• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän tuonti Saksasta-projekti

Pyytäisin apua niiltä ihanilta ihmisiltä, jotka ovat tuoneet pyörän Saksasta ja joilla olis hetki aikaa auttaa minua. Varmaan tästä voisi olla iloa monelle muullekki joka pähkäilee samoja asioita.

Teen kouluun projektia jossa tuon kuvitteelisen moottoripyörän (Suzuki gsxr-1000 vm 2003) Saksasta. Työssä tulisi mahdollisimman yksityiskohtaisesti kertoa mitä kaikenmaailman papereita, missä järjestyksessä ja mitä ne maksavat. Miksi niitä kaikkia tarvitaan ja mihin. Siis koko helahoito paketti.
Oon saanu pään niin sekasi kaikenmaailman keskusteluja seuratessani, että parempi kysyä ihan näin suoraan kun kokemusta varmasti aika monella on.

Verot olen omasta mielestä kuitenki osannu laskea siihen, mutta viranomais instanssi on nyt hieman epäselvänä. Työssä on takoitus että menen lentäen saksaan ja ostan pyörän liikkeestä ja tuon ajamalla kotiin. Mutta mites se paperisota sitten....

Kiitos ja kumarrus etukäteen kaikille, jotka näkevät vaivaa tämän asian eteen. Asialla ei sinänsä ole kiire mutta aikaahan on enään viikko saada homma pakettiin.

Hei

Oman tarinani olen kirjoittanut nettiin:
Moottoripyörä Saksasta.

Minun tapauksessa myyjäliike hoiti byrokratian Saksan päässä, mutta ehkä sinua kiinnostavia kustannuksia olen tuonne vähän listannut.
Satutko muistamaan mikä noiden siirtokilpien saksankielinen nimike on?
Pitäisi alkaa järjestelemään auton ostoa ja tavoitteena olisi saada auto valmiiksi siirtokilvillä suoraan kentälle odottamaan. Pitäisi vaan saada myyjäpäälle selväksi mitkä lippulaput ja paperisodat sen pitäisi hoitaa.

Hiukka jo wanhempi henk.koht. kokemukseni aiheesta: Moottoripyörä Saksasta
cool.gif

Pyytäisin apua niiltä ihanilta ihmisiltä, jotka ovat tuoneet pyörän Saksasta ja joilla olis hetki aikaa auttaa minua. Varmaan tästä voisi olla iloa monelle muullekki joka pähkäilee samoja asioita.

Teen kouluun projektia jossa tuon kuvitteelisen moottoripyörän (Suzuki gsxr-1000 vm 2003) Saksasta. Työssä tulisi mahdollisimman yksityiskohtaisesti kertoa mitä kaikenmaailman papereita, missä järjestyksessä ja mitä ne maksavat. Miksi niitä kaikkia tarvitaan ja mihin. Siis koko helahoito paketti.
Oon saanu pään niin sekasi kaikenmaailman keskusteluja seuratessani, että parempi kysyä ihan näin suoraan kun kokemusta varmasti aika monella on.

Verot olen omasta mielestä kuitenki osannu laskea siihen, mutta viranomais instanssi on nyt hieman epäselvänä. Työssä on takoitus että menen lentäen saksaan ja ostan pyörän liikkeestä ja tuon ajamalla kotiin. Mutta mites se paperisota sitten....

Kiitos ja kumarrus etukäteen kaikille, jotka näkevät vaivaa tämän asian eteen. Asialla ei sinänsä ole kiire mutta aikaahan on enään viikko saada homma pakettiin.
Teet kouluun projektia aiheesta josta sinulla ei ole ollenkaan käytännön kokemusta?
Missä/mitä opiskelet?

Teet kouluun projektia aiheesta josta sinulla ei ole ollenkaan käytännön kokemusta?
Missä/mitä opiskelet?
Eikös ne koulut sitä varten ole, että siellä opiskellaan asioita, joita ehkä myöhemmässä elämässä käytännössä toteutetaan?  
biggrin.gif

Mutta asiaan, tuossa linkissä jotain asiaa: Linkki,josta oma kommenttini:

