• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko radalle.com mp-ajoihin tullut järkeä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen muutenkin Virtasalmen lähistöllä ensi vkl, ja katselin että tuo radalle.com hässäkkä päästää 35:llä eurolla ajamaan 7 settiä mopolla.
Aikaisempi kokemus on jostain usean vuoden takaa kun erehdyin lähtemään kaveriporukalle kuskiksi ko. tapahtumaan, ja ainakin silloin se mp-setti oli hetkittäin aika älyvapaan oloista.
Onko joku käynyt viimeaikoina noissa? ja jos, niin ovatkohan ne saaneet kuriin sitä ajoa, niin että siellä voisi kuvitella ajavansa keskittyen omaan ajoon eikä pelkäämiseen?

Sen mitä viime kesänä näin Ahvenistolla ei kauheesti houkuta sinne sekaan.. siis jos oikeasti haluat keskittyä RATA-ajoon. En ollut itse ajamassa vaan sivusta seurasin tapahtumaa. Toivottavasti on tullut vähän kuria ja järkeä hommaan..

Viime vuonna kävin Ahvenistolla ajamassa ja täytyy sanoa, että aika hirveätä menoa. Monella kuskilla rata- ja mp-ajon perusasiat ihan hukassa. Onneksi kaatuivat vain itse eikä kaataneet muita. Mm. yksi oli kaatanut pyöränsä, niin eikös siinä ollut kaksi muuta sankaria laittanut pyörät jalalle menneet katsomaan miten kävi.
Toinen ongelma ja ehkä se pahempi ongelma on se, että siellä ajaa vaikka minkälaista autoa, joista mahdollisesti valuu nesteitä ulos. Radan kunto on aina epäselvä.
Jos tilaisuuden ottaa showna, niin ok. Oman Ahveniston kokemuksen perusteella voi unohtaa sen rennon rata-ajon.

Hmm... Saaneen olla hieman eri mieltä? Itse viimevuonna ajoin useammassa tapahtumassa safetycaria ja parissa tapahtumassa ajoin pyöräseteissä omalla pyörälläni ja ratapäiviä on joitan kymmeniä ennestään niin uskoisin olevan jotain vertailukohtaa. Lähinnä ongelma siellä on että autot leikkovat ja siten saattaa tuoda hiekkaa radalle mutta enimmät hiekat pyritään aina poistamaan ennen mopovuoroa että ei siellä sitä lapiotolkulla pitäs olla.

Toiseksi muiden kuskien kanssa ei ollut ongelmaa ainakaan itsellä muuta kuin yhdessä tapahtumassa jossa 1000GSX-R:n kuski alkoi kiilailemaan minua kun olin itse 500:lla motolla ja ilmeisesti kaverilla ei riittänyt huumorintaju siihen että sitä ohitettiin ulkomutkasta  
biggrin.gif

Tuohon Ahveniston tapaukseen en osaa ottaa kantaa sillä itse olin viime vuonna yhden Ahveniston keikan ja silloin ainakaan en muista että kellään olisi ollut kumipuoli ylöspäin ja esim kemora ja motopark festivaaleilla oli yksi kaato per tapahtuma... (siis tämä muistaakseni)

EDIT: Tässä täytyy vain muistaa että erikseen ei ole hitaita ja nopeita vaan kaikki ajavat samassa mutta ainakaan itsellä ei ole tullut settiä missä olisi ollut normaalia vaarallisemman tuntoista tai vastaavaa..
nixweiss.gif

Kävin viime vuonna Motoparkissa katsomassa tapahtumaa ja sen perusteella kyllä en menisi ajamaan.
Tietysti jos survival-kokemuksia hakisin niin kävisin radalle.com rata-ajoissa ja osallistuisin venäläisten järjestämille motoparkin ratapäiville.

Tapahtumana muuten ihan ok, kunhan asennoituu oikein menoihin.

ps: varikollakin kannattaa olla varovainen, viimeksi joku sankari yritti polttaa kumia etuvetoautolla pakittaen ja se ei ollut ihan hallinnassa

Miten nuo ratapäivät eroavat normaaleista vapaista harjoitteluista? Sielläkin ajavat autot ja mp:t vuorotellen ja sulassa sovussa niin kilpakuskit kuin tavaramopot. Homma toimii hyvin silloin, jos porukkaa on radalla vain kohtuullinen määrä ja jos ei ajeta kilpaa muita kuin kelloa vastaan.

