• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän tuonti saksasta/muualta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli tuo saksasta uittaminen on kovasti alkanut kiinnostamaan allekirjoittanutta. Vaan kun ei tarkalleen ottaen ole täysin tietoinen miten tuo homma toimii. Jos joku viitsisi kertoa mitä tarkalleen ottaen pitää ottaa huomioon uitettua pyörää hankittaessa.

Edit: vähän sähläilyä ensialkuun

edit2: ja krojotusvireitä

Riippuu vähän, oletko hankkimassa pyörää liikkeestä vai yksityiseltä, aiotko hakea pyörän itse,...?

Millaista pyörää olet hakemassa? Nykyään alkaa Suomessakin olemaan tarjontaa niin paljon, ettei välttämättä kannata alkaa näkemään vaivaa pyörän haun kanssa.

Jos kuitenkin päätät tuoda prätkän Saksasta, helpoimmalla pääset käyttämällä välittäjää...

Ensin mietit, minkä pyörän haluat.Siinä on apuna, kun käyt katselemassa Mobile.de:stä pyörät ja hinnat...sen jälkeen otat yhteyttä hyvään välittäjään. Esim Graulin.com ja pyydät väliittäjältä, että etsii sinulle sen valitsemasi merkin...voit joko antaa suoraan jonkun löytämäsi pyörän tai pyytää, että välittäjä etsii...hän soittaa sinulle, kun on löytänyt lupaavan pyörän ja kysyy ostetaanko?Sinä päätät, ja jos pyörä oli sellainen kuin ajattelit, hän laittaa sen joko laivalla tulemaan tai sinä menet hakemaan sen...jolloin sovitte jatkosta...pian pyörä on sinulla Suomessa, jolloin viet sen katsastukseen ja sieltä menet tulliin papereiden kanssa ja maksat verot..katsastusasema antaa sinulle kilvet ja pyörä on valmis ajoon...Hyvä välittäjä on kullan arvoinen ja hoitaa paperit Saksan päässä, samoin takaa, että pyörä on sitä mitä hän sanoo..Välittäjä perii 500 e ja kilometrikorvauksen..Laivarahti maksaa 200 E Etelä-Suomeen ja 250 pohjoiseen

Toivottavasti päiväkirjastani on edes jotain hyötyä
blush.gif
Niin ja Grauliniahan se minäkin käytin - SUOSITTELEN!
thumbs-up.gif

a) ensin mietit minkä pyörän tuot, eri vaihtoehtoja, vuosimallit jne, sekä lasket budjetin, budjetissa kannattaa huomioida nuo välittäjän palkkiot tai omat hakumatkan kulut.

b) laske ennakkoon autoveron määrä, itse olen käyttänyt motopalstan keskimääräisiä hintoja vastaavalle pyörälle, sekä hinnat jos tulli arvioi alakanttiin tai yläkanttiin, näin olen saanut n. +- 250,- tarkkuudella verot laskettua.. tähän asti mitä olen laskenut omista tai kavereiden pyöristä, aina on tohon haarukkaan verot osuneet. Ynnäät kannattaako pyörän tuonti edes, vai saako suomesta tingittyä liikkeestä/yksityiseltä samaan hintaan...

c) Lähetät välittäjälle toivomuksia pyöristä/ lähettelet itse kyselyjä eurooppaan myyjille. Kannattaa huomioida että itse törmäsin saksalaisten kanssa tälläiseen ilmiöön.. mobile.de:n halvimmat pyörät olivat järjestäen viallisia, vaikka asiaa ei myynti-ilmossa mainittukkaan.. kunnossa olevia/sellaisia joita kannattaa tuoda löytyi useimmiten samanlaisten pyörien keskipyyntien kohdalta, eli älä laske pelkästään niiden halvimpien mukaan tuonnin kannattavuutta!! Lisäksi saksassa välimatkat ovat yllättäen pitkiä, "halpa" ei olekkaan halpa jos sen joutuu hakemaan etelä-saksasta satojen kilometrien päästä, jolloin hakureissusta tulee saksan sisälläkin helposti monen päivän reissu.. Itse suosittelen välittäjän käyttämistä esmes graulinin jota tuossa aiemmin kehuttiin.

d) ostaessa kannattaa myös tarkistaa vaihdetut osat.. ikävä yllätys voi odottaa katsastuksessa jos putki on vaihdettu ei hyväksyttyyn (ei e-merkittyyn) ja joudut ostamaan uuden putken katsastusta varten. sama juttu valoissa ja vilkuissa.

e) Ostat pyörän ja tuot/rahtifirma tuo sen suomeen. Tärkeimmät paperit ovat: alkup.rekisteriote, kauppakirja ja vaatimuksenmukaisuustodistus (tuv-todistus) -90 ja uudemmilta pyöriltä. Mikäli haet tullilta 3kk kilpiä tarvitset myös maahantulotodistuksen, koska kilvet pitää hakea viikon sisällä maahantuonnista, todistukseksi kelpaa rahtifirman lähete tai lauttalippu jossa maininta pyörästä.