Viime keväänä rekisteröinti pikkukylä Freistadtissa sujui seuraavasti.
1. Lampsin rekisteröintitoimistoon pyörän paperit kädessä. Ystävällinen nainen selitti, että minulla pitää olla vakuutus ja neuvoi paikan.
2. Sadan metrin päässä oli nakkikioskin näköinen paikka, josta sai vakuutuksia ja kilpiä. Ostin vakuutuksen.
3. Takaisin rekisteröintitoimistoon. Kirjoittivat lapun, jolla saisin kilvet
4. Tässä vaiheessa ostin muistaakseni jostain automaatista jonkun kuitin, jota taisin tarvita kilpiä noutaessa.(?)
5. Rek. toimiston alakerrassa oli myös kilpipaja, jossa verkkaalleen liikkuva mies rullasi minulle kilvet.
6. Takaisin rek. toimistoon, jossa kilpeen liimattiin tarra.
7. Kilpi povitaskuun ja ajo takaisin myyjän luo, joka ruuvasi kilven paikalleen.

Sil vu plee! Muista sitten maksaa tyytyväisenä kolmenkymmenen vuoden päästä veroja, kun meitä eläkeläisiä vaivaistalossa hyysätään!

Hieman asiaa sivuten ja mahdollisesti avartaen.
Kun Saksasta ottaa punapäisen kilven, eli on vähintään kuukauden Saksan Green Gard voimassa (liikeennevakuutus!)
Eivät pakkomyy (tarrakilpiä tms.) Suomeen tultaessa, kunhan leimaavat paperit.....
Entäs sitten, kun kilven pvm. menee umpeen, mutta samalle kilvelle on otettu suomalainen liikennevakuutus, koska TULLIn ajolupa (3kk) on edelleen voimassa ja verotuspäätöstä ei ole tullut....
Tullista suoraan kysyttynä: "aja vaan ja rekisteröi, kun saat veropäätöksen"
Kyseessä oma tuonti omaan käyttöön  
062802moto_prv.gif

Vastaan itse itselleni: Ulkomaan kilvellä saa ajaa niin kauan kuin se myöntömaassakin olisi laillinen.
Eli punapäinen Saksan kilpi yleensä kuukauden (päässä olevaan pvm asti, pakko-ostettu liikennevakuutus voimassa).
Sen jälkeen on hankittava konttorilta 15 egee maksavat tarrakilvet, jos haluaa ajella verotuspäätöstä odotellen ja hoitaa koko rekisteröintisopan yhdellä kertaa, ilman erillisiä käyntejä. Edellytyksenä on voimassa oleva liikennevakuutus ja ovat voimassa maximissaan tullin myöntämän 3kk:n ajoluvan verran.
On sitten korkeampaa matematiikkaa, mikä on edullisinta, mutta kuukauden kilvellä ei ainakaan tule missään kiirettä ja maksuissa keltapäiseen 5vrk:n kilpeen ei ollut suurtakaan eroa Saksassa.
062802moto_prv.gif

Kannattaa muistaa että keltapäinen kilpi on voimassa vaan Saksassa, ei ajo-oikeutta/vakuutusta rajojen ulkopuolella.

Kiitos kaikille avusta. Vastauksena siihen mitä opiskelen kun aiheesta ei ole tietoakaan, niin vastaus on liiketaloutta ja kyseisen projektin aiheena oli käsitellä pyörän tuotiin liittyviä verokiemuroita jotka kyllä oli selvillä. Koska aiheessa sivuttiin myös tuontiin liittyviä käytännön asioita oli se juuri se asia johon varsinaisesti pyysin apua... mikäli asian oikein muistan.

Ja mitä asiaan tulee niin, kyllä koulussa ollaan siksi että opitaan uusia asioita. Se ei ole tyhmä joka kysyy, vaan se joka elää epätietoisuudessa loppuikänsä.

Onkos henkilöitä lähdössä hakemaan saksanmaalta mopoja ? Eli itselleni olisi sopiva laite kiikarissa, pitäisi vaan tietää, että "mitäs sitten"...

-O- sanoi:
Onkos henkilöitä lähdössä hakemaan saksanmaalta mopoja ? Eli itselleni olisi sopiva laite kiikarissa, pitäisi vaan tietää, että "mitäs sitten"...

Ei taida olla, "viimeinen juna meni pari vuotta sitten".

-O- sanoi:

Kyllä neuvoja varmaan saa täältäkin. Kannattaisi ehkä täsmentää hieman mitä neuvoja tarvitsisi. Jos asiasta ei ole lainkaan tietoa, sekin on hyvä mainita.
Yv:lläkin voi tavoitella.