Lisätään vielä infoa. Kolme kertaa Ahvenistolla ollut tilaisuudessa. Ekalla kerralla katsojana, jolloin kaverini kaatui ajettuaan öljyyn tms. Se kun ei kummoista länttiä tarvitse, kun mopo lähtee alta. Ja radan tarkastus ennen mopojen vuoroa näytettiin ajavan sen verran nopeasti autolla läpi ettei mitään puskuria pienempää osaa keritä huomaamaan.
Toisella ja kolmannella kerralla ajoin itse ja molemmilla kerroilla tuli kaatoja. Aika hassua sellainenkin tapaus, että yksi kaveri kaatui edestäni ja pyörä melko palasiksi pitkin rataa. Minä tietysti nostin käden ylös, että ajan hissukseen ja menen varikolle, mutta pääsuoralla muut painaa niin perkuleesti ohi. Ihmettelin etteikö ne tajua, kun pyörä ja mies pitkin rataa, niin silloin loppuu ajaminen ja tullaan varikolle vaikka punainen lippu ei ollut vielä kerennyt nousta. No eivät siis tosiaan tajunneet. Muutenkin radalla toisten perässä ajaessa näki aika pelottavia suorituksia. Yksikin kaveri sai varmaan kolme kertaa yhden kierroksen aikana tilanteen, jossa meinasi ajaa ulos.
Ajajakokous oli myös ihan vitsi vaan ja leima paperiin. Varmaan tällainen pakollinen paha, jolla järjestäjä kuittaa itsensä ulos mahdollisista vahingoista/onnettomuuksista. Mitenkää se ei kyllä lisännyt radalla ajamisen turvallisuutta.

Ehkä olen vain turhan kriittinen ja olen tottunut .ORG!:in laadukkaisiin ratapäiviin, kun tuo Radalle.com tuntui ihan Villiltä Länneltä.

Lisätään vielä infoa. Kolme kertaa Ahvenistolla ollut tilaisuudessa. Ekalla kerralla katsojana, jolloin kaverini kaatui ajettuaan öljyyn tms. Se kun ei kummoista länttiä tarvitse, kun mopo lähtee alta. Ja radan tarkastus ennen mopojen vuoroa näytettiin ajavan sen verran nopeasti autolla läpi ettei mitään puskuria pienempää osaa keritä huomaamaan.
Tulee jotenkin mieleen kun itse kaadoin joku vuosi sitten laitteet kemoralla kaksi muuta kaatoi samassa paikkaa pyörän minun jättämään öljyyn.. Hassuksi tilanteen tekee se että minun pyörästä ei tullut edes nesteitä ulos ja sen totesi niin järjestäjä (ei radalle.com) kuin minäkin. Jotkut kuulemma saattaa onnistua jarruttamaan etusen alta ilman öljyäkin mutta onhan se aina välillä helpomppi löytää vika jostain muusta  
nixweiss.gif

Toiseksi niillä päivillä jossa olen ollut mukana ja jos on ollut jotain läikkää jossain niin se on putsattu AINA jos sen on vaatinut ja vielä jokaista pyöräkuljettajaa on erikseen varoitettu. Tietenkin jos sinulla on parempi kokemus kuin ratateamissä toimineilla niin minun täytyneen olla väärässä.

Toisella ja kolmannella kerralla ajoin itse ja molemmilla kerroilla tuli kaatoja. Aika hassua sellainenkin tapaus, että yksi kaveri kaatui edestäni ja pyörä melko palasiksi pitkin rataa. Minä tietysti nostin käden ylös, että ajan hissukseen ja menen varikolle, mutta pääsuoralla muut painaa niin perkuleesti ohi. Ihmettelin etteikö ne tajua, kun pyörä ja mies pitkin rataa, niin silloin loppuu ajaminen ja tullaan varikolle vaikka punainen lippu ei ollut vielä kerennyt nousta. No eivät siis tosiaan tajunneet. Muutenkin radalla toisten perässä ajaessa näki aika pelottavia suorituksia. Yksikin kaveri sai varmaan kolme kertaa yhden kierroksen aikana tilanteen, jossa meinasi ajaa ulos.
meinaatko että muissa tapahtumissa ei koskaan ole tapahtunut että jatketaan uutta kierrosta vaikka pitäs tulla sisään tai ei olla kaatunut? Olen ollut moisissa mukana enemmän kuin kerran joten teoria voitaneen pyyhkiä pois mutta vastakysymyksenä voisin esittää kuinka monella ratapäivällä on vilkuilla varustettu turva-auto käytössä kun radalla tapahtuu jotakin? Ja radalle.com yhtiön vikako se on jos jotkut ei osaa ajaa radalle vaan menevät sinne harjoittelemaan? Eikö se ole siinä nimenomaan se pointtikin?

