• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyfiltterin irroitus työkalu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi,

hommasin tuossa justiinsa Yamaha R6R 2006sen ja nyt on tullut öljyn vaihdon aika. Tuossa kun manuaalia lueskelen niin pitäisi käyttää semmoista kuin oil filter wrenchiä. Kuvissa kyseinen työkalu näyttäisi olevan semmoinen, että tulee metallinen kuori öljyfiltterin päälle, johon tulee vielä räikäntyyppinen varsi. Itse olen nähny semmoisia työkaluja jossa on se nauha, joka kiedotaan öljyfiltterin ympärille, mutta tähän pyörään jotenkin en pysty kuvittelemaan mahtuvan, kun öljyfiltteri on todella ahtaassa paikassa.
Elikkä mistä tämmöistä työkalua saisi ostettua? Vai onko tämmöstä työkalua edes olemassa kun tuo kuva on tosiaanki vähän epätarkka, vai tarkottaako tuo tommosta nauha-versioota?

bowdown.gif

Papukaija pihdeillä sen saa näppärästi auki ja kun ottaa ne huohotusletkut pois välistä niin ihan käsin saa kiristeltyä paikoilleen.

käsikiristys riittänee asennettaessa.. mikäli irrotus tuottaa ongelmia niin meisseli filtterin reunasta läpi ja sillä vääntää irti...

Juuri tämän vuoksi itsekin hommasin sellaisen nirhaava-mallisen filsutyökalun. Eli kyseisessä kalussa on teräspanta, jonka sisäpinta on nypylöity. Sen molemmat päät ovat kahvassa kiinni ja tuon kahvan ruuvia kiristämällä panta kiristyy => tästä tuo nirhaava-nimitys
wink.gif
Vehjes on helppo pujottaa ahtaaseenkin rakoon ja aina on filsu irti lähtenyt kun on tarvis ollut vaikka itsekin kyllä aluksi epäilin tuon metallipannan pitoa filsua vasten. Tosin jos sutimaan joskus rupeaa niin nopsastihan siihen väliin jonkin kitkamaton palankin sujauttaa
smile_org.gif

Niin ja se kiritys aina käsin, muuten tulee liian kireälle = ihan mahdoton irroitettava seuraavassa vaihdossa
confused_orig.gif
Eikä pidä myöskään unohtaa voidella sitä uutta tiivistettä ennen kiinni laittoa => asettuu paremmin paikoilleen = pitää öljyt varmemmin sisällään vaikka kiristys hiukka höllempikin olisi
smile_org.gif

BWn huollossa seurailin tätä toimenpidettä niin siellä nappas jostai laatikosta just sellasen metallisen holkin siihen ympärille ja sitte vaa räikällä irti. Ei taida olla niin tarkkaa miten sen ottaa ellei sitä halua sieltä ehjänä irti
062802jumpie_prv.gif

Itse vaihdan öljyt aina pienen ajon jälkeen, joten kuumien pakosarjojen välistä laitan ilomielin sellaisen "kuppi" avaimen ja käännän räikällä sen suodattimen auki.

Omassa mopossa pitää olla joku kynekologi jotta mahtuisi jollain muulla avaimella sen sieltä ottamaan. Se työkalu maksaa sen 5-10eur, mutta varmaan maksaa itsensä takaisin työn helpottuessa.

Kannattaa yrittää ottaa suodatin irti ehjänä. Olen nähnyt joskus kun suodatin on niin jumissa että ei lähde milään ruuvari konstilla.(tai millään muullakaan)

Siinä on vähän paha lähtee etsimään apuja kun on ruuvarilla jo puhkonut sen filtterin ja repinyt sen riekaleiksi....

6satku Hornetissa filsu on niin kerpeleen ahtaassa paikassa, että filsua ei saa ehjänä muuten pois ku semmosella pehmeellä avaimella. Muut avaimet ei mahdu pakosarjan ja filsun välist.

Filtteri lähtee auki mukavasti sellaisella kiristettävällä pannalla. Ruuvimeisselin läpilyönti on äärimmäinen toimenpide jota vältän.

Kannattaa muistaa voidella se kuminen tiivisterengas öljyllä ennen asennusta! Itse käytän/voitelen aina koko renkaan öljyssä, jolloin tulee molemmat puolet tiivisterenkaasta voideltua. Helpottaa sitten filtterin poisottoa seuraavalla kerrallla.

Käsin kiristys kyllä riittää - ei siellä niin kovat paineet ole.

Sain joskus aikaiseksi todella hankalan irrotus operaation, kun löin meisselin suodattimen läpi. Ei lähtenyt aukeamaan kerralla vaan suodattimen kyljet repeilivät siten, ettei siihen
päässyt kiinni millään työkalulla! (auton öljynsuodatin)

Papukaijat on hyvät tähänkin hommaan!

Storm motor löytyy ainakin erilaisia vaihtoehtoja, hinnat 5-7e. Biltemassa on paria mallia muutaman euron hintaan. Jos meinaat enemmänkin itse vaihdella suodatinta, ehdottomasti hankinnan arvoinen työkalu.
sport05.gif

itse käytän meisseliä ja vasaraa työkaluina pois ottaessa ja paikalleen laittaessa ja aina on homma toiminut..
tounge.gif

Itte käytin minisuksen sidettä, se vaan tiukasti ympärille ja kiskaista niin kyllä lähtee. Olettaen että suodatin ei ole kovin kireästi kiinni.

Vinkkinä vielä että normaalin kokoisilla papukaijapihdeillä (siirtoleukapihdit) saa kunnon otteen vain, jos ensin puristaa suodatinta vähän kasaan.

Mulla on aina riittänyt kiristykseen sekä irroitukseen molemmat nyrkit. Tosin suodatin on helpossa paikassa moottorin takana, eli siellä on tilaa askarrella
033102bebe_1_prv.gif
Mopon merkki ja malli Honda Shadow VT 750 C2. Eikös se yleinen sääntö öljysuodattimen kiristykseen ole se että vaan käsin kiristetään?

Back