• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peilien poistaminen/teippaaminen pyörästä...

Muistetaanhan meidän kaikkien turvallisuuden takaamiseksi poistaa tai teipata peilit kun mennään radalle. On todella vaarallista alkaa radalla katselemaan, että kuka tulee ohi ja mistä tulee. On ohittajan vastuulla mistä tulee, ja kyllä nopeammat aina turvallisen paikan löytää.

Onkos jossain jotain tapahtunut kun tällainen informaatiopläjäys tuli mieleen laittaa..?

Eikös tuo ole kaikilla ratapäivillä edellytetty toimenpide. Pitäähän ne teipata jo ratasääntöjenkin perusteella ettei lasinsirpaleita päädy radan pintaan lippojen sattuessa.

Onkos jossain jotain tapahtunut kun tällainen informaatiopläjäys tuli mieleen laittaa..?

Eikös tuo ole kaikilla ratapäivillä edellytetty toimenpide. Pitäähän ne teipata jo ratasääntöjenkin perusteella ettei lasinsirpaleita päädy radan pintaan lippojen sattuessa.
Ei oo mitään mun tietääkseni sattunut(paitsi läheltäpititilanteita)! Ratapäivillähän tämä on edellytys, että pääsee radalle. Kun radalla on vapaa harjoittelu-vuoroja, niin kukaan ei valvo tätä, vaan se jää jokaisen omalle vastuulle.

Ajattelin vaan muistuttaa kaikkia asiasta.
smile_org.gif

Itsellä on hieman erilainen näkemys tähän peili -asiaan... Pääosin olen teippaillut/poistanut peilit ennen radalle menoa, mutta muutaman kerran on jäänyt myös tekemättä ( ei erityisesti vaadittu järjestäjien taholta ). Nimittäin jos radalla keskittyy mutkatekniikan hiomiseen "normaaleilla" vauhdeilla, ei siis polvi maassa -systeemillä niin ei ole mikään erityisen vaarallinen toimenpide vilkaista suoralla peiliin takamaaston tilanteen kontrolloimiseksi. Joillakin radoilla kuten Ahvenistolla voi perälenkin hitaissa mutkissa jopa nähdä muutenkin takanatulijat! Itse en ainakaan kauheasti luota niihin ohittajiin, muutaman kerran olen saanut "nopeamman kilokyykkykuskin" suoraan omalle ajolinjalle, kun kaverin luonto/taito pettää ohituksen jälkeisessä mutkassa jatkaa sitä kovempaa vauhtia
nixweiss.gif
.
Itse en ainakaan niin limiitillä aja, että huomio pitäisi olla 100%:sti omissa touhuissa, mutta niinpä olenkin siellä radalla tientukkona opettelemassa tieliikenteeseen sovellettavaa ajotekniikkaa
wink.gif

Moni ensikertalainen on kertonut juuri odottamatta ohi suhattavien pyörien olevan pelottavin homma koko rata-ajelussa, säikäyttää kuulemma jatkuvasti. Sitten tuo porukka köröttelee säikkynä pitkin pientareita eikä opi mitään... Eikä tule toista kertaa, ehkä sitä joku toivookin?

Itsellä on hieman erilainen näkemys tähän peili -asiaan... Pääosin olen teippaillut/poistanut peilit ennen radalle menoa, mutta muutaman kerran on jäänyt myös tekemättä ( ei erityisesti vaadittu järjestäjien taholta ). Nimittäin jos radalla keskittyy mutkatekniikan hiomiseen "normaaleilla" vauhdeilla, ei siis polvi maassa -systeemillä niin ei ole mikään erityisen vaarallinen toimenpide vilkaista suoralla peiliin takamaaston tilanteen kontrolloimiseksi. Joillakin radoilla kuten Ahvenistolla voi perälenkin hitaissa mutkissa jopa nähdä muutenkin takanatulijat! Itse en ainakaan kauheasti luota niihin ohittajiin, muutaman kerran olen saanut "nopeamman kilokyykkykuskin" suoraan omalle ajolinjalle, kun kaverin luonto/taito pettää ohituksen jälkeisessä mutkassa jatkaa sitä kovempaa vauhtia  
nixweiss.gif
.
Itse en ainakaan niin limiitillä aja, että huomio pitäisi olla 100%:sti omissa touhuissa, mutta niinpä olenkin siellä radalla tientukkona opettelemassa tieliikenteeseen sovellettavaa ajotekniikkaa  
wink.gif