Ajajakokous oli myös ihan vitsi vaan ja leima paperiin. Varmaan tällainen pakollinen paha, jolla järjestäjä kuittaa itsensä ulos mahdollisista vahingoista/onnettomuuksista. Mitenkää se ei kyllä lisännyt radalla ajamisen turvallisuutta...
Itse n. 20 ohjaaja kokousta mukana olleena radalle.com organisaation pitämänä, muutama .ORG:n järjestämä joitain ratakettujen jne jne niin voin sanoa että ei eroa yhtään. Jokainen voi todeta tämän asian menemällä esim kuuntelemaan ohjaajakokousta lauantaina motoparkkiin jos haluaa asian tarkistaa.

En mitenkään mollaa muiden järjestämiä joista ei ole ollut valittamista enkä ole radalle.com organisaatiossa edes toimimassa enään joten nämä ovat henk koht kokemuksia omasta mielestäni joten turha alkaa vääntämään sitten mihinkään muuksi niitä.

...vastakysymyksenä voisin esittää kuinka monella ratapäivällä on vilkuilla varustettu turva-auto käytössä kun radalla tapahtuu jotakin?
Siis mihin sitä turva-autoa tarvitaan, kun nopeammin tieto tulee lippupisteiltä? Kun ei ole tarkoitus jatkaa sitä ajoa turva-auton perässä vaan tulla heti pian varikolle.

sanoi:
Ja radalle.com yhtiön vikako se on jos jotkut ei osaa ajaa radalle vaan menevät sinne harjoittelemaan? Eikö se ole siinä nimenomaan se pointtikin?

.......

Itse n. 20 ohjaaja kokousta mukana olleena radalle.com organisaation pitämänä, muutama .ORG:n järjestämä joitain ratakettujen jne jne niin voin sanoa että ei eroa yhtään.

Tuossa kaksi kommenttiasi on pahasti ristissä. .ORG!:in ratapäivillä ajajakokouksessa juuri nuo säännöt käydään läpi. Ja Radalle.com (niissä missä olen ollut) ei noita sääntöjä käydä läpi. Näiden kahden järjestäjän ajajakokoukset on kuin yö ja päivä. Eikä Ahvenistolla auttanut asiaa olleenkaan se, että kokous pidettiin samaan aikaan, kun radalla ajettiin, eli ei meinannut edes kuulla mitä tyttö puhui.

...vastakysymyksenä voisin esittää kuinka monella ratapäivällä on vilkuilla varustettu turva-auto käytössä kun radalla tapahtuu jotakin?
Siis mihin sitä turva-autoa tarvitaan, kun nopeammin tieto tulee lippupisteiltä? Kun ei ole tarkoitus jatkaa sitä ajoa turva-auton perässä vaan tulla heti pian varikolle.

Eikös me molemmat jo todettu että niinkin on käynyt että joku lähtee uudelle lenkille? Ja ei sitä autoa huvikseen käytetä vaan nimenomaan ehkäistäkseen mahdolliset lisävahingot.

Ja radalle.com yhtiön vikako se on jos jotkut ei osaa ajaa radalle vaan menevät sinne harjoittelemaan? Eikö se ole siinä nimenomaan se pointtikin?

.......

Itse n. 20 ohjaaja kokousta mukana olleena radalle.com organisaation pitämänä, muutama .ORG:n järjestämä joitain ratakettujen jne jne niin voin sanoa että ei eroa yhtään.

