• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljynvaihto ennen vai jälkeen talven?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zip
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli pyörä lämpimäs tallissa talven yli.. pitäiskö öljyt vaihtaa nyt ennen talvea vaiko vasta keväällä? meneekö öljyt miksikää talve aikana siel?

Ennen talvea kannattaa vaihtaa, ettei hapettuneet vanhat litkut lillu talvea koneessa. Keväällä ei tartte ku hanaa.

Vanhaan öljyyn kertyy happoja jotka kyllä talven aikana tekee gutaa aluminille ja muualle. Toisaalta kaiki mössö ehti laskeutua ja jumitaa kaikki paikat.

Siis syksyllä kaikki huollon niin keväällä on pyörä ulostyöntämistä vaille valmis baanalle.

Itse ruukannut kaikki nesteet uusia syssyllä.

Joku vaihtaa syksyllä ns. varastointiöljyt koneeseen ja keväällä ennen ajokautta sitten ne "oikeat" mp-öljyt sisään, suodatinta ei silloin enää toki vaihdeta ( tai talvikäyttöön otetaan oma suodatin ). Näin kuulemma saada eliminoitua kondenssiveden vaikutus... Tasalämpöisessä kuivassa tallissa ei välttämättä tätä ilmiötä luulisi tulevan?

juu, ennen talvee ja keskitalvell varmuuden vuoks kerran ja sit viel keväällä pari kertaa enne ku laittaa koneen käymään, parasta motskaööliä tietty, sattana. niin suodatin kantsii kans vaihtaa ainaki pari kertaa talven aikana, että pysyy motoliikkeet pystyssä ihan vaan solidaarisuudesta...
biggrin.gif
meinaan jääratapyörästä
baaa.gif

Joku vaihtaa syksyllä ns. varastointiöljyt koneeseen ja keväällä ennen ajokautta sitten ne "oikeat" mp-öljyt sisään, suodatinta ei silloin enää toki vaihdeta ( tai talvikäyttöön otetaan oma suodatin ). Näin kuulemma saada eliminoitua kondenssiveden vaikutus... Tasalämpöisessä kuivassa tallissa ei välttämättä tätä ilmiötä luulisi tulevan?
TL suzukin ohje neuvoi pitkään seisontaan kaatamaan moottorin täyteen öljyä! siis siihen täyttöaukkoon asti. ja vielä lorauttamaan tulpanrei-istä mäntienkin päälle vähän.

keväällä moottori tyhjennetään tuosta varasto-öljystä ja laitetaan uudet sisään.

sinänsä kyllä varmasti varma keino, että eipä kampuran laakerit pääse kuivamaan, kun ovat upoksissa.

Mä olen aina ihmetelly että miksi ne eivät samat öljyt saa olla koneessa talvea kun ne on siellä kesälläkin?

Minä ainakin vaihdan öljyjä vain kun niiden vaihtoväli tulee kilometreissä täyteen (10 000 km) eli käytännössä 2 kertaa vuodessa.

Eli pyörä lämpimäs tallissa talven yli.. pitäiskö öljyt vaihtaa nyt ennen talvea vaiko vasta keväällä? meneekö öljyt miksikää talve aikana siel?
Sama säilytys tapa, en ole ikinä vaihdellu öljyjä ennen/jälkeen talviseison takia. Näin olen toiminu useemman vuoden ajan, mikään ei ole menny rikki/paskaks, ei nouse sauhu putkesta
ym.
3-4 viikon välein nappaan pihalle ja käyttelen kunnolla lämpimäksi, siinä kaikki !

Kaikkien ohjeiden mukaan mitä netti on pullollaan, pitäisi lienee sitten keväällä/syksyllä vaihtaa öljyt kotiloon, koska se jää vähälle käytölle kesän ajaksi ?

Entäs ruohonleikkuri Klipponi ? Ainakin satavuotta samat öljyt ollu, hyvin käy ja kukkuu, vaikka talvet seisoo.

Mun mielestä väki höntyilee liikaa näissä asioissa, maalaisjärki takaisin, Ohoi !

Mielipideasia. Kukin uskokoon mitä lystää.

Jos on varaa ostaa uusi pyörä parin vuoden välein, niin mitä sinne öljyä vaihtamaan. Jos taas haluaa saman pitää 10 v ja 100-200 tkm tiptop-kunnossa, niin saapahan tuosta kai huolta pitää.

-hh-

Kevät-syksy -vaihdot ainakin meikäläisen tapa. Vaikuttaa perin uskottavalta tekninen perustelu. Etenkin, kun löytää talviöljylle hyvän uusiokäyttötavan.

Talveksi uudet öljyt sisään. Mahdollisesti talven aikana kertynyt kondenssivesi haihtuu öljyn seasta ensimmäisellä ajokerralla kun kone/öljyt ajetaan kuumaksi.

Maalaisjärkeä peliin, kaikki muu edellisen lisäksi on täysin turhaa.

Back