• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paineen vaikutus renkaan kulumiseen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KMSwallower
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokemusta kaivataan. Kuluuko rengas matka-ajossa enemmän pienellä vai suurella paineella? Pienellä paineella rengas lämpenee enemmän, mutta toisaalta kosketuspinta tiehen suurempi ja pintapaine pienempi. Suurella paineella taas päinvastoin. Miten on?
withstupid.gif

Jaahs... kai sitä pitäisi renkaan paine olla valmistajan ohjeen mukainen ja suhteutettu kuormaan? Liian suurella paineella renkasvaurio on ilmeinen ja silloin kulutus kohdistuu yhteen kohtaan renkaassa joten rengasta voi joutua vaihtamaan keskikohdan kuluttua liikaa.

Pienellä paineella rengas kuumenee enemmän, mutta kulutus on tasaisempi ja pito hieman parempi. Paljon kai tämä riippuu rengastyypistä, mutta itselläni pidän kyllä paineet hieman valmistajan suosituksia pienempinä. Liian pienet paineet on sitten kyllä taas asia erikseen...

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
confused.gif

Minä pidän rengaspaineet valmistajien suosituksia suurempina, tämän olen huomannut säästävän rengasta, mutta pidosta se tinkii... tämä ei haitanne matkaa ajettaessa?

Juu, näin olen itsekin ajatellut. Valmistaja on tuskin ajatellut kuskin lompakkoa paineita suositellessaan. Kai ajo-ominaisuudet esim. kaarrekäyttäytyminen ja -pito on ollut päällimmäisinä. Kiinnostaisikin se, että kuluuko pinta yhtä paljon keskeltä pienemmilläkin paineilla, koska rengas lämpiää enemmän.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (KMSwallower @ Huhti. 09 2003,18:23)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Juu, näin olen itsekin ajatellut. Valmistaja on tuskin ajatellut kuskin lompakkoa paineita suositellessaan. Kai ajo-ominaisuudet esim. kaarrekäyttäytyminen ja -pito on ollut päällimmäisinä. Kiinnostaisikin se, että kuluuko pinta yhtä paljon keskeltä pienemmilläkin paineilla, koska rengas lämpiää enemmän.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Tämä siis Waryn mielipiteeseen.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (KMSwallower @ Huhti. 09 2003,18:23)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Juu, näin olen itsekin ajatellut. Valmistaja on tuskin ajatellut kuskin lompakkoa paineita suositellessaan. Kai ajo-ominaisuudet esim. kaarrekäyttäytyminen ja -pito on ollut päällimmäisinä. Kiinnostaisikin se, että kuluuko pinta yhtä paljon keskeltä pienemmilläkin paineilla, koska rengas lämpiää enemmän.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Katupyörässä hieman liian iso paine on AINA parempi kuin liian pieni paine. Liian pienellä paineella rengas "hiertää" tien pintaa ja kuluu nopeammin, pitää huonommin ja saattaa taipua alle.

Radalla paineita pudotetaan ensin hieman, koska kuumetessaan paine nousee normaaliksi. Radalla ajon jälkeen paine nostetaan normaaliksi.

Siinä kai nuo perusfaktat. Koskee myös autoja.

t. Spagetti

Michelinit kulu suoraan sanoen alta pois kun tuli ajeltua 2 päällä 30 asteen lämpötilassa liian pienillä paineilla (takana oli 2.3 bar) eikä yhtään ottanu pattiin...... 500-600 km ja rengas ihan kantikas!
Nyt tuli vaihdettua uudet renkaat alle ja hiukan kääntyy paremmin
biggrin.gif

Ps. huoltamoiden mittareihin ei sitte kantsi paljoo luottaa!!!

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Huhti. 09 2003,20:29)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Michelinit kulu suoraan sanoen alta pois kun tuli ajeltua 2 päällä 30 asteen lämpötilassa liian pienillä paineilla (takana oli 2.3 bar) eikä yhtään ottanu pattiin...... 500-600 km ja rengas ihan kantikas![/QUOTE]<span id='postcolor'>
OK, nyt ei sitte enää ajella niillä 2,3 paineilla edes yksin. Kakspäällä käytin 2,5 kiloa. Tästedes 2,5 ja 2,9. Renkaana Macadam 100X.

Ainakin antiikkisissa Z650/750 Kawoissa 2.9 takana ja 2.5 toimii hyvin: renkaat kuluvat tasaisesti ja ajo-ominaissudetkin ovat vakaammat, kun jää löysien renkaiden aiheuttama vaappuminen pienemmäksi!

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Huhti. 09 2003,20:29)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Michelinit kulu suoraan sanoen alta pois kun tuli ajeltua 2 päällä 30 asteen lämpötilassa liian pienillä paineilla (takana oli 2.3 bar) eikä yhtään ottanu pattiin...... 500-600 km ja rengas ihan kantikas!
Nyt tuli vaihdettua uudet renkaat alle ja hiukan kääntyy paremmin
biggrin.gif

Ps. huoltamoiden mittareihin ei sitte kantsi paljoo luottaa!!![/QUOTE]<span id='postcolor'>
Sebu ->

Onko Pirellit alla? Pistätkö kokemuksia/vertailuita johonkin näkyville? Joko oot ehtinyt ajella tänä vuonna?
wink.gif

...olen kyselyiässä...