Niin, liikkeet ehkä auttaa vientikipien saamisessa paikanpäällä. Joskus oli jonkinlaiset ohjeet mopon tuomiseksi, onko säännöt / asiat muuttuneet ? Tosin, jos ei ennen ole tuonut, niin onko sillä väliä.

Ajattelin Dortmundin liepeillä käväistä mopedin haussa, joten liikkeeseen viestiä ja kuvia pyytelien--kuinka nuo kilvet ja paperit ? Ajamalla kotiin siis meininki.

Jos mopon ostaa liikkeestä, se laittaa yleensä kaiken tarvittavan valmiiksi (paperit, kilven).
Todennäköisesti mopo pitää muuten maksaa ennakolta, jotta ryhtyvät hoitamaan paperiasioita. Jos aikoo maksaa ennakolta, euromaksulla (verkko)pankista ei mene kuluja. Tosin jollei liike ole joku tunnettu merkkiliike, kannattaa mennä paikan päälle katsastamaan mopo ennen ostopäätöksen tekoa. Saksassakin on kaikenkarvaisia jobbareita.

Liikkeelle pitää kertoa ennakkoon, että haluaako suomalaisen vakuutuksen vai paikallisen. Jos ottaa valmiiksi suomalaisen vakuutuksen (sen saa valmistenumeron ilmoittamalla), liike hankkii keltapäisen "siirtokilven". Jos sen sijaan ottaa paikallisen vakuutuksen, kilpi on punapäinen "ulosvientikilpi", johon kilven (=vakuutuksen) päättymispäivä on prässätty. Kumman ottaa on makuasia, kannattaa vertailla hintoja ja mitä vakuutus kattaa. Kasko kannattaa ottaa suomalaisesta vakuutusyhtiöstä - ainakin matkan ajaksi.

Jos taas aikoo hoitaa kaikki paperiasiat (Saksassa) itse, proseduuri menee tässä ketjussa aiemmin kuvatulla tavalla.
On hyvä varautua keskustelemaan Saksaksi. Kaikki viranomaiset tai muut asiakaspalvelijat eivät osaa Englantia.

Kannattaa pitää huolta, että kaikki tarvittavat paperit ovat mukana, ennen kuin lähtee ajelemaan. Jos siis vakuutus on otettu suomalaisesta yhtiöstä, siitä on syytä olla jonkinlainen todistus mukana, jos poliisi sattuu pysäyttämään matkan varrella.
Kuskillekin on hyvä olla matkavakuutus voimassa matkan ajan. Sitä ei koskaan tiedä mitä matkalla voi sattua. Vaikkei joutuisi liikenneonnettomuuteen, voi tapahtua jotain muuta ikävää ja silloin vakuutus on todella hyödyllinen.
Tankkauksia helpottaa, jos on Keski-Euroopassa käyvä polttoaineketjun luottokortti. Silloin ei aina tarvitse miettiä kuinka paljon käteistä sattuu olemaan lompakossa ja kun se loppuu, mistä sitä saa lisää. Käteisautomaateista nostaessa voi suomalaisella pankkikortillakin mennä aika suuret kulut.

Matkalla ei kannata pitää kiirettä. Mieluummin ajelee kaikessa rauhassa pienempiä teitä ja viettää matkalla useamman päivän. Majoittuminen Saksassa on yleensä edullisempaa kuin Suomessa, jollei käytä vain suurten ketjujen 4-5 tähden hotelleja. Saksassa on myös yleensä parempi palvelu kuin Suomessa.
Jos ajaa Tanskan ja Ruotsin kautta sielläkin voi olla mahdollisuuksia edulliseen, mutta hyvätasoiseen majoitukseen. Minusta tosin kummassakin on hintataso yliottaen niin korkea, että ajan yleensä nopeinta reittiä Saksan rajalta lauttarantaan, josta lähtee lautta Suomeen.

Suomeen tultaessa ei tarvitse käydä tullissa, jos on täyttänyt käyttöönottoilmoituksen ennakolta.
Tullin ohjeet
Ym sivuilla on muutenkin melko kattava luettelo tarvittavista toimenpiteistä ajoneuvoa tuotaessa.

Tässä saattoi tulla joutavaakin asiaa, mutta nämä ovat omia käytännön kokemuksia. Jos jokin jäi puuttumaan tai epäselväksi, ei muuta kuin kyselemään lisää.