Moni ensikertalainen on kertonut juuri odottamatta ohi suhattavien pyörien olevan pelottavin homma koko rata-ajelussa, säikäyttää kuulemma jatkuvasti. Sitten tuo porukka köröttelee säikkynä pitkin pientareita eikä opi mitään... Eikä tule toista kertaa, ehkä sitä joku toivookin?
Itse olin ekaa kertaa radalla vuosi sitten, muutenkin täysin vasta-alkavana motoristina. Kun näin peilistä vauhdilla lähestyvän pyörän, yritin sopivissa paikoissa tehdä tilaa tai hidastaa ohituksen helpottamiseksi. Hetken päästä yksi vetäjistä viittoili minut sivuun ja tiedusteli ongelmieni laatua
smile_org.gif
. Sen jälkeen peilit on teipattu tiiviisti!

Comsi comsa, viime kesänä tuli jonnin verran roikuttua useampia kierroksia isompien mopojen perässä, kun suorilla karkasivat, mutta mutkissa köröteltiin eikä mutkissa saa/ole järkeä ohittaa. Mutta muuten hyvä että teipataan peilit, että keskitytään omaan ajamiseen.

... siltikin muistetaan välillä vilkaista taakse, että josko siellä olisi ohi pyrkiviä. Tai ei vedetä niillä Rykkösillä suoria läpät auki, jos ei mutkissa uskalleta ajaa.
wink.gif

... siltikin muistetaan välillä vilkaista taakse, että josko siellä olisi ohi pyrkiviä. Tai ei vedetä niillä Rykkösillä suoria läpät auki, jos ei mutkissa uskalleta ajaa.
wink.gif
Saattaa helposti tulla sellanen meininki että prkl.. rutistan vähän lujempaa ettei kaveri tuu ohi.. Mutta niinkun liikenteessäkin, on hyvä olla tietoinen siitä mitä takana tapahtuu, mutta ei anna sen kuitenkaan vaikuttaa omaan ajoon.

..ratasääntö numero Uno.....takaa tulija väistää......toinen tai kolmas tai mikä vaan...lasinsirut perseessä on ikävää....

...mitä kukaan tekee peileillä radalla, ei siellä kotilot tuu valoissa perseeseesn....?

Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät ole radalla harjoittelemassa tieliikennettä varten, vaan kilpailuja. Silloin tarvitsee ajaa lähellä limiittiä... ja takaa tuleva väistää!

Niin, ja radalla itse asiassa mukava "roikkua" jonkun peesissä, katsella siitä linjaa ja verrata omaan. Eli vaikka jossain tilanteessa huomaisi että siellä takana on joku mopo, ei se välttämättä halua ohitse.

Kunhan muistaa ettei nyt jokaisella suoralla tarvitse ajaa kaasu pohjassa. Kyllä siinä nopeampaa menevät kerkeävät ohitse.

Edellisestä pyörästä poistin peilit Ahvenistolla ja ne olikin sitten ainoat mitä mulle talliin jäi....muistoksi

Reiska_SB

Kyllä sinne peiliin ehtii vilkaista vaikka päästelis omilla limiiteillänkin. helposti ja hyvin. Itsekin ihmettelen sääntöä
nixweiss.gif
Liekkö sitten useita läheltäpiti tilanteita, tiedä häntä. Itsellä kuitenkin turvallisempi tunne kun näkee mitä sieltä on tulossa. Itse lähinnä vituttaa nuo nopeammat persiissä roikkujat. Siinä mitään hitaammalta opi ja itseltä ainakin menee pasmat seksisin kun joku roikkuu kierros toisensa perään persiissä, vaikka on "tarjottu" ohitus mestaa reilusti hiljentämällä. No onneksi niistä pääsee piipahtamalla varikolle.

