• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljypropun tiivististys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
saha Lahti
Heips,
en ainakaan keksinyt sopivaa hakusanaa aiheelle vanhoista topiceista:

Eli, mietin tässä, kun olen jälleen lähdössä radalle ja vaihdoin uudet öljyt ja samalla tietenkin uuden kuparitiivisteen öljyn poistoproppuun.

Nyt näyttäisi, ettei sitä yhtäkään tippaa tule propuun roikkumaan ajosta pysäyttäessä. Hyvä nyt näin, koska radalle sen ei tarvitse tosiaan tipauttaa sitä yhtäkään tippaa.

Mutta vastaisuuden varalle: Jos ei kupariprikan vaihtokaan tiivistä, niin mitä voi enemmän tehdä? Kokeneemmat, kertokaa vinkkejä. Itsellä tulee vaihtoehtoja mieleen, mutta en tiedä parantaako niistä yksikään tilannetta vai onko jopa jotenkin vaaraksi/haitaksi:
1. kaksi kupariprikkaa päällekkäin?
2. jokin tiivistemassa propun kierteeseen?
3. jokin aivan muu, mistä en tiedä vielä?

Kyllä se yksi _uusi_ prikka kolhuttomia ja puhtaita tiivistepintoja vasten pitää noista tarjoamistasi vaihtoehdoista parhaiten. Muuten alkaa olla isommatkin ongelmat käsissä kun vastaavia liitoksia on esim. jarruletkujen banjoliittimien yhteydessä.

Onko sinulla öljypohjassa jotain vikaa vai mistä moinen on alkujaan tullut mieleen? Eli ovatko propun kierteet huonossa jamassa tai itse öljypohjassa joku vika, kun olet vaihtoehtoisia tiivistyshommia innostunut ihmettelemään?

ja otsikossakin kirjoitusvirhe perskules.

Siis siksi aloin pohtia, kun edellisessä öljynvaihdossa en laiskuuttani hakenut uutta kupariprikkaa. Jäi sitten tihkuttamaan siten, että ajon jälkeen sinne tuli se yksi tippa. Ei sen enempää.

Sitä edellisessä vaihdossa vaihdoin prikankin ja silloin kyllä piti 100% eli ei ole syytä epäillä (vielä) kierteiden kuntoa.

Asia vain tuli mieleen ja jäi vaivaamaan, kun tuo rata-ajopäivä on niin tärkeä asia minulle enkä haluaisi jäädä paitsi jonkin propun tihkuttamisen takia ainakaan.

Mutta siis homma menee juuri niin sitten:
se yksi uusi kupariprikka, puhtaat pinnat ja oikea kireys.
Ja jollei pidä, niin sitten on enemmän tekemistä ilmeisesti.

Uskon (ja toivon) että se nyt onnistui, kun tein homman oikein.

Kiitos nopeasta tuesta asiaan.

JOVVAIN.......
sport05.gif

.....Naaaaaaa.....mullon sama ja ainoa kupariprikka ollu viimeset 15 vuotta eikä ole tarvinu vaihtaa.

Nii ja betoniselle autotallin lattialle EI tule tipan tippaa eikä koskaan ole tullutkaan !

........No tämä on kylläkin K-100 RT -88 jos se nyt kethään kiinnostaa....?
wink.gif

Mulla ei ole prikkaa ensinkään, kyllä hyvin koneistetut pinnat tiivistyvät. Tosin radalle kannattaa varmistaa proppu jotenkin. (mitään rata-ajosta tietämättä).
smile_org.gif

Back