Tuossa kaksi kommenttiasi on pahasti ristissä. .ORG!:in ratapäivillä ajajakokouksessa juuri nuo säännöt käydään läpi. Ja Radalle.com (niissä missä olen ollut) ei noita sääntöjä käydä läpi. Näiden kahden järjestäjän ajajakokoukset on kuin yö ja päivä. Eikä Ahvenistolla auttanut asiaa olleenkaan se, että kokous pidettiin samaan aikaan, kun radalla ajettiin, eli ei meinannut edes kuulla mitä tyttö puhui.

Siis miten ristiriidassa??? Jos ihmiset eivät osaa ajaa ja tulee oho tilanteita niin ohjaajakokouksessako se ajotaito opitaan? Kai sinä ymmärrät sen seikan että kyseisessä tapahtumassa ei ole kuin yksiryhmä ja siitä johtuu nopeuserot?

Ja tuohon sinun ohjaajakokous asiaan en edes ota kantaa kun tiedän minkä pohjan mukaan se vedetään ja itse vetäneenä sen sen muutamakymmenen kertaa mukana olleena tiedän asian olevan toisin.

Eikös me molemmat jo todettu että niinkin on käynyt että joku lähtee uudelle lenkille? Ja ei sitä autoa huvikseen käytetä vaan nimenomaan ehkäistäkseen mahdolliset lisävahingot.
Kyllä ne kaikki on lopulta tullut liputettuina pois, että ihan heti en itse näe käyttöä turva-autolle. Ja sitten vasta ääliö pitääkin olla, jos jo kerran raadon ohi ajaneena uudella kierroksella vetää siinä kohtaa kolarin.

sanoi:
Siis miten ristiriidassa???
Mulla meni pari asiaa sekaisin, eli puhuit kahdesta ihan eri asiasta ja itse jotenkin onnistuin yhdistämään ne toisiinsa. Siis unohda tämä kommentti.

sanoi:
Ja tuohon sinun ohjaajakokous asiaan en edes ota kantaa kun tiedän minkä pohjan mukaan se vedetään ja itse vetäneenä sen sen muutamakymmenen kertaa mukana olleena tiedän asian olevan toisin.
Siis koska sinä tiedät pohjan minkä mukaan se vedetään, niin tiedät asian paremmin kuin minä joka olin paikalla kuuntelemassa sitä?

Radalle.com on tapahtumana ihan jees showta. Mutta rata-ajona tai yleensäkään harjoitteluna se ei minun kokemuksen mukaan ole ollenkaan samalla viivalla kuin esim. .ORG!:in ratapäivät. Kyllä siellä päivän viettää autoja, tyttöjä, driftailuja katsellessa ja välillä itse käyden radalla varovasti mopolla huristelemassa.

radalle.com:sta en tiedä mitään, mutta eilinen Ahveniston vapaaharjoittelu jäi kyllä mieleen.

Tähtihetkinä mm. väärään suuntaan ajava pickup tornin mutkassa ja sillan alle kaatunut pyörä jonka huomasi vasta viime hetkillä. Lippumiehiä kaivattaisiin.

...väärään suuntaan ajava pickup tornin mutkassa...
eek.gif
Siis oliko se spinnannut ja teki käännöstä vai siis ihan oikeesti oikeesti ajoi väärään suuntaan?
Ilmeisesti joku oli mennyt radalle siitä välikäytävästä, kääntynyt oikealle ja tehnyt u-käännöksen ja oli palaamassa takaisin välikäytävälle kun tulin.. luojan kiitos olin onneksi palaamassa varikolle joten vauhtia ei ollut nimeksikään.

Ihmeteltiin asiaa varikolla jälkeenpäin mutta sitä pickuppia ei näkynyt enää missään. Olisiko ollut radanhoitajan kalustoa?

Miten nuo ratapäivät eroavat normaaleista vapaista harjoitteluista? Sielläkin ajavat autot ja mp:t vuorotellen ja sulassa sovussa niin kilpakuskit kuin tavaramopot. Homma toimii hyvin silloin, jos porukkaa on radalla vain kohtuullinen määrä ja jos ei ajeta kilpaa muita kuin kelloa vastaan.
Näinhän sen pitäisi ollakin, mutta ainakin motoparkissa viimeksi oli koko radan kapasiteetti takuulla käytössä, autoilla oma(t) ja pyörille oma.
Pyörä porukassa nopeuserot taisi olla todella suuria lähtien ensikertalaisista pystypyörillä loppuen kiukkuisiin kyykkyihin pehmeine renkaineen. Ja edelleen se kapasiteetti oli täysin käytössä.