f) kävelet tulliin papereiden kanssa, haet 3kk kilvet, jätät veroilmoituksen (voi jättää myöhemminkin) ja saat maksua vastaan noi tarrakilvet pyörään.

g) viet pyörän katsastukseen, ennen katsastusta kannattaa tarkistaa että pyörässä ovat nuo yllämainitut valot, vilkut, putket e-hyväksyttyjä, sekä se että kaikki toimii (jarrut yms.) ongelmitta. Itse suosittelen pk-seudulla Herttoniemen autokatsastusta, 50% edullisempi kuin "valtiollinen" tarkistavat pyörän tarkkaan mutta asiallisesti, eivätkä nipota turhasta.

h) saat lopullisen autoveropäätöksen tullista (kestää 1-3kk papereiden jätöstä), käyt maksamassa sen 14vrk:den sisällä päätöksen tulosta.

ö) Käyt hakemassa lopulliset kilvet ja rekisteriotteen katsastuskonttorilta tullin papereita vastaan.

h-ä kohdat voi joku lisäillä, jos olennaista tietoa puuttui...

Jep, luettu on ja kaiken kukkuraksi yksi tämän kipinän aloittajista. Että kiitos vaan kovasti, vielä viime vuonna suomimopot riitti vallan mainiosti.  
crazy.gif

Mutta niin. Ilmaisin itseäni taas kovin epäselvästi, kuten monesti aiemminkin. Tarkoitus siis olisi, että änkeäisi itse sinne Saksaan ihmettelemään. Samaan helahoitoon yhdistäisi sitten myöskin lomailun ja päristelisi ympäri saksaa juuri hankitulla mopolla. Loman päätteeksi ajaisi sitten pyörän kotosuomeen.Vaan onko moinen mahdollista?

Suomea varten ilmeisesti vaaditaan kasoittain A4-roskaa ja saksan päässäkin jotain pitää ilmeisesti tehdä. Oma saksan kielen taitoni on hieman öh... "ruosteessa" ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, eivät paikallisten virastoiden työntekijät oikein hallitse tuota lontoon murretta.

Mitä sitten kun ollaan suomessa. Tulliin ilmoitus mopon saapumisesta? Katsastuskonttorille asianmukaiset paperit kainalossa? Kuinka nopeasti pyörän saa ajoon maahantuonnin jälkeen? Verokäsittely kestää about x viikkoa? Maksetaanko verot heti, vai vasta viidestoista päivä?

Noihin kysymyksiin kun saisi näin ensialkuun vastaukset, niin olisi hieman helpompaa lähteä liikeelle.

Kiitos ja kumarrus tietäjille  
bowdown.gif

edit: puuhis näköjään jo vastailikin kattavan oloisesti, sillä aikaa kun riipustelin.

Lisäillään sitte, kun toi kaima sitä pyysi
biggrin.gif

i) lomailu ja ajelu onnistuu, kustannukset ei mahdottomia ole ja tilapäiskilpiä saa noin 2 viikosta 6 kuukauteen, sisältäen vakuutukset yms.

j) Suomessa noilla siirtokilvillä et saa ajaa, vaikka vakuutukset yms. oliskin voimassa..eli kun rajalle saavut, niin suoraan tulliin

Eiköhän noilla jo yhden mopon hae, tai vaikka useemmankin
tounge.gif

Eikös se pyörä pidä poistaa sen maan rekisteristä mistä on hakemassa ennenku pistää sen laivaan/konttiin ja tuo tänne suomeen?

Eikös se pyörä pidä poistaa sen maan rekisteristä mistä on hakemassa ennenku pistää sen laivaan/konttiin ja tuo tänne suomeen?
Itse asiassa ajoneuvo täytyy poistaa rekisteristä ennen kauppojen tekoa. Jos pyörän aikoo ajella Suomeen, täytyy hankkia siirtokilvet jotka sisältävät liikennevakuutuksen.

Näin ainakin Saksassa.

Siirtokilvillä saa ajaa kaikkialla muualla EU:ssa paitsi Suomessa!!! Valtio tahtoo taas osansa ja myy kilvet sekä vakuutuksen, että voit ajella rajalta/laivasta kotia.

Saksaan pääsee pyöränhakuun lentäen neljälläsadalla (sis laivamatkan takaisin ja pyörän rahdin) ja valikoimaa riittää.
buttrock.gif
Parasta tässä kuitenkin on se, että tällein voi ajokauden jo aloittaa. Lappeenrannassa on vielä osa teistä jäässä ja muutama sata kilometriä autobaanaa lämmittäisi mieltä mukavasti.

