• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PC:n 2. kartan tarpeellisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 555vesku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kyykyssäni on kivasti heppoja, reilusti alle 160 mutta riittävästi mulle. ne ovat säädetty penkissä, ei siis vakio kartta. siinä olisi valmiina kartanvaihtokytkin, joka toimisikin jos 2. kartta vaan olisi olemassa.

onko mitään ideaa teettää polttoainetta säästävää karttaa, eli meneekö se sitten automatik laihalle??
toinen ajatus oli tehdä kartta killeri kiinni ajelulle, onko siinäkään mitään järkeä?
hyvänä kolmosena oli sellainen idea että teettäisi kartan jossa metsästetään newtonmetrejä eikä hevosia. olisiko siitä touring-käyttöön?

mikä noista ottaisi ilmaa allensa arvoisan raadin kynsissä? neljäs ajatus oli ostaa vaan mäyris  
biggrin.gif

Polttoainetta säästävän kartan on aina pakko olla laihalla matka-ajokierroksilla, että polttoainetta säästyy. Tämä ei tietenkään estä sitä, että kartta olisi optimaalinen isoilla kaasun avauksilla, joten vaarallinen laihalle meneminen vältetään.

Killerikartan tarpeellisuus riippuu täysin putkista ja pyörästä, joten sen hyödyllisyys selviää vain kokeilemalla,

Kun pyörä säädetään tehoa ajatellen, haetaan säädöt niin, että moottorista saadaan maksimaalinen vääntö ulos. Teho nimittäin on karkeasti vääntö*kierrokset*vakio. Tarkemmin sanottuna vääntö*kampiakselin kulmanopeus. Eli tuo kolmas vaihtoehto sinulla lienee jo käytössä.

Edit. Osta se mäyris ja lainaa kirjastosta 4t-koneen perusteita käsittelevä kirja. Menee ainakin yksi ilta mukavasti.
tounge.gif

Itsellä on kartat killerin kanssa ja ilman. Aika pienet erot niissä on normiajoa ajatellen. Siis käytännössä ja visuaalisesti. Ajelenkin nykyisin avoimen (koko)putken kartalla killerinkin kanssa, kun ei ole vaihtokytkintä, eikä aina jaksa latailla.

Tuosta tehosta ja väännöstä vielä. Se vääntö, josta normaalisti puhutaan, on eri kierroksilla (alhaalla) kuin huipputeho, josta myös yleisesti puhutaan. Näin ollen on mahdollista tehdä muunkinlaisia säätöjä kuin se maksimitehojuttu täyskaasulle. Seos voidaan säätää esimerkiksi pintakaasulle (2-5%) tietyllä kierrosalueella (cruising) laihemmalle polttoaineen säästämiseksi, mutta laittaa kaasunavaukselle (20%->) 'vääntöseos'. Ja yläkierroksille tietysti se 'tehoseos', kun ei siitä haittakaan ole.

kiitosta molemmille! se kirjallisuusidea olisi hyvä ellen mä olisi mä. ei lähes eläkeläinen mitään uutta enää opi.
smile_org.gif
pyörässäni on tarvikeputki ja -vaimennin, katti on siis poissa. ... jos se nyt siihen killerikartan tarpeellisuuteen merkkaisi. joskus vaan olen nähnyt sisältä pikimustia sylintereitä siksi tällaisia varmaan mietiskelen.

Back