Itse suosin vapaita ajovuoroja vaikkei niitäkään aina ole kehuttu hyvin järjestetyiksi. Ensikertalaiselle en niitäkään suosittele, mutta jos joku on mukana opastamassa lajin pariin, niin ok.
Radalle.com päivillä on vain paljon enemmän porukkaa ja joukossa muutama turhankin innokas tykittelijä

Miten nuo ratapäivät eroavat normaaleista vapaista harjoitteluista?
Vapaissa harjoituksissa käy ihmiset harjoittelemassa ajoa.
Vapaissa harjoituksissa ei ole känniääliöitä.
Vapaissa harjoituksissa ei ole somia linttaan kenkänsä astuneita kylän missikilpailun kuudenneksi sijoittuneita teiniprinsessoja joille testoa puhkuvien ajotaidottomien moniosaajien täytyy esiintyä.

Tuossapa nuo tärkeimmät erot. Metrohousu-indeksi on aika hyvä varoitin. Kun metrohousuisten motoristien osuus kasvaa yli 10 %:in, alkaa tapahtumaan. Tietyissä tapahtumissa crossistongalla varustettu tonninen ruttutukkupyörä metrohousuisella kaljupäällä höystettyä on enemmänkin sääntö kuin poikkkeus.

Olen ollut aika monella ajopäivällä ajo-opettajana/vahtikoirana ja voin kertoa, että aika haastavia ovat nuo joissa ei ole ryhmäjakoa ja lauma ensikertalaisia, mistään mitään tajuamattomia höyrypäitä. Radalle.comin päivistä on kokemusta vajaalta kymmeneltä vuodelta ja aika monelta päivältä. Idea hyvä, toteutus haastava. Mutta paljon parempi vaihtoehto kuin Tikkurilan keskustassa esiintyminen.

Jukka

Kävinpä sitten tänään tuolla Motoparkissa. Oli kertakaikkisen onneton esitys.
Lähinnä mua kiinnosti nuo varttimailin kiihdytykset. Mut annas olla kun ei paikan päällä ollut minkäänlaista järellistä ajanottosysteemiä. Yhtään oikeaksi todistettua aikaa taikka loppunopeutta ei koko päivän aikana saatu.
Niin eikä näyttötaulujakaan näkynyt
Tuloskorttejakaan en kellään nähnyt.

Kuulutuskin onnetonta, vaikeehan on tosin kuulutella jos ei ole mitä kuuluttaa. Rauliahan(?) tuo huuteli auttamaan niiden ajanottovehkeiden kanssa, oli kuulema se pääjehu. Kun se sitten löytyi ei siitääkään paljon apuja ollu... Vai miltä kuulostaa 400 heppasen turbopyörän tuloksena 15s ja loppunopeutena 145km/h???

Kai ne posmottamisen seurauksena saivat puolet ajomaksusta siis 10€ takaisin. Ei helposti sitäkään. Mutta mitäköhän iloa tuosta oli? Ajajalle taikka katsojalle.

Niin ja ruokakin loppui kesken (jos ei mainita makkaroita).

Olihan siis päivä. Ei varmaan toiste tarvii mennä.

Lauantaina oli ihan hyvä ajaa rataa mopolla.
Sakkia oli jopa kai kaikki viisi pyörää.
Loppuajasta taisi tulla pari kilvetöntä lisäksi, kun ei sitten alkanutkaan sataa.

Joukosta mainittuja metrohousuja kaksi, mikä ei aiheuttanut mitään kun ohitti riittävällä marginaalilla.

Driftipetteritkin malttoivat olla kuopimatta hiekkaa ja kiviä baanalle.
Loppupyykki: ihan hyvät meiningit ja välkeästi tilaa.
Tosin tämähän ei ole mikään takuu että toisellakertaa ei kaikki voisi olla toisin.
Sunnuntain meiningeistä ei mitään käryä koska en ollut paikalla.

Back