Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa? -

• Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 0 0,0%
  • Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

• Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 1 25,0%
  • Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

Ääniä: 3 75,0%
  • Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen vasenkätinen

• Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen oikeakätinen

• Ääniä yhteensä
    4
Vastasin: Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen.
Oikealla kaartaminen tuntuu varmemmalle. Mutkapätkillä en kyllä huomaa normiajossa eroa kumpaan suuntaa tahansa kaartaessa.

Veikkaisin, että jos nämä motoriikaltaan mielestään symmetriset ihmiset vietäisiin taivaalle harjoittelemaan lentokoneella (mieluiten purjekoneella) kaartamasta, alkaisi toispuoleisuus tulemaan näkyviin. Eikä silloin selitys tietenkään olisi ajoradan toispuoleisuus tai hallintalaitteiden sijoittelu.

Hiljaisessa vauhdissa esim. parkkipaikalla pystyy kanttaamaan jalkatapin maahan(moponi KTM 640 supermoto) vasemmalle kaartaessä mutta oikeelle ei mitään toivoo!!!

En oo koskaan ees ajatellu koko asiaa.... Sana oikealle on vaikeempi ääntää ku vasemmalle.
nyt kun tuli puheeksi niin kyllä se näin/noin menee... pitää siis ajella vain vasemmalle kaartuvia teitä...  
baaa.gif

Juurikin koulutusryhmässä yritin kysellä neuvoja/apuja kyseiseen ongelmaan. Oikealle kääntyminen ei ole luonnollista
tounge.gif
Heti jäykistyn kun pitää oikeelle mennä
wink.gif

Ja oon siis oikeakätinen.

Alastarolla "joutu" sinne oikeelle aika monta kertaa kääntymään
tounge.gif
, seittämän settii ja yhen kerran tuntu ok mennä oikeelle
nixweiss.gif

Ainakin takakumia kun katselin ja vaihtoa suunnittelin niin selkeästi erottaa että vasemmalle taipuu syvemmälle ja kun mietin kotilolla ajoa niin sama juttu; vasempaan kurvaan tulee ajettua lujempaa. Kysäisy työkaverilta ja sama hänellä..Itse vasuri,kaveri oikea..??

Kyllä sitä arastelee huomattavasti enemmän oikealle kaartamista, ja oikeakätinen olen.

Ei näköjään näyttäisi olevan tuolla kätisyydellä merkitystä siihen kumpaan suntaan on vaikeampi kääntyä. Tulosten mukaan kuljettajista, joiden on vaikeampaa kääntää toiseen suuntaan mutkissa, noin kahdella kolmasosalla oikeakätisistä ja noin kolmella neljäsosalla vasenkätisistä vaikeampi suunta on oikea.

Oikeanpuoleinen liikenne ja mutkanäkyvyys varmaan selittää tulosta jonkin verran. Olisi hauskaa tehdä samanlainen galluppi perustuen pelkästään rata-ajoon, jossa näkyvyyden / muun liikenteen / kaistojen merkitys saataisiin poistettua tuloksista.

Voisi olla kiva koittaa kaivaa vastaavia galluptuloksia myös briteistä. Mahtaakohan siellä vaikeampi suunta olla vasen?

Oikeanpuoleinen liikenne ja mutkanäkyvyys varmaan selittää tulosta jonkin verran. Olisi hauskaa tehdä samanlainen galluppi perustuen pelkästään rata-ajoon, jossa näkyvyyden / muun liikenteen / kaistojen merkitys saataisiin poistettua tuloksista.
Gallupin konkreettiseksi esimerkiksi voisi tässä tieteellisessä aivokuoritutkimuksessa ottaa jalkatapin ulkonäön. (Ainakin itse raavin jalkatappeja käytännöllisesti katsoen vain radalla.)

Tiedän hyvin, etten osaa kääntyä oikealle. Todiste on peri helppo verifioida: oikean puoleisen jalkatapin naarmujen tutkimiseen tarvitaan suurennuslasi ellei mikroskooppi, mutta vasemmalta puolelta katoamassa on jo tapin runko-osakin.

Nyt vaan kaikki radalla joskus vierailleet tappikulumia mittailemaan
biggrin.gif

-hh-

Mietinkin joskus tästä aiheen tekemistä mutta se olikin jo täällä. Vastasin siis ette olen oikeakätinen ja oikealle on vaikeampi kääntyä. Jo polkupyörällä muksuna lukkojarrutuksissa yleensä käännyin vasemmalle samoin mopolla enempi sladissa vasemmalle. Nyt mp:lläkin uskaltaa enemmän kantata ja luistatta takasta vasuriin kallellaan. Luistelussa ja laskettelussakin oikealle kääntyminen on paljon luonnottomampaa. Eikös se aivojen toiminnasta riipu kumpi puoli on hallitsevampi.

Kyllä se TYÖPAIKALLE JA ANOPPILAAN on vaikein kääntyä eli aina tekisi mieli kääntyä 180 astetta...eli siis oikealle on vaikeampi kääntyä...

En oo ikinä ees aatellu että jompaan kumpaan suuntaan olis hankalampi.
omg.gif

Koska mä ajan mopolla aina vain eteenpäin, olen olemassa. MOT
wink.gif

Suunnalla ei ole väliä, kunhan ei pakita. Ennoo koskaan oikeesti edes ajatellut asiaa eikä asia ole tuottanut kärsimystä ainakaan ennen tätä. Miten lie sitten jatkossa kun joka mutkassa nyt tulee asia mieleen? Nyt meni sekin ilo mopoilusta.....

Tuntuu oikealle olevan vaikeempaa kun on pikkase isompi raita siellä puolella, tai sit mutkat on vaa nii loivia ja vauhtia liian vähä...

Hmm..

Haulikolla ammun vasemmalta, ja rynkyllä kummaltakin, joskin oikealta tulee parempi kasa vaikka vasen silmä tarkempi.. Lätkää pelaan rightina ja kirjoitan vasemmalla, rakennustöissä kaikki näpertämiset ym. ruuvaukset teen oikealla ja naulaan vasemmalla
033102beer_1_prv.gif
Säkkiä lyön lujempaa vasurilla, punttia taitaa nousta enemmän oikealla.. Vasenkätiseks itseäni luulen.

Niin ja itse asiaan, pyöräl on vaikeampi kääntyä oikeaan.. ihme sekasikiö taidan kans olla
ghostface.gif

Ei mitään eroa  kallistaa oikealle tai vasemmalle.Olen oikea kätinen,mutta jonkin verran käytän myös vasenta kättä,esim heitän tikkaa ja tuloksessa ei juuri ole eroa oikealla kädellä heitettyyn tulokseen.
cool.gif

Back