Hain juuri auton Saksasta ja avustajana hommassa toimi hienosti Carbroker.fi:n Hannu Koivunen.
Kilpiä hakiessa vaadittiin passin lisäksi kotipaikkatodistus Suomesta, jolla todisti oman osoitteensa. Lisäksi tarvitsi jonkin paikallisen ihmepaperin, jossa samassa kunnassa asuva (käytännössä myyjä) vakuuttaa, että kilpiä ei käytetä vilpillisesti tjsp. Tämä paperi oli myyjäliikkeellekin uusi tuttavuus. Kilvet ovat henkilökohtaiset, joten liike ei voi niitä valmiiksi hankkia, vaan itse pitää olla paikanpäällä. 5 pv:n keltaiset saa runkonumerolla, punaisissa pitää kuulemma olla koko ajoneuvo mukana.
Virastojen aukioloajat voivat olla kummallisia. Omalla reissullani yksi (mutta ei ainoa) syy homman kaksipäiväiseksi venähtämiseen oli, että tulopäivänä toimisto sulkeutui klo 12. Tähän olin myös varautunut.

No nyt selkenee....käväisin omalla mopolla tänä keväänä jo Italia / itävalta / Tsekki yms. lenkuralla, muuten ei ole kummallista, paitsi sakemannin kieli ja kilpi- ynnä paperiasioiden hoito. Mutta eiköhän siellä jokainen ole ensikertalainen ostamassa silloin, kun on ensimmäistä kertaa..

Tarjonnassa Suomessa ei satu minun silmään olevaa mallia, joten pitää sellainen siis hakea.

Liikkeestä ajattelin hakea, nämähän ovat poissa kilvistä, mutta kaiketi katsastus pitää olla voimassa ?

Ytsför sanoi:
Hain juuri auton Saksasta ja avustajana hommassa toimi hienosti Carbroker.fi:n Hannu Koivunen.
Kilpiä hakiessa vaadittiin passin lisäksi kotipaikkatodistus Suomesta, jolla todisti oman osoitteensa. Lisäksi tarvitsi jonkin paikallisen ihmepaperin, jossa samassa kunnassa asuva (käytännössä myyjä) vakuuttaa, että kilpiä ei käytetä vilpillisesti tjsp. Tämä paperi oli myyjäliikkeellekin uusi tuttavuus. Kilvet ovat henkilökohtaiset, joten liike ei voi niitä valmiiksi hankkia, vaan itse pitää olla paikanpäällä. 5 pv:n keltaiset saa runkonumerolla, punaisissa pitää kuulemma olla koko ajoneuvo mukana.
Virastojen aukioloajat voivat olla kummallisia. Omalla reissullani yksi (mutta ei ainoa) syy homman kaksipäiväiseksi venähtämiseen oli, että tulopäivänä toimisto sulkeutui klo 12. Tähän olin myös varautunut.

Itse olin myös hakemassa kaverin kanssa hänelle autoa Berliinistä tuossa kuukausi takaperin. Auton etukäteen hankkinut jobbari kertoi taas meille, että keltaiset kilvet olisi voitu hoitaa etukäteenkin, mutta punaiset kilvet piti hoitaa henkilökohtaisesti. Me tarvittiin juuri ne punaiset kilvet, kun ajettiin 8 päivää Saksaa ympäri. Kyseinen toimisto olisi myös mennyt kiinni klo 12, mutta meille oli jobbari saanut erikseen varattua henkilökohtaisen ajan klo 13.30, joten homma hoitui tulopäivänä. Auto oli myös koko ajan muutaman kymmenen kilometrin päässä, mutta kilvet saatiin silti kainaloon.

Joillekkin voi tulla yllätyksenä, että Saksa ei olekaan Saksa.
Vaan kuudestatoista osavaltiosta muodostunut liittoutuma.
Ja voipi jopa olla että samalla postinumeroalueella, mutta eri kaupungeissa ollaan täysin eri mieltä siitä mitkä kilvet tai vakuutukset ajoneuvossa pitää olla kun se haetaan ajamalla Suomeen.

Joskus voi olla edullisempaa, että joku tuttu tai hyvässä maineessa oleva jobbari käy tarkistamassa että pyörä vastaa sitä mitä ilmoiltuksessa lukee. Ja sitten se kotiutetaan kuljetusliikkeen avulla rahtina. Tai lähtee itse pakulla hakemaan mopon jos ei ole ketään jonka voi laittaa pyörän tarkistamaan.

Pakulla kun hakee niin saa bonuksena aika hyvän satsin juomaa Cittimarketista tai Berneriltä.

Back