Siirtokilvillä saa ajaa kaikkialla muualla EU:ssa paitsi Suomessa!!! Valtio tahtoo taas osansa ja myy kilvet sekä vakuutuksen, että voit ajella rajalta/laivasta kotia.
Olen menossa Saksaa käymään muissa merkeissä - lentoliput on jo. Ajattelin poiketa myös paikallisessa pyöräkaupassa. Tarvitseeko täällä Suomessa valmistella asiaa mitenkään, jos tulee heräteostos? Mitenkäs toimitaan, jos tuon pyörän itse ajamalla?
Eli meneekö näin:
- Löydän kivan mopon.
- Pyydän vastaavuustodistuksen (mikä se on saksaksi?).
- Pyydän siirtokilvet - saako ne liikkeestä?
- Maksan mopon.
- Saan kauppakirja ja rekisteriotteen.
- Ajelen Rostockiin.  
sport05.gif

- Ostan lauttalipun Rostock - Hanko mopo+minä
- Ajan pyörän sisään. Missäs välissä ne siirtokilvet poistetaan, vai onko ne jotkin tarrat, jotka voi jättää?
- Lautan rahtaajat sitoo mopon kiinni.
- Lautta saapuu illalla klo 19:00 Hankoon.
- Hangossa ajan tulliin.
- Esitän kauppakirja, rekisteriotteen ja vastaavuustodistuksen?
 Pitääkö siinä heti maksaa jotain, vai tuleeko lasku perässä?
- Saan tullista 3kk siirtokilvet - vai mistä ne saadaan? Millaiset siirtokilvet sitä kannattaa ottaa? Tarkoitus olisi päästä katkottomasti ajelemaan.
- Missä välissä pyörään otetaan vakuutukset?
- Ajan kotiin.
sport05.gif

- Ajan katsatuskonttorille.
- Annan dokumentit ja katsastan pyörän.
- Täytetäänkö tullissa ja katsastuskonttorissa kaikki tarpeelliset kupongit, vai pitääkö tietää vielä jotain?
- Koska pyörä on lopullisesti kilvissä?
- Onko tämä näin yksinkertaista?

Jos lauttaan ei pääse, ja päätänkin ajella Juutinsalmen sillan kautta Tukholmaan, niin käykö nuo siirtokilvet ihan vaan senkun ajelen Tukholman satamaan?

sanoi:
- Pyydän siirtokilvet - saako ne liikkeestä?
Et saa liikkeestä vaan saksassa on byröö josta ne saa, liikkeessä neuvotaan kyllä miten hoidetaan/ voi tinkiä että liike homma kilvet, maksaa muistaakseni n. satasen sis. vakuutuksen.
sanoi:
Missäs välissä ne siirtokilvet poistetaan, vai onko ne jotkin tarrat, jotka voi jättää?
Siirtokilvet saat poistaa kun tulet suomen puolelle ja saat tullista sen 3kk tarran.

sanoi:
Esitän kauppakirja, rekisteriotteen ja vastaavuustodistuksen?
Pitääkö siinä heti maksaa jotain, vai tuleeko lasku perässä?
no tulli ei kysele vaatimuksenmukaisuustodistusta, maksat tulliin kilpien hinnan (oliskohan parikyt euroa) ja he lähettävät paperit sun omaan vak. yhtiöön.
sanoi:
- Missä välissä pyörään otetaan vakuutukset?
kts. yllä oleva vastaus. Parin päivän päästä kannattaa mennä yhtiöön selvittämään että tullin paperit tulleet perille ja hoitaa bonusten siirto yms. jos tarvitsee

Kun olet tullut kotiin aja katsastuskonttorille, katsasta pyörä ja papereiden kanssa tulliin jossa täytät lopullisen autoverohakemuksen. Tullista tulee päätös veron määrästä jonka jälkeen maksat verot, käyt hakemassa dokumentit tullista maksulappua vastaan ja menet katsastuskonttorilta hakemaan lopulliset kilvet.

sanoi:
Jos lauttaan ei pääse, ja päätänkin ajella Juutinsalmen sillan kautta Tukholmaan, niin käykö nuo siirtokilvet ihan vaan senkun ajelen Tukholman satamaan?
Käy, saksan siirtokilvet käy kaikissa muissa maissa paitsi suomessa.. suomi rikkoo asiassa törkeästi eu-lakeja, mutta ei suostu muuttamaan asiaa.

Hienoa! Tänks!
Tämähän alkaa vaikuttaa ihan selkeältä.  
idea3.gif

Ja kuume senkun nousee....

Me käytimme suomalaista välittäjää, hakee työkseen pyöriä Saksasta. Saatiin just sitä mitä meille luvattiinkin ja hoiti kaikki tylsät paperihommatkin. Ja toi pyörän kotipihalle asti. Voimme suositella jos jotakuta kiinnostaa.....
smile_org.gif

Back