• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paskaa bensaa Ruotsissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mrvexin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mrvexin

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Tampere
Onkohan Ruotsissa paskaa bensaa, kun FJR keskikulutus oli 6.8l/100km Ruotsissa ja Saksassa 6,5l/100km.
Saksassa nopeudet oli ihan varmasti korkeemmat, kuin tuolla Ruotsin osuudella.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee myös se, että viimevuonna huomasin saman ??? (kirjotin varmaan tuonne Yammu osioon). Tuo ka mittari kun on ollut todella hyvin kohillaan, vaikken mitään seurantaa pidäkkään, mutta päässä tulee aina laskeskeltua, kun käy tankilla... 95 muuten tankattu molemmissa, mutta onko ruotsissa enemmän etanolia eli E10 ja saksassa E5 vai peräti E0, en oo ihan varma.

Mulla Yammun FJR:n manuaali ohjaa tankkailemaan 98:a.
Kumpaan suuntaa Ruotsia ajelit, pohjoiseenvai etelään? Sekin kaiketi muuttaa kulutusta jollain tapaa.

Eteläänpä tuli ajeltua. Olen tankkailut sekä 95/98 ja Shell Superia, Ruotsissa vaan ei kaikilta asemilta saa 95 parempaa, enkä viitsi alkaa etsimään erikseen.. Lämpötilat Ruotsissa molemmilla kerroilla on tietysti olleet viileemmät nyt n. 20C ja viimekesänä 14-16C, ehkäpä on vaan ohjausjärjestelmän asetuksita kiinni ja käy rikkaammalla kylmemmällä...Viime kesänä oli kulutus lukemat vielä korkeemmat kuin nyt joten viitais tuohon. JMuistelin tuossa, että Yammussa paine ja lämpötila luetaan vain käynnityksessa, joten menee sitten sen 300km niillä asetuksilla..
Ruotsissa Statoil on muuten ottanut käyttöön, että pumpulta kassalle maksaessa, pitää kypärä ottaa pois ennen kuin tankkausluvan saa. Ihmettelin, kun ei ala bensaa tulemaan, tyttö kyllä huuteli ikkunasta, mutta kypärä radio oli päällä ja en kuullut ja olin selin kassaan. Ehkäsevät ilmeisesti varkauksia, kun jää naamankuva kameraan.

Mulla oli edellinen oma FJR 2007, ja se kyllä vei enemmän kakkua kylmällä ilmalla, mutta ilmat oli silloin +4 - +15 astetta. Nykyistä en ole ole testannut vielä muutamaa tonnia enempää kulutuksen osalta.

Olen autolla euroopassa matkatessa huomannut saman asian että saksassa kuluu vähempi bensaa, kuin esim tanskassa ja ruotsissa tai suomessa.

Autolla ajaessa huomaa selvän eron rengasmelussa saksan hyväksi, joten olen sitä mieltä että kyse on enemmänkin vierintävastuksen aiheuttamasta kulutuserosta, kuin bensan laatuerosta.

Betula sanoi:
Olen autolla euroopassa matkatessa huomannut saman asian että saksassa kuluu vähempi bensaa, kuin esim tanskassa ja ruotsissa tai suomessa.

Autolla ajaessa huomaa selvän eron rengasmelussa saksan hyväksi, joten olen sitä mieltä että kyse on enemmänkin vierintävastuksen aiheuttamasta kulutuserosta, kuin bensan laatuerosta.

tuo muuten saattaa olla osasyy, eipä tullut ajateltua, kun ei omilla autoilla ole tullut ajeltua Saksassa.

Suomessa en ole tuota lämpötilavaikutusta huomannut vaikka on tullut joskus ajeltua ihan nollan tuntumassa pitkiäkin matkoja, aina yleensä näyttää 5,4l-5,6 l/100km.

Back