Aikasemminkin tästä jo höyrysin jossain,mulla kulkee mopossa mukana pieni Ant***a-mallinen painemitsku.
Jos hajoo niin ei oo iso itku kun ei paljoa maksanut, ihmeekseni oli vieläpä oikein näyttäväkin  
wow.gif

Tuleepahan kateltua niitä paineita,ja samalla mitskulla mitattuja arvoja voipi vertailla sitten päissään itse kukin  
biggrin.gif

Ajelin viime kesänä 2 päällä Michelin pilot Roadilla 4500km paine takana 2.6bar ja edessä 2.3bar takarengas kului vain vähän ja oikein kauniisti, eturenkaasta ei huomannut yhtään kulumista, kyllä ne paineet kanstsii matkalle laitta pikkusen yläkanttiin ennemmin kuin alas, musta vajaa paine on AINA pahempi, varsinkin etupyörässä.
wink.gif
062802moto_prv.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (AVRO @ Huhti. 09 2003,23:30)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Aikasemminkin tästä jo höyrysin jossain,mulla kulkee mopossa mukana pieni Ant***a-mallinen painemitsku.
Jos hajoo niin ei oo iso itku kun ei paljoa maksanut, ihmeekseni oli vieläpä oikein näyttäväkin  
wow.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Tälläisiä kannattaisi ehkä hommata shoppiinkin myyntiin?

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Koodi esim. </td></tr><tr><td id="CODE">Tällaisia kannattaisi ehkä hommata shoppiinkin myyntiin[/QUOTE]<span id='postcolor'> Aivan, sinäpä sen sanoit! yhdyn ehdotukseen!
062802jumpie_prv.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Italowestern @ Huhti. 09 2003,19:59)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Katupyörässä hieman liian iso paine on AINA parempi kuin liian pieni paine. Liian pienellä paineella rengas "hiertää" tien pintaa ja kuluu nopeammin, pitää huonommin ja saattaa taipua alle.

Radalla paineita pudotetaan ensin hieman, koska kuumetessaan paine nousee normaaliksi. Radalla ajon jälkeen paine nostetaan normaaliksi.

Siinä kai nuo perusfaktat. Koskee myös autoja.

t. Spagetti[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kato !...kyllä se Italo sentään jotakin tietää !!...
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (jjm @ Huhti. 09 2003,23:11)</td></tr><tr><td id="QUOTE">[Sebu ->

Onko Pirellit alla? Pistätkö kokemuksia/vertailuita johonkin näkyville? Joko oot ehtinyt ajella tänä vuonna?  
wink.gif

...olen kyselyiässä...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kyllä Pirellit tuli laitettua ja n.200 km takana..... kääntyy mutkaan kuin ajatus ja on vakaa ainakin tonne 170 km/h => huikee ero micheliiniin (ne oli kyllä jo ihan loppu)! Hinta/laatu ainakin kohdallaan!!!
biggrin.gif
biggrin.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Huhti. 10 2003,11:49)</td></tr><tr><td id="QUOTE"></span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (jjm @ Huhti. 09 2003,23:11)</td></tr><tr><td id="QUOTE">[Sebu ->

wink.gif

...olen kyselyiässä...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kyllä Pirellit tuli laitettua ja n.200 km takana..... kääntyy mutkaan kuin ajatus ja on vakaa ainakin tonne 170 km/h => huikee ero micheliiniin (ne oli kyllä jo ihan loppu)! Hinta/laatu ainakin kohdallaan!!!  
biggrin.gif

biggrin.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
...niin pitikin olla
smile.gif

No pistetään sitten vähän aiheeseenkin. Itse olen yleensä pistänyt aluksi paineet suositusten mukaan, ja siitä lähtenyt tieteellisesti (lue: perstuntumalla) hakemaan parasta arvoa.

meisselille sanoisin, jotta ajostatultua, kun ja jos rengas on vielä kuuma tai lämmin, paine näyttää olevan korkeampi kuin kylmällä, seisseellä renkaalla,,,

mulla on kulmän renkaan paineet zetorissa olleet takana n.2,9 paaria ja edessä n. 2,4paaria maantieajoissa.

rata-ajoissa takan n.2,2paaria ja eessä n. 2,0paaria...

kokeilemalla selviää sekin, mikä kullekin renkaalle, kuskille ja prätkälle on sopivin paine, ohjeet ovat suuntaa antavia.

ilman lämpötila vaikuttaa kans aika paljon suuntaan ja toiseen.

joskus kaxpäällä olen pitänyt takana 3,1paariakin.

Oli kyllä aikas ylläri kun eilen tuli tästä topicista mieleen jotten vielä kertaakaan ole rengaspaineita fillaristani tarkastellut - mutta eipä tuolla ihan hirveästi ajeltukaan vielä olla
lookaround.gif
Löyty meinaan etusesta "huimat" 1.4 kun suositus on 2.3 molemmissa
crazy.gif
Ilmankos kun se tuntu näinkin vaatimattomalla kokemuksella "kiemurtelevan" ja mutkassa kuivallakin alustalla selvää sortamista
wink.gif

Back