• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä aloittavalle pariskunnalle 160+180cm?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mikä voisi olla hyvä pyörä aloittavalle pariskunnalle 160+180cm?  
062802moto_prv.gif

Olemme autokoulussa hankkimassa ajotaitoa ja ikää on päälle 30.
Vaimo meinasi että pärjäisi vaikka 125CBR:llä mutta olemme katselleet alustavasti Suzuki GSX750F mallia. Siinä on istuin kohtuu alhaalla ja ohjaus vaikuttaisi olevan tarpeeksi ylhäällä. Paino arveluttaa. Tehoa on vähintäänkin riittävästi, kaikkea ei tosin tarvitse käyttää. Vääntö helpottanee liikkeelle lähtöjä.
Kahdestaankin tällä menee varmasti hienosti sitten kun kokemusta karttuu. Mutta onkohan tuo liian suuri aloittelijalle?
thumbs-up.gif

Varmaan sopiva kakspäällä ajoon, ei hyökkää(no muutaman viikon varmaan tuntuu et hyökkää) liikoja. Iso fillari ja jaksaa kantaa 2. Kaasun käytöstähän se se on kiinni ja maltista. Kannattaa sen kortin jälkeen käyda viel EAK-kurssi, tulee varmuutta ja tietoa...siis teoriassa. Järki mukana, niin mukava harrastus...

NM yksin ajeleva, vaimo ei tuu kyytiin...
tounge.gif

Kyllähän isompi on mukavampi 2 päällä ajoon ja ei siitä isommasta tehoreservistä nyt haittaakaan ole korvien välistähän se on kiinni. Vääntö on kuitenkin mukavampi kuin kiljuttaa rajoittajalla normaali ajossa...

Itse 160 senttiä lyhyt ja hyvin ollaan tuommoisen suitzan kanssa pärjätty. Toki pitää vähän miettiä mihin jättää parkkiin jne, mutta yllättävän hyvin miekin saan mokomaa taluteltua ja siirreltyä jos on tarvis, ainakin tasamaalla.  
lookaround_orig.gif
Ja tuskin se itsekseen mihinkään hyökkää, eiköhän se kaasukahvan liike ole kuskista kiinni.

Edit: Ja kyllä veljetkin joilla molemmilla pituutta 180 sentin tietämissä ihan ongelmitta ko. pyörää tarvittaessa komentaa. Ajoasento siis ihan passeli. Kaksipäällä ajelusta en osaa sanoa kun en ketään kyydittele enkä ole itse kyytiläisen paikalla tuossa edes ollut, mutta ei siinä kait missään mahdottoman epämukavassa asennossa joudu kykkimään.

Tuskin se paino on se ongelma, jos jalat saa kohtuudella maahan. Varmasti ihan passeli valinta yksin ja kaksin ajeluun.

niin nääs kun mulla on 600f ja olen 190 ja toi on oikeestaan pieni, runko on vissiin samaa maata 750 mallissa, joskus muinoin omistin -84 ef750:n ja vähän samanlailla pieni oli.
riittää maltilliseen ajoon, mutta ei enempään,..tiiätte kai?
kun ei oikeen osu polkimet ajoasentoon jne...
mutta jos kuski on 180 ja liiottelee vähän, kuten ite olen kai oikeesti 191, niin sehän on jo aika paljon eroo.kokkeilemalla huolella siitä selviää. :jpstyle:niinku muka jossain sais tuntikausia kokeilla
062802jumpie_prv.gif

Mikä voisi olla hyvä pyörä aloittavalle pariskunnalle 160+180cm?
062802moto_prv.gif

Olemme autokoulussa hankkimassa ajotaitoa ja ikää on päälle 30.
Vaimo meinasi että pärjäisi vaikka 125CBR:llä mutta olemme katselleet alustavasti Suzuki GSX750F mallia. Siinä on istuin kohtuu alhaalla ja ohjaus vaikuttaisi olevan tarpeeksi ylhäällä. Paino arveluttaa. Tehoa on vähintäänkin riittävästi, kaikkea ei tosin tarvitse käyttää. Vääntö helpottanee liikkeelle lähtöjä.
Kahdestaankin tällä menee varmasti hienosti sitten kun kokemusta karttuu. Mutta onkohan tuo liian suuri aloittelijalle?
thumbs-up.gif
Jos tuossa on vaihtoehdot niin ilman muuta 750F, piikkinen taitaa olla aika vaarallinen kahden aikuisen matkustaa....lähinnä sen alitehoisuuden takia.
Äffä kuulunee tuon 750 luokan kestävimpiin pyöriin.

Mielestäni toi 750f ei ole parhaita aloitteijalle.
-Painava lahna
-Tanko kaukana kuskista, hankala hitaassa ajossa
+Matala istuin
+halpoja

Jos sen pitää olla katettu kyykkymäinen, mielestäni parempia

yzf600thundercat on kevyt ja suht matala (kysy dj jassulta)gsx-r 600 on kevyt ja suht matala, cbr600f vähän painavampi mutta suht. matala istuinkorkeus.