Kyllä mun suoritusta ainakin häiritsee jos jää peilit kiinni. Tulee pälyiltyä että onko nopeempia perssiissä ja sen takia ajeltua päin honkia. Eli peilit pois vaan heti kun pääsee radalle. Mopokin näyttää paremmalta ilman peilejä
tounge.gif

Kyllähän siinä oppii kun ajelee toisen perässä, vaikka olisikin hitaampi. Pääsee katseleen muiden käyttämiä ajolinjoja ja kokeileen mitenkä niitä voisi soveltaa omaan ajoon. Kyllä ne nopeemmat tulee ohi, sitten kun näkevät sen tarpeelliseksi.

Jouduin itse hämmennyksen valtaan kun eräällä ratapäivällä edessäni ajanut rupesi jarruttelemaan ja nostamaan kättä ylös suoran päässä, melkein mutkan sisällä jo. Onneksi oli pelivaraa miettiä turvallinen ajolinja ym. Ihmettelin moista käytöstä kunnes tajusin että edessä olleella on peilit kiinni. Olin muissa tapahtumissa aiemmin tottunut siihen ettei peilejä ole, eikä hitaampi ala näytellä takaatulijalle ohituspaikkoja. Itse olisin mennyt ohi vasta seuraavan suoran alussa em. kuskista. Ihan turha vaaratilanne tuokin. Peilit veks, niin joku logiikka säilyy.
omg.gif

Kyllä sinne peiliin ehtii vilkaista vaikka päästelis omilla limiiteillänkin. helposti ja hyvin. Itsekin ihmettelen sääntöä  
nixweiss.gif
Liekkö sitten useita läheltäpiti tilanteita, tiedä häntä. Itsellä kuitenkin turvallisempi tunne kun näkee mitä sieltä on tulossa. Itse lähinnä vituttaa nuo nopeammat persiissä roikkujat. Siinä mitään hitaammalta opi ja itseltä ainakin menee pasmat seksisin kun joku roikkuu kierros toisensa perään persiissä, vaikka on "tarjottu" ohitus mestaa reilusti hiljentämällä. No onneksi niistä pääsee piipahtamalla varikolle.
Jos niihin peileihin on aikaa tuijotella niin limiitti on kyllä todella alhaalla ja vauhti ei ole kovin hääppöinen. Onnistunut ratakierros nimittäin vaatii 100% keskittymisen, etenkin mutkien ajaminen lähellä pyörän limittiä vaatii taitoa ja keskittymistä.

Ohituksia tietysti näkee jos jonkinlaisia ja joskus joku kokenutkin ratakettu voi suhahtaa ohi tosi pienellä turvavälillä. Eipä niissä yleensä mitään satu kuitenkaan.

Minun näkemykseni on se, että peilit vaan pois joka kerta kun radalle mennään, oli limiitti mikä tahansa. Näin kun toimitaan niin voidaan varmemmin luottaa siihen, että ohitettava ei yht'äkkiä vaihda ajolinjaa kesken mutkan kun katsoo taakse.

Ja tosiaan kun se vauhti sitten alkaa taitojen kehityksen myötä kasvamaan niin ei sitä paljoa aikaa jää peileihin tuijotella.

peilit on vaaralliset jos yrittää ajaa kovaa, jotakin kun vilahtaa peilissä, niin pelästyy. parempi olla ne irti, niin on tunnelvision vain eteenpäin.

joku keith code taisi sanoa, että hyvä kuski ajaa seuraavaa mutkaa, seuraavaa suoraa. Kokematon ajaa sitä edellistä mutkaa, 'olis pitänyt' asenteella. ehkä peilit tarvitaan sitä varten, että voi kirota sitä taaksejäänyttä virhettä ja tehdä se uudestaan.

joku keith code taisi sanoa, että hyvä kuski ajaa seuraavaa mutkaa, seuraavaa suoraa. Kokematon ajaa sitä edellistä mutkaa, 'olis pitänyt' asenteella.
Toi on hyvin sanottu. Mulla vaan kesti pitkään keksiä toi ihan ite: etanavauhtia myös ajattelussa
smile_org.gif

Mutta aiheeseen:
peilit pois. Ei ymmärrä, mitä ihmettä ne peilit siinä auttais, jos/kun joku törppö luulee itsestään liikoja ja ohittaa myöhään ja sitten jää siihen mutkajarruun tasan mun eturenkaaseen? Ettäkö sen peilistä näkisi, milloin ohittaja on taitava ja milloin törppö?! Tämä etana ei ainakaan näe.

Back