just päivittäin kuin sulla. Sit oli joitain naarmuja tai myyjä ei tiennyt kunnolla, niin jäi kaupat tekemättä.
Mut sit kun se oikee löytyy, niin huomaat kyllä että ei muutu ajatukset seuraavaana päivänä ja tiedät että siinä se on.
ei muuta kuin tekemään listaa vaihtoehdoista ja puhelin käteen...

On paininut...kesän lopulla edellisen pärrän möin ja olen miettinyt mitä seuraavaksi ja todellakin mieli muuttuu koko ajan.
Välillä tekis kovasti mieli M1800R, tai Z1000 tai MT-01 tai B-kunkkua ym. ym. Eli siis kovasti laidasta laitaan. Muuten myös SV1000 katselin.

Night V-Rodi jää suosiolla koeajamatta ja ostamatta, koska en ole laittamassa n.20 000€ pyörään.

Jokuhan se olis valittava seuraavaksi, mutta kun ei vielä osaa päättää, pitänee käydä koeajoilla ja pohtia uudestaan sitten, kaikkia haluamia pyörä malleja en ole ajanut koskaan, jospa niistä ekaks aloittas.

Vaihtoa mietitty viime syksystä. Ajankohta vois olla heinä-elokuun vaihde, jos tuo oma rimpula pysyy A) pystyssä, B) menee kaupaksi ripeään silloin (hinnalla säädettävissä)

Alkuun oli vaihtoehtona vanhat rykköset ja ysisatanen firblade. Nyt tätä hommaa on haarukoitu 00-02 ysisataseen firebladeen talven aikana. Eivät ole hirmu kalliita ja ajoasento ei aivan niin hardcore kuin uusissa kyykyissä, vaikka käsittääkseni ovat ihan sporttipelejä.

Tällä hetkellä siis tällaiset sävelet. Katsotaan muuttuuko tilanne, vai kuopataanko jopa koko projekti.

Itse kiersin kevättalven aikana aika hemmetin monta pyörää osittain juuri valinnanvaikeuden vuoksi. Viimeksi minulla on ollut oma pyörä viitisen vuotta sitten. Budjettini oli melko tiukka, joten osan tarjokkaista karsiutui silkan kuluneisuutensa ja hoitamattomuutensa vuoksi pois.

Harkitsemieni ajokkien joukossa olivat mm. Suzuki RF 900, FZR 1000, ZZR 1100, GSX-R 1100, FJ 1200, XJ 900, CBR 1000 ja mitähän vielä.

FJ tuli valittua seuraavista syistä:

-Kyseinen yksilö on erittäin siisti
-Vaikka sille ei ole huoltokirjaa, myyjällä oli esittää huolelliset muistiinpanot viime vuosina tehdyistä huolloista, ja hän itse oli ostanut ajokin liikkeestä.
-Pyörä vastaa tarpeitani paremmin kuin nuo äärimmäiset kyykyt, sillä harvemmin tulee ajeltua kauhean kovin. Kyytiläinen minulla sen sijaan tulee olemaan useinkin, ja joskus mahdollisesti pieniä tavaramääriäkin.
-Hintaan kuuluu sivulaukut, joten saan omat ja kyytiläisen tavarat kulkemaan ilman selkäreppuja.
-Pyörä on kestävän ajokin maineessa - vaikka olen kyllä tietoinen, että edes FJ ei ole ikuinen.
-Ulkonäkö miellyttää minua - lienen muutenkin vähän 80-luvulle jämähtänyt esteettisissä seikoissa.

Mutta mutta... olin jo luovuttamassa ja ajattelin, että säästän lisää rahaa, josko lisäraha toisi vielä laajemmat valinnanmahdollisuudet. Nyt, kaupanteon jälkeen, arvelen että valinnanvara olisi vain vaikeuttanut tilannetta lisää.

Uskon siis, että pyöränvaihtohanke ei ole ihan pelkästään helppo juttu. Vaihtohankkeessa ehkä on se riemu, että jos mitään ei tule vaihdettua, on kuitenkin vanha ajokki yhä itsellä. Ja toisaalta, ainakin näiden vanhemman pään pyörien kanssa ei tee kovin huimia taloudellisia tappioita vaihtokaupoissa. Moottoripyöräilyn pääomakulut eivät tällöin siis synny kaluston arvon laskusta vaan sen huollosta.

Ehkä ennen pitkää muotoutuu prätkänvaihtopäivät, jossa ajokkeja voi vaihtaa päittäin tai pienellä välirahalla...  
biggrin.gif

Kyllä, sama ongelma... tänään tekee mieli SM990, eilen SD tai FZ1N, huomenna Speed Triple, R1, GSXR, Monster...
kaboom.gif

Toivottavasti nuo varakkaammat motoristit ostavat uutta tai tuovat uudehkoa kalustoa samaa tahtia kuin huonokuntoisimmat pelit poistuvat projektitalleihin tai purkuun. Valinnanvaraa lienee tällä hetkellä riittämiin kellä tahansa, joka pystyy sijoittamaan pyöräänsä edes pari, kolme tonnia... Pyörän pystyy vaihtamaan vaikka joka kevät toisenlaiseen ilman huimia välirahoja. Aika tosin näyttää, vieläkö noiden vanhempien kohtuullisesti ajokuntoisten ajokkien hinta painuu, vai jääkö se tuohon suunnilleen 2500 euron tasolle.

Mutta mikä auttaisi valinnanvaikeuteen? Ehkä tieto siitä, että jos tuntee valinneensa väärin, niin riittää kun pitää pyörän asiallisessa kunnossa. Joku muukin haluaa vaihtaa pyöränsä toisenlaiseen, ja makuja taas on monenlaisia.

Nonni! Nyt on suitsa myyty! Kuukauden verran tässä ois nyt aikaa keksiä tulevan kesän menopeli... vappuna viimestään on sarviin päästävä  
062802moto_prv.gif

Wappuna??

Siihen mennessä pitää ajaa 1000 km vähintään.

Tosin tuo takatalvi taitaa estää.

Juu, siis, ajokautta odotellessa....

buttrock.gif

Back