Ilman muuta parhaat:

Honda hornet 600
+halpa
+tehokas(uudet)
+aika kevyt
+ajoasento lyhyelle
-vähän ruma
-Katettuna tosi ruma

Yamaha fazer
+tehokas
+kevyt
+ajoasento lyhyelle
-vanhat rumia
-moottorin akkinäinen luonne

zzr600 museovehkeen joka on painava rotisko, voit unohtaa.
(oma pyörä)

Ja kaikki jutut eiitä ettei 600 voi suomessa kyyditä voi unohtaa. Ei mun tartte kaks päällä 100 alueella kutoselta pienentää ohituksessa eikä ylämäessä. se on matkustajalle ikävää jos aina kiskotaan kun piru kypärästä

Erittäin hyvä jokapaikan pyörä ja erittäin luotettava myös olisi håntan VFR750. Sillä menee kaksi ihmistä ja matkakuormakin ainakin Saksaan ja takaisin. Kaikin puolin hyvä pyörä oli peruskäyttöön. Radalla raapii tapit maata, mutta kaudulla pärjää tehon ja varsinkin V4-moottorin alaväännön avulla oikein hyvin. Äänetkin ja ulkonäkö on melko kohdallaan VFR:ssä. Vähän vanhempia saa alle 4k€ ja jos ovat huollettuja ovat ihan toimivia pelejä. Ei sitten harmita se paikaltaan kaataminen niin paljon, kun ei ihan uusi pyörä ole. VRF soveltuu kaikenlaiseen ajoon hyvin ja sillä kun pari kesää/kesän harjoittelee tietänee millaisen pyörän haluaa seuraavaksi.

kannataa ottaa lukuun mukaan ehdottomasti myös 1100xx honda itsellä oli sellainen ekana pyörä ja olin tosi tyytyväinen... tosi hyvä olla kyydissä hyvän penkin ansiosta...

Mulla (193cm) Honda cbf600s ekana pyöränä ja ajoasento todella mukava... Penkkiä, tankoa ja pleksiä saa saadettyä eri korkeuksille.

Tollasella tullut "köröteltyä" nyt 12tkm ja vaimokin (160cm) tullut mukavasti tarakalla... Tehoa on ollut ihan riittävästi

Kannattaa käydä istumassa ja ajelemassa niitä pyöriä...

minäkin annan ääneni hondalle, siis 750 vfr:lle, vaikka suzukia itse ajankin. Kawasakin er-5 on myös oiva pyörä aloitella, ajavat sillä kaksi päällä hirmuisia reissujakin. Mulla oli ensi pyöränä tuollainen 750 gpz kawasaki vm. -84 ja meni yksin ja kaksin ajaessa ihan ok. ja halvalla tuollaisen saisi. En suosittele ekä pyöräksi esim. omaani Suzuki Bandit 1200 S. On parempi harjoitella jollain pienemmällä ja hakea sitä ajovarmuutta. Toiseksi pyöräksi ja yleispyöräksi yksin ja kaksin, reissuun ja kaupunkicruisailuun ilaman muuta Bandit.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

tutulla tollane gsx750f ja hyvä matkaajeluun. Hyvä penkki ku kyydissäoleva ei oo niin "ylhäällä". Kaveri silla parit kerrat käyny nordkapissa ja kuulemma hyvä ajella. Sitä itte suosittelisin

Mielestäni toi 750f ei ole parhaita aloitteijalle.
-Painava lahna
-Tanko kaukana kuskista, hankala hitaassa ajossa
+Matala istuin
+halpoja

Jos sen pitää olla katettu kyykkymäinen, mielestäni parempia

yzf600thundercat on kevyt ja suht matala (kysy dj jassulta)gsx-r 600 on kevyt ja suht matala, cbr600f vähän painavampi mutta suht. matala istuinkorkeus.

Ilman muuta parhaat:

Honda hornet 600
+halpa
+tehokas(uudet)
+aika kevyt
+ajoasento lyhyelle
-vähän ruma
-Katettuna tosi ruma

Yamaha fazer
+tehokas
+kevyt
+ajoasento lyhyelle
-vanhat rumia
-moottorin akkinäinen luonne

zzr600 museovehkeen joka on painava rotisko, voit unohtaa.
(oma pyörä)

Ja kaikki jutut eiitä ettei 600 voi suomessa kyyditä voi unohtaa. Ei mun tartte kaks päällä 100 alueella kutoselta pienentää ohituksessa eikä ylämäessä. se on matkustajalle ikävää jos aina kiskotaan kun piru kypärästä
Totta turiset !
biggrin.gif

Vaihtoehtona voisi olla myös suizan sv.....en tosin tiedä millainen on kakspäällä.

Paras tietty on jos saatte eri pyöriä pienille koeajolenkeille ja jos tutut osaavat suositella jotakin.
Lyhyt koeajo ei tosin kerro koko totuutta asennoista yms.

Suzuki sv on ainakin helppo pyörä aloittaa harrastus. V kone on mukava ja vääntävä kone ajaa. Kaksi päällä ajaa, mutta ei varmaan mukavin pitkille matkoille. Matala pyörä lyhyemmällekin kuskille. Ja toimii hyvin 180 cm pitkälläkin.

Hayabusa! 2-päällä ihan järkyttävän hieno peli ajaa, tarpeeksi "jerkkua", eikä tee sitten heti mieli vaihtaa suurempaan!
033102bebe_1_prv.gif

Back